Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Casare mijloace fixe. Deductibilitate cheltuieli. Ajustare TVA. Inregistrari contabile

valabil la 15 Aug 2013
Irina Dumitrescu Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Consultant fiscal, Expert contabil

Intrebare: Societatea noastra a achizitionat din Germania mai multe utilaje, mijloace de transport in luna martie 2013 in valoare de 500.00 euro. In luna iunie se face un proces-verbal de casare in suma de 82.484 lei a unor mijloace fixe pe motivul ca nu functioneaza si nu se mai pot repara. Din aceasta casare rezulta diferite piese de schimb in valoare de 9000 lei si deseu de fier vechi in valoare de 800lei, pentru care avem factura de la firma care achizitioneaza deseuri(Iulie 2013).

Piesele de schimb rezultate le-am inregistrat pe 3024.

Ce implicatii fiscale are aceasta casare, trebuie ajustat TVA? Cheltuiala cu scoaterea din evidenta este nedeductibila fiscal daca avem in luna iulie 2013, factura de deseu? Va rog sa-mi aratati o modalitate de inregistrare.

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 11-50 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: constructii

Raspuns: In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (15) din Codul fiscal pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. Castigurile sau pierderile rezultate din vanzarea ori din scoaterea din functiune a acestor mijloace fixe se calculeaza pe baza valorii fiscale a acestora, diminuata cu amortizarea fiscala. Pentru mijloacele fixe cu valoarea contabila evidentiata in sold la data de 31 decembrie 2003, amortizarea se calculeaza in baza valorii ramase neamortizata, pe durata normala de utilizare ramasa, folosindu-se metodele de amortizare aplicate pana la aceasta data.

Punctul 71 indice 6 din normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabileste ca, in aplicarea prevederilor art. 24 alin. (15) din Codul fiscal, cheltuielile inregistrate ca urmare a casarii unui mijloc fix cu valoarea fiscala incomplet amortizata sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.

Prin casarea unui mijloc fix se intelege operatia de scoatere din functiune a activului respectiv, urmata de dezmembrarea acestuia si valorificarea partilor componente rezultate, prin vanzare sau prin folosirea in activitatea curenta a contribuabilului.
Asadar, cheltuielile inregistrate ca urmare a casarii mijloacelor fixe (scoaterea din functiune, dezmembrarea si valorificarea partilor componente) cu valoarea fiscala incomplet amortizata sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, deductibile la determinarea profitului impozabil.
In cazul prezentat, intrucat perioada de functionare a mijloacelor fixe este foarte mica, pentru socaterea din functiune a acestora consideram ca societatea trebuie sa faca dovada ca mijloacele fixe nu mai pot fi utilizate si ca au fost intreprinse demersurile legale in vederea recuperarii prejudiciului de la furnizor. In caz contrar, apreciem ca autoritatile fiscale pot reincadra operatiunea in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) din Codul fiscal. Potrivit acestuia, la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul acestui cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei.

In ceea ce priveste TVA, in situatia in care mijloacele fixe sunt considerate bunuri de capital conform art. 149 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, societatea are obligatia de a ajusta taxa deductibila in conditiile prevazute la acest articol. Potrivit alin. (4) lit. d) al acestui articol, ajustarea taxei deductibile se efectueaza in situatia in care bunul de capital isi inceteaza existenta, cu urmatoarele exceptii:
1. bunul de capital a facut obiectul unei livrari sau unei livrari catre sine pentru care taxa este deductibila;
2. bunul de capital este pierdut sau distrus ca urmare a unor calamitati naturale ori a unor cauze de forta majora, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator;
3. Abrogat prin punctul 56. din Ordonanta 8/2013 incepand cu 01.02.2013.
4. situatiile prevazute la art. 128 alin. (8);

Asadar, ajustarea taxei deductibile un se efectueaza daca mijloacele fixe sunt distruse ca urmare a unor calamitati naturale ori a unor cauze de forta majora, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator.

Pct. 54 alin. (4) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, in sensul art. 149 alin. (4) lit. d) pct. 2 din Codul fiscal:
a) prin bunuri distruse si prin bunuri pierdute se intelege bunurile disparute in urma unor calamitati naturale sau a unor cauze de forta majora;
b) prin calamitati naturale se intelege fenomene cum ar fi inundatiile, alunecarile de teren, cutremurele;
c) prin cauze de forta majora se intelege:
1. incendiu, dovedit prin documente de asigurare si/sau alte rapoarte oficiale;
2. razboi, razboi civil, acte de terorism;
3. orice alte evenimente pentru care se poate invoca forta majora.

Taxa se considera dedusa chiar daca la achizitie s-a aplicat taxare inversa.

Inregistrari contabile:

1. Inregistrarea cheltuielilor ocazionate de casare:


6588 = 302
„Alte cheltuieli de exploatare” „Materiale consumabile”

2. Deseuri si piese de schimb recuperate din dezmembrari:

346 = 7588
„Produse reziduale” „Alte venituri din exploatare”

3024 = 7588
„Piese de schimb” „Alte venituri din exploatare”

3. Scoaterea din evidenta a mijloacelor fixe:

% = 21xx
„Imobilizari corprale”
281x
„Amortizari privind imobilizarile corporale”
6583
„Cheltuieli privind activele cedate
si alte operatii de capital”
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Intrebari similare din categoria Contabilitatea imobilizarilor corporale

13Apr2024

Lichidare. Inchidere cont 475

de Elena Garofil valabil la 13 Apr 2024
Intrebare: Mi s-a incredintat contabilitatea unei firme de la 01.01.2024, care intra in lichidare. Problema este ca, in 2021, firma a beneficiat de un microgrant de 2000 E. Vechea contabila nu a inregistrat in imobilizari laptopul si telefonul achizitionat in 2021, ci in 2022. Nu a facut note de regularizare amortizare la bilant, deci, eu la 1.01.2024 mai am de amortizat mijloace fixe inca 14 luni. ...
09Apr2024

Achizitie autovehicul cu prima de casare

de Elena Garofil valabil la 09 Apr 2024
Intrebare: Societatea noastra a cumparat prin programul rabla un autoturism in vederea desfasurarii activitatii economice.Pret total achizitie 77.738,56 lei, prima de casare = 67.738,56 lei. Prima de casare a fost facturata de furnizorul de la care am achizitionat autoturismul (prima de casa in valoare de 10.000 lei).Am efectuat urmatoarele inregistrari contabile:Factura autoturism:2133 = 404 ...
09Apr2024

Reevaluare imobilizari

de Gabi Popescu valabil la 09 Apr 2024
Intrebare: Societate comerciala la luna decembrie 2023 face reevaluarea imobilelor la valoarea justa cu inregistrare in contabilitate. Amortizarea calculata pana in luna decembrie 2023 este de 44.800 lei.In urma reevaluarii un imobil X in valoare de 480000 lei a fost impartit in 4 sub forma urmatoare:- cladire X 1 valoare noua 255.908 lei valoare veche 480.000 lei- teren X aferent cladirii valoare ...
08Apr2024

Transfer de active fixe intre entitati afiliate

de Mariana Prejbeanu valabil la 08 Apr 2024
Intrebare: Cum se efectueaza o operatiune de transfer de active fixe in curs de amortizare, intre doua entitati afiliate? Ce documente se intocmesc? La ce pret pot fi vandute (pretul de piata, la valoarea ramasa de amortizat)? Pretul de piata poate fi stabilit de o comisie tehnica din cadrul entitatii care vinde sau este nevoie de un raport al unui evaluator autorizat ANEVAR?
02Apr2024

Statie de pompare primita cu titlu gratuit

de Stan Cosmina valabil la 02 Apr 2024
Intrebare: O organizatie a utilizatorilor de apa pentru irigatii a preluat prin protocol de la ANIF o cladire (statie de pompare) cu titlu gratuit. In protocol se specifica valoarea de inventar, valoarea amortizarii calculate si valoarea ramasa neamortizata (inregistrate de ANIF pana la semnarea protocolului).1. Cum se inregistreaza din punct de vedere contabil preluarea? 2. Cu ce valoare se ...
02Apr2024

Ajustare negativa TVA pentru obiecte de inventar date in folosinta. Lipsa in gestiunea salariatului

de Amelia Dumitras valabil la 02 Apr 2024
Intrebare: Pentru obiectele de inventar constatate minus la inventar se ajusteaza TVA?
x