X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 21 Mai 2018
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis

Proiect de modificare si completare a normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal

PortalContabilitate.ro Raspuns oferit de
PortalContabilitate.ro
contabil
Pe site-ul oficial al Ministerul Finantelor Publice, la rubrica Transparenta decizionala, a fost publicat, in data de 19 aprilie 2018, un proiect de hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016. Desi a mai fost publicat un proiect in data de 10 ianuarie 2018, in Monitorul Oficial nu au fost publicate acele modificari astfel ca, pana la aceasta data normele de aplicare a Codului fiscal nu au fost adaptate numeroaselor modificari aduse Codului fiscal in ultima parte a anului 2017 si in anul 2018.

Proiectul propune clarificarea unor aspecte prevazute deja de Codul fiscal in vederea evitarii unor interpretari neunitare a acestora precum si corelarea normelor cu modificarile aduse Codului fiscal prin acte normative precum: Legea 177/2017, Legea 136/2017, OG 25/2017, OUG 79/2017, OUG 3/2018, OUG 8/2018, OUG 18/2018, Legea 72/2018 si OUG 25/2018.

Modificarile/clarificarile propuse, vizeaza:

1. Impozitul pe profit

- corelarea normelor in contextul revizuirii regimului fiscal aplicabil cheltuielilor reprezentand valoarea creantelor instrainate, potrivit legii;
- abrogarea prevederilor privind deductibilitatea cheltuielilor cu dobanzile si diferentele de curs valutar aplicabile pana la 01 ianuarie 2018 si exemplificarea modului de determinare a nivelului deductibil al costurilor excedentare ale indatorarii, in cadrul noilor reguli privind limitarea deductibilitatii dobanzii si a altor costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic, clarificari cu privire la regimul fiscal aplicat de catre persoanele pentru care anul fiscal este diferit de anul calendaristic.

2. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

- reformularea prevederilor referitoare la incadrarea in sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor avand in vedere noile reguli introduse prin OUG 79/2017:
majorarea nivelului veniturilor realizate la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent de la 500.000 euro la 1.000.000 euro;
eliminarea conditiei privind realizarea veniturilor din consultanta si management in proportie de 20% din veniturile totale;
eliminarea activitatilor pentru care contribuabilii nu aplicau acest sistem de impunere (activitati in domeniul bancar, al asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, al jocurilor de noroc, activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale).

- clarificari privind luarea in considerare a contractelor suspendate, potrivit legii, in stabilirea numarului de salariati, in vederea exercitarii optiunii pentru trecerea la impozit pe profit de catre contribuabilii care indeplinesc conditiile, precum si pentru aplicarea cotei de impozitare.

3. Impozitul pe venit

Corelarea normelor metodologice cu modificarile Codului fiscal cu privire la:

- introducerea sistemului de autoimpunere si inlocuirea sistemului de stabilire a obligatiilor de plata in baza deciziilor de impunere,
- inlocuirea cotei de impozit pe venit pentru anumite venituri, in situatia in care cota de impozitare este, incepand din data de 1 ianuarie 2018, de 10% .
- reglementarea veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala in cuprinsul unei categorii distincte de venit.
- clarificarea regimului fiscal al veniturilor obtinute in baza contractelor de activitate sportiva definite prin Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, in sensul introducerii sistemului de retinere la sursa a impozitului.
- precizari privind conditiile in care contribuabilii persoane fizice pot opta pentru directionarea cotei de 2%, din impozitul datorat, pentru sustinerea entitatilor non profit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private sau a entitatilor, sau cotei de 3,5% din impozitul datorat pentru entitatile non profit si unitatile de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditati in conditiile legii.
- actualizarea deducerilor personale;
- exemplificarea metodologiei de stabilire a veniturilor anuale impozabile, precum si a impozitului datorat.
- clarificari privind aplicarea plafonului neimpozabil de 450.000 lei in cazul veniturilor realizate din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal in situatia in care au fost transferate mai multe proprietati de catre unul sau mai multi proprietari printr-o singura tranzactie.

4. Contributiile sociale

Corelarea normelor ca urmare a implementarii noului sistem de contributii sociale:
- abrogarea prevederilor privind contributiile eliminate;
- introducerea sistemului de autoimpunere si inlocuirea sistemului de stabilire a obligatiilor de plata privind contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate in baza deciziilor de impunere;
- reglementari privind retinerea la sursa a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate, dupa caz, pentru veniturile obtinute de persoanele fizice din drepturi de proprietate intelectuala, in baza contractelor de activitate sportiva, din asocierea cu persoane juridice sau din arenda.
- exemplificarea modului de incadrare a veniturilor, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din activitati independente si din drepturi de proprietate intelectuala, in plafonul reprezentand nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, pentru stabilirea obligatiei de plata a contributiei de asigurari soaciale pentru anul 2018, in contextul noului sistem de contributii sociale.
- exemplificarea modului de incadrare a veniturilor, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din activitati independente, drepturi de proprietate intelectuala, activitati agricole, silvicultura si piscicultura, asocieri cu persoane juridice, cedarea folosintei bunurilor, investitii si din alte surse, in plafonul reprezentand nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, pentru stabilirea obligatiei de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anul 2018, in contextul noului sistem de contributii sociale.
- clarificarea aspectelor referitoare la contribuabilii care datoreaza contributia asiguratorie pentru munca si la veniturile pentru care se datoreaza contributia.

5. Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania

- abrogarea prevederilor referitoare la Directiva 2003/48/CE a Consiliului din 3 iunie 2003 privind impozitarea veniturilor din economii sub forma platilor de dobanzi ca urmare a abrogarii acestora din Codul fiscal.

6. Taxa pe valoare adaugata

- reglementarea operatiunile efectuate in cadrul proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare din punct de vedere al TVA.
- clarificarea regimului TVA aferent colectarii remuneratiei compensatorii pentru copia privata: titularii drepturilor de reproducere nu efectueaza o prestare de servicii, in sensul TVA, in favoarea producatorilor si a importatorilor de suporturi neinregistrate si de aparate de inregistrare si de reproducere de la care organismele de gestiune colectiva a drepturilor de autor si a drepturilor conexe percep pe seama acestor titulari, insa in nume propriu, remuneratii compensatorii pentru vanzarea acestor aparate si suporturi. Organismele de gestiune colectiva realizeaza o prestare de servicii in sfera taxei catre titularii drepturilor de reproducere, a carei contrapartida este reprezentata de comisionul de gestiune retinut din sumele colectate.

7. Accize si alte taxe speciale

- corelarea prevederilor normelor metodologice cu cele ale Codului fiscal in ceea ce priveste stabilirea autoritatilor competente care efectueaza autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati.
- inregistrarea operatorilor economici care extrag carbune, produc cocs, si cei care efectueaza achizitii intracomunitare sau importa astfel de produse precum si producatorii, distribuitorii sau redistribuitorii de energie electrica si distribuitorii sau redistribuitorii de gaz natural la nivelul autoritatii fiscale teritoriale.
- introducerea formulei admisa a fi utilizata pentru denaturarea completa a alcoolului, in concentratie pe hectolitru de alcool pur, ca fiind: izopropanol (nr. CAS 67-63-0) 1 litru (chimic pur), metiletilcetona (butanona) (nr. CAS 78-93-3) 1 litru (chimic pura) si benzoat de denatoniu (nr. CAS 3734-33-6) 1 gram (chimic pur).
- corelarea prevederilor din Normele metodologice cu cele ale Codului fiscal, in sensul stabilirii modalitatilor si conditiilor de acordare a restituirii accizelor platite la bugetul de stat in Romania pentru produsele din tutun incalzit supuse accizelor nearmonizate, fabricate in antrepozitele fiscale din Romania si care ulterior fac obiectul unei livrari intracomunitare sau la export.

8. Impozite si taxe locale
- reglementarea documentelor ce trebuie depuse pentru acordarea scutirii impozitului pe cladirile clasate ca monumente istorice, de arhitectura sau arheologice, indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, care au fatada stradala si/sau principala renovata sau reabilitata conform prevederilor Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
- exemplificarea aplicarii impozitului pe teren, ca urmare a abrogarii impozitarii suprafetelor de teren , inregistrate in registrul agricol la categoria de folosinta terenuri cu constructii, precum si terenuri inregistrate in registrul agricol la alta categorie de de folosinta decat cea de terenuri cu constructii, in suprafata de pana la 400 m2 .


Autor: consultant fiscal Dana Hristu
Alerta PortalContabilitate.roDescarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Declaratia unica. Explicatii. Intrebari si raspunsuri

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Declaratia unica. Explicatii. Intrebari si raspunsuri"!

Da, doresc sa ma abonez si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

x