Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 16 Decembrie 2019
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis

Specialistii live


A aparut procedura privind stabilirea din oficiu a impozitului anual pe veniturile persoanelor fizice

In Monitorul oficial nr 897 din 06 noiembrie 2019 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 2862/2019 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitului anual pe veniturile persoanelor fizice, precum si a modelului si continutului unor formulare.

Dupa cum probabil cunoasteti, potrivit Codului de procedura fiscala, nedepunerea declaratiei de impunere da dreptul organului fiscal central competent de a stabili din oficiu impozitul pe venitul net anual impozabil/impozitul anual datorat, pe fiecare sursa si categorie de venit.

Stabilirea din oficiu a impozitului pe venit se efectueaza asupra veniturilor impozabile in Romania, si pentru fiecare an fiscal pentru care nu au fost depuse declaratii de impunere, conform legii.

Stabilirea din oficiu a impozitului anual pe venit se realizeaza in cadrul perioadei de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili creante fiscale si nu priveste perioadele pentru care contribuabilul a fost supus inspectiei fiscale.

Organul fiscal genereaza Lista persoanelor fizice care au obligatia depunerii declaratiei de impunere pe baza informatiilor existente in evidenta fiscala constituita pe baza datelor declarate de contribuabili, platitorii de venituri sau intermediarii/societatile de administrare a investitiilor/societatile de investitii autoadministrate, dupa caz, in functie de natura venitului realizat, precum si din schimbul de informatii intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si autoritati fiscale din strainatate.

Lista va cuprinde persoanele fizice care au realizat, in anul de impunere, urmatoarele tipuri de venit:

a)activitati independente pentru care venitul net se stabileste in sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
b)drepturi de proprietate intelectuala pentru care venitul net se stabileste in sistem real sau pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, altele decat cele pentru care impozitul se retine la sursa;
c)cedarea folosintei bunurilor pentru care venitul net se stabileste in sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
d)cedarea folosintei bunurilor pentru care venitul net se stabileste pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, cu exceptia veniturilor din cedarea folosintei bunurilor pentru care chiria este exprimata in lei si pentru care nu s-a exercitat optiunea pentru stabilirea venitului net anual in sistem real;
e)activitati agricole pentru care venitul net se stabileste in sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
f)silvicultura si/sau piscicultura;
g)cedarea folosintei bunurilor pentru care venitul net se stabileste pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, pentru care chiria este exprimata in lei, in conditiile derularii contractului de inchiriere in anul de impunere;
h)activitati independente pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit, in conditiile continuarii activitatii in anul de impunere;
i)cedarea folosintei bunurilor calificata in categoria venituri din activitati independente, impuse pe baza normelor de venit, in conditiile continuarii activitatii in anul de impunere;
j)transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si din transferul aurului financiar;
k)venituri din activitati agricole pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit;
l)venituri din strainatate pentru care exista obligatia depunerii declaratiei de impunere, potrivit legii.

Pentru anul fiscal 2018, la intocmirea listei de mai sus se au in vedere urmatoarele surse de informatii:

a)declaratiile unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, completate la sectiunea 1 "Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania in anul 2018" subsectiunea 1 "Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania, impuse in sistem real" de la capitolul II "Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate in anul 2018", depuse pentru anul fiscal 2018, in cazul veniturilor prevazute la alin. (2)lit. a)-f);
b)deciziile de impunere privind platile anticipate cu titlu de impozit/impozitul anual datorat (formularul 260), emise de organul fiscal pentru anii anteriori, in cazul veniturilor prevazute la alin. (2)lit. g)-i);
c)declaratiile privind veniturile estimate/norma de venit (formularul 220), depuse pentru anul 2017, in cazul activitatilor incepute in luna decembrie a anului 2017, in conditiile continuarii activitatii in anul 2018;
d)declaratiile informative privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit (formularul 205), depuse pentru anul 2018, in cazul veniturilor prevazute la alin. (2)lit. j);
e)informatii de la terti, obtinute pe baza declaratiilor fiscale sau in baza schimbului de informatii intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si alte institutii, in cazul veniturilor obtinute din Romania;
f)informatii obtinute in baza schimbului de informatii intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si autoritati fiscale din strainatate, in cazul veniturilor prevazute la alin. (2)lit. l).
(13)In cazul veniturilor prevazute la alin. (2)lit. a)-f)se vor avea in vedere si informatiile cuprinse in declaratiile anuale de venit pentru asocieri fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale (formularul 204), depuse pentru anul de impunere, precum si informatiile cuprinse in deciziile de impunere prevazute la alin. (12)lit. b), dupa caz.

In termen de 15 zile de la expirarea termenului legal de depunere a declaratiilor de impunere, organul fiscal, prin aplicatia informatica, emite Lista persoanelor fizice care nu au depus declaratia de impunere, prin compararea Listei persoanelor fizice care au obligatia depunerii declaratiei de impunere cu Lista persoanelor fizice care au depus declaratia de impunere.

Lista persoanelor fizice care nu au depus declaratia de impunere cuprinde, in mod obligatoriu, urmatoarele elemente:

a)numele si prenumele contribuabilului;
b)codul numeric personal/numarul de identificare fiscala al contribuabilului;
c)categoria/categoriile de venit pentru care contribuabilul are obligatia declararii;
d)tara in care s-a realizat venitul;
e)anul la care se refera obligatia de declarare.
In termen de 15 zile de la emiterea Listei persoanelor fizice care nu au depus declaratia de impunere, organul fiscal emite si comunica persoanelor din lista Notificarea privind nedepunerea la termen a declaratiei de impunere.
Organul fiscal efectueaza urmatoarele operatiuni:
a)editeaza, prin aplicatia informatica, notificarile privind nedepunerea declaratiilor de impunere;
b)comunica contribuabililor notificarile, potrivit legii;
c)inregistreaza data comunicarii notificarii in evidenta fiscala.

Important!!!Stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale nu se poate face inainte de implinirea unui termen de 15 zile de la instiintarea contribuabilului privind depasirea termenului legal de depunere a declaratiei de impunere.

In termen de 15 zile de la data comunicarii notificarilor privind nedepunerea in termen a declaratiilor de impunere, organul fiscal actualizeaza Lista contribuabililor care nu au depus declaratia de impunere, prin eliminarea din aceasta a contribuabililor care, ca urmare a notificarii primite, au depus declaratia de impunere.

Actualizarea listei se realizeaza zilnic, pana la finalizarea procedurii de impunere din oficiu si comunicarea deciziilor de impunere din oficiu, pentru fiecare an fiscal.

Dupa parcurgerea etapelor procedurale de mai sus, la sfarsitul fiecarei zile, organul fiscal genereaza Lista persoanelor fizice care urmeaza a fi impuse din oficiu.

Lista persoanelor fizice care urmeaza a fi impuse din oficiu cuprinde, in mod obligatoriu, urmatoarele elemente:

a)numele si prenumele contribuabilului;
b)codul numeric personal/numarul de identificare fiscala al contribuabilului;
c)categoria de venit pentru care contribuabilul are obligatia declararii;
d)tara in care s-a realizat venitul;
e)anul la care se refera obligatia de declarare.

Estimarea bazei de impozitare se efectueaza pe baza informatiilor cuprinse in urmatoarele documente existente la dosarul fiscal al contribuabilului sau a informatiilor existente in evidenta fiscala, dupa caz, referitoare la anul de impunere sau anii anteriori, dupa caz, din cadrul perioadei de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale:

a)declaratii fiscale: declaratii de impunere, declaratii anuale de venit pentru asocieri fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale, deconturile privind taxa pe valoarea adaugata;
b)decizii emise de inspectia fiscala pentru anii anteriori;
c)decizii de impunere din oficiu emise in anii anteriori;
d)informatii de la terti, obtinute pe baza declaratiilor fiscale sau in baza schimbului de informatii intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si alte institutii;
e)informatii obtinute in baza schimbului de informatii intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si autoritati fiscale din strainatate;
f)informatii despre contribuabilii cu activitati si conditii de desfasurare a activitatii similare;
g)nivelul normei de venit de la locul desfasurarii activitatii, aprobata pentru anul de impunere, corespunzatoare activitatii desfasurate;
h)contracte privind cedarea folosintei bunurilor;
i)alte informatii care au relevanta in procesul de stabilire din oficiu a impozitului pe venit.

Estimarea bazei de impozitare se efectueaza avand in vedere toate datele si documentele care au relevanta pentru stabilirea din oficiu a impozitului pe venit, identificandu-se acele elemente care sunt cele mai apropiate situatiei de fapt fiscale.

Organul fiscal decide asupra felului si volumului examinarilor, in functie de circumstantele fiecarui caz in parte si de limitele prevazute de lege.

In cazul veniturilor din activitati independente pentru care venitul net anual se determina pe baza normelor de venit, la estimarea bazei de impozitare compartimentul de specialitate are in vedere venitul net anual determinat, potrivit legii, pe baza normei de venit de la locul desfasurarii activitatii, aprobata pentru anul fiscal de impunere, corespunzator activitatii desfasurate.

In cazul veniturilor din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuala pentru care venitul net se determina pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, la estimarea bazei de impozitare compartimentul de specialitate are in vedere venitul net anual determinat prin deducerea din venitul brut a cotei de cheltuieli forfetare prevazute de legislatia specifica pentru anul fiscal pentru care se face impunerea din oficiu.

In cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor pentru care venitul net se determina pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, la estimarea bazei de impozitare compartimentul de specialitate are in vedere venitul net anual determinat prin deducerea din venitul brut anual a cotei de cheltuieli forfetare prevazute de legislatia specifica pentru anul fiscal pentru care se face impunerea din oficiu.

In cazul veniturilor din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit, la estimarea bazei de impozitare compartimentul de specialitate are in vedere venitul net anual determinat pe baza normei de venit aprobate pentru anul fiscal de impunere.

In cazul castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si pentru transferul aurului financiar, la estimarea bazei de impozitare compartimentul de specialitate are in vedere castigul net anual determinat ca diferenta intre castigurile si pierderile inregistrate in cursul anului fiscal respectiv, cumulat de la inceputul anului. Castigul net anual se stabileste pe baza datelor din declaratiile fiscale depuse de intermediar, societatea de administrare a investitiilor/societatea de investitii autoadministrata sau alti platitori de venit, dupa caz.

Pentru urmatoarele categorii de venituri pentru care venitul net se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, compartimentul de specialitate estimeaza venitul net anual pe baza documentelor si informatiilor relevante pentru impunere:

a)venituri din activitati independente;
b)venituri din drepturi de proprietate intelectuala;
c)venituri din activitati agricole;
d)venituri din silvicultura;
e)venituri din piscicultura;
f)venituri din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala;
g)venituri din cedarea folosintei bunurilor.

Sumele utilizate pentru impunerea din oficiu se actualizeaza pentru fiecare an fiscal cuprins in perioada de analiza cu indicele de inflatie.

Impozitul anual datorat/Impozitul pe venitul/castigul net anual datorat se stabileste de organul fiscal prin aplicarea cotei de impozitare prevazute de legislatia in vigoare pentru anul fiscal pentru care se face impunerea din oficiu asupra bazei de impozitare stabilite.

Inainte de emiterea deciziilor de impunere, organul fiscal verifica daca pentru obligatiile fiscale identificate pentru contribuabilii cuprinsi in Lista persoanelor fizice care urmeaza a fi impuse din oficiu au fost depuse declaratii de impunere, in vederea incetarii procedurii de impunere din oficiu.

Formularul 256 "Decizie de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice" se emite in doua exemplare, din care:

a)un exemplar se comunica contribuabilului;
b)un exemplar se pastreaza la dosarul fiscal al contribuabilului.

De retinut!!!! In cazul in care, in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere din oficiu, contribuabilul depune declaratia de impunere privind obligatiile care au format obiectul acestei decizii, decizia de impunere din oficiu se anuleaza la data depunerii declaratiei de impunere.

Organul fiscal emite formularul 257 "Decizia de anulare a deciziei de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice".
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Modificările tVa de la 1 ianuarie 2020

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Modificările tVa de la 1 ianuarie 2020"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x