Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 26 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Producerea si comercializarea de produse de patiserie. Monografie contabila

valabil la 25 Mai 2018
Gabi Popescu Raspuns oferit de
Gabi Popescu

Auditor financiar

Intrebare: Societatea X desfasoara urmatoarele activitati:

- fabricare produse patiserie pe baza de comenzi de la clienti,

- comert (vanzarea produselor fabricate) catre persoane juridice cu incasarea prin banca (cu OP/CEC) sau in numerar,

- comert cu amanuntul catre persoane fizice (detine si casa de marcat),

- comert cu amanuntul online (detine site web prin care clientii comanda produsele; avem firma de curierat care livreaza produsele catre clienti si incaseaza contravaloarea bunurilor).

Care este monografia contabila pentru acest flux de activitati si care sunt registrele si documentele ce trebuie intocmite/utilizate? Cum trebuie sa isi organizeza gestiunile? Pentru gestiunea aferenta comertului online doreste sa foloseasca metoda cantitativ-valorica (la cost de achizitie). Societatea fabrica doar pe baza de comanda de la clienti, deci se vinde integral cantitatea fabricata in fiecare zi.

Societatea este obligata sa organizeze contabilitatea de gestiune? Costul de productie la care se inregistreaza produsele fabricate este compus (pentru simplificarea activitatii) din costul materiilor prime si al materialelor conform retetarului. Stocul de produse finite la sfarsitul fiecarei zile este 0. Este obligatoriu sa foloseasca si contul 348? Cum inregistreaza pierderile? Societatea poate vinde catre persoane juridice (pentru care incaseaza prin banca cu OP) fara sa inregistreze aceste vanzari prin casa de marcat sau este obligata sa inregistreze vanzarea prin casa de marcat cu optiunea de incasare OP/CEC?

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 1-10 angajati
Platitoare TVA: Nu
Cod CAEN: Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet

Raspuns:
Potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea financiara,precum si contabilitatea de gestiune, potrivit nomelor aprobate in acest sens.
Societatile comerciale organizeaza contabilitatea de gestiune potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1826/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
   
In cadrul activitatii de productie se utilizeza urmatoarele documente financiar contabile
• Nota de Receptie si Constatare de Diferente
      Este document pentru receptia bunurilor aprovizionate, document justificativ pentru incarcare in gestiune si de inregistrare in contabilitate.
      Se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai in cazul:
    - bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
    - bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare;
    - bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
    - bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare;
    - bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
    - marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare.
   
• Bon de consum
Acest document serveste ca document de eliberare din magazie a materiilor prime si materialelor document justificativ de scadere din gestiune, document justificativ de inregistrare in contabilitate.
• Fisa de Magazie
  Este document de evidenta la locul de depozitare a intrarilor, iesirilor si stocurilor bunurilor,  
Fisele de magazie se tin la fiecare loc de depozitare a valorilor materiale, pe feluri de materiale ordonate pe conturi, grupe, eventual subgrupe sau in ordine alfabetica.
• Retetar 
Document utilizat in cadrul productiei alimentare pe baza caruia se stabileste consumul din fiecare categorie de materie prima specifica, necesara realizarii unui produs finit. 

- Inregistrarea in contabilitate a aprovizionarilor cu materii prime si materiale, pe baza de factura, nota de receptie si constatare diferente, daca este cazul 
% = 401        - valoarea de achizitie 
          301       Furnizori
   Materii prime
3021
Materiale auxiliare
          4426
TVA deductibila
 
- Achizitionarea de materiale consumabile ca servetele, vesela de plastic, caserole, pungi etc
% = 401 
          3023    Furnizori 
Materiale pentru ambalat
          3028 
Alte materiale nestocabile
           4426 
TVA deductibil
 
- plata facturilor
401 = 5121                    
 Furnizori      Conturi la banci in lei
 
Pentru prepararea produselor este necesar sa existe retete de preparare. 
Reteta trebuie sa existe pentru fiecare produs.
Pe baza de retetar se stabileste consumul din fiecare categorie de materie prima, unt.... grame, oua .... buc., zahar ...grame, etc necesar pentru obtinerea unei  anumite cantitati de produs.
Costul de productie al unui bun cuprinde costul de achizitie a materiilor prime si materialelor consumabile si cheltuielile de productie direct atribuibile bunului.
   
Costul de productie sau de prelucrare al stocurilor cuprinde cheltuielile directe aferente productiei, si anume: 
-materiale directe, cantitatea se determina pe baza de retetar
- energie consumata in scopuri tehnologice, se repartizeaza pe baza unei chei de repartizare asupra produselor obtinute
-  manopera directa si alte cheltuieli directe de productie, se repartizeaza pe baza unei chei de repartizare asupra produselor obtinute
precum si cota cheltuielilor indirecte de productie alocata in mod rational ca fiind legata de fabricatia acestora.
         
Costul unitar pe produs se determina pentru fiecare produs in parte. Determinarea costului de productie face obiectul calculatiei costurilor si a contabilitatii de gestiune.
- pentru consumul materiilor prime si materialelor se intocmeste Bonul de consum.
 In bonul de consum se indica denumirea completa a produselor, sortimentul si cantitatea in unitati de masura corespunzatoare.
Iesirea din gestiune a stocurilor se consemneaza de asemenea in Fisa de magazie a stocurilor.
 
Descarcarea de gestiune a consumului de materii prime si materiale auxiliare se face utilizand una dintre metodele permise de reglementarile contabile conform politicilor contabile adoptate de societate in acest domeniu.  
LIFO- ultimul intrat primul iesit
FIFO – primul intrat primul iesit 
CMP – Costul mediu  ponderat calculat dupa fiecare intrare sau periodic
 
 Inregistrarea consumului de materii prime si materiale auxiliare pe baza de bon de consum intocmit, pentru materiile prime date in consum, in cursul unei zile.
 
Inregistrarea consumurilor de materii prime
601 = %
Cheltuieli cu materiile prime      301/ analitic faina                                                                          
                                              Materii prime
    301/ analitic zahar    
                                                   Materii prime
      301/ analitic lapte    
                                                   Materii prime
    Etc.
 
Si a consumurilor de materiale
        6021 = 3021/analitic
Cheltuieli cu materialele            Materiale auxiliare
        auxiliare
                                          
Inregistrarea cheltuielilor cu energia electrica, apa si gaze si alte utilitati, pe baza facturilor primite 
% = 401                             
605                                            Furrnizori                      
Cheltuieli privind energia si apa
                    6022                                                       
Cheltuieli privind combustibilii
4426              
TVA deductibila
 
    Inregistrarea cheltuielilor cu salariile personalului pe baza statelor de salarii, 
641 = 421              
 Cheltuieli cu salariile personalului             Personal - salarii datorate
 
 
 Inregistrarea retinerilor din salarii conform statului de salarii
421 = %                               
   Personal-salarii datorate                            4315                                     
                                      Contributia personalului la asigurarile sociale
       4315                              
                      Contributia angajatilor pentru asigurarile sociale de sanatate 
                                                                        444                               
                                  Impozitul pe venituri de natura salariilor
 
Inregistrarea obtinerii produsului finit la costul de productie determinat 
Pentru inregistrarea produselor finite documentul intocmit este:  Bon de predare, transfer, restituire
   Inregistrarea produselor finite obtinute la costul de productie determinat
- nr. buc x cost unitar/bucata
345/analitic fiecare produs patiserie = 711         - cost de productie calculat 
Produse finite                        Venituri aferente costurilor                     
                                                            stocurilor de produse         
 
Utilizarea contului 348 este obligatorie numai atunci cand se utilizeaza costul standard.
Metoda costului standard ia in considerare nivelul normal al consumului de materiale si consumabile, al manoperei, si al capacitatii de productie. 
Este necesar sa se faca revizuirea periodica a acestor costuri pentru a reflecta realitatea economica.
 
Fundamentarea costului standard presupune:
- Calculul standardelor pentru materiale si materii prime
Calculul standardelor pentru materiale are la baza consumul standard pentru materiale si preturile de aprovizionare standard.
Relatia de calcul a costului standard la materii prime este :
Cost standard material = consum standard materii prime x pret achizitie
 
- Calculul standardelor pentru manopera 
            Calculul standardelor pentru manopera - are la baza normele de timp si tarifele de salarizare standard.
            
Costul standard pentru manopera se determina astfel:
Cost standard manopera= norma de timp x tariful de salarizare 
     
    In situatia in care costul de productie efectiv este mai mare decat cel standard antecalculat, diferenta de pret se inregistreaza in contul 348 ca diferenta de pret nefavorabila
       348/analitic  = 711                           
Diferente de pret la produse                  Venituri aferente costurilor              
                  stocurilor de produse                   
 
In situatia in care costul de productie efectiv este mai mic decat cel standard antecalculat, diferenta de pret se inregistreaza in contul 348 ca diferenta de pret favorabila
 711 = 348/analitic                             
Venituri aferente costurilor              Diferente de pret la produse                  
        stocurilor de produse                   
 
Transferul produselor pentru vanzare 

Se intocmeste bonul de predare, transfer, restituire daca laboratorul de productie este in acelasi loc cu locul de desfacere
In cazul utilizarii ca bon de transfer intre doua gestiuni aflate in incinta entitatii, bonul de predare, transfer, restituire se intocmeste pe masura ce se efectueaza transferul.  
 Transferul se efectueaza numai intre gestiuni din incinta aceleiasi entitati. In cazul gestiunilor dispersate teritorial se intocmeste Avizul de insotire a marfii.
 
    Se intocmeste nota de receptie, constatare diferente pentru receptia bunurilor ca marfuri pentru vanzare
371/ analitic = 345/ analitic                
Marfuri                     Produse finite
 
Descarcarea diferentelor de pret nefavorabile inregistrate aferente produselor iesite din gestiune 
  711            = 348                            
Venituri aferente costurilor        Diferente de pret la produse           
        stocurilor de produse                   
 
- Inregistrarea adaosului comercial si a TVA neexigibil
371/analitic produs    = %                                           
Marfuri          378                                          
Diferente de pret la marfuri
4428                                        
TVA neexigibil
 
Vanzarea  catre clienti, pe baza bonurilor emise de casa de marcat            
Pe bonul fiscal este necesar sa fie mentionat fiecare produs livrat in parte
5311 =          %                     
       Casa in lei                   707                
                                       Venituri din vanzarea marfurilor
                                                            4427                                     
TVA colectata
Sau
 Inregistrarea vanzarii marfurilor ce cuprinde si valoarea transportului daca acesta este in sarcina cumparatorului:
 
4111 =   %
Clienti/ analitic 707                                      
Venituri din vanzarea marfurilor 
708                                  - transport
                      Venituri din activitati diverse
4427                                     
TVA colectata
 
 Descarcarea de gestiune a marfurilor vandute 
     % = 371           
                607                                      Marfuri                             
 Cheltuieli privind marfurile                                     
               378                                                                                
 Diferente de pret la marfuri
             4428        
     TVA neexigibila
 
Potrivit art. 25 alin (4) din Codul Fiscal nu sunt deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII. 
Aceste cheltuieli sunt deductibile in situatia bunurilor degradate calitativ, daca se face dovada distrugerii.

 In sensul art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal, conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care stocurile sau mijloacele fixe amortizabile sunt predate catre unitati specializate. 
Pentru constatarea pierderii si consemnarea distrugerii se intocmeste la sfarsitul zilei un proces verbal cu produsele constatate degradate (arse, necomercializabile) in care se consemneaza si distrugerea acestora.
Pe baza acestui proces verbal in care se mentioneaza tipul produselor,  cantitatea si costul acestora se inregistreaza descarcarea din gestiune:
711 = 345
 
In ceea ce priveste incasarea prin banca (virament, nu prin card) a produselor vandute catre persoanele juridice 
Potrivit prevederilor art. 1 din HG 804/2017 pentru modificarea normelor de aplicare a OUG 28/1999 aprobate prin HG 479/2003 in sensul art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin operatori economici se intelege persoanele fizice si juridice, intreprinderile familiale, precum si orice alte entitati, cu exceptia institutiilor publice, care incaseaza, pe teritoriul Romaniei, inclusiv in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, de la persoane fizice sau juridice, contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie. 
 
In sensul art. 1 alin. (1) din ordonanta de urgenta sunt considerate substitute de numerar bonurile de valoare acordate potrivit legii, de tipul tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor cadou si tichetelor de cresa, tichetelor sociale, tichetului Rabla si altele asemenea.
 
In baza acestor prevederi consider ca bonul fiscal nu se elibereaza pentru sumele incasate prin virament in contul bancar, acestea nefiind incadrate in categoria substitutelor de numerar.
Aceste sume sunt evidentiate in extrasele de cont, iar veniturile din serviciile prestate se evidentiaza prin facturile emise.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Intrebari similare din categoria Monografii contabile

25Apr2024

Inchiriere obiecte de inventar

de Elena Garofil valabil la 25 Apr 2024
Intrebare: Firma inchiriaza placi de cofrare, grinzi de lemn, montanti, ce la achizitie sunt sunt inregistrate pe contul 303 "Obiecte de inventar", intrucat au o durata de viata sub 1 an si care se uzeaza/deterioreaza pe parcursul unui an. La darea in folosinta ele se scad prin nota contabila 603 = 303 .In unele cazuri, clientii nu mai restituie aceste echipamente la sfarsitul perioadei de inchiriere, ...
24Apr2024

Procesare bunuri primite spre prelucrare. Inregistrari contabile

de Elena Garofil valabil la 24 Apr 2024
Intrebare: Firma mama A rezidenta fiscal in Romania avand codul CAEN 4637 trimite spre procesare materii prime si materiale, specificatii tehnice pentru procesare (inclusiv reteta, mod de lucru, s.a.) catre compania fiica B rezidenta fiscal in Romania, codul CAEN 1084. 1. Care este monografia contabila la compania mama, respectiv la compania fiica?2. Prestarea de servicii asupra bunurilor mobile ...
13Apr2024

Venituri din legalizare traducere in cazul unui birou de traduceri

de Anca Bilas valabil la 13 Apr 2024
Intrebare: Birou de traduceri incaseaza de la persoane fizice, atat contravaloarea traducerilor, cat si contravaloarea legalizarii notariale. Legalizarea costa 50 de lei, iar biorul de traduceri factureaza 60 de lei, legalizarea catre persoana fizica. Cum ar trebui inregistrat in contabilitate incasarea de la persoane fizice in suma de 60 de lei? Aceasta reprezinta un venit al societatii in ...
21Apr2024

Descoperit de card de la o IFN. Inregistrari contabile

de Otilia-Mihaela Roman valabil la 21 Apr 2024
Intrebare: Am rugamintea sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru o descoperire de card (cardul fermierului) agricover Credit IFN SA.Operatiuni: - capital;- comisioane bancare;- plata facturi furnizori;- dobanda.
19Apr2024

Cont inregistrare avantaje salariale

de Anca Bilas valabil la 19 Apr 2024
Intrebare: O societate are 3 salariate carora le acorda cadou de 8 martie suma de 500 lei net fiecare. Am inregistrat in contabilitate plata astfel:% = 5311 1.500 lei6458 cheltuieli sociale deductibile 5% FS 900 lei - partea neimpozabila425 600 lei - partea care se va impozitaSuma neimpozabila este de 300 lei/salariata, iar diferenta de 200 lei net am impozitat-o prin cumulare cu salariul pe statul ...
12Apr2024

Decont oferta asigurare. Document justificativ. Inregistrare contabila

de Constanta Popa valabil la 12 Apr 2024
Intrebare: Am primit un "decont oferta" de la Asirom Vienna Insurance care se refera la polita rca pentru masinile noastre, care in spate are polita de asigurare la masini + un contract de prestari servicii, dar nu urmeaza sa vina vreo factura fiscala ulterior sau alt document. Ma ajutati va rog, cu o monografie contabila a acestui decont oferta (nu include tva, doar valoarea asigurarii)?
x