Import de bauturi alcoolice. Tratament fiscal-contabil
a) cursul de schimb euro. Marfa s-a factura in Euro de catre furnizorul din Republica Moldova. Ce curs valutar vom lua in cosiderare la intocmirea receptiei? Cursul valutar inscris de documentul vamal, cursul din ziua facturarii, cursul BNR din ziua platii sau cursul valutar utilizat de Banca unde am depus OP-ul in vederea efectuarii platii?
b) cheltuieli de 300 de euro pentru obtinerea certificatului VI-1 necesar in vederea introducerii vinurilor pe piata U.E. Aceasta suma de bani am achitat-o cu ordin de plata in contul furnizorului insa avem dubii in legatura cu documentul primit (daca sa il consideram sau nu o factura). Ceea ce detinem este un document pe care scrie invoice, apare denumirea partenerului nostru, denumirea societatii noastre, data calendaristica si sunt mentionate cele 2 pozitii (1.factura de vinuri si 2.cei 300 euro pentru certificatul VI-1). In opinia noastra acesta este mai degraba un centralizator decat o factura, prezenta expresiei Invoice pe document ne pune in incurcatura (totusi documentul este semnat si stampilat de catre emitent). Daca pentru vinuri (separat de acest document) avem de asemenea un document pe care scrie invoice care poseda data si numar, nu are fi necesar sa detinem si pentru cei 300 euro un invoice separat cu data si numar? Din certificatele VI-1 pe care le-am primit odata cu marfurile am determinat ca emitentul acestor certificate este Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare din Rep. Moldova. Credem ca furnizorul vinurilor a achitat suma de 300 euro pentru obtinerea acestor certificate la autoritatea din Ministerul Agriculturii si aparent factureaza aceste sume catre noi pentru recuperarea celor 300 euro de la noi. Dorim sa stim daca e legitim sa mai solicitam un invoice cu data si numar sau sa consideram ca invoice acel "centralizator" (in opinia noastra).
c) cheltuieli cu comisioanele bancare. In contractul, acceptat de parti, dintre societatea noastra si furnizorul din Rep. Moldova se stipuleaza: toate achitarile trebuie sa fie efectuate de catre Cumparator deplin, fara retinerea unor taxe si comisioane bancare. Pe documentul denumit mai sus "centralizator" apare scris: toate platile trebuie efectuate integral de catre cumparator, neincluzand nicio taxa sau comision bancar. Partenerul nostru din Rep. Moldova are pretentia sa suportam noi inclusiv comisioanele bancare pe care banca dansilor le percepe in vederea incasarii platilor efectuate de noi. Astfel daca factura are suma de 1200 Euro noi am platit 1212 Euro pentru ca partenerul nostru are 12 euro comision de incasare.
Cum vom trata din punct de vedere contabil si fiscal suma de 12 euro (care depasesc valoarea de 1200 euro) care am platit-o in contul furnizorului desi datoria exprimata in euro era cu 12 euro mai mica (1200 euro). Cheltuiala deductibila, nedeductibila, poate sau nu participa la formarea pretului de achizitie? In vederea inregistrarii avem nevoie de vreun document din care sa reiasa aceasta speza bancara? Daca nu il putem obtine cum tratam aceasta diferenta?
d) cheltuieli cu vama. Cheltuielile vamale pot fi centralizate si distribuite proportional pe produsele achizitionate inglobandu-se astfel in costul de achizitie astfel incat receptia va contine nu doar pretul din factura ci si cresterile de valoare din cadrul cheltuielilor vamale?
e) cheltuieli cu TVA. TVA achitata poate fi centralizata si distribuita proportional pe produsele achizitionate inglobandu-se astfel in costul de achizitie astfel incat receptia va contine nu doar pretul din factura ci si cresterile de valoare din cadrul sume platite ca TVA? Mentionez ca la data receptiei (decembrie 2010) societate nu era inca inregistrata in scopuri de TVA. In luna ianuarie 2011 (odata cu inregistrarea in scopuri de TVA) intentionam sa diminuam valoarea de achizitie a acestor marfuri cu cota TVA, iar TVA sa-o inregistram in primul decont de TVA ca regularizare TVA dedusa.
f) cheltuieli cu accizele. Accizele achitate vor putea fi luate si ele in considerare la intocmirea receptiei in vedere stabilirii pretului de achizitie?
g) cheltuieli de transport. Vinurile au fost transportate cu autoutilitara Logan utilizata de societatea noastra in baza unui contract de comodat. Vom include si cheltuielile de transport (carburanti) in costul de achizitie al vinurilor. Daca vom intocmi astfel un decont pentru mentiunea acestor cheltuieli si vom distribui proportional cu valorile de intrare din factura nu vom inregistra separat: cheltuieli vamale, cheltuieli cu carburantii, etc. deoarece ar conduce la o dublare in privinta inregistrarii cheltuielilor.
h) cum vom trata o anumita pozitie din factura care contine un sortiment de vin ce a fost confiscat la Vama pe motiv ca nu sunt indeplinite conditiile de vamuire (s-a mentionat ca nu sticlele nu poseda timbre de marcaj accize). Pe procesul verbal se mentioneaza ca s-a dispus retrimiterea sticlelor la furnizor. Nu reiese insa din document care e situatia oficiala: s-au retrimis de catre ei sau doar nu au permis intrarea in tara urmand ca noi sa le transportam la furnizor. Dansii au spus ca trebuie sa faca acest proces verbal, dar ca nu vor retine marfa respectiva. Practic s-a permis intrarea in tara cu aceste sticle doar ca nu vom putea sa le receptionam intrucat apar pe acest proces verbal ca retrimise la furnizor. Este asadar o situatia foarte ciudata, administratorul a folosit in scop personal marfa respectiva insa cumva trebuie solutionata aceasta chestiune. Sa distribuim costul facturii si celelalte cheltuieli doar pe produsele receptionate si pur si simplu despre acestea sa nu mai mentionam nimic? Sau le receptionam si apoi le tratam ca niste marfuri confiscat de catre autoritati scazandu-le astfel din gestiune?
Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Clic aici pentru a te convinge de utilitatea raspunsurilor oferite de expertii portalcontabilitate.ro
Atentie la data valabilitatii intrebarii!
Raspunsul oferit este in concordanta cu legislatia in vigoare la data de 21 ian 2011.
Login utilizator
De ce sa ma inregistrez?
- 125 de experti sunt la dispozitia ta 24 / 7 / 365!
- Ai acces la o baza de date cu 122787 intrebari si raspunsuri din contabilitate, fiscalitate, impozit pe salarii.
- Toate informatiile din portal iti stau la dispozitie oricand si din orice locatie!
- Accesul total in portal + consultanta personalizata te costa acum doar 4.15 lei/zi, TVA inclusa.
- NOU! Accesul total in portal + consultanta personalizata + Soft Legislativ EXCLUSIV pentru Contabili - Legis Plus Contabilitate te costa acum doar 5.43 lei/zi, TVA inclusa.
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!