Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 25 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Imobil achizitionat in leasing financiar. Impozit cladire datorat, in situatia in care nu s-a efectuat reevaluare

valabil la 24 Iun 2012
Elena Garofil Raspuns oferit de
Elena Garofil

Consultant fiscal

Intrebare: Am avut in derulare un contract de leasing financiar pentru sediul firmei.

Acesta s-a incheiat in luna mai 2012, avem incheiat si contractul de vanzare cumparare cu firma de leasing.

Imobilul a fost vandut catre noi la valoarea reziduala.

Intrebari:

- Avand in vedere ca acest imobil fiind in leasing nu a fost reevaluat la 31.12.2011, ce cota de impozit cladire i se va aplica incepand cu luna iunie 2012 dupa ce a iesit din leasing?

- As dori sa stiu daca valoarea declarata la DITL va fi modificata in vreun fel la iesirea din leasing - in sensul inglobarii in valoarea imobilului a taxelor notariale platite la contractul de vanzare cumparare.

- O alta intrebare tot pe acesta speza: reevaluarea acestui imobil este obligatoriu sa o facem la sfarsitul exercitiului financiar sau si in cursul anului pentru a putea fi declarata la DITL noua valoare?

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 11-50 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: 4663

Raspuns: 1)
Potrivit art. 253 alin (1) din Codul fiscal, in cazul persoanelor juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a cladirii.

Valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii, conform prevederilor legale in vigoare.
La alin. (5)-(7) ale articolului 253 din Codul fiscal se fac urmatoarele precizari :
-in cazul unei cladiri care a fost reevaluata, conform reglementarilor contabile, valoarea impozabila a cladiri este valoarea contabila rezultata in urma reevaluarii, inregistrata ca atare in contabilitatea proprietarului - persoana juridica.
- in cazul unei cladiri care nu a fost reevaluata, cota impozitului pe cladiri se stabileste de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucuresti intre:
a) 10% si 20% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta;
b) 30% si 40% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinta.
- in cazul unei cladiri care face obiectul unui contract de leasing financiar, pe intreaga durata a acestuia se aplica urmatoarele reguli:
a) impozitul pe cladiri se datoreaza de locatar;
b) valoarea care se ia in considerare la calculul impozitului pe cladiri este valoarea din contract a cladirii, asa cum este ea inregistrata in contabilitatea locatorului sau a locatarului, conform prevederilor legale in vigoare;
c) in cazul in care contractul de leasing inceteaza altfel decat prin ajungerea la scadenta, impozitul pe cladiri este datorat de locator.

Potrivit prevederilor pct 57alin ( 1) si alin (2) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal,
Impozitul pe cladiri datorat de persoanele juridice pe perioada de leasing financiar se determina pe baza valorii negociate intre parti, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, si inscrise in contract, asa cum este ea inregistrata in contabilitatea locatorului sau a locatarului. In cazul contractelor in care valoarea negociata este in valuta, plata impozitului pe cladiri se face in lei la cursul Bancii Nationale a Romaniei din data efectuarii platii.
Pentru persoanele juridice, in cazul in care ulterior recunoasterii initiale ca activ a cladirii, valoarea este determinata pe baza reevaluarii, valoarea rezultata din reevaluare va sta la baza calcularii impozitului pe cladiri.

Reevaluarea este prevazuta si de Reglementarile contabile conforme aprobate prin OMFP 3055/2009. Astfel, in cazul leasingului financiar, bunul este inregistrat in contabilitatea utilizatorului, care si-l amortizeaza (pct. 95 alin. (1), pct. 97 alin. (1) si (2), pct. 98 alin. (1) din Reglementari). Avand in vedere ca bunul se afla inregistrat in contabilitatea utilizatorului, poate fi reevaluat astfel incat sa fie prezentat in contabilitate la valoarea justa, reevaluarea fiind o regula de evaluare alternativa a imobilizarilor corporale (pct. 121-126 din Reglementari).

Potrivit prevederilor art . 2 lit f) din Norma privind privind reevaluarea imobilizarilor corporale
arobate prin HG 1553/2003 imobilizarile corporale predate in sistem de leasing se reevalueaza de persoanele juridice care le au evidentiate in patrimoniu, avandu-se in vedere valoarea prevazuta in contractul incheiat intre parti;

In concluzie, chiar daca bunul imobil a fost achizitionat in leasing aveati posibilitatea efectuarii reevaluarii bunului respectiv.
In situatia prevazuta de dvs achitati in continuare impozitul stabilit pentru anul 2012, intrucat cotele stabilite la art. 253 alin (6 ) se aplica in functie de anul de referinta in care s-a efectuat ultima reevaluare.
Potrivit art 253 alin (6 indice 1), cota impozitului pe cladiri prevazuta la alin. (6) se aplica la valoarea de inventar a cladirii inregistrata in contabilitatea persoanelor juridice, pana la sfarsitul lunii in care s-a efectuat prima reevaluare.

2)
Potrivit prevederilor pct. 52 alin (2) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, la determinarea valorii de inventar a cladirii se are in vedere insumarea valorilor tuturor elementelor si instalatiilor functionale ale acesteia, cum sunt: terasele, scarile, ascensoarele, instalatiile de iluminat, instalatiile sanitare, instalatiile de incalzire, instalatiile de telecomunicatii prin fir si altele asemenea; aparatele individuale de climatizare nu fac parte din categoria elementelor si instalatiilor functionale ale cladirii.
Avand in vedere prevederile pct 50, pct. 51 si pct 105 din Ordinul 3055/2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conform cu directivele europene, privind regulile de evaluare la data intrarii in entitate, apreciez ca puteti inregistra taxele notariale in cheltuieli ale perioadei in care au fost efectuate potrivit prevederilor pct. 106 din acelasi act normativ.

3)
Potrivit prevederilor pct. 121 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009, entitatile pot proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale existente la sfarsitul exercitiului financiar, astfel incat acestea sa fie prezentate in contabilitate la valoarea justa, cu reflectarea rezultatelor acestei reevaluari in situatiile financiare intocmite pentru acel exercitiu. Reevaluarea imobilizarilor corporale se face la valoarea justa de la data bilantului. Valoarea justa se determina pe baza unor evaluari efectuate, de regula, de profesionisti calificati in evaluare, membri ai unui organism profesional in domeniu, recunoscut national si international potrivit prevederilor pct 122 alin (1) din acelasi act normativ.

Din contextul prevederilor mentionata rezulta ca entitatile pot proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale existente la sfarsitul exercitiului financiar.

In fapt din cuprinsul art 253 alin. (6 indice 1), nu rezulta ca reevaluare s-ar efectua la sfarsitul exercitiului financiar “se aplica la valoarea de inventar a cladirii inregistrata in contabilitatea persoanelor juridice, pana la sfarsitul lunii in care s-a efectuat prima reevaluare”. Din acest context rezulta ca puteti efectua reevaluarea si in timpul anului.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Intrebari similare din categoria Bugete - Plata impozitelor

13Iun2021

Plata impozit pe profit in cont eronat. Restituirea sumei. Indreptarea erorii

de Irina Dumitrescu valabil la 13 Iun 2021
Intrebare: In conformitate cu prevederile OMFP nr. 164/2017 privind aprobarea Procedurii de indreptare a erorilor din documentele de plata intocmite de debitori privind obligatiile fiscale, am depus o cerere pentru reglarea impozitului pe profit conform art.1 lit a), plata obligatiilor fiscale s-a efectuat in alt cont bugetar decat cel corespunzator.Plata sumei reprezentand impozitul pe profit aferent ...
14Nov2020

Tichete cadou acordate salariatilor clientilor. Declaratia 112

de Olguta Crevelescu valabil la 14 Nov 2020
Intrebare: O societate a demarat diverse campanii de marketing prin acordarea de tichete cadou sau alte premii salariatilor clientilor, in baza vanzarilor/promavarilor de produse. In baza programelor derulate, beneficiarii (persoana fizica) au primit un anumit premiu la realizarea unui anumit target, premiu sub forma tichetelor cadou/telefoane. Ca urmare a prevederilor Normelor de aplicare a Codului fiscal, ...
16Ian2020

Inchidere provizion pentru bonus manager. Anulare pe venituri sau stornare. Tratament fiscal

de Constanta Popa valabil la 16 Ian 2020
Intrebare: In anul 2017 am constituit un provizion pentru bonus manager dupa cum urmeaza: 117 = 151 provizion bonus manager pentru anul 2016.Pana la finalul anului 2019 nu a fost platit acest provizion si am dori sa il stornam. Cum pot storna acest provizion si care sunt implicatiile fiscale?
04Apr2019

Reevaluarea imobilizarilor corporale din punct de vedere al impozitelor si taxelor locale la PFA

de Nicolae Liviu valabil la 04 Apr 2019
Intrebare: O PFA a carei activitate este prestari servicii turistice receptionaeza in anul 2013 o cladire ridicata prin fonduri SAPARD.In anul 2019 cand se doreste achitarea impozitului pe cladiri la bugetul local se observa faptul ca aceasta cladire nu a fost reevaluata in anul 2016. Se calculeaza penalitati si dobanzi. Se reevalueaza in anul 2019 cladirea a carei valoare nu difera mult fata de cea din ...
04Feb2019

Achizitie si recuperare creante. Monografie contabila

de Olguta Crevelescu valabil la 04 Feb 2019
Intrebare: O societate A cumpara creanta de 1.000 lei care o are societatea B fata de societatea C. Care sunt implicatiile fiscal dpdv al TVA si al impozit in cele 2 cazuri de mai jos: a) Cumpara creanta la suma de 1.000 lei . Firma A recupereaza de la firma C suma de 1.100 lei diferenta fiind penalizarile percepute. b) Cumpara creanta la suma de 800 lei. Firma A recupereaza de la firma C tot suma de ...
12Aug2017

Corectarea erorilor contabile. Declaratii rectificative 101

de Dana Hristu valabil la 12 Aug 2017
Intrebare: Am descoperit o eroare de inregistrare venituri din discounturi pentru anii 2015 si 2016 la un client care era platitor de impozit pe profit. Incepand cu 01.02.2017 a devenit platitor de impozit pe microintreprindere. Cum pot corecta acum declaratiile 101 pentru 2015 si 2016 daca vectorul fiscal s-a modificat? Mai pot depune rectificative 101?
x