X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 18 Iulie 2018
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis

Modificari aduse impozitului pe profit, impozitului pe veniturile microintreprinderilor si impozitului pe venit prin OUG 25/2018

PortalContabilitate.ro Raspuns oferit de
PortalContabilitate.ro
contabil
In Monitorul Oficial cu numarul 291 din data de 30 martie 2018, a fost publicata OUG 25/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal-bugetare.

Aceasta ordonanta aduce modificari Codului fiscal, cu privire la Impoztul pe profit, Impozit pe veniturile microintreprinderilor, Impozit pe venit, Contributii sociale,TVA, Accize, Taxe locale si Codului de procedura fiscala, s.a.

Principale modificari sunt:

Impozit pe profit

1. Incepand cu data de 1 Aprilie 2018, contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat sau acorda burse private au obligatia de a depune declaratia informativa privind beneficiarii sponsorizarilor/mecenatului/burselor private, aferenta anului in care au inregistrat cheltuielile cu sponsorizarea. Modelul si continutul declaratiei informative se va aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F,in termen de termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Impozit pe veniturile microintreprinderilor

1. Incepand cu data de 1 Aprilie 2018, microintreprinderile care au subscris un capital social de cel putin 45.000 lei si au cel putin 2 salariati pot opta, o singura data, sa aplice Impozitul pe profit incepand cu trimestrul in care aceste conditii sunt indeplinite cumulativ, optiunea fiind definitiva.

Prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:
a) au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;
b) au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor ca urmare a optiunii se comunica organelor fiscale competente, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala. Calculul si plata impozitului pe profit de catre microintreprinderile care opteaza sa aplice Impozit pe profit, se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul respectiv.

2. Microintreprinderile care efectueaza sponsorizari, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditati cu cel putin un serviciu social licentiat, potrivit legii, scad sumele aferente din impozitul pe veniturile microintreprinderilor pana la nivelul valorii reprezentand 20% din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru trimestrul in care au inregistrat cheltuielile respective.
Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat se reporteaza in trimestrele urmatoare, pe o perioada de 28 de trimestre consecutive. Scaderea acestor sume din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat, in urmatoarele 28 de trimestre consecutive (
echivalentul celor 7 ani fiscali), se efectueaza in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe veniturile microintreprinderilor.

3.Microintreprinderile care efectueaza sponsorizari au obligatia de a depune o declaratie informativa privind beneficiarii sponsorizarilor. Modelul si continutul declaratiei informative se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F, in termen de termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Impozit pe venit

1. Prin OUG 38/2017, a fost modificata Legea 69/2000, Legea educatiei fizice si sporturilor, lege prin care sportivii de performanta, dar nu numai ci si sportivi amatori, legitimati la un club, antrenori, medici, kinetoterapeuti, asistenti, ai cluburilor puteau fi remunerati in baza unui contract de activitate sportiva.
Veniturile din contract de activitate sportiva sunt considerate venituri din activitati independente.
Astfel se introduce un articol nou 68^1 in Codul fiscal, dar al caror impunere se face prin retinere la sursa, impozitul fiind final, retinerea fiind efectuata de catre platitorii de venituri.
Ipunerea se va face prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut. Termenul de plata al impozitului este data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul si s-a retinut impozitul.
Ca urmare a acestei modificari, pentru acest tip de venituri, aceste persoane nu mai au obligatia conducerii de evidente contabile si nici cea de conducere a registrului de evidenta fiscala.
Platitorii venitului nu vor avea obligatia de a retine la sursa impozit daca beneficiar al venitului este o persoana juridica sau o asociere care are obligatii contabile.

2. Cu privire la sponsorizari, se modifica si la titlul impozit pe venit toate textele legate de redirectionarea cotei de 2% catre sustinerea entitatilor non profit, unitatilor de cult sau burse private.
De acum contribuabilii pot redirectiona fie 2% fie 3,5%, dupa caz, in functie de beneficiarul sponsorizarii, astfel:
2% poate fi redirection catre orice entitate non profit, unitate de cult, infiintate conform legii, sau pentru acordare de burse private;
3,5% poate fi redirectionat, similar microintreprinderilor, doar catre acele entitati non profit sau unitati de cult, care sunt furnizori de servicii sociale si care au licentiat cel putin un serviciu social;
3. Contributii sociale

1. Veniturile din contracte de activitate sportiva intra in plafonul in functie de care se datoreaza CAS respectiv 12 salarii minime pe economie (22.800 lei). Aceste venituri se includ in calculul plafonului la valoarea lor bruta.
Daca venitul brut din contractul de activitate sportiva este inferior plafonului de 12 salarii minime pe tara (22.800 lei), atunci persoanele respective nu datoreaza CAS. Daca depaseste, datoreaza CAS, iar platitorul de venit este cel care va calcula si retine CAS, similar celor ce obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala.
Si in cazul CASS, venitul brut din contract de activitate sportiva va intra in calculul plafonului in functie de care se stabileste daca beneficiarul venitului va plati CASS sau nu.
Platitorii cu retinere la sursa a impozitului pentru acest tip de venit , vor retine, daca este cazul si contributiile sociale.
Beneficiarii de acest tip de venituri, in general nu au obligatia depunerii Declaratiei unice (formular 212) decat in anumite conditii.
Platitorii venitului vor face retinerea la sursa a impozitului/contributiilor sociale incepand cu data de 1 Aprilie 2018.si vor urmari incadrarea in plafoanele anuale in functie de care persoana beneficiara a venitului datoreaza contributii sociale sau nu.
TVA
1.Operatiunile efectuate in cadrul proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare nu se cuprind in sfera TVA daca rezultatele cercetarii nu sunt transferate altei persoane. Dreptul de deducere pentru achizitiile destinate realizarii proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare se exercita in limitele si in conditiile prevazute la art. 297-300 din Codul fiscal.

Accize
1.Se modifica nivelul accizelor pentru motorina utilizata in cazul transporturilor.

Taxe locale

1.Se introduce, taxa speciala pentru promovarea turistica a localitatii la nivelul municipiului Bucuresti se face venit la bugetul local al municipiului Bucuresti
Alte modificari
1. Se fac alte precizari despre cum procedeaza ANAF daca a emis deja decizii de impunere si le-a comunicat sau nu, modul de anulare din oficiu a acestora sau de scadere din evidenta fiscala, dupa caz.
2.Se modifica si Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala in special pe unele articole legate de acordarea de esalonari la plata.
3.Se modifica si OUG 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa auto, taxa de poluare si de mediu pentru autovehicule.

OUG 25/2018 a intrat in vigoare la data de 30 martie 2018, data publicarii ei, in Monitorul oficial, cu exceptia articolelor legate de trecerea la profit a microintreprinderilor si celor legate de deducerea sponsorizarilor din impozitul pe venit, articole care intra in vigoare de la data de 1 aprilie 2018.n Monitorul Oficial cu numarul 291 din data de 30 martie 2018, a fost publicata OUG 25/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal-bugetare.

Aceasta ordonanta aduce modificari Codului fiscal, cu privire la Impoztul pe profit, Impozit pe veniturile microintreprinderilor, Impozit pe venit, Contributii sociale,TVA, Accize, Taxe locale si Codului de procedura fiscala, s.a.

Principale modificari sunt:

Impozit pe profit

1. Incepand cu data de 1 Aprilie 2018, contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat sau acorda burse private au obligatia de a depune declaratia informativa privind beneficiarii sponsorizarilor/mecenatului/burselor private, aferenta anului in care au inregistrat cheltuielile cu sponsorizarea. Modelul si continutul declaratiei informative se va aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F,in termen de termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Impozit pe veniturile microintreprinderilor

1. Incepand cu data de 1 Aprilie 2018, microintreprinderile care au subscris un capital social de cel putin 45.000 lei si au cel putin 2 salariati pot opta, o singura data, sa aplice Impozitul pe profit incepand cu trimestrul in care aceste conditii sunt indeplinite cumulativ, optiunea fiind definitiva.

Prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:
a) au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;
b) au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

Iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor ca urmare a optiunii se comunica organelor fiscale competente, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala. Calculul si plata impozitului pe profit de catre microintreprinderile care opteaza sa aplice Impozit pe profit, se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul respectiv.

2. Microintreprinderile care efectueaza sponsorizari, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditati cu cel putin un serviciu social licentiat, potrivit legii, scad sumele aferente din impozitul pe veniturile microintreprinderilor pana la nivelul valorii reprezentand 20% din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru trimestrul in care au inregistrat cheltuielile respective.

Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat se reporteaza in trimestrele urmatoare, pe o perioada de 28 de trimestre consecutive. Scaderea acestor sume din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat, in urmatoarele 28 de trimestre consecutive (echivalentul celor 7 ani fiscali), se efectueaza in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe veniturile microintreprinderilor.

3.Microintreprinderile care efectueaza sponsorizari au obligatia de a depune o declaratie informativa privind beneficiarii sponsorizarilor. Modelul si continutul declaratiei informative se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F, in termen de termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Impozit pe venit

1. Prin OUG 38/2017, a fost modificata Legea 69/2000, Legea educatiei fizice si sporturilor, lege prin care sportivii de performanta, dar nu numai ci si sportivi amatori, legitimati la un club, antrenori, medici, kinetoterapeuti, asistenti, ai cluburilor puteau fi remunerati in baza unui contract de activitate sportiva.
Veniturile din contract de activitate sportiva sunt considerate venituri din activitati independente.

Astfel se introduce un articol nou 68^1 in Codul fiscal, dar al caror impunere se face prin retinere la sursa, impozitul fiind final, retinerea fiind efectuata de catre platitorii de venituri.
Ipunerea se va face prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut. Termenul de plata al impozitului este data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul si s-a retinut impozitul.

Ca urmare a acestei modificari, pentru acest tip de venituri, aceste persoane nu mai au obligatia conducerii de evidente contabile si nici cea de conducere a registrului de evidenta fiscala.
Platitorii venitului nu vor avea obligatia de a retine la sursa impozit daca beneficiar al venitului este o persoana juridica sau o asociere care are obligatii contabile.

2. Cu privire la sponsorizari, se modifica si la titlul impozit pe venit toate textele legate de redirectionarea cotei de 2% catre sustinerea entitatilor non profit, unitatilor de cult sau burse private.
De acum contribuabilii pot redirectiona fie 2% fie 3,5%, dupa caz, in functie de beneficiarul sponsorizarii, astfel:
2% poate fi redirection catre orice entitate non profit, unitate de cult, infiintate conform legii, sau pentru acordare de burse private;
3,5% poate fi redirectionat, similar microintreprinderilor, doar catre acele entitati non profit sau unitati de cult, care sunt furnizori de servicii sociale si care au licentiat cel putin un serviciu social;
3. Contributii sociale
1. Veniturile din contracte de activitate sportiva intra in plafonul in functie de care se datoreaza CAS respectiv 12 salarii minime pe economie (22.800 lei). Aceste venituri se includ in calculul plafonului la valoarea lor bruta.
Daca venitul brut din contractul de activitate sportiva este inferior plafonului de 12 salarii minime pe tara (22.800 lei), atunci persoanele respective nu datoreaza CAS. Daca depaseste, datoreaza CAS, iar platitorul de venit este cel care va calcula si retine CAS, similar celor ce obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala.

Si in cazul CASS, venitul brut din contract de activitate sportiva va intra in calculul plafonului in functie de care se stabileste daca beneficiarul venitului va plati CASS sau nu.
Platitorii cu retinere la sursa a impozitului pentru acest tip de venit , vor retine, daca este cazul si contributiile sociale.
Beneficiarii de acest tip de venituri, in general nu au obligatia depunerii Declaratiei unice (formular 212) decat in anumite conditii.
Platitorii venitului vor face retinerea la sursa a impozitului/contributiilor sociale incepand cu data de 1 Aprilie 2018.si vor urmari incadrarea in plafoanele anuale in functie de care persoana beneficiara a venitului datoreaza contributii sociale sau nu.

TVA
1.Operatiunile efectuate in cadrul proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare nu se cuprind in sfera TVA daca rezultatele cercetarii nu sunt transferate altei persoane. Dreptul de deducere pentru achizitiile destinate realizarii proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare se exercita in limitele si in conditiile prevazute la art. 297-300 din Codul fiscal.

Accize
1.Se modifica nivelul accizelor pentru motorina utilizata in cazul transporturilor.

Taxe locale

1.Se introduce, taxa speciala pentru promovarea turistica a localitatii la nivelul municipiului Bucuresti se face venit la bugetul local al municipiului Bucuresti
Alte modificari
1. Se fac alte precizari despre cum procedeaza ANAF daca a emis deja decizii de impunere si le-a comunicat sau nu, modul de anulare din oficiu a acestora sau de scadere din evidenta fiscala, dupa caz.
2.Se modifica si Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala in special pe unele articole legate de acordarea de esalonari la plata.
3.Se modifica si OUG 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa auto, taxa de poluare si de mediu pentru autovehicule.

OUG 25/2018 a intrat in vigoare la data de 30 martie 2018, data publicarii ei, in Monitorul oficial, cu exceptia articolelor legate de trecerea la profit a microintreprinderilor si celor legate de deducerea sponsorizarilor din impozitul pe venit, articole care intra in vigoare de la data de 1 aprilie 2018.


Autor: consultant fiscal Dana Hristu
Alerta PortalContabilitate.roDescarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Declaratia unica. Explicatii. Intrebari si raspunsuri

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Declaratia unica. Explicatii. Intrebari si raspunsuri"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x