Cine raspunde legal de documentele unei firme?
07 Aug 2014
Atunci cand este semnalata o problema in ceea ce priveste intocmirea documentelor contabile, de obicei raspunderea revine reprezentantului departamentului intern sau firmei de contabilitate, insa sunt anumite informatii ce pot fi verificate si de catre administratorul companiei, cu scopul de a evita situatiile in care datele furnizate sunt incorecte si pot atrage dupa sine consecinte legale.
In primul rand, este nevoie sa precizam ca atat administratorii, cat si contabilii trebuie sa inteleaga ca rolul departamentului financiar-contabil nu este numai de a inregistra tranzactii care au avut deja loc, iar administratorii de companii trebuie sa renunte la ideea conform careia contabilitatea este un rau necesar, impus pentru calculul si plata taxelor catre stat si care nu aduce valoare adaugata companiei.
Dincolo de stereotipurile demodate, contabilul este totusi cel care furnizeaza, prin munca sa, imaginea performantei financiare a tuturor actiunilor si deciziilor luate de managementul companiei.
La randul lor, administratorii raspund pentru organizarea si conducerea contabilitatii si isi asuma raspunderea pentru intocmirea corecta a situatiilor financiare, astfel ca este recomandabila verificarea din punct de vedere financiar-contabil a unui set de informatii minime:
Existenta inventarierii anuale si a documentatiei aferente;
Verificarea corelatiei dintre stocurile faptice si cele scriptice;
Verificarea facturilor neincasate de la clienti si a celor neplatite catre furnizori;
Verificarea depunerii declaratiilor de impozite si taxe si verificarea cel putin anuala, a evidentei fiscale obtinute de la Administratia Financiara;
Existenta balantelor de verificare si a celorlate registre obligatorii
Asadar, pentru o colaborare eficienta, un bun profesionist contabil are o atitudine proactiva si se implica activ in activitatea companiei, in timp ce managerul este familiar cu termenii financiar-contabili de baza (profit, bilant, creante, marja etc.) si isi alege profesionistul contabil pentru ca acesta sa-l asiste in deciziile de business.
In plus, departamentul financiar-contabil trebuie sa ofere informatii care sa asiste managementul in activitatea operationala si decizionala. Cum datele din contabilitatea financiara sunt codificate dupa un plan de conturi si dupa reguli si metode contabile care sunt dificil de inteles de cineva fara un minim de pregatire contabila, pe langa balanta contabila, adica documentul de sinteza a contabilitatii financiare, sugestia Accace este ca administratorul afacerii sa solicite un set de informatii din contabilitatea manageriala – analiza cifrei de afaceri pe divizii de activitate, analiza profitabilitatii, structura costurilor, analiza activelor si a datoriilor etc. In fapt, aceste rapoarte contin transpunerea informatiilor din contabilitatea financiara pe o structura care sa asiste managementul in procesul de analiza, previziune si decizie.
Sursa: www.capital.ro
In primul rand, este nevoie sa precizam ca atat administratorii, cat si contabilii trebuie sa inteleaga ca rolul departamentului financiar-contabil nu este numai de a inregistra tranzactii care au avut deja loc, iar administratorii de companii trebuie sa renunte la ideea conform careia contabilitatea este un rau necesar, impus pentru calculul si plata taxelor catre stat si care nu aduce valoare adaugata companiei.
Dincolo de stereotipurile demodate, contabilul este totusi cel care furnizeaza, prin munca sa, imaginea performantei financiare a tuturor actiunilor si deciziilor luate de managementul companiei.
La randul lor, administratorii raspund pentru organizarea si conducerea contabilitatii si isi asuma raspunderea pentru intocmirea corecta a situatiilor financiare, astfel ca este recomandabila verificarea din punct de vedere financiar-contabil a unui set de informatii minime:
Existenta inventarierii anuale si a documentatiei aferente;
Verificarea corelatiei dintre stocurile faptice si cele scriptice;
Verificarea facturilor neincasate de la clienti si a celor neplatite catre furnizori;
Verificarea depunerii declaratiilor de impozite si taxe si verificarea cel putin anuala, a evidentei fiscale obtinute de la Administratia Financiara;
Existenta balantelor de verificare si a celorlate registre obligatorii
Asadar, pentru o colaborare eficienta, un bun profesionist contabil are o atitudine proactiva si se implica activ in activitatea companiei, in timp ce managerul este familiar cu termenii financiar-contabili de baza (profit, bilant, creante, marja etc.) si isi alege profesionistul contabil pentru ca acesta sa-l asiste in deciziile de business.
In plus, departamentul financiar-contabil trebuie sa ofere informatii care sa asiste managementul in activitatea operationala si decizionala. Cum datele din contabilitatea financiara sunt codificate dupa un plan de conturi si dupa reguli si metode contabile care sunt dificil de inteles de cineva fara un minim de pregatire contabila, pe langa balanta contabila, adica documentul de sinteza a contabilitatii financiare, sugestia Accace este ca administratorul afacerii sa solicite un set de informatii din contabilitatea manageriala – analiza cifrei de afaceri pe divizii de activitate, analiza profitabilitatii, structura costurilor, analiza activelor si a datoriilor etc. In fapt, aceste rapoarte contin transpunerea informatiilor din contabilitatea financiara pe o structura care sa asiste managementul in procesul de analiza, previziune si decizie.
Sursa: www.capital.ro
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
14Feb2024
eTAX 2.0. pentru Mediu: De la Declaratii la Toate Documentele
de
Ionut Jinga
14 Feb 2024
10Nov2023
Nomenclatorul TAXELOR a fost completat cu noile obligatii din domeniul Jocurilor de Noroc
de
Ionut Jinga
10 Nov 2023
26Aug2022
Jocuri de noroc: taxa pe reclama (5%) a fost introdusa in nomenclatorul obligatiilor fiscale
de
Ionut Jinga
26 Aug 2022
06Aug2019
ANAF a introdus noul formular 109 - Declaratie privind taxa pe active financiare nete
de
PortalContabilitate.ro
06 Aug 2019
19Iul2019
Schimbari posibile in domeniul institutiilor de credit
de
PortalContabilitate.ro
19 Iul 2019