Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 29 Martie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

CODUL FISCAL din 8 septembrie 2015 - Titlul 6

04 Oct 2015
PortalContabilitate.ro Realizat de
PortalContabilitate.ro

contabil


Click aici pentru a descarca Titlul VI din Codul fiscal 2016 >>>>

  TITLUL VI
  Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania
  CAP. I

  Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti
  ART. 221

  Contribuabili
  Nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania au obligatia de a plati impozit conform prezentului capitol si sunt denumiti in continuare contribuabili.
  ART. 222

  Sfera de cuprindere a impozitului
  Impozitul stabilit prin prezentul capitol, denumit in continuare impozit pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti, se aplica asupra veniturilor brute impozabile obtinute din Romania.
  ART. 223

  Venituri impozabile obtinute din Romania
  (1) Veniturile impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, sunt:
  a) dividende de la un rezident;
  b) dobanzi de la un rezident;
  c) dobanzi de la un nerezident care are un sediu permanent in Romania, daca dobanda este o cheltuiala a sediului permanent/a sediului permanent desemnat;
  d) redevente de la un rezident;
  e) redevente de la un nerezident care are un sediu permanent in Romania, daca redeventa este o cheltuiala a sediului permanent/a sediului permanent desemnat;
  f) comisioane de la un rezident;
  g) comisioane de la un nerezident care are un sediu permanent in Romania, daca comisionul este o cheltuiala a sediului permanent/a sediului permanent desemnat;
  h) venituri din activitati sportive si de divertisment desfasurate in Romania, indiferent daca veniturile sunt primite de catre persoanele care participa efectiv la asemenea activitati sau de catre alte persoane;
  i) venituri din prestarea de servicii de management sau de consultanta din orice domeniu, daca aceste venituri sunt obtinute de la un rezident sau daca veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent in Romania;
  j) venituri reprezentand remuneratii primite de persoane juridice straine care actioneaza in calitate de administrator, fondator sau membru al consiliului de administratie al unei persoane juridice romane;
  k) venituri din servicii prestate in Romania, exclusiv transportul international si prestarile de servicii accesorii acestui transport;
  l) venituri din profesii independente desfasurate in Romania - medic, avocat, inginer, dentist, arhitect, auditor si alte profesii similare - in cazul cand sunt obtinute in alte conditii decat prin intermediul unui sediu permanent sau intr-o perioada ori in mai multe perioade care nu depasesc in total 183 de zile pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic vizat;
  m) venituri din premii acordate la concursuri organizate in Romania;
  n) venituri obtinute la jocurile de noroc practicate in Romania, pentru toate castigurile primite de un participant de la un organizator sau platitor de venituri din jocuri de noroc, exclusiv jocurile de noroc prevazute la art. 110 alin. (7);
  o) venituri realizate de nerezidenti din lichidarea unei persoane juridice romane. Venitul brut realizat din lichidarea unei persoane juridice romane reprezinta suma excedentului distributiilor in bani sau in natura care depaseste aportul la capitalul social al persoanei fizice/juridice beneficiare. Se considera venituri din lichidarea unei persoane juridice, din punct de vedere fiscal, si veniturile obtinute in cazul reducerii capitalului social, potrivit legii, altele decat cele primite ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi. Venitul impozabil reprezinta diferenta dintre distributiile in bani sau in natura efectuate peste valoarea fiscala a titlurilor de valoare;
  p) venituri realizate din transferul masei patrimoniale fiduciare de la fiduciar la beneficiarul nerezident in cadrul operatiunii de fiducie.
  (2) Urmatoarele venituri impozabile obtinute din Romania nu sunt impozitate potrivit prezentului capitol si se impoziteaza conform titlului II sau IV, dupa caz:
  a) veniturile unui nerezident, care sunt atribuibile unui sediu permanent/sediu permanent desemnat in Romania;
  b) veniturile unei persoane juridice straine obtinute din transferul proprietatilor imobiliare situate in Romania sau a oricaror drepturi legate de aceste proprietati, inclusiv inchirierea sau cedarea folosintei bunurilor proprietatii imobiliare situate in Romania, veniturile din exploatarea resurselor naturale situate in Romania, precum si veniturile din vanzarea-cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana;
  c) venituri obtinute din Romania de persoana juridica rezidenta intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri din activitati desfasurate de artisti si sportivi;
  d) venituri ale unei persoane fizice nerezidente, obtinute dintr-o activitate dependenta desfasurata in Romania;
  e) venituri primite de persoane fizice nerezidente care actioneaza in calitatea lor de administrator, fondator sau membru al consiliului de administratie al unei persoane juridice romane;
  f) veniturile din pensii definite la art. 99, in masura in care pensia lunara depaseste plafonul prevazut la art. 100;
  g) veniturile unei persoane fizice nerezidente obtinute din inchirierea sau din alta forma de cedare a dreptului de folosinta a unei proprietati imobiliare situate in Romania, din transferul proprietatilor imobiliare situate in Romania, din transferul titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana si din transferul titlurilor de valoare emise de rezidenti romani;
  h) venituri obtinute din Romania de persoane fizice rezidente intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri in calitate de artisti sau sportivi.
  (3) Tratamentul fiscal al veniturilor realizate din administrarea masei patrimoniale de catre fiduciar, altele decat remuneratia acestuia, este stabilit in functie de natura venitului respectiv si supus impunerii conform prezentului titlu, respectiv titlurilor II si IV, dupa caz. Obligatiile fiscale ale constituitorului nerezident vor fi indeplinite de fiduciar.
  ART. 224

  Retinerea impozitului din veniturile impozabile obtinute din Romania de nerezidenti
  (1) Impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania se calculeaza, se retine, se declara si se plateste la bugetul de stat de catre platitorii de venituri. Impozitul retinut se declara pana la termenul de plata a acestuia la bugetul de stat.
  (2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), impozitul datorat de nerezidenti, membri in asocierea/entitatea transparenta fiscal, care desfasoara activitate in Romania, pentru veniturile impozabile obtinute din Romania, se calculeaza, se retine, se plateste la bugetul de stat si se declara de catre persoana desemnata din cadrul asocierii/entitatii transparente fiscal, prevazuta la art. 233 si art. 234 alin. (1). Retinerea la sursa nu se aplica in cazul contribuabililor nerezidenti a caror activitate in cadrul asocierii/entitatii transparente fiscal genereaza un sediu permanent in Romania.
  (3) Prin plata a unui venit se intelege indeplinirea obligatiei de a pune fonduri la dispozitia creditorului in maniera stabilita prin contract sau prin alte intelegeri convenite intre parti care conduc la stingerea obligatiilor contractuale.
  (4) Impozitul datorat se calculeaza prin aplicarea urmatoarelor cote asupra veniturilor brute:
  a) 1% pentru veniturile obtinute la jocurile de noroc practicate in Romania, primite de un participant de la un organizator sau platitor de venituri din jocuri de noroc, prevazute la art. 223 alin. (1) lit. n);
  b) 16% pentru veniturile din dividende prevazute la art. 223 alin. (1) lit. a). Incepand cu 1 ianuarie 2017, cota de impozit este de 5%;
  c) 50% pentru veniturile prevazute la art. 223 alin. (1) lit. b)-g), i), k), l) si o), daca veniturile sunt platite intr-un cont dintr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii. Aceste prevederi se aplica numai in situatia in care veniturile de natura celor prevazute la art. 223 alin. (1) lit. b)-g), i), k), l) si o) sunt platite ca urmare a unor tranzactii calificate ca fiind artificiale conform art. 11 alin. (3);
  d) 16% in cazul oricaror altor venituri impozabile obtinute din Romania, asa cum sunt enumerate la art. 223 alin. (1).
  (5) Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului, se declara si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine, se declara si se plateste, in lei, la bugetul de stat, la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei, pentru ziua in care se efectueaza plata venitului catre nerezidenti. In cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor sau asociatilor pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende se declara si se plateste pana la data de 25 ianuarie a anului urmator.
  (6) Pentru veniturile sub forma de dobanzi la depozitele la vedere/conturi curente, la depozitele la termen, certificate de depozit si alte instrumente de economisire la banci si la alte institutii de credit autorizate si situate in Romania, impozitul se calculeaza si se retine de catre platitorii de astfel de venituri la momentul inregistrarii in contul curent sau in contul de depozit al titularului, respectiv la momentul rascumpararii, in cazul certificatelor de depozit si al instrumentelor de economisire. Plata si declararea impozitului pentru veniturile din dobanzi se fac lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare inregistrarii/rascumpararii.
  (7) Reinnoirea depozitelor/instrumentelor de economisire va fi asimilata cu constituirea unui nou depozit/achizitionarea unui nou instrument de economisire.
  (8) Impozitul asupra dobanzilor capitalizate se calculeaza de platitorul acestor venituri in momentul inregistrarii in contul curent sau in contul de depozit al titularului, respectiv in momentul rascumpararii in cazul unor instrumente de economisire sau in momentul in care dobanda se transforma in imprumut ori in capital, dupa caz.
  (9) Pentru orice venit impozitul care trebuie retinut, in conformitate cu prezentul capitol, este impozit final.
  ART. 225

  Tratamentul fiscal al veniturilor din dobanzi obtinute din Romania de persoane juridice rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European
  (1) Veniturile reprezentand dobanzi obtinute din Romania de o persoana juridica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, stat cu care Romania are incheiata o conventie pentru evitarea dublei impuneri, cu exceptia dobanzilor care intra sub incidenta prevederilor cap. V din prezentul titlu, se impun cu cota si in conditiile prevazute de conventia aplicabila, daca persoana juridica prezinta un certificat de rezidenta fiscala valabil.
  (2) Persoana juridica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, care obtine venituri reprezentand dobanzi in conditiile prevazute la alin. (1), poate opta pentru regularizarea impozitului platit conform alin. (1) prin declararea si plata impozitului pe profit pentru profitul impozabil aferent acestor venituri, conform regulilor stabilite in titlul II. Impozitul retinut la sursa potrivit alin. (1) constituie plata anticipata in contul impozitului pe profit si se scade din impozitul pe profit datorat.
  (3) Constituie plata anticipata in contul impozitului pe profit si se scade din impozitul pe profit datorat si impozitul retinut la sursa conform prevederilor art. 224, in conditiile in care persoana juridica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, stat cu care Romania are incheiata o conventie pentru evitarea dublei impuneri, prezinta certificatul de rezidenta fiscala ulterior realizarii venitului.
  (4) Veniturile reprezentand dobanzi obtinute din Romania de o persoana juridica rezidenta intr-un stat al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European cu care Romania nu are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri se impun conform prevederilor art. 224. Daca persoana juridica prevazuta in prezentul alineat este rezidenta a unui stat din Uniunea Europeana sau din Spatiul Economic European cu care este incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii, aceasta persoana poate opta pentru regularizarea impozitului platit conform prevederilor art. 224 prin declararea si plata impozitului pe profit pentru profitul impozabil aferent acestor venituri, conform regulilor stabilite in titlul II. Impozitul retinut la sursa conform prevederilor art. 224 constituie plata anticipata in contul impozitului pe profit si se scade din impozitul pe profit datorat.
  ART. 226

  Tratamentul fiscal al categoriilor de venituri din activitati independente impozabile in Romania obtinute de persoane fizice rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European
  (1) Veniturile din activitati independente care sunt obtinute din Romania de o persoana fizica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri si care prezinta un certificat de rezidenta fiscala, se vor impune cu cota si/sau in conditiile prevazute de conventia aplicabila.
  (2) Persoana fizica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, care obtine venituri din activitati independente in conditiile prevazute la alin. (1), poate opta pentru regularizarea impozitului platit conform alin. (1) prin declararea si plata impozitului pe venit pentru venitul impozabil aferent acestor venituri, conform regulilor stabilite in titlul IV. Impozitul retinut la sursa potrivit alin. (1) constituie plata anticipata in contul impozitului pe venit si se scade din impozitul pe venit datorat.
  (3) Pentru a beneficia de prevederile aplicabile rezidentilor romani, constituie plata anticipata in contul impozitului pe venit si se scade din impozitul pe venit datorat si impozitul retinut la sursa conform prevederilor art. 224 in conditiile in care persoana fizica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, stat cu care Romania are incheiata o conventie pentru evitarea dublei impuneri, prezinta certificatul de rezidenta fiscala ulterior realizarii venitului.
  (4) Veniturile din activitati independente obtinute din Romania de o persoana fizica rezidenta intr-un stat al Uniunii Europene sau a Spatiului Economic European, stat cu care Romania nu are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, se impun conform prevederilor art. 224. Daca persoana fizica prevazuta in prezentul alineat este rezidenta a unui stat al Uniunii Europene sau a Spatiului Economic European cu care este incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii, aceasta persoana poate opta pentru regularizarea impozitului platit conform art. 224 prin declararea si plata impozitului pe venit pentru venitul impozabil aferent acestor venituri, conform regulilor stabilite in titlul IV. Impozitul retinut la sursa potrivit art. 224 constituie plata anticipata in contul impozitului pe venit.
  ART. 227

  Retinerea impozitului din veniturile obtinute din Romania de persoane rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri din activitati desfasurate de artisti si sportivi
  (1) Veniturile obtinute de artisti sau sportivi, persoane fizice sau juridice, rezidenti intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie pentru evitarea dublei impuneri, pentru activitatile desfasurate in aceasta calitate in Romania si in conditiile prevazute in conventie se impun cu o cota de 16%, aplicata asupra veniturilor brute. Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului, se declara si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine, se declara si se plateste, in lei, la bugetul de stat, la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru ziua in care se efectueaza plata venitului catre nerezidenti. Obligatia calcularii, retinerii, declararii si platii impozitului la bugetul de stat revine platitorului de venit.
  (2) Persoana juridica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri care obtine venituri din activitati desfasurate in Romania de artisti de spectacol sau sportivi poate opta pentru regularizarea impozitului platit conform alin. (1) prin declararea si plata impozitului pe profit pentru profitul impozabil aferent acestor venituri, conform regulilor stabilite in titlul II. Impozitul retinut la sursa potrivit alin. (1) constituie plata anticipata in contul impozitului anual pe profit si se scade din impozitul pe profit datorat.
  (3) Persoana fizica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri care realizeaza venituri din Romania in calitate de artist de spectacol sau ca sportiv, din activitatile artistice si sportive, indiferent daca acestea sunt platite direct artistului sau sportivului ori unei terte parti care actioneaza in numele acelui artist sau sportiv poate opta pentru regularizarea impozitului platit conform alin. (1) prin declararea si plata impozitului pe venit pentru venitul impozabil aferent acestor venituri, conform regulilor stabilite in titlul IV. Impozitul retinut la sursa potrivit alin. (1) constituie plata anticipata in contul impozitului anual pe venit si se scade din impozitul pe venit datorat.
  ART. 228

  Venituri neimpozabile in Romania
  Urmatoarele venituri nu sunt impozabile in Romania:
  a) veniturile obtinute de organismele nerezidente de plasament colectiv fara personalitate juridica sau de alte organisme asimilate acestora, recunoscute de autoritatea competenta de reglementare care autorizeaza activitatea pe acea piata, din transferul titlurilor de valoare, respectiv al titlurilor de participare, detinute direct sau indirect intr-o persoana juridica romana;
  b) veniturile obtinute de nerezidenti pe piete de capital straine din transferul titlurilor de participare, detinute la o persoana juridica romana, precum si din transferul titlurilor de valoare, emise de rezidenti romani;
  c) venitul obtinut de la un fiduciar rezident de catre un beneficiar nerezident atunci cand acesta este constituitor nerezident, din transferul masei patrimoniale fiduciare in cadrul operatiunii de fiducie.
  ART. 229

  Scutiri de la impozitul prevazut in prezentul capitol
  (1) Sunt scutite de impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti urmatoarele venituri:
  a) dobanda aferenta instrumentelor de datorie publica in lei si in valuta, veniturile obtinute din tranzactiile cu instrumente financiare derivate utilizate pentru realizarea operatiunilor de administrare a riscurilor asociate obligatiilor de natura datoriei publice guvernamentale si veniturile obtinute din tranzactionarea titlurilor de stat si a obligatiunilor emise de catre unitatile administrativ-teritoriale, in lei si in valuta, pe piata interna si/sau pe pietele financiare internationale, precum si dobanda aferenta instrumentelor emise de catre Banca Nationala a Romaniei in scopul atingerii obiectivelor de politica monetara si veniturile obtinute din tranzactionarea valorilor mobiliare emise de catre Banca Nationala a Romaniei;
  b) dobanda la instrumente/titluri de creanta emise de societatile romane, constituite potrivit Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca instrumentele/titlurile de creanta sunt emise in baza unui prospect aprobat de autoritatea de reglementare competenta si dobanda este platita unei persoane care nu este o persoana afiliata a emitentului instrumentelor/titlurilor de creanta respective;
  c) dividendele platite de o persoana juridica romana sau persoana juridica cu sediul social in Romania, infiintata potrivit legislatiei europene, unei persoane juridice rezidente intr-un alt stat membru al Uniunii Europene ori unui sediu permanent al unei intreprinderi dintr-un stat membru al Uniunii Europene, situat intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, daca:
  1. persoana juridica straina beneficiara a dividendelor indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
  (i) este rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene si are una dintre formele de organizare prevazute in anexa nr. 1 la titlul II;
  (ii) este considerata a fi rezidenta a statului membru al Uniunii Europene, in conformitate cu legislatia fiscala a statului respectiv si, in temeiul unei conventii privind evitarea dublei impuneri incheiate cu un stat tert, nu se considera ca este rezidenta in scopul impunerii in afara Uniunii Europene;
  (iii) plateste, in conformitate cu legislatia fiscala a unui stat membru, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari, unul dintre impozitele prevazute in anexa nr. 2 la titlul II sau un impozit similar impozitului pe profit reglementat la titlul II;
  (iv) detine minimum 10% din capitalul social al intreprinderii persoana juridica romana pe o perioada neintrerupta de cel putin un an, care se incheie la data platii dividendului.
  2. beneficiarul dividendelor este un sediu permanent al unei persoane juridice rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene situat intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, iar persoana juridica straina pentru care sediul permanent isi desfasoara activitatea trebuie sa intruneasca cumulativ conditiile prevazute la pct. 1, subpct. (i)-(iv) si profiturile inregistrate de sediul permanent sa fie impozabile in statul membru in care acesta este stabilit, in baza unei conventii pentru evitarea dublei impuneri sau in baza legislatiei interne a acelui stat membru;
  3. persoana juridica romana care plateste dividendul indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
  (i) este o societate infiintata in baza legii romane si are una dintre urmatoarele forme de organizare: societate pe actiuni, societate in comandita pe actiuni, societate cu raspundere limitata, societate in nume colectiv, societate in comandita simpla;
  (ii) plateste impozit pe profit, potrivit prevederilor titlului II, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari. Pentru acordarea acestei scutiri, persoana juridica cu sediul social in Romania, infiintata potrivit legislatiei europene, care plateste dividendul, trebuie sa plateasca impozit pe profit, potrivit prevederilor titlului II, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari;
  d) premiile unei persoane fizice nerezidente obtinute din Romania, ca urmare a participarii la festivalurile nationale si internationale artistice, culturale si sportive finantate din fonduri publice;
  e) premiile acordate elevilor si studentilor nerezidenti la concursurile finantate din fonduri publice;
  f) veniturile persoanelor juridice straine care desfasoara in Romania activitati de consultanta in cadrul unor acorduri de finantare gratuita, incheiate de Guvernul Romaniei/autoritati publice cu alte guverne/autoritati publice sau organizatii internationale guvernamentale ori neguvernamentale;
  g) veniturile din dobanzi si redevente, care intra sub incidenta cap. V din prezentul titlu;
  h) dobanzile si/sau dividendele platite catre fonduri de pensii, astfel cum sunt ele definite in legislatia statului membru al Uniunii Europene sau in unul dintre statele Spatiului Economic European, cu conditia existentei unui instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii;
  i) veniturile obtinute de persoane fizice nerezidente ca urmare a participarii in alt stat la un joc de noroc, ale carui fonduri de castiguri provin si din Romania.
  (2) Prevederile alin. (1) lit. c) nu se aplica unui demers sau unor serii de demersuri care, fiind intreprinse cu scopul principal sau cu unul dintre scopurile principale de a obtine un avantaj fiscal care contravine obiectului sau scopului prezentului articol, nu sunt oneste avand in vedere toate faptele si circumstantele relevante. Un demers poate cuprinde mai multe etape sau parti. In intelesul prezentului alineat, un demers sau o serie de demersuri sunt considerate ca nefiind oneste in masura in care nu sunt intreprinse din motive comerciale valabile care reflecta realitatea economica. Dispozitiile prezentului alineat se completeaza cu prevederile existente in legislatia interna sau in acorduri referitoare la prevenirea evaziunii fiscale, a fraudei fiscale sau a abuzurilor.
  ART. 230

  Coroborarea prevederilor Codului fiscal cu cele ale conventiilor de evitare a dublei impuneri si a legislatiei Uniunii Europene
  (1) In intelesul art. 224, daca un contribuabil este rezident al unei tari cu care Romania a incheiat o conventie pentru evitarea dublei impuneri, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de catre acel contribuabil din Romania nu poate depasi cota de impozit prevazuta in conventia care se aplica asupra acelui venit. In situatia in care sunt cote diferite de impozitare in legislatia interna sau in conventiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai favorabile. Daca un contribuabil este rezident al unei tari din Uniunea Europeana, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de acel contribuabil din Romania este cota mai favorabila prevazuta in legislatia interna, legislatia Uniunii Europene sau in conventiile de evitare a dublei impuneri. Legislatia Uniunii Europene se aplica in relatia Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene, respectiv cu statele cu care Uniunea Europeana are incheiate acorduri de stabilire a unor masuri echivalente.
  (2) Pentru aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri si a legislatiei Uniunii Europene, nerezidentul are obligatia de a prezenta platitorului de venit, in momentul platii venitului, certificatul de rezidenta fiscala eliberat de catre autoritatea competenta din statul sau de rezidenta, precum si, dupa caz, o declaratie pe propria raspundere in care se indica indeplinirea conditiei de beneficiar in situatia aplicarii legislatiei Uniunii Europene. Daca certificatul de rezidenta fiscala, respectiv declaratia ce va indica calitatea de beneficiar nu se prezinta in acest termen, se aplica prevederile prezentului titlu. In momentul prezentarii certificatului de rezidenta fiscala si, dupa caz, a declaratiei prin care se indica calitatea de beneficiar se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri sau ale legislatiei Uniunii Europene si se face regularizarea impozitului in cadrul termenului legal de prescriptie. In acest sens, certificatul de rezidenta fiscala trebuie sa mentioneze ca beneficiarul venitului a avut, in termenul de prescriptie, rezidenta fiscala in statul contractant cu care este incheiata conventia de evitare a dublei impuneri, intr-un stat al Uniunii Europene sau intr-un stat cu care Uniunea Europeana are incheiat un acord de stabilire a unor masuri echivalente pentru toata perioada in care s-au realizat veniturile din Romania. Calitatea de beneficiar in scopul aplicarii legislatiei Uniunii Europene va fi dovedita prin certificatul de rezidenta fiscala si, dupa caz, declaratia pe propria raspundere a acestuia de indeplinire cumulativa a conditiilor referitoare la: perioada minima de detinere, conditia de participare minima in capitalul persoanei juridice romane, incadrarea in una dintre formele de organizare prevazute in titlul II sau in prezentul titlu, dupa caz, calitatea de contribuabil platitor de impozit pe profit sau un impozit similar acestuia, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari. Certificatul de rezidenta fiscala prezentat in cursul anului pentru care se fac platile este valabil si in primele 60 de zile calendaristice din anul urmator, cu exceptia situatiei in care se schimba conditiile de rezidenta.
  (3) Persoanele fizice care sosesc in Romania si au o sedere in statul roman pe o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat au obligatia completarii formularelor prevazute la alin. (7), la termenele stabilite prin norme.
  (4) In cazul in care s-au facut retineri de impozit ce depasesc cotele din conventiile de evitare a dublei impuneri, respectiv din legislatia Uniunii Europene, suma impozitului retinut in plus se restituie potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.
  (5) Intermediarii, definiti potrivit legislatiei in materie, prin care persoanele fizice nerezidente obtin venituri din transferul titlurilor de valoare emise de rezidenti romani au urmatoarele obligatii:
  a) sa solicite organului fiscal din Romania codul de identificare fiscala pentru persoana nerezidenta care nu detine acest numar;
  b) sa pastreze originalul sau copia legalizata a certificatului de rezidenta fiscala sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei conform legislatiei interne a acelui stat, insotit/insotita de o traducere autorizata in limba romana;
  c) sa calculeze castigul/pierderea la fiecare tranzactie efectuata pentru contribuabilul persoana fizica nerezidenta;
  d) sa calculeze totalul castigurilor/pierderilor pentru tranzactiile efectuate in cursul anului pentru fiecare contribuabil persoana fizica nerezidenta;
  e) sa transmita in forma scrisa catre fiecare contribuabil persoana fizica nerezidenta informatiile privind totalul castigurilor/pierderilor, pentru tranzactiile efectuate in cursul anului, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul expirat;
  f) sa depuna la organul fiscal competent declaratia informativa privind totalul castigurilor/pierderilor, pentru fiecare contribuabil, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul expirat.
  Persoana fizica nerezidenta nu are obligatia de a declara castigurile/pierderile, pentru tranzactiile efectuate in cursul anului, daca prin conventia de evitare a dublei impuneri incheiata intre Romania si statul de rezidenta al persoanei fizice nerezidente nu este mentionat dreptul de impunere pentru Romania si respectiva persoana prezinta certificatul de rezidenta fiscala.
  (6) Macheta certificatului de rezidenta fiscala pentru persoane rezidente in Romania, precum si termenul de depunere de catre nerezidenti a documentelor de rezidenta fiscala, emise de autoritatea din statul de rezidenta al acestora, se stabilesc prin norme.
  (7) Machetele Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania si Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania se stabilesc prin norme.
  ART. 231

  Declaratii anuale privind retinerea la sursa
  (1) Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii, conform prezentului titlu, au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat. Declaratia informativa se va depune de catre platitorii de venit la organul fiscal competent in format electronic.
  (2) Platitorii de venituri sub forma dobanzilor au obligatia sa depuna o declaratie informativa referitoare la platile de astfel de venituri facute catre persoane fizice rezidente in statele membre ale Uniunii Europene. Declaratia se depune pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent, pentru informatii referitoare la platile de dobanzi facute in cursul anului precedent. Modelul si continutul declaratiei informative, precum si procedura de declarare a veniturilor din dobanzile realizate din Romania de catre persoane fizice rezidente in statele membre ale Uniunii Europene se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F., potrivit Codului de procedura fiscala.
  ART. 232

  Certificatele de atestare a impozitului platit de nerezidenti
  (1) Orice nerezident poate depune o cerere la organul fiscal competent, prin care va solicita eliberarea certificatului de atestare a impozitului platit catre bugetul de stat.
  (2) Organul fiscal competent are obligatia de a elibera certificatul de atestare a impozitului platit de nerezidenti.
  (3) Forma cererii si a certificatului de atestare a impozitului platit de nerezident, precum si conditiile de depunere, respectiv de eliberare se stabilesc prin norme.
  CAP. II

  Asocieri/Entitati care desfasoara activitate/obtine venituri in/din Romania
  ART. 233

  Asociere/Entitate transparenta fiscal fara personalitate juridica, constituita conform legislatiei din Romania si care desfasoara activitate in Romania
  (1) Asocierea/Entitatea transparenta fiscal fara personalitate juridica se poate constitui intre persoane nerezidente sau intre una sau mai multe persoane nerezidente si una sau mai multe persoane rezidente.
  (2) Orice asociere/entitate transparenta fiscal fara personalitate juridica ce isi desfasoara activitatea in Romania trebuie sa desemneze unul dintre asociati/participanti, dupa caz, care sa indeplineasca obligatiile ce ii revin fiecarui asociat/participant potrivit prezentului titlu. Persoana desemnata este responsabila pentru:
  a) inregistrarea fiecarui asociat/participant daca acesta nu detine un cod de identificare fiscala atribuit de organul fiscal din Romania;
  b) conducerea evidentei contabile a asocierii/entitatii si pastrarea/arhivarea documentelor justificative aferente activitatii asocierii, in conditiile legii;
  c) furnizarea de informatii in scris, pe baza de decont de asociere, catre fiecare asociat/participant, persoana juridica sau fizica, cu privire la partea din veniturile si/sau cheltuielile realizate/efectuate care ii sunt repartizate in baza contractului de asociere; decontul de asociere pe baza caruia se repartizeaza veniturile/cheltuielile reprezinta document justificativ la nivel de asociat/participant;
  d) detinerea si prezentarea autoritatii competente din Romania a contractului de asociere care cuprinde date referitoare la partile contractante, obiectul de activitate al asocierii/entitatii, cota de participare in asociere/entitate a fiecarui asociat/participant, dovada inregistrarii la organul fiscal competent din Romania a sediului permanent al asociatului/participantului nerezident si certificatul de rezidenta fiscala al fiecarui asociat/participant nerezident. Contractul de asociere se inregistreaza la organul fiscal competent in raza caruia este inregistrat asociatul desemnat pentru indeplinirea obligatiilor fiscale ale asocierii;
  e) calculul, retinerea, plata la bugetul statului si declararea impozitul pentru veniturile cu regim de retinere la sursa datorat de fiecare asociat/participant nerezident potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri, respectiv a prezentului cod, dupa caz;
  f) indeplinirea obligatiilor privind depunerea declaratiei prevazute la art. 231 alin. (1), pentru veniturile cu regim de retinere la sursa.
  (3) Impozitul retinut la sursa de persoana desemnata din cadrul asocierii/entitatii transparente fiscal fara personalitate juridica, prevazuta la alin. (1) este impozit final. Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului, se declara si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine, se declara si se plateste, in lei, la bugetul de stat, la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei, pentru ziua in care se efectueaza plata venitului catre nerezidenti.
  (4) Asociatul/Participantul nerezident, persoana juridica sau fizica, ce desfasoara activitate in Romania prin intermediul unui sediu permanent/sediu permanent desemnat, respectiv obtine venituri pentru care Romania are drept de impunere, precum si asociatul/participantul persoana juridica sau fizica, rezident in Romania are obligatia de a calcula, plati si declara impozitul pe profit/venit pentru profitul impozabil/venitul net impozabil, potrivit titlului II sau IV, dupa caz, pe baza veniturilor si cheltuielilor determinate de operatiunile asocierii.
  ART. 234

  Asociere/Entitate nerezidenta constituita conform legislatiei unui stat strain si care desfasoara activitate/obtine venituri in/din Romania
  (1) Asocierea/Entitatea nerezidenta care nu este tratata ca rezidenta in scopuri fiscale in statul strain in care este inregistrata este considerata asociere/entitate transparenta fara personalitate juridica din punct de vedere fiscal in Romania. Acesteia ii sunt aplicabile prevederile art. 233, daca cel putin unul dintre asociati/participanti nerezidenti desfasoara activitate in Romania prin intermediul unui sediu permanent, respectiv obtine venituri pentru care Romania are drept de impunere.
  (2) Pentru veniturile impozabile obtinute din Romania de asocierea/entitatea nerezidenta care nu este tratata ca rezidenta in scopuri fiscale in statul strain in care este inregistrata, platitorul de venit din Romania calculeaza, retine, plateste la bugetul statului si declara impozitul pentru veniturile cu regim de retinere la sursa datorat de fiecare asociat/participant nerezident potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri, respectiv prezentului cod, dupa caz.
  (3) Asocierea/Entitatea nerezidenta tratata ca rezidenta in scopuri fiscale in statul strain in care este inregistrata, stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, nu este considerata asociere/entitate transparenta fara personalitate juridica din punct de vedere fiscal in Romania, fiind impusa pentru profitul impozabil/venitul brut, dupa caz, care ii revine acestei asocieri/entitati potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri, respectiv titlului II.
  (4) Prevederile referitoare la persoana juridica straina care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania se aplica si asocierii/entitatii nerezidente tratata ca rezidenta in scopuri fiscale in statul strain cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri daca asocierea/entitatea desfasoara activitate in Romania printr-un sediu permanent.
  (5) Pentru a beneficia de prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu statul strain, asocierea/entitatea nerezidenta tratata ca rezidenta in scopuri fiscale in statul strain in care este inregistrata trebuie sa prezinte certificatul de rezidenta fiscala emis de autoritatea competenta a statului strain.
  (6) Prevederile prezentului articol si ale art. 233 nu se aplica organismelor de plasament colectiv fara personalitate juridica sau altor organisme asimilate acestora, constituite potrivit legislatiei in materie si fondurilor de pensii, constituite potrivit legislatiei in materie.
  CAP. III

  Impozitul pe reprezentante
  ART. 235

  Contribuabili
  Orice persoana juridica straina, care are o reprezentanta autorizata sa functioneze in Romania, potrivit legii, are obligatia de a plati un impozit anual, conform prezentului capitol.
  ART. 236

  Stabilirea impozitului
  (1) Impozitul pe reprezentanta pentru un an fiscal este egal cu echivalentul in lei al sumei de 4.000 euro, stabilita pentru un an fiscal, la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, pentru ziua in care se efectueaza plata impozitului catre bugetul de stat, respectiv pana la 25 iunie si 25 decembrie inclusiv a anului de impunere.
  (2) In cazul unei persoane juridice straine, care in cursul unui an fiscal infiinteaza sau desfiinteaza o reprezentanta in Romania, impozitul datorat pentru acest an se calculeaza proportional cu numarul de luni de existenta a reprezentantei in anul fiscal respectiv.
  ART. 237

  Plata impozitului si depunerea declaratiei fiscale
  (1) Orice persoana juridica straina are obligatia de a plati impozitul pe reprezentanta la bugetul de stat, in doua transe egale, pana la datele de 25 iunie si 25 decembrie inclusiv a anului de impunere.
  (2) Orice persoana juridica straina care datoreaza impozitul pe reprezentanta are obligatia de a depune o declaratie anuala la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului de impunere.
  (3) Orice persoana juridica straina, care infiinteaza sau desfiinteaza o reprezentanta in cursul anului fiscal, are obligatia de a depune o declaratie fiscala la organul fiscal competent, in termen de 30 de zile de la data la care reprezentanta a fost infiintata sau desfiintata.
  (4) Reprezentantele sunt obligate sa conduca evidenta contabila prevazuta de legislatia in vigoare din Romania.
  CAP. IV

  Modul de impozitare a veniturilor din economii obtinute din Romania de persoane fizice rezidente in state membre si aplicarea schimbului de informatii in legatura cu aceasta categorie de venituri
  ART. 238

  Definitia beneficiarului efectiv
  (1) In sensul prezentului capitol, prin beneficiar efectiv se intelege orice persoana fizica ce primeste o plata de dobanda sau orice persoana fizica pentru care o plata de dobanda este garantata, cu exceptia cazului cand aceasta persoana dovedeste ca plata nu a fost primita sau garantata pentru beneficiul sau propriu, respectiv atunci cand:
  a) actioneaza ca un agent platitor, in intelesul art. 240 alin. (1); sau
  b) actioneaza in numele unei persoane juridice, al unei entitati care este impozitata pe profit, conform regimului general pentru impozitarea profiturilor, al unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare, autorizat conform Directivei Consiliului nr. 85/611/CEE din 20 decembrie 1985 de coordonare a actelor cu putere de lege si a actelor administrative privind anumite organisme de plasament colectiv in valori mobiliare (OPCVM), sau in numele unei entitati la care se face referire la art. 240 alin. (2), iar in acest din urma caz, dezvaluie numele si adresa acelei entitati operatorului economic care efectueaza plata dobanzii si operatorul transmite aceste informatii autoritatii competente a statului membru in care este stabilita entitatea; sau
  c) actioneaza in numele altei persoane fizice care este beneficiarul efectiv si dezvaluie agentului platitor identitatea acelui beneficiar efectiv, in conformitate cu art. 239 alin. (2).
  (2) Atunci cand un agent platitor are informatii care arata ca persoana fizica ce primeste o plata de dobanda sau pentru care o plata de dobanda este garantata, poate sa nu fie beneficiarul efectiv, iar atunci cand nici prevederile alin. (1) lit. a), nici cele ale alin. (1) lit. b) nu se aplica acelei persoane fizice, se vor lua masuri rezonabile pentru stabilirea identitatii beneficiarului efectiv, conform prevederilor art. 239 alin. (2). Daca agentul platitor nu poate identifica beneficiarul efectiv, va considera persoana fizica in discutie drept beneficiar efectiv.
  ART. 239

  Identitatea si determinarea locului de rezidenta a beneficiarilor efectivi
  (1) Romania adopta si asigura aplicarea pe teritoriul sau a procedurilor necesare, care sa permita agentului platitor sa identifice beneficiarii efectivi si locul lor de rezidenta, in scopul aplicarii prevederilor art. 244-248.
  (2) Agentul platitor stabileste identitatea beneficiarului efectiv in functie de cerintele minime care sunt conforme cu relatiile dintre agentul platitor si primitorul dobanzii, la data inceperii relatiei, astfel:
  a) pentru relatiile contractuale incheiate inainte de data de 1 ianuarie 2004 si care continua in prezent, agentul platitor stabileste identitatea beneficiarului efectiv, respectiv numele si adresa sa, prin utilizarea informatiilor de care dispune, in special conform reglementarilor in vigoare din statul sau de stabilire si dispozitiilor Directivei 91/308/CEE din 10 iunie 1991 privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor;
  b) in cazul relatiilor contractuale incheiate sau al tranzactiilor efectuate in absenta relatiilor contractuale, incepand cu data de 1 ianuarie 2004, agentul platitor stabileste identitatea beneficiarului efectiv, constand in nume, adresa si, daca exista, numarul fiscal de identificare, atribuit de catre statul membru de rezidenta pentru scopurile fiscale. Aceste detalii sunt stabilite pe baza pasaportului sau a cardului de identitate oficial, prezentat de beneficiarul efectiv. Daca adresa nu apare nici in pasaport, nici in cardul de identitate oficiala, atunci se stabileste pe baza oricarui alt document doveditor de identitate prezentat de beneficiarul efectiv. Daca numarul fiscal de identificare nu este mentionat in pasaport, in cardul de identitate oficiala sau in oricare alt document doveditor de identitate, incluzand, posibil, certificatul de rezidenta fiscala eliberat pentru scopuri fiscale, prezentate de beneficiarul efectiv, identitatea sa se va completa prin mentionarea datei si a locului nasterii, stabilite pe baza pasaportului sau a cardului de identitate oficial.
  (3) Agentul platitor stabileste rezidenta beneficiarului efectiv pe baza cerintelor minime care sunt conforme cu relatiile dintre agentul platitor si primitorul dobanzii la data inceperii relatiei. Sub rezerva prevederilor de mai jos, se considera ca rezidenta se afla in tara in care beneficiarul efectiv isi are adresa permanenta:
  a) in cazul relatiilor contractuale incheiate inainte de data de 1 ianuarie 2004, dar care continua si in prezent, agentul platitor stabileste rezidenta beneficiarului efectiv pe baza informatiilor de care dispune, in special ca urmare a reglementarilor in vigoare in statul sau de stabilire si a prevederilor Directivei nr. 91/308/CEE;
  b) in cazul relatiilor contractuale incheiate sau al tranzactiilor efectuate in absenta relatiilor contractuale, incepand cu data de 1 ianuarie 2004, agentul platitor stabileste rezidenta beneficiarului efectiv pe baza adresei mentionate in pasaport, in cardul de identitate oficiala sau, daca este necesar, pe baza oricarui alt document doveditor de identitate, prezentat de beneficiarul efectiv, si in concordanta cu urmatoarea procedura: pentru persoanele fizice care prezinta pasaportul sau cardul de identitate oficiala emisa de catre un stat membru si care declara ele insele ca sunt rezidente intr-o tara terta, rezidenta lor se stabileste prin intermediul unui certificat de rezidenta fiscala, emis de o autoritate competenta a tarii terte in care persoana fizica a declarat ca este rezidenta. In lipsa prezentarii acestui certificat, se considera ca rezidenta este situata in statul membru care a emis pasaportul, cardul de identitate oficiala sau un alt document de identitate oficial.
  ART. 240

  Definitia agentului platitor
  (1) In sensul prezentului capitol, prin agent platitor se intelege orice operator economic care plateste dobanda sau garanteaza plata dobanzii pentru beneficiul imediat al beneficiarului efectiv, indiferent daca operatorul este debitorul creantei care produce dobanda sau operatorul insarcinat de catre debitor ori de catre beneficiarul efectiv cu plata dobanzii sau cu garantarea platii de dobanda.
  (2) Orice entitate stabilita intr-un stat membru catre care se plateste dobanda sau pentru care plata este garantata in beneficiul beneficiarului efectiv va fi, de asemenea, considerata agent platitor, la momentul platii sau garantarii unei astfel de plati. Prezenta prevedere nu se aplica daca operatorul economic are motive sa creada, pe baza dovezilor oficiale prezentate de acea entitate, ca:
  a) este o persoana juridica, cu exceptia celor prevazute la alin. (5); sau
  b) profitul sau este impozitat prin aplicarea regimului general referitor la impozitarea profiturilor; sau
  c) este un organism de plasament colectiv in valori mobiliare, autorizat conform Directivei nr. 85/611/CEE. Un operator economic care plateste dobanda sau garanteaza plata dobanzii pentru o astfel de entitate stabilita in alt stat membru si care este considerata agent platitor, in temeiul prezentului alineat, va comunica numele si adresa entitatii si suma totala a dobanzii platite sau garantate entitatii autoritatii competente a statului membru unde este stabilit, care va transmite mai departe aceste informatii autoritatii competente din statul membru unde este stabilita entitatea.
  (3) Entitatea prevazuta la alin. (2) poate totusi sa aleaga sa fie tratata, in scopul aplicarii prezentului capitol, ca un organism de plasament colectiv in valori mobiliare, asa cum acesta este prevazut la alin. (2) lit. c). Exercitarea acestei posibilitati face obiectul unui certificat emis de statul membru in care entitatea este stabilita, certificat care este prezentat operatorului economic de catre entitate. In ceea ce priveste aceasta optiune ce poate fi exercitata de entitatile stabilite pe teritoriul Romaniei se vor emite norme.
  (4) Atunci cand operatorul economic si entitatea vizate la alin. (2) sunt stabilite in Romania, Romania ia masurile necesare pentru a da asigurari ca acea entitate indeplineste prevederile prezentului capitol atunci cand actioneaza ca agent platitor.
  (5) Persoanele juridice exceptate de la prevederile alin. (2) lit. a) sunt:
  a) in Finlanda: avoinyhtio (y) si kommandiittiyhtio (ky)/oppet bolag si kommanditbolag;
  b) in Suedia: handelsbolag (HB) si kommanditbolag (KB).
  ART. 241

  Definitia autoritatii competente
  In sensul prezentului capitol, prin autoritate competenta se intelege:
  a) pentru Romania - A.N.A.F.;
  b) pentru tarile terte - autoritatea competenta definita pentru scopul conventiilor bilaterale sau multilaterale de evitare a dublei impuneri sau, in lipsa acestora, oricare alta autoritate competenta pentru emiterea certificatelor de rezidenta fiscala.
  ART. 242

  Definitia platii dobanzilor
  (1) In sensul prezentului capitol, prin plata dobanzii se intelege:
  a) dobanda platita sau inregistrata in cont, referitoare la creantele de orice natura, fie ca este garantata sau nu de o ipoteca ori de o clauza de participare la beneficiile debitorului, si, in special, veniturile din obligatiuni guvernamentale si veniturile din obligatiuni de stat, inclusiv primele si premiile legate de astfel de titluri de valoare, obligatiuni sau titluri de creanta; penalitatile pentru plata cu intarziere nu sunt considerate plati de dobanzi;
  b) dobanzile capitalizate sau capitalizarea prin cesiunea, rambursarea sau rascumpararea creantelor prevazute la lit. a);
  c) venitul provenit din platile dobanzilor fie direct, fie prin intermediul unei entitati prevazute la art. 240 alin. (2), distribuit prin:
  - organisme de plasament colectiv in valori mobiliare, autorizate in conformitate cu Directiva nr. 85/611/CEE;
  - entitati care beneficiaza de optiunea prevazuta la art. 240 alin. (3);
  - organisme de plasament colectiv stabilite in afara sferei teritoriale prevazute la art. 243;
  d) venitul realizat din cesiunea, rambursarea sau rascumpararea actiunilor ori unitatilor in urmatoarele organisme si entitati, daca aceste organisme si entitati investesc direct sau indirect, prin intermediul altor organisme de plasament colectiv sau prin entitati la care se face referire mai jos, mai mult de 25% din activele lor in creante de natura celor prevazute la lit. a), cu conditia ca acest venit sa corespunda castigurilor care, direct sau indirect, provin din platile dobanzilor care sunt definite la lit. a) si b). Entitatile la care se face referire sunt:
  - organisme de plasament colectiv in valori mobiliare, autorizate in conformitate cu Directiva nr. 85/611/CEE;
  - entitati care beneficiaza de optiunea prevazuta la art. 240 alin. (3);
  - organisme de plasament colectiv stabilite in afara sferei teritoriale prevazute la art. 243.
  (2) In ceea ce priveste alin. (1) lit. c) si d), atunci cand un agent platitor nu dispune de nicio informatie cu privire la proportia veniturilor care provin din plati de dobanzi, suma totala a venitului se considera plata de dobanda.
  (3) In ceea ce priveste alin. (1) lit. d), atunci cand un agent platitor nu dispune de nicio informatie privind procentul activelor investite in creante, in actiuni sau in unitati, acest procent este considerat a fi superior celui de 25%. Atunci cand nu se poate determina suma venitului realizat de beneficiarul efectiv, venitul este considerat ca fiind rezultatul cesiunii, rambursarii sau rascumpararii actiunii ori unitatilor.
  (4) Atunci cand dobanda, asa cum este prevazuta la alin. (1), este platita sau creditata intr-un cont detinut de o entitate prevazuta la art. 240 alin. (2), aceasta entitate nefiind beneficiara optiunii prevazute la art. 240 alin. (3), dobanda respectiva se considera ca plata de dobanda de catre aceasta entitate.
  (5) In ceea ce priveste alin. (1) lit. b) si d), Romania cere agentilor platitori situati pe teritoriul ei sa anualizeze dobanda peste o anumita perioada de timp, care nu poate depasi un an, si sa trateze aceste dobanzi anualizate ca plati de dobanda, chiar daca nicio cesiune, rascumparare sau rambursare nu intervine in decursul acestei perioade.
  (6) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. c) si d), din definitia platii dobanzii se exclude orice venit mentionat in prevederile legate de organisme sau entitati stabilite pe teritoriul Romaniei, daca investitia acestor entitati in creantele prevazute la alin. (1) lit. a) nu depaseste 15% din activele lor. In acelasi fel, prin derogare de la alin. (4), se exclude din definitia platii dobanzii prevazute la alin. (1) plata dobanzii sau creditarea intr-un cont al unei entitati prevazute la art. 240 alin. (2), care nu beneficiaza de optiunea prevazuta la art. 240 alin. (3) si este stabilita pe teritoriul Romaniei, in cazul in care investitia acestei entitati in creantele prevazute la alin. (1) lit. a) nu depaseste 15% din activele sale.
  (7) Procentele prevazute la alin. (1) lit. d) si alin. (6) sunt determinate in functie de politica de investitii, asa cum este definita in regulile de finantare sau in documentele constitutive ale organismelor ori entitatilor, iar in lipsa acestora, in functie de componenta reala a activelor acestor organisme sau entitati.
  ART. 243

  Sfera teritoriala
  Prevederile acestui capitol se aplica dobanzilor platite de catre un agent platitor stabilit in teritoriul in care Tratatul privind functionarea Uniunii Europene se aplica potrivit art. 349 si art. 355.
  ART. 244

  Informatiile comunicate de un agent platitor
  (1) Atunci cand beneficiarul efectiv este rezident intr-un stat membru, altul decat Romania, unde este agentul platitor, informatiile minime pe care agentul platitor trebuie sa le comunice autoritatii competente din Romania sunt urmatoarele:
  a) identitatea si rezidenta beneficiarului efectiv, stabilite conform art. 239;
  b) numele si adresa agentului platitor;
  c) numarul de cont al beneficiarului efectiv sau, in lipsa acestuia, identificarea creantei generatoare de dobanda;
  d) informatii referitoare la plata dobanzii, in conformitate cu alin. (2).
  (2) Continutul minim de informatii referitoare la plata dobanzii, pe care agentul platitor le comunica, se refera la urmatoarele categorii de dobanda:
  a) in cazul unei plati de dobanda, in intelesul art. 242 alin. (1) lit. a) - suma dobanzii platite sau creditate;
  b) in cazul unei plati de dobanda, in intelesul art. 242 alin. (1) lit. b) si d) - fie suma dobanzii sau a venitului prevazut la respectivul alineat, fie suma totala a venitului din cesiune, rascumparare sau rambursare;
  c) in cazul unei plati de dobanda, in intelesul art. 242 alin. (1) lit. c) - fie suma venitului prevazut la respectivul alineat, fie suma totala a distributiei;
  d) in cazul unei plati de dobanda, in intelesul art. 242 alin. (4) - suma dobanzii care revine fiecarui membru din entitatea prevazuta la art. 240 alin. (2), care indeplineste conditiile prevazute la art. 238 alin. (1);
  e) in cazul unei plati de dobanda, in intelesul art. 242 alin. (5) - suma dobanzii anualizate.
  (3) Informatiile care privesc platile de dobanzi raportate de catre agentul platitor sunt limitate la informatia referitoare la suma totala a dobanzii sau a venitului si la suma totala a veniturilor obtinute din cesiune, rascumparare sau rambursare.
  ART. 245

  Schimbul automat de informatii
  (1) Autoritatea competenta din Romania comunica autoritatii competente din statul membru de rezidenta al beneficiarului efectiv informatiile prevazute la art. 244.
  (2) Comunicarea de informatii are un caracter automat si are loc cel putin o data pe an, in decursul a 6 luni urmatoare sfarsitului anului fiscal, pentru toate platile de dobanda efectuate in cursul acestui an.
  (3) Dispozitiile prezentului capitol se completeaza cu cele ale Codului de procedura fiscala.
  ART. 246

  Perioada de tranzitie
  (1) In cursul unei perioade de tranzitie, incepand cu data la care se face referire la alin. (2) si (3), Austria va primi informatii din Romania. In cursul perioadei de tranzitie, scopul prezentului capitol este de a garanta un minimum de impozitare efectiva a veniturilor din economii sub forma platilor de dobanda efectuate in favoarea beneficiarilor efectivi persoane fizice rezidenti romani.
  (2) Beneficiarii efectivi persoane fizice rezidenti romani vor avea in vedere perioada de tranzitie stabilita pentru Austria, perioada care se va termina la sfarsitul primului an fiscal incheiat care urmeaza dupa definitivarea ultimului dintre urmatoarele evenimente:
  a) data de intrare in vigoare a acordului dintre Uniunea Europeana, dupa decizia in unanimitate a Consiliului, si Confederatia Elvetiana, Principatul Liechtenstein, Republica San Marino, Principatul Monaco si Principatul Andorra, care prevede schimbul de informatii la cerere, asa cum este definit in Modelul Acordului OECD privind schimbul de informatii in materie fiscala, publicat la data de 18 aprilie 2002, denumit in continuare Modelul Acordului OECD, in ceea ce priveste platile de dobanda, asa cum sunt definite in prezentul capitol, efectuate de agentii platitori stabiliti pe teritoriul acestor tari catre beneficiarii efectivi rezidenti pe teritoriul pentru care se aplica prezentul capitol, in plus fata de aplicarea simultana de catre aceste tari a unei retineri la sursa cu o cota definita pentru perioadele corespunzatoare prevazute la art. 247;
  b) data la care Consiliul convine, in unanimitate, ca Statele Unite ale Americii sa schimbe informatii, la cerere, in conformitate cu Modelul Acordului OECD, in ceea ce priveste platile de dobanzi efectuate de agentii platitori stabiliti pe teritoriul lor catre beneficiarii efectivi rezidenti pe teritoriul in care se aplica prevederile referitoare la efectuarea schimbului automat de informatii privind veniturile din economii.
  (3) La sfarsitul perioadei de tranzitie, beneficiarii efectivi persoane fizice rezidenti romani nu vor fi supusi impozitarii prin retinere asupra veniturilor din economii distribuit la sursa in Austria, intrucat acest stat va efectua schimb automat de informatii privind veniturile din economii cu Romania.
  ART. 247

  Retinerea la sursa
  (1) In decursul perioadei de tranzitie prevazute la art. 246, beneficiarilor efectivi persoane fizice rezidenti romani li se va percepe o retinere la sursa de 35% in Austria.
  (2) Retinerea la sursa asupra veniturilor din economii obtinute din Austria de catre beneficiari efectivi persoane fizice rezidenti romani se va face dupa cum urmeaza:
  a) in cazul unei plati de dobanda, in intelesul art. 242 alin. (1) lit. a) - la suma dobanzii platite sau creditate;
  b) in cazul unei plati de dobanda, in intelesul art. 242 alin. (1) lit. b) sau d) - la suma dobanzii sau venitului prevazute/prevazut la aceste litere sau prin perceperea unui efect echivalent care sa fie suportat de primitor pe suma totala a venitului din cesiune, rascumparare si rambursare;
  c) in cazul platii de dobanda, in intelesul art. 242 alin. (1) lit. c) - pe suma venitului prevazut la respectivul alineat;
  d) in cazul platii de dobanda, in intelesul art. 242 alin. (4) - pe suma dobanzii care revine fiecarui membru al entitatii la care s-a facut referire la art. 240 alin. (2), care indeplineste conditiile art. 238 alin. (1);
  e) in cazul exercitarii de catre Austria a optiunii prevazute la art. 242 alin. (5) - pe suma dobanzii anualizate.
  (3) In scopul aplicarii prevederilor alin. (2) lit. a) si b), retinerea la sursa este perceputa la pro rata pentru perioada de detinere a creantei de catre beneficiarul efectiv.
  (4) Perceperea unei retineri la sursa de catre Austria nu impiedica Romania, ca stat de rezidenta fiscala al beneficiarului efectiv al veniturilor din economii sa impoziteze venitul, conform prevederilor prezentului Cod.
  ART. 248

  Distribuirea venitului
  (1) Romania va primi prin transfer 75% din venitul obtinut de Austria din retinerea la sursa efectuata de agentii platitori rezidenti ai acestor state asupra veniturilor din economii ale beneficiarilor efectivi persoane fizice rezidenti romani.
  (2) Romania primeste veniturile mentionate la alin. (1) prin transfer din Austria nu mai tarziu de 6 luni de la sfarsitul anului fiscal.
  ART. 249

  Exceptii de la sistemul de retinere la sursa
  (1) Beneficiarii efectivi persoane fizice rezidenti romani care obtin venituri din economii din Austria pot cere in acest stat ca retinerea la sursa sa nu fie aplicata atunci cand urmeaza in acest stat una dintre procedurile de mai jos:
  a) o procedura care permite beneficiarului efectiv rezident roman sa autorizeze in mod expres agentul platitor rezident in Austria sa comunice informatiile, in conformitate cu art. 244 si 245. Aceasta autorizatie acopera toate dobanzile platite de catre respectivul agent platitor catre beneficiarul efectiv persoana fizica rezident roman. In acest caz se aplica prevederile art. 245;
  b) o procedura care garanteaza ca retinerea la sursa nu este perceputa atunci cand beneficiarul efectiv rezident roman prezinta agentului sau platitor din Austria un certificat emis pe numele sau de autoritatile fiscale competente romane, in concordanta cu prevederile alin. (2).
  (2) La cererea beneficiarului efectiv persoana fizica rezident roman, autoritatea fiscala competenta romana emite un certificat care indica:
  a) numele, adresa si numarul de identificare fiscala sau alt numar ori, in lipsa acestuia, data si locul nasterii beneficiarului efectiv;
  b) numele si adresa agentului platitor;
  c) numarul de cont al beneficiarului efectiv sau, in lipsa acestuia, identificarea garantiei.
  (3) Acest certificat este valabil pentru o perioada care nu depaseste 3 ani. Certificatul este eliberat fiecarui beneficiar efectiv care il solicita, in termen de doua luni de la solicitare.
  ART. 250

  Masuri luate de Romania pentru efectuarea schimbului de informatii cu statele care au perioada de tranzitie la impozitarea economiilor
  Procedura administrarii prezentului capitol in relatia cu Austria, care are perioada de tranzitie in aplicarea prevederilor prezentului capitol, se va stabili prin norme elaborate de Ministerul Finantelor Publice sau A.N.A.F., dupa caz.
  ART. 251

  Eliminarea dublei impuneri
  (1) Romania asigura pentru beneficiarii efectivi persoane fizice rezidenti romani eliminarea oricarei duble impuneri care ar putea rezulta din perceperea retinerii la sursa in Austria.
  (2) Romania restituie beneficiarului efectiv rezident in Romania impozitul retinut conform art. 247.
  ART. 252

  Titluri de creante negociabile
  (1) Pe parcursul perioadei de tranzitie, prevazuta la art. 246, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2010, obligatiunile nationale si internationale si alte titluri de creante negociabile, a caror prima emisiune este anterioara datei de 1 martie 2001 sau pentru care prospectele emisiunii de origine au fost aprobate inainte de aceasta data de autoritatile competente, in intelesul Directivei nr. 80/390/CEE privind cerintele de redactare, verificare si distribuire a informatiilor necesare listarii ce trebuie publicate pentru admiterea valorilor mobiliare la cota oficiala a bursei, sau de catre autoritatile competente ale tarilor terte, nu sunt considerate creante, in intelesul art. 242 alin. (1) lit. a), cu conditia ca niciun fel de emisiuni noi ale acestor titluri de creante negociabile sa nu fi fost realizate incepand cu data de 1 martie 2002. Totusi, daca perioada de tranzitie se prelungeste dupa data de 31 decembrie 2010, prevederile prezentului alineat continua sa se aplice doar in ceea ce priveste aceste titluri de creante negociabile:
  a) care contin clauzele de suma bruta sau de restituire anticipata; si
  b) atunci cand agentul platitor, asa cum este definit la art. 240 alin. (1) si (2), este stabilit in unul dintre statele membre care aplica retinerea la sursa si atunci cand agentul platitor plateste dobanda direct sau garanteaza dobanda pentru beneficiul imediat al beneficiarului efectiv rezident in Romania. Daca o noua emisiune pentru titlurile de creante negociabile mentionate mai sus, emise de un guvern sau de o entitate asimilata, care actioneaza ca autoritate publica sau al carei rol este recunoscut de un tratat international, in intelesul art. 253, este realizata incepand cu data de 1 martie 2002, ansamblul acestor titluri emise, constand in emisiunea de origine si in oricare alta ulterioara, este considerat ca fiind o creanta, in intelesul art. 242 alin. (1) lit. a).
  (2) Prevederile alin. (1) nu impiedica impozitarea veniturilor obtinute din titlurile de creante negociabile la care se face referire la alin. (1), conform prevederilor prezentului cod.
  ART. 253

  Anexa referitoare la lista entitatilor asimilate la care se face referire la art. 252
  Pentru scopurile art. 252, urmatoarele entitati sunt considerate ca fiind entitati care actioneaza ca autoritate publica sau al caror rol este recunoscut de un tratat international:
  1. entitati din Uniunea Europeana:
  Belgia
  - Vlaams Gewest (Regiunea Flamanda);
  - Region wallonne (Regiunea Valona);
  - Region bruxelloise/Brussels Gewest (Regiunea Bruxelles);
  - Communaute francaise (Comunitatea Franceza);
  - Vlaamse Gemeenschap (Comunitatea Flamanda);
  - Deutschsprachige Gemeinschaft (Comunitatea vorbitoare de limba germana);
  Bulgaria
  - municipalitati;
  Spania
  - Xunta de Galicia (Executivul Regional al Galiciei);
  - Junta de Andalucia (Executivul Regional al Andaluziei);
  - Junta de Extremadura (Executivul Regional Extremadura);
  - Junta de Castilla - La Mancha (Executivul Regional Castilla - La Mancha);
  - Junta de Castilla - Leon (Executivul Regional Castilla - Leon);
  - Gobierno Foral de Navarra (Guvernul Regional al Navarrei);
  - Govern de les Illes Balears (Guvernul Insulelor Baleare);
  - Generalitat de Catalunya (Guvernul Autonom al Cataloniei);
  - Generalitat de Valencia (Guvernul Autonom al Valenciei);
  - Diputacion General de Aragon (Consiliul Regional al Aragonului);
  - Gobierno de las Islas Canarias (Guvernul Insulelor Canare);
  - Gobierno de Murcia (Guvernul Murciei);
  - Gobierno de Madrid (Guvernul Madridului);
  - Gobierno de la Comunidad Autonoma del Pais Vasco/Euzkadi (Guvernul Comunitatii Autonome a Tarilor Bascilor);
  - Diputacion Foral de Guipuzcoa (Consiliul Regional Guipuzcoa);
  - Diputacion Foral de Vizcaya/Bizkaia (Consiliul Regional Vizcaya);
  - Diputacion Foral de Alava (Consiliul Regional Alava);
  - Ayuntamiento de Madrid (Consiliul Orasenesc al Madridului);
  - Ayuntamiento de Barcelona (Consiliul Orasenesc al Barcelonei);
  - Cabildo Insular de Gran Canaria (Consiliul Insulei Gran Canaria);
  - Cabildo Insular de Tenerife (Consiliul Insulei Tenerife);
  - Instituto de Credito Oficial (Oficiul de creditare al Statului);
  - Instituto Catalan de Finanzas (Institutia Financiara Publica a Cataloniei);
  - Instituto Valenciano de Finanzas (Institutia Financiara Publica a Valenciei);
  Grecia
  - Organismos Tegepikoinonion Ellados (Organizatia Telecomunicatiilor din Grecia);
  - Organismos Siderodromon Ellados (Organizatia Nationala a Cailor Ferate);
  - Demosia Epikeirese Elektrismou (Compania Publica de Energie Electrica);
  Franta
  - La Caisse d'amortissement de la dette sociale (CADES) (Casa de Amortizare a Deficitului Public);
  - L'Agence francaise de developpement (AFD) (Agentia Franceza pentru Dezvoltare);
  - Reseau Ferre de France (RFF) (Reteaua Cailor Ferate Franceze);
  - Caisse Nationale des Autoroutes (CAN) (Casa Nationala a Autostrazilor);
  - Assistance publique Hopitaux de Paris (APHP) (Asistenta Publica a Spitalelor din Paris);
  - Charbonnages de France (CDF) (Consiliul Francez al Carbunelui);
  - Entreprise miniere et chimique (EMC) (Compania Miniera si Chimica);
  Italia
  - regiuni;
  - provincii;
  - municipalitati;
  - Cassa Depositi e Prestiti (Casa de Depozite si Imprumuturi);
  Letonia
  - Pasvaldibas (autoritati locale);
  Polonia
  - gminy (comune);
  - powiaty (districte);
  - wojewodztwa (provincii);
  - zwiazki gmin (asociatii de comune);
  - powiatow (asociatii de districte);
  - wojewodztw (asociatii de provincii);
  - miasto stoleczne Warszawa (capitala Varsovia);
  - Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Agentia pentru Restructurare si Modernizare a Agriculturii);
  - Agencja Nieruchomosci Rolnych (Agentia Proprietatilor Agricole);
  Portugalia
  - Regiao Autonoma da Madeira (Regiunea Autonoma a Madeirei);
  - Regiao Autonoma dos Acores (Regiunea Autonoma a Azorelor);
  - municipalitati;
  Romania
  - autoritatile administratiei publice locale;
  Slovacia
  - mesta a obce (municipalitati);
  - Zeleznice Slovenskej Republiky (Compania Cailor Ferate Slovace);
  - Statny fond cestneho hospodarstva (Fondul de Stat pentru Gestionarea Drumurilor);
  - Slovenske elektrarne (Centralele electrice slovace);
  - Vodohospodarska vystavba (Compania pentru utilizarea rationala a apelor).
  2. entitati internationale:
  - Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare;
  - Banca Europeana de Investitii;
  - Banca Asiatica de Dezvoltare;
  - Banca Africana de Dezvoltare;
  - Banca Mondiala - Banca Internationala de Reconstructie si Dezvoltare - Fondul Monetar International;
  - Societatea Financiara Internationala;
  - Banca InterAmericana de Dezvoltare;
  - Fondul de Dezvoltare Sociala al Consiliului Europei;
  - Euratom;
  - Uniunea Europeana;
  - Societatea Andina de Dezvoltare (CAF);
  - Eurofima;
  - Comunitatea Economica a Carbunelui si Otelului;
  - Banca Nordica de Investitii;
  - Banca de Dezvoltare din Caraibe.
  Prevederile art. 252 nu aduc atingere niciuneia dintre obligatiile internationale pe care Romania si le-a asumat in relatiile cu entitatile internationale mentionate mai sus.
  3. entitati din state terte:
  - acele entitati care indeplinesc urmatoarele criterii:
  a) entitatea este considerata in mod cert ca fiind o entitate publica, conform criteriilor nationale;
  b) entitatea publica este un producator fara caracter comercial din afara Uniunii Europene, care administreaza si finanteaza un grup de activitati, furnizand in principal bunuri si servicii fara caracter comercial destinate beneficiului Uniunii Europene si care sunt efectiv controlate de guvernul central;
  c) entitatea publica realizeaza emisiuni/titluri de creanta de mari dimensiuni si cu regularitate;
  d) statul vizat poate sa garanteze ca o asemenea entitate publica nu va exercita o rascumparare inainte de termen, in cazul clauzelor de reintregire a sumei brute.
  ART. 254

  Data aplicarii
  Dispozitiile prezentului capitol transpun prevederile Directivei 2003/48/CE a Consiliului din 3 iunie 2003 privind impozitarea veniturilor din economii sub forma platilor de dobanzi, cu amendamentele ulterioare.
  CAP. V

  Redevente si dobanzi la intreprinderi asociate
  ART. 255

  Sfera de aplicare si procedura
  (1) Platile de dobanzi si redevente ce provin din Romania sunt exceptate de la orice impozite aplicate asupra acelor plati in Romania, fie prin retinere la sursa, fie prin declarare, cu conditia ca beneficiarul efectiv al dobanzilor sau redeventelor sa fie o societate din alt stat membru sau un sediu permanent, situat in alt stat membru, al unei societati dintr-un stat membru.
  (2) O plata facuta de o societate rezidenta in Romania sau de catre un sediu permanent situat in Romania trebuie sa fie considerata ca provenind din Romania, denumita in continuare stat sursa.
  (3) Un sediu permanent este tratat ca platitor al dobanzilor sau redeventelor doar in masura in care acele plati reprezinta cheltuieli deductibile fiscal pentru sediul permanent din Romania.
  (4) O societate a unui stat membru va fi tratata ca beneficiar efectiv al dobanzilor si redeventelor doar daca primeste acele plati pentru beneficiul sau propriu, si nu ca un intermediar pentru o alta persoana, cum ar fi un agent, un fiduciar sau semnatar autorizat.
  (5) Un sediu permanent trebuie sa fie tratat ca beneficiar efectiv al dobanzilor sau redeventelor:
  a) daca creanta, dreptul sau utilizarea informatiei, in legatura cu care iau nastere platile de dobanzi sau redevente, este efectiv legata de acel sediu permanent; si
  b) daca platile de dobanzi sau redevente reprezinta venituri cu privire la care acel sediu permanent este supus, in statul membru in care este situat, unuia dintre impozitele mentionate la art. 258 lit. a) pct. (iii) sau, in cazul Belgiei, impozitului nerezidentilor/belasting der niet-verblijfhouders ori, in cazul Spaniei, impozitului asupra venitului nerezidentilor sau unui impozit care este identic sau in mod substantial similar si care este aplicat dupa data de intrare in vigoare a prezentului capitol, suplimentar sau in locul acelor impozite existente.
  (6) Daca un sediu permanent al unei societati a unui stat membru este considerat ca platitor sau ca beneficiar efectiv al dobanzilor ori redeventelor, nicio alta parte a societatii nu va fi tratata ca platitor sau ca beneficiar efectiv al acelor dobanzi ori redevente, in sensul prezentului articol.
  (7) Prezentul articol se aplica numai in cazul in care societatea care este platitor sau societatea al carei sediu permanent este considerat platitor al dobanzilor ori redeventelor este o societate asociata a societatii care este beneficiarul efectiv sau al carei sediu permanent este tratat ca beneficiarul efectiv al acelor dobanzi ori al acelor redevente.
  (8) Prevederile prezentului articol nu se aplica daca dobanzile sau redeventele sunt platite de catre ori catre un sediu permanent al unei societati dintr-un stat membru situat intr-un stat tert si activitatea societatii este, in intregime sau partial, desfasurata prin acel sediu permanent.
  (9) Prevederile prezentului articol nu impiedica Romania sa ia in considerare, la determinarea impozitului pe profit, atunci cand aplica legislatia sa fiscala, dobanzile sau redeventele primite de catre societatile rezidente, de sediile permanente ale societatilor rezidente in Romania sau de catre sediile permanente situate in Romania.
  (10) Prevederile prezentului capitol nu se aplica unei societati a altui stat membru sau unui sediu permanent al unei societati a altui stat membru, atunci cand conditiile stabilite la art. 258 lit. b) nu au fost mentinute pentru o perioada neintrerupta de cel putin 2 ani.
  (11) Indeplinirea cerintelor stabilite de prezentul articol si de art. 258 se dovedeste la data platii dobanzilor sau redeventelor printr-o atestare. Daca indeplinirea cerintelor stabilite in prezentul articol nu a fost atestata la data platii, se va aplica retinerea impozitului la sursa.
  (12) In sensul alin. (11), atestarea care va fi prezentata in legatura cu fiecare contract de plata trebuie sa fie valabila pentru un an de la data emiterii acestei atestari si va contine urmatoarele informatii:
  a) dovada rezidentei fiscale, in scopul impozitarii, pentru societatea care primeste dobanzi sau redevente din Romania si, cand este necesar, dovada existentei unui sediu permanent atestat de autoritatea fiscala a statului membru in care societatea care primeste dobanzi ori redevente este rezidenta pentru scopuri fiscale sau in care este situat sediul permanent;
  b) indicarea calitatii de beneficiar efectiv al dobanzilor sau redeventelor de catre societatea care primeste astfel de plati, in conformitate cu prevederile alin. (4), sau a existentei conditiilor prevazute la alin. (5), cand un sediu permanent este beneficiarul platii;
  c) indeplinirea cerintelor, in conformitate cu prevederile art. 258 lit. a) pct. (iii), in cazul societatii primitoare;
  d) detinerea participatiei minime, in conformitate cu prevederile art. 258 lit. b);
  e) perioada pentru care detinerea la care se face referire la lit. d) exista.
  Se poate solicita in plus justificarea legala pentru platile efectuate din cadrul contractului, de exemplu se poate solicita contractul de imprumut sau contractul de licenta.
  (13) Daca cerintele pentru acordarea scutirii inceteaza sa fie indeplinite, societatea primitoare sau sediul permanent informeaza imediat societatea platitoare sau sediul permanent platitor.
  (14) Daca societatea platitoare sau sediul permanent a retinut impozitul la sursa asupra venitului ce urma sa fie scutit de impozit, conform prezentului articol, aceasta poate face o cerere pentru restituirea acestui impozit retinut la sursa. In acest sens se va solicita informatia specificata la alin. (12). Cererea pentru restituirea impozitului trebuie sa fie transmisa in cadrul termenului legal de prescriptie.
  (15) Impozitul retinut la sursa in plus va fi restituit intr-un interval de un an de la primirea cererii de restituire a impozitului si a informatiilor doveditoare pe care le poate solicita in mod rezonabil. Daca impozitul retinut la sursa nu a fost restituit in perioada mentionata, societatea primitoare sau sediul permanent este indreptatit, la expirarea anului in cauza, sa solicite dobanda asupra sumei reprezentand impozitul care trebuie restituit. Dobanda solicitata se va calcula corespunzator prevederilor Codului de procedura fiscala.
  ART. 256

  Definitia dobanzii
  In sensul prezentului capitol, termenul dobanda inseamna venitul din creante de orice fel, insotite sau nu de garantii ipotecare ori de o clauza de participare la profiturile debitorului si, in special, venitul din efecte publice, titluri de creanta sau obligatiuni, inclusiv primele si premiile legate de asemenea efecte, titluri de creanta sau obligatiuni; penalitatile pentru plata cu intarziere nu vor fi considerate dobanzi.
  ART. 257

  Definitia redeventei
  In sensul prezentului capitol, termenul redevente inseamna platile de orice fel primite pentru folosirea sau concesionarea utilizarii oricarui drept de autor asupra unei opere literare, artistice sau stiintifice, inclusiv asupra filmelor cinematografice si programele informatice, orice brevet, marca de comert, desen ori model, plan, formula sau procedeu secret de fabricatie, ori pentru informatii referitoare la experienta in domeniul industrial, comercial sau stiintific; platile pentru folosirea sau dreptul de folosire a echipamentului industrial, comercial ori stiintific.
  ART. 258

  Definitia intreprinderii, intreprinderii asociate si a sediului permanent
  In sensul prezentului capitol:
  a) sintagma societate a unui stat membru inseamna orice societate:
  (i) care imbraca una dintre formele enumerate in lista prevazuta la art. 263; si
  (ii) care, in conformitate cu legislatia fiscala a unui stat membru, este considerata ca fiind rezidenta in acel stat membru si nu este considerata, in intelesul unei conventii de evitare a dublei impuneri pe venit si pe capital incheiata cu un stat tert, ca fiind rezident in scopul impozitarii in afara Uniunii Europene; si
  (iii) care este supusa unuia dintre urmatoarele impozite, fara a fi scutita de impozit, sau unui impozit care este identic ori, in esenta, similar si care este stabilit dupa data de intrare in vigoare a prezentului articol, in plus sau in locul acelor impozite existente:
  - impozitul societatilor/vennootschapsbelasting, in Belgia;
  - selskabsskat, in Danemarca;
  - Korperschaftsteuer, in Germania;
  - phdros eisodematos uomikou prosopon, in Grecia;
  - impuesto sobre sociedades, in Spania;
  - impot sur les societes, in Franta;
  - corporation tax, in Irlanda;
  - imposta sul reddito delle persone giuridiche, in Italia;
  - impot sur le revenu des collectivites, in Luxemburg;
  - vennootschapsbelasting, in Olanda;
  - Korperschaftsteuer, in Austria;
  - imposto sobre o rendimento da pessoas colectivas, in Portugalia;
  - vhteisoien tulovero/in komstskatten, in Finlanda;
  - statlin g in komstskatt, in Suedia;
  - corporation tax, in Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord;
  - dan z prijmu pravnickych osob, in Republica Ceha;
  - tulumaks, in Estonia;
  - phdros eisodematos, in Cipru;
  - uznemumu ienakuma nodoklis, in Letonia;
  - pelno mokestis, in Lituania;
  - tarsasagi ado, in Ungaria;
  - taxxa fuq l-income, in Malta;
  - todatek dochodowy od osob prawnych, in Polonia;
  - davek od dobicka praznih oseb, in Slovenia;
  - dan z prijmov pravnickych osob, in Slovacia;
  - impozitul pe profit, in Romania;
  - korporativen danak, in Bulgaria;
  - porez na dobit, in Croatia;
  b) o societate este o societate asociata a unei alte societati daca, cel putin:
  (i) prima societate are o participare minima directa de 25% in capitalul celei de-a doua intreprinderi; sau
  (ii) cea de-a doua societate are o participare minima directa de 25% in capitalul primei societati; sau
  (iii) o societate terta are o participare minima directa de 25% atat in capitalul primei societati, cat si in al celei de-a doua.
  Participarile in capitalul social trebuie sa fie detinute numai la intreprinderile rezidente pe teritoriul Uniunii Europene;
  c) sintagma sediu permanent inseamna un loc fix de afaceri situat intr-un stat membru, prin care se desfasoara in intregime sau in parte activitatea unei societati rezidente intr-un alt stat membru.
  ART. 259

  Exceptarea platilor de dobanzi sau de redevente
(1) Nu se acorda beneficiile prezentului capitol in urmatoarele cazuri:
  a) atunci cand platile sunt tratate ca o distribuire de beneficii sau ca o restituire de capital, conform legislatiei romane;
  b) pentru platile rezultate din creante care dau dreptul de participare la profiturile debitorului;
  c) pentru platile rezultate din creante care dau dreptul creditorului sa isi schimbe dreptul de a primi dobanda contra unui drept de participare in profiturile debitorului;
  d) pentru platile rezultate din creante care nu contin niciun fel de prevederi referitoare la restituirea datoriei principale sau daca restituirea este datorata pentru o perioada mai mare de 50 de ani de la data emisiunii.
  (2) Cand datorita relatiilor speciale existente intre debitor si beneficiarul efectiv al dobanzii sau redeventelor ori intre unul dintre ei si o alta persoana, suma dobanzilor sau redeventelor depaseste suma care s-ar fi convenit intre debitor si beneficiarul efectiv, in lipsa unor astfel de relatii, prevederile prezentului articol se aplica numai in aceasta ultima suma mentionata, daca exista o astfel de suma.
  ART. 260

  Frauda si abuz
  (1) Prevederile prezentului capitol nu exclud aplicarea prevederilor legislatiei nationale sau a celor bazate pe tratate, la care Romania este parte, care sunt necesare pentru prevenirea fraudei sau abuzului constatate in conditiile legii.
  (2) Prevederile prezentului capitol nu se aplica atunci cand tranzactiile au drept consecinta frauda, evaziunea fiscala sau abuzul, constatate in conditiile legii.
  ART. 261

  Clauza de delimitare
  Prevederile prezentului capitol nu exclud aplicarea prevederilor nationale sau a celor bazate pe tratatele la care Romania este parte si ale caror prevederi au in vedere eliminarea sau evitarea dublei impozitari a dobanzilor si a redeventelor.
  ART. 262

  Masuri luate de Romania
  Procedura administrarii prezentului capitol se va stabili prin norme, elaborate de Ministerul Finantelor Publice sau A.N.A.F., dupa caz.
  ART. 263

  Lista societatilor acoperite de prevederile art. 258 lit. a) pct. (iii)
  Societatile acoperite de prevederile art. 258 lit. a) pct. (iii) sunt urmatoarele:
  a) societati cunoscute in legislatia belgiana ca - "naamloze vennootschap/societe anonyme, commanditaire vennootschap op aandelen/societe en commandite par actions, besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid/societe privee a responsabilite limitee" si acele entitati publice legislative care desfasoara activitate conform dreptului privat;
  b) societati cunoscute in legislatia daneza ca - "aktieselskab" si "anpartsselskab";
  c) societati cunoscute in legislatia germana ca - "Aktiengesellschaft, Kommanditgesellschaft auf Aktien, Gesellschaft mit beschrankter Haftung" si "bergrechtliche Gewerkschaft";
  d) societati cunoscute in legislatia greceasca ca - "anonume etairia";
  e) societati cunoscute in legislatia spaniola ca - "sociedad anonima, sociedad comanditaria por acciones, sociedad de responsabilidad limitada" si acele entitati publice legale care desfasoara activitate conform dreptului privat;
  f) societati cunoscute in legislatia franceza ca - "societe anonyme, societe en commandite par actions, societe a responsabilite limitee" si entitati publice si intreprinderi industriale si comerciale;
  g) persoanele juridice irlandeze denumite "public companies limited by shares or by guarantee", "private companies limited by shares or by guarantee", institutiile inregistrate in regimul "Industrial and Provident Societies Acts", sau "building societies" inregistrate in regimul "Building Societies Acts";
  h) societati cunoscute in legislatia italiana ca - "societa per azioni, societa in accomandita per azioni, societa a responsabilita limitata" si entitati publice si private care desfasoara activitati industriale si comerciale;
  i) societati cunoscute in legislatia luxemburgheza ca - "societe anonyme, societe en commandite par actions" si "societe a responsabilite limitee";
  j) societati cunoscute in legislatia olandeza ca - "noomloze vennootschap" si "besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid";
  k) societati cunoscute in legislatia austriaca ca - "Aktiengesellschaft" si "Gesellschaft mit beschrankter Haftung";
  l) societati comerciale sau societati infiintate conform legii civile, avand forma comerciala, si cooperative si entitati publice inregistrate conform legii portugheze;
  m) societati cunoscute in legislatia finlandeza ca - "osakeyhtio/aktiebolag, osuuskunta/andelslag, saastopankki/sparbank" si "vakuutusyhtio/forsakrin gsbolag";
  n) societati cunoscute in legislatia suedeza ca - "aktiebolag" si "forsakrin gsaktiebolag";
  o) societati inregistrate conform legislatiei Marii Britanii;
  p) societati cunoscute in legislatia ceha ca - "akciova spolecnost", "spolecnost s rucenim omezenym", "verejna obchodni spolecnnost", "komanditni spolecnost", "druzstvo";
  q) societati cunoscute in legislatia estoniana ca - "taisuhin g", "usaldusuhin g", "osauhin g", "aktsiaselts", "tulundusuhistu";
  r) societati cunoscute in legislatia cipriota ca societati inregistrate in conformitate cu legea companiilor, entitati publice corporatiste, precum si alte entitati care sunt considerate societati, conform legii impozitului pe venit;
  s) societati cunoscute in legislatia letona ca - "akciju sabiedriba", "sabiedriba ar ierobezotu atbildibu";
  s) societati inregistrate conform legislatiei lituaniene;
  t) societati cunoscute in legislatia ungara ca - "kozkereseti tarsasag", "beteti tarsasag", "kozos vallalat", "korlatolt felelossegu tarsasag", "reszvenytarsasag", "egyesules", "kozhasznu tarsasag", "szovetkezet";
  t) societati cunoscute in legislatia malteza ca - "Kumpaniji ta' Responsabilita'Limitata", "Socjetajiet in akkomandita li l-kapital taghhom maqsum f'azzjonitjiet";
  u) societati cunoscute in legislatia poloneza ca - "spolka akcyjna", "spolka z ofraniczona odpowiedzialnoscia";
  v) societati cunoscute in legislatia slovena ca - "delniska druzba", "komanditna delniska druzba", "komanditna druzba", "druzba z omejeno odgovornostjo", "druzba z neomejeno odgovomostjo";
  w) societati cunoscute in legislatia slovaca ca - "akciova spolocnos", "spolocnost's rucenim obmedzenym", "komanditna spolocnos", "verejna obchodna spolocnos", "druzstvo";
  x) societati cunoscute in legislatia romana ca - "societati in nume colectiv", "societati in comandita simpla", "societati pe actiuni", "societati in comandita pe actiuni", "societati cu raspundere limitata";
  y) societati cunoscute in legislatia bulgara ca - "Aktionerno drujestvo", "Komanditno drujestvo s aktii", "Drujestvo s ogranicena otgovornost";
  z) societati aflate sub incidenta legislatiei croate, denumite "dionicko drustvo", "drustvo s ogranicenom odgovornoscu" si alte societati constituite in conformitate cu legislatia croata si care sunt supuse impozitului pe profit in Croatia.
  ART. 264

  Data aplicarii
  Dispozitiile prezentului capitol transpun prevederile Directivei 2003/49/CE a Consiliului din 3 iunie 2003 privind sistemul comun de impozitare, aplicabil platilor de dobanzi si de redevente efectuate intre societati asociate din state membre diferite, cu amendamentele ulterioare.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x