X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 25 Mai 2018
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis

Modificari aduse Codului fiscal incepand cu data de 01.01.2018 prin OUG nr. 79/2017

PortalContabilitate.ro Raspuns oferit de
PortalContabilitate.ro
contabil
In Monitorul Oficial nr. 885 din 10 noiembrie 2017 a fost publicata OUG nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu valabilitate incepand cu data de 1 Ianuarie 2018

Principalele modificari:

1.IMPOZITUL PE PROFIT

Principala modificare importanta este excluderea de la aplicarea impozitului pe profit a entitatilor cu venituri sub 1.000.000 euro, fara posibilitatea de a se putea opta la aplicarea impozitul pe profit.
A fost introdus un nou capitol - Norme impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale care au incidenta directa asupra functionarii pietei interne, norme care transpun prevederile Directivei 2016/1164/UE a Consiliului din 12 iulie 2016 de stabilire a normelor impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale care au incidenta directa asupra functionarii pietei interne.

Astfel, au fost stabilite reguli noi cu privire la:

a) Limitarea deductibilitatii dobanzii si a altor costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic.
b) Regimul fiscal al transferurilor de active, de rezidenta fiscala si/sau de activitate economica desfasurata printr-un sediu permanent pentru care Romania pierde dreptul de impozitare.
c) Regula generala antiabuz.
d) Reguli privind societatile straine controlate
A fost abrogat art. 27 din Codul fiscal cu privire la Dobanzi si diferentele de curs valutar.

2.IMPOZITUL PE VENITURILE MICROINTREPRINDERILOR

Plafonul pana la care persoanele juridice romane sunt obligate la plata acestui impozit, se majoreaza de la 500.000 euro la 1.000.000 euro, echivalent in lei, calculatla cursul de 31 Decembrie al anului incheiat.

Au fost eliminate restrictiile privind eligibilitatea unor persoane juridice de a plati acest impozit.
Astfel, obtinerea de venituri din consultanta si management, indifernt de procent nu mai constituie un obstacol pentru a plati acest impozit, societatile din domeniile: bancar, asigurari, jocuri de noroc, explorare zacaminte petroliere si gaze naturale, fiind eligibile si ele pentru acest sistem de impozitare (cu conditia ca veniturile sa fie sub 1.000.000 euro/an).
Nu se mai poate opta pentru plata impozitului pe profit in situatia in care capitalul social depaseste 45.000 lei, chiar daca capitalul social al unei societati a fost majorat in anul 2017, de exemplu.
Cotele de impozitare au ramas aceleasi: 1% (daca exista salariati), respectiv 3% (fara salariati) aplicate la valoarea veniturilor

3.Impozit pe venit

Categoriile de venituri pentru care s-a redus,incepand cu 1 ianuarie 2018, cota de impozitare de la 16% la 10% sunt:
-activitati independente;
-salarii si asimilate salariilor;
-cedarea folosintei bunurilor(inclusiv venituri din arenda);
-investitii; pensii;
-activitati agricole, silviculturasi piscicultura;
-premii;
-alte surse.

De asemenea, s-a redus cota de impunere de la 10% la 7%in cazul impozitului retinut la sursa reprezentand plata anticipata pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, mentinandu-se posibilitatea optiunii pentru impunerea finala a veniturilor din drepturile de proprietate intelectuala.

In cazul impunerii finale, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor prin aplicarea cotei de 10 % asupra venitului brut diminuat cu cheltuielile determinate prin aplicarea cotei forfetare de 40 % asupra venitului brut (anterior din venitul brut se deduceau si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa).

Au crescut cuantumurile deducerilor personale acordate persoanelor fizice care obtin venituri din salarii.
Pentru contribuabilii care realizeaza venituri brute lunare din salarii de peste 3.600 lei nu se acorda deducerea personala.

4. Contributii sociale
4.1 Contributii sociale pentru salarii
Ca urmare a trecerii contributiilor sociale in sarcina angajatului, contributia de asigurari sociale va fi 25% contributia de asigurari de sanatate va fi 10%, care se suporta integral din salariul angajatului.
In cazul conditiilor deosebite de munca angajatorul suporta 4% iar in cazul conditiilor speciale de munca angajatorul suporta 8%.
Indiferent de conditiile de munca angajatorul va suporta si contributia asiguratorie pentru munca 2,25%, iar baza lunaraa contributiei o reprezinta suma castigurilor brute realizate din salarii si asimilate salariilor.

In cazul veniturilor din salarii sau asimilate salariilor obtinute in baza unui contract individual de munca timp partial, baza de calcul al contributiei de asigurari sociale si contributia la sistemul de sanatate nu poate fi mai mica decat nivelul contributiei de asigurari sociale calculate prin aplicarea cotei de 25% si 10% asupra salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ cu unele exceptii (elevi sau studenti, cu varsta pana la 26 de ani, aflati intr-o forma de scolarizare, ucenici, potrivit legii, in varsta de pana la 18 de ani, persoane cu dizabilitati, pensionari etc)
Salariul minim brut pe tara garantat in plata este 1.900 lei in anul 2018.

4.2 Contributii de asigurari sociale pentru venituri din activitati independente
Incepand cu 1 ianuarie 2018 se aplica noi prevederi in ceea ce priveste stabilirea, plata si declararea contributiei de asigurari sociale (CAS) pentru persoanele care realizeaza venituri din activitati independente.
Baza lunara de calcul a CAS,in anul 2018, o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi ma mic decat nivelul salariului minim brut pe taraa garantat in plata,in vigoare in luna pentru care se datoreaza CAS.
Anterior, modificarii, baza lunara de calcul reprezinta echivalenta a 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale.

Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, din una sau mai multe surse de venit, datoreaza CAS, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) venitul net realizat in anul precedent, determinat in sistem real exculsiv cheltuielile reprezentand CAS, raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului, este cel putin egal cu nivelul salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna Ianuarie a anului pentru care se stabileste contributia .
b) venitul net lunar estimat a se realiza este cel putin egal cu nivelul salariului de baza minim brut pe tara in vigoare:
-in luna in care isi incep activitatea, pentru cei careisi incep activitateain cursul anului;
-in luna ianuarie a anului pentru care se stabileste contributia,in cazul PFA care trec de la determinarea venitului net anual pe baza normelor anuale de venit la stabilirea venitului net anualin sistem real;

Daca in anul 2018, o PFA trece de la determinarea venitului net anual pe baza normelor anuale de venit la stabilirea venitului net anual in sistem real si venitul net lunar estimat a se realiza in anul 2018, este de cel putin egal cu nivelul salariului de baza minim brut pe tara in vigoare, adica 1.900 lei x 12 luni, respectiv 22.800 lei, va datora CAS in anul 2018;
c) valoarea lunara a normelor de venit, obtinuta prin raportarea normelor anuale de venit la numarul lunilor de activitate din cursul anului dupa aplicarea corectiilor, este cel putin egala cu nivelul salariului de baza minim brut pe tarain vigoare in luna Ianuarie a anului pentru care se stabileste contributia,in cazul contribuabililor carein anul fiscal in curs desfasoara activitati impuse pe baza de norme de venit.
d) venitul net lunar realizatin anul precedent, ramas dupa scaderea din venitul brut a cotei forfetare de cheltuilei de 40%, raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului,este cel putin egal cu nivelul salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna ianuarie a anului pentru care se stabileste contributia,in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala pentru care impozitul se stabileste prin retinere la sursa.

Persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale, cum ar fi avocatii, militarii, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii, precumsi persoanele care au calitatea de pensionari nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile din activitati independente.
Persoanele al caror venit lunar in anul precedent /venit net lunar estimate sau ale caror norme de venit au o valoare lunara sub nivelul salariului minim brut pe tara nu datoreaza CAS, dar pot opta pentru plata acesteia.

Cota de CAS datorata de persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente,in anul 2018 este 25%.
Persoanele care obtin venituri din activitati independente (PFA, profesii libere) vor datora CASS in cota de 10% daca valoarea anuala cumulata a urmatoarelor venituri:
- venituri din activitati independente, inclusive veniturile din drepturile de autor;
- venituri din cedarea folosintei bunurilor;
- venituri din investitii;
- venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
- venituri din asocierea cu o persoana juridica;
- venituri din alte surse;
va fi de cel putin 12 salarii minime brute adica 22.800 lei (1.900 x 12 luni).

Baza lunara de calcul a CASS, nu poate fi ma mica decat nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata,in vigoare in luna pentru care se datoreaza CASS, adica 1.900 lei.
In cazul in care veniturile cumulate in anul precedent, mentionate mai inainte, sunt sub valoarea lunara a salariului minim adica 22.800 lei (1.900 x 12 luni), contribuabilii nu au obligatia platii CASS in anul 2018, dar pot opta pentru plata contributiei.
O modificare importanta cu privire la CASS este faptul ca nu se mai iau in considerare veniturile realizate pentru fiecare tip de venit din: activitati independente, cedarea folosintei bunurilor etc, ci acestea se cumuleaza iar CASS se plateste in anul 2018 o singura data, nu pentru fiecare tip de venit (asa cum s-a calculat in anul 2017).

4.3 Contributii de asigurari sociale de sanatate pentru alte venituri
In cazul in care au fost distribuite in anul 2017 venituri din investitii (dividende, dobanzi, etc) si valoarea cumulate a veniturilor din:
- venituri din activitati independente, inclusive veniturile din drepturile de autor;
- venituri din cedarea folosintei bunurilor;
- venituri din investitii;
- venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
- venituri din asocierea cu o persoana juridica;
- venituri din alte surse;
depaseste 22.800 lei , persoana fizica beneficiara, este obligata sa depuna declaratia 600 la organul fiscal compent si sa plateasca in anul 2018 CASS in suma de 2.280 lei (22.800 x 10%).

5. Taxa pe valoarea adaugata
Organele fiscale competente au dreptul de a refuza deducerea TVA daca, dupa administrarea mijloacelor de proba prevazute de lege, pot demonstra dincolo de orice indoiala ca persoana impozabila tia sau ar fi trebuit sa tie ca operaiunea invocata pentru a justifica dreptul de deducere era implicata intr-o frauda privind taxa pe valoarea adaugata care a intervenit in amonte sau in aval in lanul de livrari/prestari.
Noua prevedere transpune Cauza CEJ nr. C 101/16 Paper Consult.

6. Accize
A fost extinsa masura confiscarii cisternelor, recipientelor si mijloacelor de transport utilizate in transportul produselor accizabile si pentru situatia detinerii in afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul Romaniei a produselor accizabile supuse marcarii, fara a fi marcate sau marcate necorespunzator ori cu marcaje false.

7.Taxe si impozite locale
Se modifica incepand cu data de 1 Ianuarie 2018 , impozitul pe mijloacele de transport in cazul unui autovehiculelor de transport de marfa cu masa totala autorizata egala sau mai mare de 12 tone.

Autor: consultant fiscal Dana Hristu
Alerta PortalContabilitate.roDescarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Declaratia unica. Explicatii. Intrebari si raspunsuri

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Declaratia unica. Explicatii. Intrebari si raspunsuri"!

Da, doresc sa ma abonez si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

x