X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 17 Octombrie 2018
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis

Acordarea biletelor de valoare

PortalContabilitate.ro Raspuns oferit de
PortalContabilitate.ro
contabil
In Monitorul oficial nr. 599 din 13 iulie 2018, s-a publicat Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare.
Aceasta lege reglementeaza modul de acordare, in beneficiul angajatilor, a biletelor de valoare, in conditiilesi cu exceptiile prevazute de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Conform Legii nr. 165/2018, biletele de valoare se emit fie pe suport de hartie, fie pe suport electronic, ele fiind impartite in urmatoarele categorii: tichete de masa, tichete cadou, tichete de cresa, vouchere de vacanta si tichete culturale. Spre deosebire de restul tipurilor de bilete ce pot fi acordate, tichetele culturale sunt nou introduse si se vor acorda incepand cu 1 ianuarie 2019.
Acordarea biletelor de valoare se realizeaza de catre angajatori, in beneficiul angajatilor, cu respectarea limitelor prevazute cu aceasta destinatie fie in bugetul de stat, fie in bugetele locale, in situatia unitatilor din domeniul bugetar. Pe de alta parte, in cazul celorlalte categorii de angajatori, trebuie respectate limitele sumelor cu aceasta destinatie, asa cum sunt acestea reglementate in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat.
Emiterea biletelor de valoare se face numai de catre unitatile autorizate de Ministerul Finantelor Publice, acestea avand obligatia sa ia masurile necesare pentru asigurarea circulatiei biletelor de valoare in conditii de siguranta.
Intre unitatile care accepta biletele de valoare si unitatile emitente, decontarea se va realiza numai prin intermediul unitatilor bancare sau prin unitatile teritoriale ale Trezoreriei statului, acelasi regim de decontare aplicandu-se si intre angajator si unitatea emitenta.
Costurile legate de emiterea biletelor de valoare pe suport hartie si/sau pe support electronic se suporta integral de angajatori.
Asadar, tipurile de bilete de valoare, sunt:
  • Tichete de masa;
  • Tichete cadou;
  • Tichete de cresa;
  • Tichete culturale;
  • Vouchere de vacanta;
In continuare, va vom prezenta fiecare dintre cele cinci tipuri de bilete de valoare ce pot fi acordate:
Tichete de masa
Acestea reprezinta biletele de valoare acordate angajatilor, sub forma unei alocatii individuale de hrana, ele putand fi utilizate numai pentru achitarea mesei sau pentru cumpararea produselor alimentare. Asadar, utilizarea tichetelor de masa se poate face in relatie cu unitatile de alimentatie publica, magazinele cu produse alimentare, restaurante, cantine, bufete si orice alte categorii de unitati care comercializeaza produse alimentare. Totusi, in vederea desfasurarii activitatii mentionate, este necesar ca unitatile emitente sa fi incheiat contracte de prestare a serviciilor respective cu acele unitati.
Pe de alta parte, utilizarea tichetelor de masa se poate face doar in raport cu unitatile anterior mentionate care au incheiate contracte de prestari servicii in acest sens, si trebuie sa permita in mod exclusiv, achizitionarea de produse alimentare in schimbul tichetelor de masa pe suport electronic, inclusiv prin plata online a acestora.
Debitarea sumelor pentru alimentele cumparate de salariat, se realizeaza la valoarea respectivelor produse, in cazul tichetelor de masa pe suport electronic, iar in situatia celor pe suport de hartie, daca suma reprezentand contravaloarea cumparaturilor este mai mica decat valoarea nominala a tichetului, se considera ca acesta a fost utilizat integral.
Distribuirea tichetelor de masa pe suport de hartie se face lunar, in ultima decada a fiecarei luni, pentru luna urmatoare, angajatorul fiind obligat sa acorde un numar de tichete corespunzator numarului de zile lucratoare din luna pentru care se face distribuirea. Pe de alta parte, valoarea tichetelor de masa pe suport electronic se transfera lunar salariatilor, de catre unitatea emitenta, conform contractului incheiat intre aceasta si angajator, dar cu respectarea conditiilor impuse pentru tichetele de masa pe suport de hartie, cu privire la data acordarii si perioada pentru care se face aceasta.
Lunar, salariatul va utilizata un numar de tichete cel putin egal cu numarul de zile lucrate, iar pentru tichetele necuvenite, fie ele pe suport de hartie ori pe suport electronic, acest are obligatia restituirii catre angajator fie a tichetelor in sine, fie a contravalorii acestora, in cazul celor pe suport electronic.
Valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi suma de 15,18 lei, fiecare tichet fiind valabil numai daca are inscris numarul sub care a fost inseriat de catre unitatea emitenta si cuprinde cel putin urmatoarele mentiuni: numele si adresa emitentului, valoarea nominala a tichetului de masa, perioada sa de valabilitate, spatiul pentru inscrierea numelui, prenumelui si codului numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul de masa, interdictia de a fi utilizat pentru achizitionarea de tigari sau de produse alcoolice, dar si spatiul destinat inscrierii datei si aplicarii stampilei unitatii la care tichetul de masa a fost utilizat.
Tichete cadou
Acestea sunt bilete de valoare acordate, ocazional, angajatilor, pentru cheltuieli sociale, dar pot fi acordate si altor categorii de beneficiari, prin exceptie. Aceasta acordare exceptionala de poate face pentru campaniile de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate.
Valoarea nominala a unui tichet cadou este de 10 lei sau multiplu de 10, dar aceasta nu poate depasi suma de 50 de lei. Apoi, pentru a fi valabil, fiecare tichet cadou pe suport de hartie trebuie sa aiba inscris numarul sub care a fost inseriat de catre unitatea emitenta si sa cuprinda cel putin: numele si adresa emitentului, valoarea nominala, perioada de valabilitate a utilizarii, spatiul pentru inscrierea numelui, prenumelui si codului numeric personal ale salariatului care este in drept sa il utilizeze, spatiul destinat inscrierii datei si aplicarii stampilei unitatii la care acesta a fost utilizat.
In situatia tichetelor cadou pe suport electronic, pentru a fi valabile este necesar ca numele si adresa emitentului, perioade de valabilitate, dar si numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul cadou sa fie inscrise pe tichetul cadou pe suport electronic sau sa fie stocate intr-un alt mod in acesta.
Tichete de cresa
Acestea reprezinta bilete de valoare acordate lunar pentru angajatii are nu beneficiaza de concediul si indemnizatia pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani in cazul copilului cu handicap. Prin urmare, ele se pot folosi numai pentru plata taxelor datorate catre cresa unde este inscris copilul si acordarea lor se face la cerere, fie catre unul dintre parinti, fie catre tutore, pe baza livretului de familie.
Este interzisa acordarea de tichete de cresa catre asistentii maternali profesionisti sau persoanele la care este gazduit copilul si pentru care s-a instituit masura plasamentului in regim de urgenta.
Se pot acorda aceste tichete in valoare maxima de 450 de lei pentru o luna, pentru fiecare copil aflat in cresa, iar valoarea nominala a unui astfel de tichet este de 10 lei ori multiplu de 10, dar nu poate depasi suma de 100 de lei. De asemenea, valoare tichetelor se cumuleaza cu alocatia de stat pentru copii, cu stimulentul de insertie care se acorda la reluarea activitatii, dar si cu indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor.
Asemenea restului tichetelor prezentate, si tichetele de cresa trebui sa cuprinda mentiunile redate anterior, carora li se adauga si interdictia utilizarii pentru achizitionarea altor bunuri si servicii decat cele privind plata taxelor datorate catre cresa la care este inscris copilul. In ceea ce priveste tichetele pe suport electronic, unt aplicabile regulile generale, asa cum au fost acestea amintite in cadrul analizei celorlalte categorii de tichete.
Tichete culturale
Tichetele culturale sunt nou introduse si se pot acorda incepand cu data de 1 ianuarie 2019, acestea reprezentand biletele de valoare acordate angajatilor, lunar sau ocazional, pentru achitarea contravalorii de bunuri si servicii culturale.
Astfel, folosind tichetele culturale, angajatii se vor putea abona sau vor putea cumpara bilete la spectacole, concerte, proiectii cinematografice, muzee, festivaluri, targuri si expozitii, permanente sau itinerante, parcuri tematice, inclusiv cele destinate copiilor. De asemenea, prin intermediul acestor tichete se pot cumpara carti, manuale scolare, albume muzicale, filme, indiferent de formatul acestora.
Valoarea nominala a unui tichet este de 10 lei sau un multiplu de 10, dar aceasta nu poate depasi suma de 50 de lei, iar nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor culturale nu poate depasi suma de 150 de lei pentru tichetele acordate lunar, respectiv suma de 300 de lei/eveniment, pentru cele acordate ocazional. Pentru a fi valabile, aceste tichete trebuie sa includa mentiunile prezentate anterior, intre care si interdictia de a fi utilizate in alte scopuri decat achizitionarea serviciilor sau bunurilor culturale, dupa caz. Pentru tichetele culturale pe suport electronic, se aplica regulile generale
Vouchere de vacanta
Acestea nu mai sunt o noutate, in comparatie cu tichetele culturale, si reprezinta bilete de valoare acordate angajatilor pentru acoperirea unor cheltuieli ocazionate de efectuarea concediului de odihna, dar numai pe teritoriul tarii. Daca se beneficiaza de voucher de vacanta, nu se mai poate acorda si o prima de vacanta in cursul aceluiasi an fiscal, la fel cum nu se pot acorda nici bilete de odihna.
Suma maxima care poate fi acordata unui angajat in decursul unui an fiscal sub forma voucherelor de vacanta este de 6 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata, iar acordarea se poate face fractionat in maxim doua transe, in functie de optiunea angajatului privind efectuarea concediului de odihna.
Prin vouchere se vor acoperi cheltuielile cu serviciile turistice, de cazare, de masa si/sau de recuperare a capacitatii de munca, dar acestea se pot utiliza si pentru achitarea cheltuielilor cu serviciile de calatorie si/sau de divertisment, daca se regasesc intr-un pachet turistic. Voucherele de vacanta pot fi utilizate pentru achizitionarea de servicii de la operatorii economici cu activitate de turism din Romania, autorizati conform legii, care detin structuri de primire turistice clasificate si/sau agentii de turism licentiate si care accepta o astfel de modalitate de plata, Ministerul Turismului transmitand unitatilor emitente lista cu unitatile afiliate.
Pentru un voucher de vacanta pe suport de hartie, valoare nominala permisa este multiplu de 10 lei, dar nu mai mult de 100 lei, acesta avand valabilitatea de un 1 an de la data emiterii.
Contraventii:
Conform art, 28 alin. (1) din Legea nr. 165/2018, constituie contraventie urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:
a) utilizarea biletelor de valoare in alt scop decat cel prevazut de prezenta lege;
b) solicitarea si/sau furnizarea de numerar in schimbul biletelor de valoare sau pentru fractiuni din acestea;
c) refuzul nejustificat al operatorilor economici si unitatilor care accepta bilete de valoare de furnizare a bunurilor sau serviciilor. Refuzul este justificat daca exista banuieli intemeiate privind autenticitatea biletelor de valoare, identitatea dintre titularul biletelor de valoare si beneficiarul acestora;
d) diminuarea valorii nominale a biletelor de valoare acordate angajatilor;
e) emiterea de bilete de valoare cu alte valori nominale decat cele prevazute de prezenta lege;
f) emiterea de bilete de valoare de catre alte entitati decat cele prevazute la art. 5 alin. (1);
g) comercializarea biletelor de valoare contra unei fractiuni de pret sau a altor bunuri/servicii decat cele stabilite prin prezenta lege;
h) comercializarea de catre salariati si/sau de catre unitatile prevazute la art. 11 alin. (2) si (3) a tichetelor de masa contra unor produse, altele decat cele alimentare;
i) utilizarea de catre salariati a unui numar de tichete de masa mai mare decat numarul de zile lucrate.
Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, va intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2019.
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
a) Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din 13 iulie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Legea nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 23 mai 2006, cu modificarile ulterioare;
c) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 94/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii si Justitiei Sociale, Ministerul Turismului si Ministerul Culturii si Identitatii Nationale va elabora normele metodologice de aplicare a prezentei legi, care se aproba prin hotarare a Guvernului.


Autor: consultant fiscal Dana Hristu
Alerta PortalContabilitate.roDescarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Cheltuieli deductibile si nedeductibile. Studii de caz

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Cheltuieli deductibile si nedeductibile. Studii de caz"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x