Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 19 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

75 de firme din industria prelucratoare pot obtine intre 5.000 si 2000.000 euro pentru investitii in echipamente si nu numai

20 Oct 2022
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Ordinul Ministerului Economiei nr. 1371/2022 privind aprobarea Ghidului solicitantului pentru instituirea schemei de ajutor de minimis "Sprijin acordat pentru implementarea Programului de crestere a competitivitatii produselor industriale"

Publicare:
in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1008 din 18 octombrie 2022

GHIDUL SOLICITANTULUI

Obiectivul schemei de ajutor de minimis

Consta in sprijinirea dezvoltarii durabile a intreprinderilor cu activitatea principala industrie prelucratoare, in sectoarele care se regasesc in codurile CAEN 1310-3320 si/sau 3831-3832.

1. Prezenta schema de minimis finanteaza urmatoarele activitati:

a) implementarea si certificarea sistemelor de management al calitatii si/sau a sistemelor de management al mediului si/sau schema de management de mediu si audit - EMAS;
b) implementarea si certificarea sistemelor de management al sanatatii si sigurantei ocupationale, a sistemelor de management pentru responsabilitate sociala si de igiena alimentara si/sau a sistemelor de management al securitatii informatiei;
c) dotarea si/sau modernizarea laboratoarelor de testare si etalonare existente, precum si acreditarea acestora, dupa caz;
d) certificarea voluntara a produselor si/sau obtinerea etichetei ecologice pentru produse;
e) asimilarea de tehnologii si produse noi care se realizeaza de operatorii economici pentru valorificarea rezultatelor cercetarilor obtinute in cadrul programelor de cercetare-dezvoltare finantate din fonduri publice si aplicarea inventiilor autorilor romani protejate de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci;
f) efectuarea de analize de evaluare comparativa pentru activitati din industria prelucratoare in vederea realizarii planurilor de restructurare-dezvoltare-viabilizare, a caror implementare va fi monitorizata;
g) organizarea si amenajarea in incinta operatorilor economici, in spatiile existente, de expozitii si/sau standuri de prezentare a produselor industriale;
h) inregistrarea si protejarea pe piata externa a marcilor, desenelor si modelelor industriale romanesti.

2. Bugetul schemei de ajutor de minimis

Bugetul total estimat al schemei de ajutor de minimis este de 30.000.000 lei.
Numarul estimat al beneficiarilor prezentei scheme este: 75.
  • Suma maxima acordata unui beneficiar din bugetul schemei este egala cu echivalentul in lei al sumei de 200.000 de euro, iar plata se va efectua esalonat, in baza documentelor justificative.
  • Suma minima alocata din bugetul schemei pentru un proiect este egala cu echivalentul in lei al sumei de 5.000 de euro.
Pentru verificarea incadrarii in nivelul maxim al ajutorului de minimis exprimat in euro se utilizeaza cursul de schimb stabilit de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data semnarii contractului de finantare.

3. Perioada de valabilitate a schemei de ajutor de minimis
Prezenta schema de ajutor de minimis intra in vigoare la data de 27 septembrie 2022 si se aplica pana la 31 decembrie 2023, in limita bugetului alocat.
Plata ajutorului de minimis se efectueaza in perioada 2022-2027 in limita bugetului alocat schemei.

Atentie!
Avand in vedere ca Regulamentul se aplica pana la 31 decembrie 2023, se pot incheia contracte de finantare pana la data de 31.12.2023, in perioada 2022-2027 efectuandu-se platile pentru contractele incheiate.

4. Sectoare de activitate eligibile

Schema de ajutor de minimis se adreseaza intreprinderilor, inclusiv societatilor cooperative, care activeaza in sectoarele industriei prelucratoare si al recuperarii materialelor, conform sectiunii C pozitiile 1310-3320, sau/si recuperarea materialelor, conform sectiunii E pozitiile 3831-3832 din Clasificarea activitatilor din economia nationala (CAEN), precum si entitatilor din infrastructura pentru evaluarea conformitatii produselor industriale, asociatiilor profesionale si patronatelor de ramura.

5. Conditii de eligibilitate ale solicitantului

Solicitantii trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa fie persoane juridice cu sediul in Romania, inregistrate la registrul comertului ca societati comerciale sau ca societati cooperative care isi desfasoara activitatea in Romania;
b) sa realizeze profit din activitatea de exploatare, conform ultimei situatii financiare anuale transmise si inregistrate la administratia teritoriala a Ministerului Finantelor;
c) sa nu se afle in stare de insolventa, sa nu aiba afacerile administrate de un judecator-sindic, sa nu le fi fost impusa nicio restrictie asupra activitatii comerciale, sa nu fie subiectul unor aranjamente intre creditori sau sa se afle intr-o alta situatie similara cu cele mentionate anterior, reglementate prin lege;
d) sa nu inregistreze datorii restante la bugetul de stat, respectiv bugetele locale, atestate prin certificate fiscale; fac exceptie operatorii economici care beneficiaza de inlesniri la plata obligatiilor restante la bugetul de stat, acordate prin conventii si/sau ordine conform prevederilor legale, si respecta termenele de plata, atestate prin certificate fiscale;
e) reprezentantul legal sa nu fi fost supus unei condamnari in ultimii 3 ani de catre nicio instanta de judecata, din motive profesionale sau etic profesionale;
f) sa nu se afle in dificultate conform art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea articolelor 107 si 108 din tratat, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) intreprinderea unica sa nu fi beneficiat in ultimii 2 ani fiscali si in anul fiscal in curs, fie din surse ale bugetului de stat sau ale autoritatilor locale, fie din surse comunitare, de ajutor de minimis, care, cumulat cu suma solicitata in proiect, sa depaseasca echivalentul in lei a 200.000 euro si de 100.000 euro pentru beneficiarii care desfasoara activitati de transport de marfuri in contul tertilor sau contra cost;
h) sa nu fi fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene sau a Consiliului Concurentei de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, in cazul in care a facut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executata si creanta integral recuperata, cu dobanzile si penalitatile aferente;
i) sa detina resursele financiare necesare asigurarii cofinantarii pentru implementarea proiectului;
j) sa realizeze produse prelucrate pentru care exista piata asigurata;
........

Beneficiarii activitatilor mentionate la pct. 1 din prezentul ghid sunt urmatorii:
a) pentru activitatile de la lit. a) si d)-intreprinderi mari si societati cooperative;
b) pentru activitatile de la lit. b), e), g) si h) - microintreprinderi, intreprinderi mici, mijlocii, mari si societati cooperative;
c) pentru activitatile de la lit. c) - intreprinderi mari, societati cooperative mari si entitati din infrastructura conformitatii produselor industriale;
d) pentru activitatile de la lit. f) - toti beneficiarii mentionati la lit. a)- c), precum si asociatii profesionale sau patronate de ramura.

Atentie!
Proiectele pot sa contina una sau mai multe activitati dintre cele prevazute la pct. 1 lit. a) -h).

6. Criterii de eligibilitate ale proiectelor

Pentru a fi eligibil in cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis, un proiect trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele criterii:
a) sa se incadreze in categoriile de activitati prevazute la pct. 1;
b) sa contina etapele proiectului, precum si structura de finantare pe etape;
c) sa asigure implementarea proiectului in maximum 24 de luni de la incheierea contractului de finantare;
d) sa prezinte elementele care fundamenteaza rezultatele estimate la finalizarea proiectului;
e) dimensiunea finantarii solicitate, pentru activitatile mentionate la pct. 1, trebuie sa se incadreze in urmatoarele limite, din totalul cheltuielilor eligibile, respectiv:
- 50% din cheltuielile eligibile efectuate de beneficiari de la bugetul de stat si 50% cofinantare din surse proprii ale beneficiarilor, pentru tipurile de proiecte care se incadreaza in activitatile prevazute la pct. 1 lit. a) -f);
- 30% din cheltuielile eligibile efectuate de beneficiari de la bugetul de stat si 70% cofinantare din surse proprii ale beneficiarilor, pentru tipurile de proiecte care se incadreaza in activitatea prevazuta la pct. 1 lit. g);
- 45% din cheltuielile eligibile efectuate de beneficiari de la bugetul de stat si 55% cofinantare din surse proprii ale beneficiarilor, pentru tipurile de proiecte care se incadreaza in activitatea prevazuta la pct. 1 lit. h).

7.  Cheltuieli eligibile

Programul finanteaza cheltuielile eligibile, aferente activitatilor mentionate la pct. 1, numai pentru activitatile si echipamentele legate direct de obiectivul proiectului, astfel:

7.1. Pentru proiectele privind implementarea si certificarea sistemului de management al calitatii (conformarea cu SR EN ISO 9001:2015 si IATF 16949:2016) se finanteaza:
a) instruirea personalului in domeniul calitatii, cursuri autorizate pentru reprezentantul/reprezentantii managementului pentru calitate, auditorul/auditorii intern/interni si personalul implicat;
b) consultanta pentru elaborarea manualului calitatii si/sau a procedurilor si implementarea sistemului pe niveluri;
c) achizitionare tehnica de calcul, soft si hard pentru urmarire, aparatura si dispozitive de masurare, control si monitorizare a proceselor si produselor;
d) cheltuieli aferente activitatii de evaluare si certificare a sistemului, in baza contractului incheiat cu organismul de certificare acreditat.

7.2. Pentru proiectele privind implementarea si certificarea sistemului de management de mediu (conformarea cu SR EN ISO 14001:2015) se finanteaza:
a) analiza situatiei actuale, instruirea personalului in domeniul managementului de mediu, cursuri autorizate pentru reprezentantul/reprezentantii managementului de mediu, auditorul/auditorii intern/interni si personalul implicat;
b) consultanta pentru elaborarea manualului si/sau procedurilor si implementarea sistemului pe niveluri;
c) achizitionare tehnica de calcul, soft si hard pentru urmarire, aparatura si dispozitive de masurare, control, monitorizare si analiza a emisiilor, precum si echipamente pentru rezolvarea problemelor de mediu, in baza programului de conformare stabilit de agentia teritoriala de mediu, ca parte integranta a autorizatiei de mediu;
d) cheltuielile aferente activitatii de evaluare si certificare a sistemului, in baza contractului incheiat cu organismul de certificare acreditat.

Atentie!
  • Nu se finanteaza aparatura de supraveghere audio/video.
  • In cadrul activitatii de consultanta nu se acorda finantare de la bugetul de stat pentru selectia certificatorului si auditul de precertificare.
  • Nu se finanteaza alte cheltuieli ulterioare obtinerii certificatului, inclusiv taxa de utilizare a siglei certificatorului pentru primul an de la certificare.
7.3. Pentru proiectele privind schema de management si audit EMAS conforme cu legislatia europeana si nationala in domeniu, respectiv Regulamentul (CE) nr. 1.221/2009 privind participarea voluntara a organizatiilor la un sistem comunitar de management de mediu si audit (EMAS) si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 761/2001 si a deciziilor 2001/681/CE si 2006/193/CE ale Comisiei, Hotararea Guvernului nr. 57/2011 privind stabilirea unor masuri pentru asigurarea aplicarii prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.221/2009 si Ordinul ministrului mediului si padurilor nr. 2.086/2011 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare in sistemul comunitar de management de mediu si audit - EMAS, se finanteaza:
a) costurile pentru indeplinirea cerintelor in vederea obtinerii inregistrarii EMAS si de verificare si validare a informatiilor de catre verificatorii de mediu in procesul de evaluare a performantelor de mediu ale organizatiei;
b) costurile pentru obtinerea inregistrarii EMAS acordate de catre Comitetul consultativ EMAS.

7.4. Pentru proiectele privind implementarea si certificarea sistemelor de management al sanatatii si sigurantei ocupationale, a sistemelor de management pentru responsabilitate sociala si de igiena alimentara si/sau a sistemelor de management al securitatii informatiei - SMSI (conformarea cu SR ISO 45001:2018 si SR ISO IEC 27002:2022) se finanteaza:
a) efectuarea analizei situatiei actuale, instruirea personalului in domeniul managementului specific, cursuri autorizate pentru reprezentantul/reprezentantii managementului de sistem, auditorul/auditorii intern/interni si personalul implicat;
b) consultanta pentru elaborarea manualului si/sau a procedurilor si implementarea sistemului pe niveluri;
c) achizitionare tehnica de calcul, soft si hard pentru urmarire;

De exemplu, se pot finanta: sisteme de calcul integrate, calculatoare, servere, periferice (imprimante, multifunctionale, scanere, plotere), structura de retea (cablistica, swichuri, routere) si sisteme de operare si protectie, softuri dedicate, soft si hard pentru urmarire si supraveghere, dupa caz: camere video, sisteme de supraveghere si control acces, sisteme si programe de protectie, sisteme de monitorizare si stocare a datelor de acces (pe diverse suporturi), numai in cazul SMSI.
d) cheltuielile aferente activitatii de evaluare si certificare a sistemului, in baza contractului incheiat cu un organism de certificare acreditat;
e) efectuarea unor dotari specifice privind incadrarea intreprinderii in cerintele standardelor respective.

7.5. Pentru proiectele privind dotarea laboratorului si/sau modernizarea laboratoarelor de testare si etalonare existente se finanteaza cheltuieli privind:
a) achizitionarea si instalarea de instrumente, echipamente si aparatura pentru determinari specifice produselor si activitatilor realizate, inclusiv echipamente IT si programe informatice specifice, achizitionarea de mobilier specific laboratoarelor, precum si cursuri specializate pentru utilizarea echipamentelor achizitionate;

Precizari:
- dotarea laboratorului: achizitionarea si instalarea de instrumente, echipamente si aparatura de laborator pentru determinari specifice produselor si activitatilor realizate, inclusiv echipamente IT si programe informatice specifice, achizitionarea de mobilier specific laboratoarelor, inclusiv nise si/sau instalatii de climatizare;
- modernizarea laboratorului: compartimentari cu materiale usoare in spatii existente, tencuieli interioare, zugraveli, placari cu gresie si faianta, izolatii, inclusiv tamplarie termoizolatoare, climatizare, instalatii interioare si/sau retele locale aferente functionarii laboratorului (apa, aer, gaze, electricitate, caldura).
b) cheltuieli pentru obtinerea de acorduri, avize, autorizatii;
c) conformarea cu cerintele standardului SR EN ISO/IEC 17025:2018, in cazul in care se doreste acreditarea laboratorului, consultanta pentru elaborarea documentatiei, cheltuieli aferente acreditarii in baza contractului incheiat cu organismul de acreditare (daca este cazul).

Precizari:
Nu se finanteaza de la bugetul de stat lucrari de modernizare decat intreprinderilor care dovedesc proprietatea spatiilor unde sunt amplasate laboratoarele, precum si faptul ca nu sunt grevate de sarcini.

7.6. Pentru proiectele privind certificarea voluntara a produselor si/sau obtinerea etichetei ecologice pentru produse se finanteaza:
a) costuri legate de incercari de laborator efectuate in vederea certificarii;
b) costul produselor supuse verificarii in scopul certificarii, atunci cand in timpul testarii produsele sunt distruse;
c) achizitionarea tehnicii de calcul necesare productiei, reglarii si verificarii produselor si echipamentelor supuse verificarilor de certificare;
d) testarea produselor in vederea indeplinirii criteriilor de acordare a etichetei ecologice pe grupe de produse - analize, teste si alte incercari necesare (pentru produsele a caror procedura de acordare a etichetei ecologice este stabilita prin legislatia europeana si nationala), inclusiv costul produselor supuse verificarii, daca acestea sunt distruse in timpul testarii;
e) consultanta pentru elaborarea documentelor, tarife pentru obtinerea dreptului de utilizare a etichetei ecologice;
f) cheltuieli legate de activitatea de evaluare si certificare a produselor aflate in fabricatie, in baza contractului incheiat cu organismul de certificare acreditat.

7.7. Pentru proiectele privind asimilarea de tehnologii si produse noi care se realizeaza de operatorii economici pentru valorificarea rezultatelor cercetarilor obtinute in cadrul programelor de cercetare-dezvoltare finantate din fonduri publice si aplicarea inventiilor autorilor romani protejate de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci se finanteaza:
a) asimilarea de tehnologii si produse noi, achizitionarea de echipamente, componente/subansamble si/sau materiale, precum si costurile cu manopera pentru realizarea de echipamente si/sau instalatii;
b) cheltuieli de constructii-montaj pentru echipamente si/sau instalatii necesare asimilarii de tehnologii si produse noi;
c) asistenta tehnica pentru asimilarea de tehnologii si produse noi, costuri privind testarile si punerea in functiune.

7.8. Pentru proiectele privind efectuarea de analize de evaluare comparativa pentru activitati din industria prelucratoare in vederea realizarii planurilor de restructurare-dezvoltare-viabilizare, a caror implementare va fi monitorizata, se finanteaza:
a) activitati de documentare si pregatirea datelor;
b) consultanta cu firme specializate in intocmirea analizelor, daca este cazul.

7.9. Pentru proiectele privind organizarea si amenajarea in incinta operatorilor economici, in spatiile existente, de expozitii si/sau standuri de prezentare a produselor industriale se finanteaza:
a) pregatirea spatiului de expunere existent, organizarea si amenajarea standurilor de prezentare;
b) prezentarea produselor: mobilier specific, videoproiector, ecran.

Precizari:
- Se finanteaza lucrari si/sau instalatii intreprinderilor care dovedesc proprietatea spatiilor unde se organizeaza expozitiile, inclusiv lipsa de sarcini a acestora.

7.10. Pentru proiectele privind inregistrarea si protejarea pe piata externa a marcilor, desenelor si modelelor industriale romanesti se finanteaza cheltuieli legate de activitatile de inregistrare a marcilor, desenelor si modelelor industriale romanesti pe diverse piete.

Precizare:
Toate cheltuielile eligibile sunt considerate fara TVA.

8. Modalitatea de derulare a schemei de ajutor de minimis

Administrator al schemei de ajutor de minimis este Ministerul Economiei, prin Directia politici industriale si competitivitate, pentru gestionarea fondurilor destinate Programului de crestere a competitivitatii produselor industriale.

Procedura de implementare si derulare a schemei de ajutor de minimis se desfasoara dupa cum urmeaza:

a) lansarea cererii de propuneri de proiecte;
b) primirea si inregistrarea cererilor de finantare;
c) verificarea administrativa, respectiv conformitatea cererilor si a documentelor insotitoare;
d) verificarea eligibilitatii beneficiarilor si proiectelor, in ordinea inregistrarii acestora la registratura Ministerului Economiei;
e) selectia proiectelor de catre Comisie;
f) informarea in scris a intreprinderilor beneficiare cu privire la valoarea ajutorului de minimis acordat si caracterul de minimis al acestuia, in baza prezentei scheme de ajutor de minimis, elaborata in conformitate cu prevederile Regulamentului;
g) intocmirea si semnarea contractelor de finantare;
h) demararea implementarii proiectelor;
i) depunerea cererii/cererilor de rambursare, insotita/insotite de documentele justificative pentru etapa/etapele efectuata/efectuate;
j) acordarea finantarii nerambursabile - se face de catre Directia politici industriale si competitivitate si Directia economica, numai pe baza de documente justificative si dupa verificarea cheltuielilor;
k) monitorizarea derularii proiectelor conform prevederilor contractuale;
l) verificarea la beneficiari a implementarii proiectelor, conform contractelor de finantare semnate.

9. Acordarea ajutorului de minimis

Deschiderea sesiunii si perioada de depunere a cererilor de finantare/proiectelor vor fi anuntate pe site-ul Ministerului Economiei.

Solicitantul depune, direct sau prin posta (servicii de curierat) cu confirmare de primire, la Registratura Ministerului Economiei din Calea Victoriei nr. 152, sectorul 1, Bucuresti, cererea de finantare insotita de documentele justificative necesare pentru evaluare intr-un exemplar pe suport hartie si in format electronic de tip memory stick. Pe plic se va mentiona Directia politici industriale si competitivitate - Programul de crestere a competitivitatii produselor industriale.

Inregistrarea cererilor de finantare se realizeaza doar in intervalul sesiunilor de 30 de zile lucratoare, comunicate pe site-ul Ministerului Economiei.

Anuntul privind deschiderea sesiunilor se va realiza cu cel putin 10 zile lucratoare inainte de deschiderea sesiunilor.

10. Solutionarea cererii de finantare

In urma etapei de verificare, Ministerul Economiei transmite solicitantilor, dupa caz:
  • notificarea privind acceptarea cererii de finantare, in cazul proiectelor eligibile selectate de catre Comisie;
  • notificarea privind respingerea cererii de finantare, in cazul proiectelor respinse de Comisie, a celor care nu au indeplinit conditiile si/sau criteriile de eligibilitate sau in cazul in care solicitantul nu a transmis in termen completarile solicitate.
Pentru proiectele eligibile selectate de catre Comisie si in limita bugetului disponibil, solicitantii preiau pe cale electronica de pe site-ul www.economie.gov.ro modelul de contract de finantare si ulterior, dupa caz, modelul de act aditional.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x