X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Portal actualizat la 20 Noiembrie 2017
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis

Intreprindere debutanta. Aplicarea facilitatilor

Irina Dumitrescu Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu
Economist
Intrebare: Daca un SRL-D face angajari cu timp partial, pe perioada nedeterminata, este scutit de contributia CAS angajator sau, numai pentru angajatii cu norma intreaga, este scutit de CAS angajator?
Daca angajam 4 persoane pe perioada nedeterminata si pe parcurs un angajat pleaca cu acordul partilor si angajam alta persoana, scutirea CAS angajator ramana valabila? Daca obtinem fonduri nerambursabile si angajam obligatoriu 2 persoane cu norma intreaga pe perioada nedeterminata si dupa un timp o persoana pleaca cu acordul partilor, in cat timp suntem obligati sa angajam alta persoana? Din cele 2 persoane angajate, unul poate fi asociatul unic al SRL-D? Profitul reinvestit pentru SRL-D inregistrat in contul 1068 la sfarsitul anului cum se poate reinvesti? Este obligatoriu sa cheltuiesti in anul urmator toata suma inregistrata in cont 1068? Dupa ce am reinvestit, care este monografia contabila?

Raspuns:
Conform art. 5 lit. c) din OUG 6/2011, microintreprinderea apartinand intreprinzatorului debutant beneficiaza de urmatoarele facilitati: 
 c) scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori, potrivit legii, pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult 4 salariati, angajati pe perioada nedeterminata. Aceasta perioada constituie stagiu de cotizare in sistemul public de pensii, iar pentru stabilirea si calculul drepturilor prevazute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza castigul salarial mediu brut lunar, pentru care asiguratul plateste contributia individuala de asigurari sociale. Pentru fiecare salariat, scutirea nu se acorda pentru veniturile salariale lunare care depasesc cuantumul castigului salarial mediu brut pe economie din anul anterior.
 
Astfel, daca societatea are angajate 4 persoane pe perioada nedeterminata, pentru fiecare luna, aplica scutirea de la plata CAS angajator pentru veniturile realizate de aceste persoane aferente timpului lucrat. Daca in cursul aceleiasi luni, pentru unul dintre salariati inceteaza contractul individual de munca si se angajeaza un alt salariat, apreciez ca scutirea se aplica doar pentru veniturile realizate de unul dintre acesti salariati, pentru veniturile aferente timpului lucrat, astfel incat sa se mentina incadrarea in limita de 4 salariati.
 
Conform art. 4 din OUG 6/2011, in afara obligatiilor stabilite prin actele normative in vigoare, aplicabile oricarui operator economic, microintreprinderea apartinand intreprinzatorului debutant are si urmatoarele obligatii specifice: 
   a) sa notifice in scris cu privire la infiintare oficiului teritorial pentru intreprinderi mici si mijlocii si cooperatie (O.T.I.M.M.C.) in a carui raza de competenta isi are sediul social, in termen de cel mult 30 de zile lucratoare de la inregistrare, in vederea luarii in evidenta; 
   b) sa angajeze cu contract de munca pe durata nedeterminata, cu norma intreaga, si sa mentina in activitate cel putin 2 salariati de la momentul obtinerii facilitatilor prevazute la art. 5 lit. a) si/sau b) pana la pierderea calitatii de microintreprindere apartinand intreprinzatorului debutant in afaceri; 

Facilitatile prevazute la art. 5 lit. a) si b) sunt:
   a) acordarea de catre Departamentul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Mediul de Afaceri si Turism, prin O.T.I.M.M.C. in a carui raza de competenta isi are sediul social, a unei alocatii financiare nerambursabile reprezentand cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro sau echivalentul in lei din valoarea proiectului aferent planului de afaceri, pentru care face dovada surselor de cofinantare. Alocatiile financiare nerambursabile se acorda in limita sumelor aprobate cu aceasta destinatie in bugetul Departamentului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Mediul de Afaceri si Turism; 
   b) garantii acordate de Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii - S.A. - I.F.N. (F.N.G.C.I.M.M.) pentru creditele contractate de beneficiari in vederea realizarii planurilor de afaceri acceptate de O.T.I.M.M.C. cu respectarea conditiilor prevazute in normele si procedurile interne ale institutiilor de credit si ale F.N.G.C.I.M.M., pana la cel mult 80% din valoarea creditului solicitat, in limita sumei de 80.000 euro sau echivalentul in lei; 

Asadar, daca beneficiaza de fonduri nerambursabile, in baza art. 5 lit. a), microintreprinderea apartinand intreprinzatorului debutant are obligatia sa mentina in activitate cel putin 2 salariati, de la momentul obtinerii fondurilor pana la pierderea calitatii de microintreprindere apartinand intreprinzatorului debutant in afaceri. Intrucat nu sunt aduse precizari suplimentare, consider ca aceasta conditie trebuie indeplinita constant pe aceasta perioada, fara sa exista intreruperi nici chiar in cursul aceleiasi luni. Daca societatea are doar 2 angajati pe durata nedeterminata, daca unul dintre salariati isi inceteaza activitatea, societatea trebuie sa angajeze un alt salariat pana la incetarea contractului. 

In ceea ce priveste obligatia de reinvestire a 50% din profitul realizat in anul fiscal precedent prevazuta la art. 4 lit. c) din OUG 6/2011, intrucat nu sunt aduse precizari suplimentare/clarificari cu privire la termenul ”reinvestire”, pentru clarificari este recomandat sa va adresati Agentiei pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, institutia cu atributii in implementarea si administrarea acestui program.
Alerta PortalContabilitate.roDescarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Totul despre anularea si redobandirea codului de inregistrare in scopuri de TVA

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Totul despre anularea si redobandirea codului de inregistrare in scopuri de TVA"!

Da, doresc sa ma abonez si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

x