Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 19 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Activitati de constructii in Franta. Inregistrarea in scop de TVA in Franta

valabil la 25 Iun 2020
Constanta Popa Raspuns oferit de
Constanta Popa

Economist

Intrebare: Societatea noastra este platitoare de TVA. Incheie contracte de prestari servicii in domeniul constructiilor, atat cu persoane fizice din Franta, cat si cu persoane juridice din Franta, pentru efectuarea de lucrari de reparatii, constructii, zugraveli, instalatii termice, electrice etc. Pentru realizarea lucrarilor, societatea noastra cumpara materialele necesare din Romania si le duce in Franta, iar aceste materiale sunt folosite in lucrarile pe care le contractam. Daca materialele sunt insuficiente, se pot achizitiona si materiale direct din Franta pentru finalizarea lucrarilor.

Personalul angajat este trimis in Franta pentru fiecare lucrare contractata, in speta muncitorii stau in jur de 3 luni in Franta si intre 2 saptamani/o luna in Romania. Societatea doreste sa deconteze salariatilor cazarea (sc inchiriaza pentru muncitori diferite locatii atat de la persoane fizice, cat si de la persoane juridice) mancarea si transportul din Romania pana in Franta si inapoi. Care sunt obligatiile societatii noastre din punct de vedere TVA, daca in acest caz societatea trebuie sa se inregistreze si in Franta (nu avem punct de lucru) avand in vedere faptul ca achizitioneaza materiale si de acolo si construieste in Franta.

Cum factureaza si cum declara serviciile prestate catre persoane fizice in Franta si cum Factureaza/declara serviciile catre persoane juridice? Are obligatia obtinerii formularului A1 (societatea este nou infiintata si nu are istoric in domeniu in Romania). Materialele cumparate in Romania si bagate in manopera in Franta cum se declara (livrare intracomunitara)? Dar materialele achizitionate din Franta? In ce limita poate acorda societatea diurna salariatilor astfel incat aceasta sa acopere cheltuielile cu mancarea, dar sa nu fie considerata avantaj si sa nu fie trecuta in statul de plata?

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 1-10 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: 4120

Raspuns: In principiu, din punct de vedere al TVA, avand in vedere prevederile art. 266 alin. 2 si art. 316 alin. 2, alin. 4 si alin. 6 din Codul fiscal (echivalentul in legislatia fiscala franceza) societatea din Romania ar fi obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Franta daca este considerata a fi stabilita in Franta printr-un sediu fix (adica printr-un sediu unde dispune de suficiente resurse tehnice si umane pentru a efectua regulat livrari de bunuri si/sau prestari de servicii impozabile) sau daca ar fi persoana obligata la plata TVA in Franta deoarece operatiunile sunt impozabile in Franta, iar persoana obligata la plata taxei nu este inregistrata in scopuri de TVA in Franta.

Pe baza informatiilor furnizate, societatea este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Franta deoarece realizeaza prestari de servicii in domeniul constructiilor cu locul prestarii in Franta, unde se afla situate bunurile imobile ce fac obiectul prestatiilor, deci prestari de servicii impozabile in Franta (echivalentul art. 278 alin. 4 lit. a din Codul fiscal din legislatia fiscala franceza) si printre beneficiari se afla si persoane fizice, deci persoane care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA in Franta, motiv pentru care doar societatea prestatoare este obligata la plata TVA catre autoritatile fiscale franceze.

Obligativitatea inregistrarii in scopuri de TVA in Franta este intarita si de faptul ca din informatiile furnizate reiese ca societatea ar dispune de un sediu fix in intelesul legislatiei de TVA (art. 266 alin. 2 din Codul fiscal), indiferent de faptul ca isi inregistreaza sau nu un punct de lucru/sediu permanent/sediu stabil in Franta din punct de vedere al impozitului pe profit.

Din momentul inregistrarii in scopuri de TVA in Franta, va avea obligatiile fiscale obisnuite prevazute de legislatia fiscala franceza in materie de TVA (emitere facturi, intocmire evidente, depunere declaratii fiscale etc.). Facturile aferente serviciilor prestate se vor emite cu TVA aplicabila in Franta, atat facturile catre persoane fizice, cat si facturile catre persoane fizice, pe baza codului de TVA din Franta. Aceste servicii nu vor fi impozabile in Romania si se vor evidentia in decontul de TVA din Romania doar la rd. 3 din formular (nu si la rd. 4 deoarece nu sunt prestarile de servicii intracomunitare de la art. 278 alin. 2 din Codul fiscal).

Transportul materialelor proprii achizitionate din Romania in Franta nu reprezinta livrare intracomunitara de bunuri, ci un transfer asimilat unei livrari intracomunitare de bunuri conform art. 270 alin. 10 din Codul fiscal si pct. 7 alin. 13 din Normele metodologice de aplicare.

Pentru acest transfer = livrare intracomunitara asimilata, societatea va putea aplica scutirea de TVA in baza art. 294 alin. 2 lit. d din Codul fiscal, pe baza documentelor precizate la art. 10 alin. 4 din Instructiunile aprobate prin OMFP 103/2016, si anume:

- autofactura prevazuta la art. 319 alin. 9 din Codul fiscal in care sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit in Franta pentru societate;
- documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in Franta.

Societatea va declara in Romania acest transfer ca si o livrare intracomunitara de bunuri asimilata la rd. 1 din decontul de TVA 300 si in declaratia recapitulativa 390 VIES.

TVA-ul din facturile furnizorilor romani de materiale va putea fi dedus in Romania, chiar daca acestea sunt utilizate pentru realizarea de operatiuni taxabile in Franta, in temeiul art. 297 alin. 4 lit. b din Codul fiscal care prevede ca TVA este deductibila, daca achizitiile sunt destinate a fi utilizate in folosul operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania. In plus, fiind vorba de un transfer = LIC asimilata scutita de TVA conform celor aratate anterior, deducerea se va putea exercita si in baza art. 297 alin. 4 lit. c din Codul fiscal.

In mod distinct, pentru materialele transportate din Romania in Franta, societatea va declara in Franta o achizitie intracomunitara asimilata (in declaratia/decontul de taxa si declaratia VIES depusa conform legislatiei de TVA din Franta), pe care o va supune TVA in Franta, prin taxare inversa (conform legislatiei de TVA din Franta, similara cu cea din Romania, fiind vorba de un impozit armonizat).

Achizitia materialelor de la furnizori din Franta va fi tratata ca o achizitie locala de bunuri, iar TVA din facturile furnizorilor respectivi va fi dedusa prin declaratia fiscala (decontul) depusa pe codul de TVA al societatii din Franta.

In privinta documentului portabil/formularului A1, conform regulamentelor comunitare - este vorba de Regulamentul (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala si Regulamentul (CE) nr. 987/2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala - persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv in privinta contributiilor sociale datorate (este vorba de principiul “lex loci laboris”).

Tot aceste regulamente prevad, cu titlu de exceptie, ca in cazul detasarii (adica a delegarii, in intelesul Codului muncii din Romania), salariatii pot ramane asigurati in cadrul sistemului de securitate sociala al statului de origine (Romania), fara a fi obligati la plata contributiilor sociale in statul unde lucreaza temporar (Franta), pe baza documentului portabil A1, care atesta ca salariatii raman supusi legislatiei de securitate sociala din statul de origine.

Cerintele de eligibilitate/conditiile pentru obtinerea formularului sunt prevazute de regulamentele comunitare amintite, de deciziile Comisiei Administrative pentru Coordonarea Sistemelor de Securitate Sociala de la nivelul UE si de Instructiunile aprobate prin Decizia presedintelui CNPAS 112/2009. Daca societatea este nou-infiintata si nu a mai desfasurat activitate, cel mai probabil nu va putea indeplini aceste cerinte si nu va obtine documentul portabil A1 pentru angajatii detasati, astfel ca pentru salariatii respectivi va trebui sa aplice legislatia de asigurari sociale din Franta.

Pentru impozitul pe veniturile din salarii se vor avea in vedere si prevederile art. 76 alin. 4 lit. o din Codul fiscal si ale pct. 12 alin. 19-25 din Normele metodologice de aplicare, respectiv veniturile din salarii vor fi impozabile in Franta doar daca dreptul de a impozita aceste salarii revine Frantei potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri.

Insa, din cele prezentate reiese ca societatea nu are un sediu permanent/stabil in Franta, iar muncitorii stau pe teritoriul francez mai putin de 18 luni in curs de ani consecutivi, astfel ca prin aplicarea prevederilor art. 5 paragraf 2 lit. g si art. 15 paragraful 2 din Conventia de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Franta veniturile din salarii ale muncitorilor vor fi supuse impozitului pe venit numai in Romania.

Ca atare, pentru diurna se vor aplica prevederile art. 76 alin. 2 lit. k (ii) si alin. 4 lit. h din Codul fiscal potrivit carora este venit neimpozabil doar diurna care nu depaseste de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna prin hotarare a Guvernului pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar (este vorba de 35 euro x 2,5 ori = 87,5 euro – HG 518/1995), iar partea care depaseste acest plafon se impoziteaza.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Intrebari similare din categoria TVA

17Apr2024

Achizitie intracomunitara din Polonia. Inregistrare in scopuri de TVA prin reprezentant fiscal in Olanda

de Gina Popescu valabil la 17 Apr 2024
TVA
Intrebare: O societate platitoare de TVA in Romania realizeaza urmatoarele operatiuni:1. Achizitioneaza marfa de la o societate inregistrata in scopuri de TVA in Polonia, dar cu livrarea efectiva in Olanda (intr-un depozit pe care societatea din Romania il are inchiriat in Olanda).2. Dupa 8 luni de la achizitia marfii, societatea din Romania vinde marfa depozitata in Olanda (cea achizitionata anterior) ...
10Apr2024

Tratament fiscal TVA servicii prestate in Republica Moldova

de Anca Bilas valabil la 10 Apr 2024
TVA
Intrebare: Se factureaza serviciile prestate pe cale electronica catre Republica Moldova. Care este regimul TVA si cum se evidentiaza in factura (scutit, 0% tva inclus, SDD, SFD)?
04Apr2024

Scutire de TVA livrare intracomunitara

de Gina Popescu valabil la 04 Apr 2024
TVA
Intrebare: Am o mare dilema privind documentele pe care trebuie sa le detinem pentru a justifica scutirea de TVA pentru o livrare intracomunitara conform art. 138 din Directiva 2006/112/CE. Societatea noastra factureaza si livreaza marfa catre o firma din UE, conditia de livrare fiind FOB.In cazul livrarilor FOB, ce documente justificative trebuie sa detinem pentru justificarea scutirii de taxa?
01Apr2024

Monede virtuale. Prestari servicii electronice

de Gina Popescu valabil la 01 Apr 2024
TVA
Intrebare: 1. O firma neplatitoare de TVA, dar cu cod special de tva, obtine venituri din marketing, postari, la cererea unor clienti, pe 2 platforme: Substack si Twitter. Pentru acele postari firma nu incaseaza bani, ci diferite monede virtuale (tokeni), pe care ii gestioneaza intr-un portofel virtual. La final de an ar trebui evaluati tokenii in functie de cursul USD? Fiind monede virtuale, nerecunoscute ...
29Mar2024

Intermediere servicii de transport marfa. Aplicarea structurii de comisionar

de Constanta Popa valabil la 29 Mar 2024
TVA
Intrebare: Societatea a contractat servicii de transport naval de marfa pe ruta Serbia - Constanta port. Prestatorul este inregistrat in UE. Aceste servicii se vor refactura catre o societate inregistrata in Serbia. Din punctul de vedere al TVA cum ar trebui sa factureze prestatorul transportului care este inregistrat in UE catre societatea noastra? Cum declaram in D300? Cum ar trebui sa refacturam ...
27Mar2024

Achizitie intracomunitara si achizitie locala in Portugalia

de Gina Popescu valabil la 27 Mar 2024
TVA
Intrebare: Firma B platitoare de TVA din Romania cumpara marfuri din Portugalia de la firma A, platitoare de TVA (in Portugalia). O parte din marfuri sunt transportate in Romania pentru a fi vandute la diversi clienti din tara. Restul de marfuri sunt revandute firmei C din Portugalia, avand cod valid de TVA in Portugalia. Acesta parte din marfuri este livrata direct de la furnizorul A la cumparatorul final ...
x