Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 19 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

ANAF a actualizat procedura RO e-Transport

30 Dec 2022
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Ordinul ANAF nr. 2.545/6.316/2022 pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1264 din 29 decembrie 2022.

Principalele prevederi

1. Se actualizeaza Procedura de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport.

2. Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone, incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, aferente cel putin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.

Va reamintesc lista bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport conform Ordinului ANAF nr. 802/2022 privind stabilirea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport

BUNURILE cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport

Nr. crt.Bunuri catalogate prin Nomenclatorul combinat
1.Legume, plante, radacini si tuberculi, alimentare, care se incadreaza la codurile NC de la 0701 la 0714 inclusiv
2.Fructe comestibile; coji de citrice sau de pepeni, care se incadreaza la codurile NC de la 0801 la 0814 inclusiv
3.Bauturi, lichide alcoolice si otet**, care se incadreaza la codurile NC de la 2201 la 2208 inclusiv
4.Sare; sulf; pamanturi si pietre; ipsos, var si ciment, care se incadreaza la codurile NC 2505 si 2517
5.Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC de la 6101 la 6117 inclusiv
6.Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, altele decat cele tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC de la 6201 la 6212 inclusiv si la codurile NC de la 6214 la 6217 inclusiv
7.Incaltaminte, ghetre si articole similare; parti ale acestor articole, care se incadreaza la codurile NC de la 6401 la 6405 inclusiv
8.Fonta, fier si otel, care se incadreaza la codurile NC 7213 si 7214

3. Pentru utilizarea sistemului informatic RO e-Transport, operatorii economici trebuie sa fie inregistrati in Spatiul privat virtual (SPV), in nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin imputernicit.

PROCEDURA

1. Declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat in Sistemul RO e-Transport

Categoriile de operatiuni de transport al bunurilor cu risc fiscal ridicat pe teritoriul national sunt cele prevazute la art. 2 pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport, adica:

a) transportul bunurilor provenite din achizitii intracomunitare de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania pana la locul de descarcare situat pe teritoriul national;
b) transportul bunurilor care fac obiectul livrarilor intracomunitare de la locul de incarcare situat pe teritoriul national pana la punctul rutier de trecere a frontierei la iesirea din Romania;
c) transportul bunurilor provenite din import de la locul de import si pana la locul de descarcare situat pe teritoriul national;
d) transportul bunurilor care fac obiectul exportului de la locul de incarcare situat pe teritoriul national pana la biroul vamal de export situat pe teritoriul national sau pana la punctul rutier de trecere a frontierei, dupa caz;
e) transportul bunurilor apartinand unor operatori economici diferiti intre doua locatii situate pe teritoriul national de la locul de incarcare pana la locul de descarcare;
f) transportul bunurilor reprezentand transferul intre gestiunile unui operator economic intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national;
g) transportul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei, de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania pana la locul de descarcare spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport pe teritoriul national;
h) transportul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei, de la locul de incarcare pe teritoriul national, dupa depozitare sau formarea unui nou transport, pana la punctul rutier de trecere a frontierei la iesirea din Romania;
i) transportul pe teritoriul national al bunurilor returnate, care nu au facut obiectul receptiei, intre operatori economici diferiti sau intre un operator economic si o persoana fizica;
j) transportul pe teritoriul national al bunurilor in cadrul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer si transportul bunurilor reprezentand stocuri la dispozitia clientului conform art. 270 alin. (12) lit. f) si art. 2701 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

Declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat in Sistemul RO e-Transport se face de operatorii economici prevazuti la art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, in nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin imputernicit, dupa cum urmeaza:

a) destinatarul inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorul inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) beneficiarul din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
c) furnizorul din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;
d) depozitarul, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
e) operatorul economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat detinute si transportate intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national;
f) prestatorul de servicii din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei pentru prestarea de servicii, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in statul partenerului comercial;
g) beneficiarul din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru al Uniunii Europene, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in Romania;
h) clientul din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei, cat si pentru bunurile livrate intr-un stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana impozabila din Romania sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate initial;
i) furnizorul din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile expediate din Romania, cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania.

Documentatia tehnica pentru microservicii si aplicatia pusa gratuit la dispozitia utilizatorilor de M.F sunt disponibile la adresa web https://mfinante.gov.ro/ro/web/etransport.
In urma transmiterii datelor aferente unui transport de bunuri cu risc fiscal ridicat, Sistemul RO e-Transport atribuie automat un numar unic de identificare (UIT), utilizat ca referinta in cadrul proceselor si operatiunilor specifice sistemului.

2. Date declarate in Sistemul RO e-Transport

In Sistemul RO e-Transport sunt inregistrate date referitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat si transportator, data declarata pentru inceperea transportului, precum si codul UIT generat.

Sistemul RO e-Transport permite utilizatorului sa selecteze contribuabilul pentru care declara datele transporturilor cu risc fiscal ridicat in functie de drepturile pe care acesta le detine.

In cazul in care in cadrul unei partide de bunuri sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri, in Sistemul RO e-Transport vor fi declarate toate categoriile de bunuri transportate, pentru acestea sistemul urmand sa genereze un singur cod UIT.

Pentru transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat efectuat in sistem grupaj se detine un numar de coduri UIT egal cu numarul de partide de bunuri cu risc fiscal ridicat care fac obiectul respectivului transport.


La stabilirea masei brute totale a bunurilor care fac obiectul unei partide de bunuri pentru care exista obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport se iau in considerare si ambalajele necesare comercializarii si transportului bunurilor.

Stabilirea valorii totale a bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul transportului declarat in Sistemul RO e-Transport va avea in vedere:

a) valoarea bunurilor transportate nu include TVA;
b) in cazul tranzactiilor comerciale decontate in valuta, conversia in lei se va face la cursul de schimb al Bancii Nationale a Romaniei valabil la data declararii transportului in Sistemul RO e-Transport;
c) in functie de tipul tranzactiei declarate in Sistemul RO e-Transport, valoarea bunurilor transportate va face referire la valoarea cunoscuta potrivit documentelor comerciale, financiare sau contabile, dupa caz, la momentul declararii.

In cazul transportului bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul exportului, prin intermediul unui birou vamal de export situat in alt stat membru al Uniunii Europene, transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat se declara pentru parcursul de la locul de incarcare situat pe teritoriul national pana la punctul rutier de trecere a frontierei la iesirea din Romania.

In situatia in care bunurile cu risc fiscal ridicat nu au fost receptionate sau au fost receptionate partial de beneficiarul/destinatarul mentionat in Sistemul RO e-Transport la momentul obtinerii codului UIT, bunurile nereceptionate vor reveni la expeditor in baza codului UIT initial. Returul ulterior al bunurilor care au fost receptionate formeaza o noua partida de bunuri pentru care este necesara obtinerea unui cod UIT nou de catre partea care returneaza bunurile cu risc fiscal ridicat.

In cazul in care bunurile cu risc fiscal ridicat sunt transportate la nivel national cu mijloace de transport apartinand mai multor categorii de transport: naval, feroviar, aerian, rutier, in Sistemul RO e-Transport se va declara numai componenta de transport rutier, situatie in care locul de incarcare, respectiv descarcare, va fi considerat locul in care mijlocul de transport rutier va prelua sau preda, dupa caz, bunurile transportate.

In situatia in care, in mod exceptional, transportul declarat in Sistemul RO e-Transport nu este finalizat in termenul de valabilitate a codului UIT prevazut la art. 11 alin (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 (5 zile calendaristice, respectiv de 15 zile calendaristice in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri), declarantul va infirma transportul in Sistemul RO e-Transport si va relua operatiunea de declarare a transportului si obtinere a unui nou cod UIT. Astfel, dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, in intervalul de valabilitate a codului UIT, declarantul poate selecta in zona "Confirmare Transport" a aplicatiei RO e-Transport optiunea "Infirmat", mentionand cauza in campul de date "Comentariu confirmare", urmand ca pentru respectivul transport sa fie obtinut un nou cod UIT in functie de noile date.

3. Modificarea datelor declarate in sistemul RO e-Transport dupa obtinerea codului UIT

In perioada celor 3 zile calendaristice prevazute la art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, dar nu mai tarziu de punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, datele declarate in Sistemul RO e-Transport pot fi modificate cu pastrarea codului UIT initial.

Dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, pentru actualizarea informatiilor privind identificarea vehiculului de transport rutier, organizatorul transportului va accesa prin intermediul contului propriu din SPV aplicatia informatica RO e-Transport.

4.Transmiterea datelor in Sistemul RO e-Transport

Declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat se face prin transmiterea unui fisier XML.

Dupa transmiterea fisierului XML, Sistemul RO e-Transport efectueaza, in mod automat, urmatoarele operatiuni:

a) verificari si validari privind structura si sintaxa;
b) verificari semantice.

Dupa efectuarea operatiunilor de mai sus se genereaza un mesaj de raspuns.

In situatia in care nu sunt identificate erori, se aplica semnatura electronica a Ministerului Finantelor, care atesta primirea declaratiei in Sistemul RO e-Transport. Exemplarul original al declaratiei se considera fisierul de tip XML insotit de semnatura electronica a Ministerului Finantelor, care este pus la dispozitia declarantului sub forma unui fisier arhiva de tip zip.

In situatia in care sunt identificate erori, declaratia nu se considera transmisa in sistem, declarantul primind un fisier de tip XML ce contine erorile identificate, insotit de semnatura electronica a Ministerului Finantelor, sub forma unui fisier arhiva de tip zip.

Dupa efectuarea verificarilor automate, fisierele prevazute mai sus vor fi disponibile in sistem pentru descarcare pe o perioada de 60 de zile de la momentul generarii, iar ulterior vor fi arhivate electronic in conformitate cu prevederile legale in vigoare si eliberate la cerere.

5. Notificarea partilor implicate

Prin intermediul Sistemului RO e-Transport se pun la dispozitia partii implicate in transportul pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat, persoane din Romania, altele decat declarantul, urmatoarele date: declarantul, transportatorul, beneficiarul, data declarata pentru inceperea transportului, numarul de inmatriculare al mijlocului de transport si codul UIT.

6. Stabilirea contravalorii bunurilor nedeclarate ce urmeaza a fi confiscate

Daca, cu ocazia constatarii contraventiei, este prezentata factura de vanzare ori avizul de insotire a marfii, contravaloarea bunurilor ce urmeaza a fi confiscata va fi egala cu valoarea bunurilor cu risc fiscal ridicat nedeclarate in Sistemul RO e-Transport inscrisa in documentele justificative prezentate.

Daca, cu ocazia constatarii contraventiei, nu este prezentata factura de vanzare ori avizul de insotire a marfii, contravaloarea bunurilor ce urmeaza a fi confiscata va fi stabilita in functie de valoarea unitara a bunurilor cu risc fiscal ridicat din precedenta tranzactie cu produse similare. Prin tranzactie cu produse similare se intelege precedenta achizitie atunci cand obligatia de declarare revine beneficiarului, respectiv precedenta livrare atunci cand obligatia de declarare revine furnizorului.

In situatia in care, cu ocazia constatarii contraventiei, nu este prezentata factura de vanzare ori avizul de insotire a marfii si contravenientul nu are achizitii/livrari de produse similare, contravaloarea bunurilor va fi determinata pe baza valorii medii unitare a bunurilor cu risc fiscal ridicat declarate in saptamana anterioara in Sistemul RO e-Transport pentru bunurile cu risc fiscal ridicat din aceeasi pozitie tarifara. In situatia in care in saptamana anterioara nu au fost declarate in Sistemul RO e-Transport bunuri din aceeasi pozitie tarifara, perioada de referinta va fi extinsa cu cate o saptamana pana la identificarea unor produse similare declarate in Sistemul RO e-Transport.

Daca nu sunt intrunite conditiile de mai sus, contravaloarea bunurilor ce urmeaza a fi confiscate va fi determinata pe baza valorii medii unitare a bunurilor cu risc fiscal ridicat declarate in saptamana anterioara in functie de datele existente in sistemul de evidenta vamal informatic integrat vamal. Perioada de determinare a valorii medii unitare a bunurilor cu risc fiscal ridicat va fi extinsa cu cate o saptamana pana la identificarea unor produse similare.

7. Precizari referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole

Transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole achizitionate de la producatori agricoli pe baza carnetului de comercializare, precum si transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat efectuate de catre producatorii agricoli persoane fizice de la locul de detinere la locul de comercializare, mentionate la art. 11 alin. (1) si (2) din Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol, cu modificarile si completarile ulterioare, nu fac obiectul declararii in Sistemul RO e-Transport.

La art. 11 alin. 1 si 2 din Legea nr. 145/2014 se precizeaza urmatoarele:

"(1) Pe durata transportului produselor achizitionate de la producatori agricoli pe baza carnetului de comercializare, cumparatorul trebuie sa detina fila din carnet care justifica provenienta marfii, cu exceptia achizitiei acestor produse din piete agroalimentare, targuri si piete ambulante.
(2) In cazul transportului de produse agricole efectuat de catre producatorii agricoli persoane fizice de la locul de detinere la locul de comercializare, acestia completeaza o fila din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, corespunzator cantitatilor transportate de producatorul agricol si structurii sortimentelor transportate."


Transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole vegetale care indeplinesc conditiile prevazute la art. 3 alin. (1) - (3) din Legea nr. 108/2014 privind transportul rutier de produse agricole vegetale pe drumurile publice, cu modificarile ulterioare, nu fac obiectul declararii in Sistemul RO e-Transport, adica:
  • produsele agricole vegetale obtinute dupa recoltare, provenite din exploatatiile agricole, care se pot transporta de la punctele de recoltare la spatiile de depozitare proprii ale exploatatiilor agricole in cauza, fara a detine tichet de cantar, cu conditia existentei la bordul vehiculului rutier a documentului de transport corespunzator tipului de transport efectuat.
  • produsele agricole vegetale obtinute dupa recoltare de pe teritoriul exploatatiilor agricole care se pot transporta direct de la punctele de recoltare la bazele de receptie/depozitare ale unitatilor de procesare, fara a detine tichet de cantar, cu conditia existentei la bordul vehiculului rutier a copiei contractului incheiat intre producatorul agricol si procesatorul in cauza si a documentului de transport corespunzator tipului de transport efectuat.
  • produsele agricole vegetale obtinute dupa recoltare pe teritoriul exploatatiilor agricole care se pot transporta de la punctele de recoltare la alte spatii de depozitare decat cele proprii exploatatiei agricole sau la alte puncte de descarcare autorizate in vederea depozitarii sau comercializarii, in limita unei distante de maximum 70 km de la locul de incarcare, fara a detine tichet de cantar, cu conditia existentei la bordul vehiculului rutier a documentului de transport corespunzator tipului de transport efectuat.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x