Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 18 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Anulare din oficiu a inregistrarii in scop de TVA. Consecinte.Tratament contabil si fiscal.

valabil la 01 Apr 2013
Otilia-Mihaela Roman Raspuns oferit de
Otilia-Mihaela Roman

Expert contabil si Consultant fiscal

Intrebare: Unei microintreprinderi care a fost platitoare de TVA trimestrial i s-a suspendat CIF-ul incepand cu data de 01.02.2013 datorita nedepunerii deconturilor de TVA pe semestrul anterior. Pe luna februarie si martie toate livrarile s-au facturat cu TVA (nestiindu-se ca a fost anulat CIF-ul). Cum procedam in aceasta situatie? Care sunt implicatiile fiscale in cazul societatii noastre si care sunt la societatile care au efectuat achizitii de la societatea noastra? Precizati monografie, completare declaratie TVA ce trebuie sa o depun pe 25.04.2013. Mentionez ca societatea are un stoc de marfa (la pret de achizitie) la data de 01.02.2013 de 15.000 lei. Evidenta gestiunii se tine la pret de achizitie.

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 1-10 angajati
Platitoare TVA: Nu
Cod CAEN: 5814

Raspuns: Situatiei cu care va confruntati ii sint aplicabile prevederile urmatoarelor dispozitii legale, in ceea ce priveste firma dvs, legate de TVA, intrucit fata de impozitul pe veniturile microintreprindeilor nu sint generate situatii deosebite:
- art. 11 alin. (11^3) din Codul fiscal;
- art. 153 alin. (9) litera d) din Codul fiscal;
- art. 153 alin. (9^1) litera c) din Codul fiscal;
- art. 156^3 alin. (10) din Codul fiscal, in baza caruia a fost dat OPANAF 418 din 19 martie 2012 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (311) "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a)-e) din Codul fiscal";
- art 1 din OPANAF nr. 3596 din 19 decembrie 2011 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele nregistrate n scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA - pentru nedepunerea declaratiei 394;
- art. 148 alin. (1) litera c) din codul fiscal si punctul 53 alin. (10) din norme - pentru efectuarea ajustarii mijloacelor fixe (altele decit bunurile de capital)
- art. 149 alin. (4) litera a) punctul 1 din codul fiscal si punctul 54 alin. (6) din norme;
- art. 219 alin. (1) litera b) si art. 219 alin. (2) litera d) din codul de procedura fiscala;
- OPANAF 640/2012 pentru aprobarea declaratiei 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata ".

Pe scurt, din dispozitiile legale rezulta urmatoarele:
- incepind cu data de 01.02.2013 nu trebuia sa mai emiteti facturi cu TVA;
- incepind cu data de 01.02.2013 firma nu mai are dreptul la deducerea TVA de pe facturile primite (se comporta ca un neplatitor care achizitioneaza de la platitori);
- odata emise facturile cu TVA, dupa data anularii codului in scop de TVA, acest TVA trebuie declarat si platit la bugetul de stat;
- declararea acestuia se face prin completarea si depunerea declaratiei 311, doar pentru TVA colectata, pina la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei, pentru perioada incepind cu data de la care firma a fost scoasa de la platitori de TVA si data la care ati fost instiintati de acest lucru; deci, dupa ce ati luat la cunostinta de faptul ca firmei i s-a anulat codul de TVA, nu trebuie sa mai emiteti facturi cu TVA si, bineinteles, nu trebuie sa deduceti TVA de pe facturile primite;
- plata TVA colectata in perioada de dupa anularea codului (neafectata de TVA din facturile primite) se face in IBAN normal de TVA;
- la data de 01.02.2013 sau la data la care ati luat la cunostinta de anularea codului de TVA, trebuie sa efectuati ajustarile de taxa dedusa pentru bunurile si serviciile aflata in sold la data anularii codului; aceste ajustari se efectuaeza pentru mijloace fixe si bunuri de capital (despre care nu mentionati ca le-ati detine in sold), stocuri (asa cum mentionati in intrebare), sold cont 471 etc;
- rezultatele ajustarii trebuie declarate in declaratia 307; de semenea, TVA rezultat din ajustare trebuie platit la bugetul de stat;
- daca doriti sa reveniti la platitor de tva, veti depuse declaratia 099 "Cerere de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art.153 alin.(9^1) lit. b) - d) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare" (OPANAF 1436/2012);
- nu in ultimul rind, trebuie depuse deconturile de TVA pentru perioada in care nu au fost depuse, cu plata unei amenzi;
- nu veti depune declaratia 394, incepind cu data de 01.02.2013, deoarece firma nu mai este inregsitrata in scop de TVA de la aceasta data.

Concret:
- pentru perioada 01.02.2013 pina la data la care ati luat la cunostinta de anularea codului de TVA:
> daca ati dedus TVA de pe facturile de la furnizori - ori refaceti inregistrarile aferente acelor facturi, fara deducerea TVA, si inregistrarea TVA in valoarea bunurilor / serviciilor aferente, ori stornati TVA deductibila si o inregistrati in valoarea acestora;
Exemplu:
- 371 = 401
4426 = 401
- revenire asupra inregistrarii initiale:
341 = 401 - cu valoarea integrala din factura
sau
- stornarea ulterioara a TVA dedusa:
4426 = 401 - cu suma in rosu a TVA
371 = 401 cu aceeasi suma in negru
- refacerea descarcarii din gestiune acestor marfuri, daca au fost deja vindute, in sensul ca in costul marfurilor (in contul 607) se va inregistra si tva.
sau
- 628 = 401
4426 = 4426
- revenire asupra inregistrarii initiale:
628 = 401 cu toata suma din factura
sau
- stornarea ulterioara a TVA dedusa:
4426 = 401 - cu suma in rosu a TVA
628 = 401 cu aceeasi suma in negru.

> daca s-a colectat TVA - acesta ramine colectat si se va declara, ca baza si TVA, prin declaratia 311, depusa pina in 25.04.2013; aceasta TVA se va plati in contul IBAN de TVA pina la aceeasi data;
Exemplu:
411 = 707 1.000 lei
411 = 4427 240 lei
Sumele de 1.000 lei si 240 lei se vor inscrie pe rindul 1, coloanele "Baza impozabila" si "TVA de plata" din declaratia 311.

La data de 01.02.2013 trebuia facuta ajustare la TVA dedusa pentru stocul de marfa, iar TVA astfel rezultat trebuia declarat in ultimul de cont de taxa depus pina la 25.03.2013. Deoarece aceasta ajustare nu s-a efectuat la acea data, in martie 2013 veti face ajustarea la TVA aferenta stocului de marfa, iar rezultatul ajustarii (TVA de plata ) se va declara prin declaratia 307, care se depune pina in 25.04.2013, in care se va bifa casuta din capitolul III corespunzatoare "anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA conform art.153 alin. (9) lit a) - e) sau lit. g) din Codul fiscal". Suma TVA rezultata din ajustare se va trece pe rindul de TVA din aceasta declaratie, pentru tip operatiune C "in cazul anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA conform art.153 alin. (9) lit a) - e) sau lit. g) din Codul fiscal".

Exemplu:
- stoc marfa la pret de achizitie de 15.000 lei;
- ajustarea TVA = 15.000 lei * 24% (se aplica cota de TVA in vigoare la data achizitiei marfurilor - presupunem ca este 24%);
- TVA rezultata din ajustare = 3.600 lei;
- inregistrare in contabilitate: 635 / ajustare TVA = 4426 3.600 lei;
- suma de 3.600 lei se inregistreaza in declaratia 307 pe coloana "TVA" si se achita la bugetul de stat.

In ceea ce ii priveste pe beneficiarii dvs, acestia nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiilor respective, chiar daca dvs pe facturi ati mentionat TVA colectata.
Acestia trebuie, la rindul lor, sa-si revizuiasca inregistrarile contabile privind taxa dedusa pentru perioada incepind din 01.02.2013, aferenta chizitiilor de la firma dvs.
Cheltuiala cu marfa sau cu alte servicii achizitioante de la dvs. este deductibila, intrucit dvs nu sinteti declarat inactiv fiscal, astfel incit beneficiarii sa nu aiba drept de deducere a cheltuielilor.

Daca beneficiarii au depus declaratia 394 pentru luna februarie 2013, cu facturile primite de la dvs, ca baza si TVA, atunci acestia trebuie sa refaca si sa depuna o noua declaratie 394 pentru luna februarie 2013, care sa nu mai contina facturile primite de la dvs, considerindu-se ca sint facturi primite de la un neplatitor de TVA (chiar daca dvs ati mentionat, in mod eronat, TVA pe facturile respective).
De asemenea, pentru luna februarie 2013, daca au depus decontul de 300, benefiaciarii vor trebui sa faca regularizare de TVA dedusa pentru aceasta luna, pe care o vor mentiona pe rindul de regularizari taxa dedusa, cu semnul minus, din decontul de TVA depus pentru luna martie 2013. Posibil sa rezulte un TVA de plata pentru luna februarie 2013, care va genera majorari de intirziere.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Intrebari similare din categoria Obligatiile persoanelor impozabile

02Apr2024

Drept de deducere TVA conditii livrare DDP

de Anca Bilas valabil la 02 Apr 2024
Intrebare: O societatea achizitioneaza marfa din Anglia, conditia Incoterms este DDP, vanzatorul din Anglia achita toate taxele vamale, inclusiv TVA-ul din vama. DVI este emis pe numele societatii noastre insa nu noi il achitam ci il achita societatea din Anglia.Cum procedam la inregistrarea facturii in contabilitate? Care ar fi monografia contabila? La ce rand se declara in D300? Deducem acea tva din ...
29Mar2024

Achizitii servicii non-UE de la ZOOM

de Mariana Prejbeanu valabil la 29 Mar 2024
Intrebare: O societate platitoare de TVA achizitioneaza servicii non-UE de la ZOOM (SUA). Facturile primite de la ZOOM au mentiunea "taxare inversa".Care sunt inregistrarile contabile cu privire la TVA si in ce declaratii fiscale se inscriu sumele din facturile emise de firma non-UE ZOOM (SUA)? Avem obligatia platii TVA catre statul Roman pentru achizitiile de servicii din tari non-UE, cum ar fi de la ...
29Mar2024

Reglementari TVA in tranzactiile cu Bulgaria. Responsabilitati si implicatii

de Liviu Sapunaru valabil la 29 Mar 2024
Intrebare: O firma romaneasca vinde in Bulgaria marfa prin Emag Bulgaria. Avem o situatie cand un client persoana fizica a dat datele unei firme mari, a luat pachetul de la easybox, noi am facturat fara tva doar ca firma din Bulgaria nu a declarat, dat fiind faptul ca nu ea primise/comandase marfa. Cum am putea evita astfel de situatii si cine ar fi responsabil?
26Mar2024

Revanzare opere de arta. Regim special de TVA

de Gina Popescu valabil la 26 Mar 2024
Intrebare: O firma second hand achizitioneaza opere de harta, le reconditioneaza si le revinde. Achizitiile pot sa fie din Romania si din uniune, la fel si vanzarile pot sa fie in Romania sau in UE. Calculam tva la marja, dar mai sunt si alte cheltuieli, contabilitate, ambalaje, consumabile pentru birou etc. La acestea avem dreptul sa ne deducem tva?
26Mar2024

Actualizarea codului de tva pentru prestarea de servicii in ue: proceduri si conditii

de Liviu Sapunaru valabil la 26 Mar 2024
Intrebare: O societate neplatitoare TVA are cod special de TVA pentru inregistrare pentru primirea de prestari de servicii UE conform art. 307 alin. 2 din Codul fiscal. Codul a fost solicitat pentru servicii online de la Microsoft Ireland Operations Ltd in valoare de cca 1.500 lei/luna pentru care depunem 390 si 301.Putem face actualizare prin d700 pentru inregistrare pentru prestari de servicii in UE ...
20Feb2024

Schimbare perioada fiscala TVA

de Anca Bilas valabil la 20 Feb 2024
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit si inregistrata in scopuri de TVA, in anul 2023 a avut pentru TVA perioada fiscala trimestrul, veniturile realizate fiind de 300.000 lei. In anul 2024 realizeaza venituri din vanzare cereale (cu taxare inversa) in valoare de 1.000.000lei si nu a efectuat achizitii intracomunitare.In ianuarie 2024 trebuie modificata perioada fiscala pentru TVA de la ...
x