Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 29 Martie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Din 2016, Fiscul penalizeaza suplimentar daca se declara impozite mai mici

28 Ian 2016
PortalContabilitate.ro Realizat de
PortalContabilitate.ro

contabil


Noul Cod de procedura fiscala stabileste valori mai mici pentru dobanzile si penalitatile de intarziere. In acelasi timp insa, actul normativ introduce noi tipuri de penalitati, inexistente pana acum in legislatia romaneasca. Sistemul fiscal reglementeaza penalitatea de nedeclarare, masura care vizeaza contribuabilii care actioneaza cu rea-credinta, adica aceia care declara mai putin decat castiga sau cei care nu-si raporteaza deloc obligatiile fiscal (procedura aplicabila din 2016). Astfel, cei care nu isi declara corect obligatiile fiscale anul acesta pot plati penalitati de nedeclarare de pana la 30%.

Noul Cod de procedura fiscala modifica regimul penalitatilor nu doar in sensul reducerii dobanzilor si penalitatilor de intarziere, dar si prin introducerea unei noi penalitati, respectiv cea de nedeclarare, prevazuta distinct in cuprinsul actului normativ, la Capitolul III - Dobanzi, penalitati de intarziere si penalitati de nedeclarare.

Practic, reglementarea mentionata are in vedere diferentierea intre contribuabilii care au un comportament corect, de buna-credinta (cei care declara corect sumele datorate) si contribuabilii care actioneaza cu rea-credinta (cei care isi diminueaza obligatiile fiscale depunand declaratii incorecte sau nu declara obligatiile fiscale desi aveau aceasta obligatie). Prin adoptarea unor astfel de masuri, Guvernul vizeaza cresterea gradului de conformare a contribuabililor (depunerea de declaratii fiscale corecte, in termen, si plata sumei corecte atunci cand este datorata), cu un impact direct in combaterea evaziunii fiscale.

Conform Noului Cod de procedura fiscala, contribuabilii care nu isi declara corect veniturile vor fi sanctionati suplimentar. Astfel, penalitatea de nedeclarare este o obligatie fiscala accesorie reprezentand sanctiunea pentru nedeclararea sau subdeclararea, in declaratii de impunere, a impozitelor, taxelor si contributiilor sociale.

Concret, potrivit art. 181 din actul normativ amintit, pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere, contribuabilul/platitorul datoreaza, din 2016, o penalitate de nedeclarare de 0,08% pe fiecare zi, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii sumei datorate inclusiv.

Daca tinem cont ca 2016 are 366 de zile, un calcul simplu ne arata ca penalitatea de nedeclarare corespunde unui nivel de 29,28% pentru acest an.

Procedura de aplicare a prevederilor de mai sus a fost aprobata recent prin intermediul Ordinului ANAF nr. 3834/2015, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 984 din 30 decembrie 2015 si intrat in vigoare la 1 ianuarie 2016.

Potrivit acestui document, penalitatea nu va fi stabilita de organele fiscale, daca aceasta este mai mica de 50 lei. In acelasi timp, documentul stabileste si situatiile in care nu se va percepe penalitatea de nedeclarare.

Mai exact, penalitatea de nedeclarare nu se va aplica daca obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizii de impunere rezulta din aplicarea unor prevederi ale legislatiei fiscale, de catre contribuabil/platitor, potrivit interpretarii organului fiscal cuprinsa in norme, instructiuni, circulare sau opinii.
Penalitatea de nedeclarare va ajunge la 100%, daca sumele datorate statului provin din evaziune fiscala

Codul de procedura fiscala stabileste, la art. 181 alin. (3), ca penalitatea de nedeclarare se majoreaza cu 100% in cazul in care obligatiile fiscale principale au rezultat ca urmare a savarsirii unor fapte de evaziune fiscala, constatate de organele judiciare.

In aceasta situatie, majorarea penalitatilor de nedeclarare se comunica de catre organul fiscal competent prin decizie de majorare a penalitatilor de nedeclarare.

De asemenea, actul normativ intrat in vigoare la 1 ianuarie mai prevede ca penalitatea de nedeclarare va putea fi redusa, la cererea contribuabilului/platitorului, cu 75%, daca obligatiile fiscale principale stabilite prin decizie:
  • se sting prin plata sau compensare;
  • sunt esalonate la plata, in conditiile legii. In acest caz, reducerea se va acorda la finalizarea esalonarii la plata.
Atentie! Aplicarea penalitatii de nedeclarare NU va inlatura obligatia de plata a dobanzilor si penalitatilor de intarziere, se mentioneaza in art. 181 alin. (4) din Codul de procedura fiscala.
Care este termenul pentru plata penalitatilor de nedeclarare?

Ordinul ANAF nr. 3834/2015, actul normativ care aproba practic procedura privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare, prevede ca penalitatea de nedeclarare se stabileste de catre organul fiscal central competent in administrarea obligatiilor fiscale ale contribuabilului/platitorului si se comunica prin decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare.

Potrivit documentului citat, termenul de plata al penalitatilor de nedeclarare calculate de catre organul fiscal se stabileste in functie de data comunicarii acestor decizii, astfel:
  • daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna, termenul de plata este pana la data de 5 a lunii urmatoare, inclusiv;
  • daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna, termenul de plata este pana la data de 20 a lunii urmatoare, inclusiv.
Ministerul Finantelor a incercat inca de acum doi ani sa introduca penalitatea de nedeclarare

Desi introdusa abia de la 1 ianuarie, in mod oficial, in legislatia romaneasca, odata cu intrarea in vigoare a noului Cod de procedura fiscala, penalitatea de nedeclarare nu este tocmai noua, in conditiile in care Ministerul Finantelor Publice (MFP) a incercat sa reglementeze o astfel de penalitate in legislatia fiscala inca din ianuarie 2014, printr-un proiect de act normativ privind modificarea vechiului Cod de procedura fiscala, care insa nu a mai fost aprobat.

De altfel, Guvernul a renuntat atunci la implementarea acestor masuri dupa ce reprezentantii mediului de afaceri reuniti in Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei au contestat faptul ca penalitatea este stabilita doar prin decizie de impunere, nu in urma unei inspectii fiscale, si ca actul de evaziune este constatat doar de catre autoritatea fiscala, fara o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila.

La acel moment, Dan Manolescu, secretar de stat in MFP, explica faptul ca instituirea unei penalitati de nedeclarare sau subdeclarare reprezinta ultima etapa a unui proces continuu de reasezare a sistemului de accesorii, astfel incat sa nu mai fie unul impovarator ca nivel si neutru fata de gravitatea faptei, ci unul mai usor ca nivel general si flexibil in functie de comportamentul contribuabilului si gravitatea incalcarii legii fiscale.

De asemenea, ministerul isi propunea, prin adoptarea unor astfel de masuri, ca sarcina fiscala totala reprezentand accesorii sa fie stabilita in corelare directa cu natura faptei contribuabilului, indiferent de tipul de accesorii pe care acesta le suporta.

Potrivit informatiilor furnizate in 2014 de Finante, sistemul privind instituirea unei penalitati de nedeclarare se regaseste in legislatia fiscala a mai multor state membre ale Uniunii Europene. De exemplu, in Italia se percepe o penalitate de la 120% la 240% din impozitul datorat, in functie de gravitatea incalcarii legislatiei si de situatia economica si sociala a contribuabilului. Practici similare sunt instituite si in state precum Cehia, Lituania, Suedia. In Franta, de exemplu, depunerea cu rea-credinta a unei declaratii fiscale inexacte, se sanctioneaza cu 80% din impozitul nedeclarat, in caz de practici frauduloase.
Deciziile privind obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare vor fi emise trimestrial de Fisc

Ordinul ANAF nr. 3834/2015, publicat in Monitorul Oficial pe 30 decembrie 2015, stabileste si procedura comunicarii deciziei referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare pentru debitorii care inregistreaza penalitati de nedeclarare sub o anumita limita. Prin urmare, Fiscul va notifica periodic, prin intermediul unor decizii, contribuabilii care au restante la bugetul de stat si care datoreaza astfel institutiei dobanzi si penalitati de intarziere.

Mai precis, deciziile referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare vor fi comunicate debitorilor trimestrial, cu cateva exceptii. Concret, exceptiile de la emiterea trimestriala a deciziilor sunt urmatoarele:
  • debitorii care inregistreaza obligatii fiscale care fac obiectul inlesnirilor la plata;
  • debitorii care inregistreaza obligatii fiscale nascute anterior sau ulterior datei inregistrarii hotararii de dizolvare in registrul comertului;
  • debitorii carora li s-a deschis procedura insolventei in baza Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, pentru care nu se calculeaza obligatii fiscale accesorii pentru creantele nascute anterior procedurii;
  • debitorii declarati insolvabili care nu au venituri si bunuri urmaribile.
Prin exceptie de la prevederile de mai sus, deciziile se emit, prin aplicatiile informatice, dupa 180 de zile de la ultima emitere sau de la data la care au fost inregistrate obligatii fiscale principale, in cazul in care cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste o anumita limita, astfel:
  • in cazul in care cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste 1.500 lei, pentru debitorul care are calitatea de mare contribuabil;
  • in cazul in care cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste 1.000 lei, pentru debitorul care are calitatea de contribuabil mijlociu;
  • in cazul in care cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste 500 lei, pentru celelalte categorii de debitori;
  • in cazul in care cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste 100 lei, pentru contribuabilul persoana fizica.
In conformitate cu prevederile Ordinului ANAF nr. 3834/2015, decizia se poate emite si comunica debitorului din oficiu sau ori de cate ori acesta solicita achitarea penalitatilor de nedeclarare, cu conditia ca decizia sa fie confirmata de primire, iar datele din confirmarea de primire sa fie introduse in sistemul informatic.

Nota: Sumele reprezentand penalitati de nedeclarare se rotunjesc la un leu pentru fractiunile de peste 50 de bani inclusiv si se neglijeaza fractiunile de pana la 49 de bani inclusiv.
Dobanzi si penalitati de intarziere mai mici in 2016

La fel ca pana acum, contribuabilii datoreaza statului dobanzi si penalitati de intarziere, atunci cand nu isi indeplinesc obligatiile de plata scadente.

De la 1 ianuarie, moment in care au intrat in vigoare prevederile noului Cod de procedura fiscala, valoarea dobanzii (acea obligatie fiscala accesorie reprezentand echivalentul prejudiciului creat titularului creantei fiscale principale) este de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere, micsorata de la 0,03%, asa cum a fost pana la finalul anului 2015.

In acelasi timp, penalitatea de intarziere, acea obligatie fiscala accesorie reprezentand sanctiunea pentru neachitarea la scadenta, de catre debitor, a obligatiilor fiscale principale, are anul acesta o valoare de 0,01% pentru fiecare zi de intarziere, fata de 0,02%, asa cum era in legislatia fiscala aplicabila inainte.

Nota: Codul de procedura fiscala include un nivel de 1% al majorarilor de intarziere pe luna sau fractiune de luna in cazul obligatiilor fiscale administrate de organele fiscale locale. Aceasta valoare corespunde unui nivel anual de 12% pe an.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x