Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Proiect de ordin pentru modificarea Codului de procedura fiscala
01 Iun 2016
Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice in data de 25.05.2016 a fost publicat un proiect de lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
O parte din schimbarile propuse urmaresc transpunerea Directivei 2015/2376/UE de modificare a Directivei 2011/16/UE in ceea ce priveste schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal.
In vederea usurarii sarcinii de conformare fiscala, proiectul propune exonerarea contribuabilului/platitorului de la obligatia de a depune cerere de modificare a domiciliului fiscal, in situatia in care domiciliul sau sediul social coincide cu domiciliul fiscal, avand in vedere ca administratia fiscala detine aceste date urmare fluxurilor zilnice ale schimbului de informatii realizate electronic cu ONRC, in situatia in care urmare modificarii domiciliului/sediului social, acesta este si domiciliul fiscal. Astfel, modificarea domiciliului sau sediului social care reprezinta si domiciliu fiscal ar avea ca efect si modificarea de drept a domiciliului fiscal contribuabilul/platitorul nemaiavnd obligatia depunerii cererii de modificare a domiciliului fiscal. In acest caz, transferul dosarului fiscal al contribuabilului/platitorului de catre vechiul organ fiscal central catre noul organ fiscal central se face in termen de 15 zile lucratoare de la data inscrierii in registrele in care, potrivit legii, se inregistreaza modificarile privind sediul social/domiciliul.
O alta propunere vizeaza regulile privind refuzul de a primi acte administrativ fiscale in cazul in care comunicarea se face direct la domiciliul contribuabilului, respectiv daca in procedura comunicarii directe a actului administrativ fiscal la domiciliul fiscal al contribuabilului/platitorului ori imputernicitului acestuia, acesta refuza primirea actului sau nu este gasit la domiciliul fiscal, se va afisa pe usa destinatarului o instiintare. Asadar nu se afiseaza actul administrativ fiscal sau actul de executare, ci se afiseaza o instiintare din care rezulta ca respectivul contribuabil a refuzat primirea actului sau nu a fost gasit la domiciliu, precum si anumite informatii care sa ii permita contribuabilului sa identifice organul fiscal care a afisat instiintarea. In acest caz, contribuabilul are la dispozitie 15 zile in care poate sa se prezinte la sediul organului fiscal pentru a i se comunica actul. Daca in cele 15 zile nu se prezinta, atunci actul se considera comunicat si organul fiscal este indreptatit sa puna in executare decizia de impunere sau alt act administrativ fiscal.
Alte modificari/completari propuse:
1. Clarificari cu privire la data de la care curge termenul de indeplinire a obligatiei de declarare a sediilor secundare de catre contribuabili/platitori, respectiv:
a) data inregistrarii/mentionarii acestora la registrul comertului sau in alte registre in care a fost inregistrata entitatea care le-a infiintat;
b) data actului de infiintare, in alte cazuri decat cele prevazute la lit. a).
2. Exonerarea contribuabilului/platitorului de obligatia depunerii la organul fiscal central de copii ale documentelor doveditoare ale informatiilor inscrise in declaratie, in situatia in care organul fiscal detine deja documente doveditoare ale informatiilor inscrise in declaratie.
3. Clarificari privind declaratiile fiscale depuse la un organ fiscal central/local necompetent In cazul creantelor administrate de organul fiscal central sau de organul fiscal local, declaratia fiscala depusa la un organ fiscal necompetent este considerata a fi depusa la data inregistrarii acesteia la organul fiscal necompetent. In acest caz, organul fiscal necompetent transmite declaratia fiscala la organul fiscal competent in termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii declaratiei.
4. Reglementarea altor termene de publicare a listei debitorilor care inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul local, respectiv semestrial in functie de termenele de plata a impozitului pe cladiri, teren, mijloace de transport.
5. Includerea in sfera de aplicare a penalitatii de nedeclarare introdusa prin Noul Cod de procedura fiscala si a obligatiei fiscale principale stabilite prin decizie de impunere emisa urmare procedurii de verificare a situatiei fiscale personale. In cazul contribuabililor care beneficiaza de esalonarea la plata a obligatiilor fiscale nedeclarate si datoreaza penalitate de nedeclarare, in cazul pierderii valabilitatii esalonarii la plata, pentru sumele ramase de plata din esalonarea sa se datoreze doar penalitatea de nedeclarare, nu si penalitatea de 5%.
6. Alte schimbari privind masuri de suspendare a executarii silite, procedura licitatiei, contestatia actului administrativ, schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal.
Sursa: www.manager.contabilul.ro
O parte din schimbarile propuse urmaresc transpunerea Directivei 2015/2376/UE de modificare a Directivei 2011/16/UE in ceea ce priveste schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal.
In vederea usurarii sarcinii de conformare fiscala, proiectul propune exonerarea contribuabilului/platitorului de la obligatia de a depune cerere de modificare a domiciliului fiscal, in situatia in care domiciliul sau sediul social coincide cu domiciliul fiscal, avand in vedere ca administratia fiscala detine aceste date urmare fluxurilor zilnice ale schimbului de informatii realizate electronic cu ONRC, in situatia in care urmare modificarii domiciliului/sediului social, acesta este si domiciliul fiscal. Astfel, modificarea domiciliului sau sediului social care reprezinta si domiciliu fiscal ar avea ca efect si modificarea de drept a domiciliului fiscal contribuabilul/platitorul nemaiavnd obligatia depunerii cererii de modificare a domiciliului fiscal. In acest caz, transferul dosarului fiscal al contribuabilului/platitorului de catre vechiul organ fiscal central catre noul organ fiscal central se face in termen de 15 zile lucratoare de la data inscrierii in registrele in care, potrivit legii, se inregistreaza modificarile privind sediul social/domiciliul.
O alta propunere vizeaza regulile privind refuzul de a primi acte administrativ fiscale in cazul in care comunicarea se face direct la domiciliul contribuabilului, respectiv daca in procedura comunicarii directe a actului administrativ fiscal la domiciliul fiscal al contribuabilului/platitorului ori imputernicitului acestuia, acesta refuza primirea actului sau nu este gasit la domiciliul fiscal, se va afisa pe usa destinatarului o instiintare. Asadar nu se afiseaza actul administrativ fiscal sau actul de executare, ci se afiseaza o instiintare din care rezulta ca respectivul contribuabil a refuzat primirea actului sau nu a fost gasit la domiciliu, precum si anumite informatii care sa ii permita contribuabilului sa identifice organul fiscal care a afisat instiintarea. In acest caz, contribuabilul are la dispozitie 15 zile in care poate sa se prezinte la sediul organului fiscal pentru a i se comunica actul. Daca in cele 15 zile nu se prezinta, atunci actul se considera comunicat si organul fiscal este indreptatit sa puna in executare decizia de impunere sau alt act administrativ fiscal.
Alte modificari/completari propuse:
1. Clarificari cu privire la data de la care curge termenul de indeplinire a obligatiei de declarare a sediilor secundare de catre contribuabili/platitori, respectiv:
a) data inregistrarii/mentionarii acestora la registrul comertului sau in alte registre in care a fost inregistrata entitatea care le-a infiintat;
b) data actului de infiintare, in alte cazuri decat cele prevazute la lit. a).
2. Exonerarea contribuabilului/platitorului de obligatia depunerii la organul fiscal central de copii ale documentelor doveditoare ale informatiilor inscrise in declaratie, in situatia in care organul fiscal detine deja documente doveditoare ale informatiilor inscrise in declaratie.
3. Clarificari privind declaratiile fiscale depuse la un organ fiscal central/local necompetent In cazul creantelor administrate de organul fiscal central sau de organul fiscal local, declaratia fiscala depusa la un organ fiscal necompetent este considerata a fi depusa la data inregistrarii acesteia la organul fiscal necompetent. In acest caz, organul fiscal necompetent transmite declaratia fiscala la organul fiscal competent in termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii declaratiei.
4. Reglementarea altor termene de publicare a listei debitorilor care inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul local, respectiv semestrial in functie de termenele de plata a impozitului pe cladiri, teren, mijloace de transport.
5. Includerea in sfera de aplicare a penalitatii de nedeclarare introdusa prin Noul Cod de procedura fiscala si a obligatiei fiscale principale stabilite prin decizie de impunere emisa urmare procedurii de verificare a situatiei fiscale personale. In cazul contribuabililor care beneficiaza de esalonarea la plata a obligatiilor fiscale nedeclarate si datoreaza penalitate de nedeclarare, in cazul pierderii valabilitatii esalonarii la plata, pentru sumele ramase de plata din esalonarea sa se datoreze doar penalitatea de nedeclarare, nu si penalitatea de 5%.
6. Alte schimbari privind masuri de suspendare a executarii silite, procedura licitatiei, contestatia actului administrativ, schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal.
Sursa: www.manager.contabilul.ro
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
01Feb2022
Ordinul ANAF nr. 80/2022. Modificari privind procedura de directionare a 3,5% din impozitul anual catre ONG-uri
de
Ionut Jinga
01 Feb 2022
07Dec2020
ONG. Simplificari privind inscrierea in Registrul Unitatilor de Cult si exceptii de la depunerea Declaratiei privind Beneficiarul Real
de
Ionut Jinga
07 Dec 2020
20Nov2017
Mutarea contributiilor: cum trebuie sa procedeze patronii care vor sa majoreze salariul brut al angajatilor
de
PortalContabilitate.ro
20 Nov 2017
16Nov2017
Ce contributii si impozite datoreaza un PFA in 2018?
de
PortalContabilitate.ro
16 Nov 2017
16Nov2017
Cod Fiscal 2017 vs. Cod Fiscal 2018. Modificari aduse de OUG 79/2017
de
PortalContabilitate.ro
16 Nov 2017
13Nov2017
Analiza OUG 79 - Impunerea veniturilor din salarii in 2018
de
PortalContabilitate.ro
13 Nov 2017