Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 15 Decembrie 2019
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis

Specialistii live


Ce presupune Ordonanta 6/2019 - Cine scapa de datorii?

(Ordonanta Guvernului  nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale - publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 648 din 05 august 2019)

Principalele prevederi:

I. Instituirea unor masuri de restructurare a obligatiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018 in cazul debitorilor care au datorii in cuantum mai mare sau egal cu suma de un million lei.

Premisele restructurarii obligatiilor bugetare

In scopul revitalizarii si evitarii deschiderii procedurii insolventei, debitorii, persoane juridice de drept public sau privat, cu exceptia institutiilor publice si a unitatilor administrativ-teritoriale, aflati in dificultate financiara si pentru care exista riscul intrarii in insolventa, isi pot restructura obligatiile bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2018 in cuantum mai mare sau egal cu un milion lei si neachitate, precum si obligatiile bugetare accesorii.

Ce obligatii bugetare se pot restructura

    • obligatii bugetare constand in obligatia de plata a oricarei sume care se cuvine bugetului general consolidate, individualizata in titluri executorii emise potrivit legii, existente in evidenta organului fiscal central, in vederea recuperarii.
    • obligatiile bugetare declarate de debitor sau stabilite de organul fiscal competent prin decizie dupa data de 1 ianuarie 2019 aferente perioadelor fiscale de pana la 31 decembrie 2018.
    • obligatiile bugetare principale si accesorii stabilite de alte organe decat organele fiscale, precum si pentru amenzile de orice fel, transmise spre recuperare organelor fiscale centrale dupa data de 1 ianuarie 2019 pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala.

Obligatii bugetare care nu pot fi restructurate

   -  obligatiile bugetare care intra sub incidenta art. 167 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscal (sume ce pot fi compensate), in limita sumei de rambursat/de restituit/de plata de la buget;
    • obligatiile bugetare stabilite prin acte administrative care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, sunt suspendate in conditiile art. 14 sau 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004;

Important!!! Pentru aceste obligatii debitorii pot renunta la efectele suspendarii actului administrativ fiscal pentru a beneficia de posibilitatea restructurarii obligatiilor bugetare potrivit OG 6/2019. In acest caz, debitorii trebuie sa depuna o cerere de renuntare la efectele suspendarii actului administrativ fiscal odata cu notificarea privind intentia de restructurare a obligatiilor bugetare.
    •  obligatiile bugetare principale si accesorii reprezentand ajutor de stat de recuperat.

Conditii pentru a beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare

Pentru a beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare, debitorul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:

a) sa nu indeplineasca conditiile pentru a beneficia de esalonarea la plata reglementata de Codul de procedura fiscala;
b) sa prezinte un plan de restructurare si un test al creditorului privat prudent, intocmite de un expert independent;
c) sa nu se afle in procedura insolventei potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa;
d) sa nu fi fost dizolvat, potrivit prevederilor legale in vigoare;
e) sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal. Aceasta conditie trebuie indeplinita la data eliberarii certificatului de atestare fiscala.

Conditia se considera indeplinita si in cazul in care, pentru perioadele in care nu s-au depus declaratii fiscale, obligatiile bugetare au fost stabilite, prin decizie, de catre organul fiscal competent sau debitorul isi indeplineste obligatiile declarative prevazute de lege in termenul stabilit potrivit art. 3 alin. (2) din ordonanta (10 zile lucratoare).

f) sa indeplineasca testul creditorului privat prudent. Testul creditorului privat prudent reprezinta o analiza de sine statatoare, efectuata pe baza premiselor avute in vedere in cadrul planului de restructurare a debitorului, din care sa rezulte ca statul se comporta similar unui creditor privat, suficient de prudent si diligent, care ar obtine un grad mai mare de recuperare a creantelor in varianta restructurarii comparata atat cu varianta executarii silite, cat si cu varianta deschiderii procedurii falimentului.

Notificarea privind intentia de restructurare a obligatiilor bugetare

Debitorul care doreste sa isi restructureze obligatiile bugetare are obligatia de a notifica organul fiscal competent cu privire la intentia sa pana la data de 30 septembrie 2019, sub sanctiunea decaderii din dreptul de a mai beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare, si se adreseaza unui expert independent in vederea intocmirii unui plan de restructurare si a testului creditorului privat prudent.

Atentie!!! Daca notificarea privind intentia de restructurare nu se depune pana la 30 septembrie 2019, debitorul nu mai are dreptul de a solicita restructurarea obligatiilor bugetare.

Dupa primirea notificarii, organul fiscal competent verifica daca debitorul si-a indeplinit obligatiile declarative potrivit vectorului fiscal pana la respectiva data, efectueaza stingerile, compensarile si orice alte operatiuni necesare in vederea stabilirii cu certitudine a obligatiilor bugetare ce pot forma obiect al restructurarii. In cazul in care se constata ca debitorul nu si-a indeplinit obligatiile declarative, organul fiscal il indruma potrivit art. 7 din Codul de procedura fiscala. Termenul pentru indeplinirea obligatiilor declarative este de 10 zile lucratoare.

In termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data depunerii notificarii, organul fiscal competent elibereaza din oficiu certificatul de atestare fiscala, pe care il comunica debitorului. Acest termen se prelungeste in mod corespunzator in situatia in care organul fiscal constata ca debitorul nu si-a indeplinit obligatiile declarative.

Organul fiscal are obligatia de a clarifica cu debitorul eventualele neconcordante cu privire la obligatiile bugetare ce pot forma obiect al restructurarii.

Continutul planului de restructurare

Planul de restructurare cuprinde, in mod obligatoriu, urmatoarele:
a) prezentarea cauzelor si amploarea dificultatii financiare a debitorului, precum si masurile luate de debitor pentru depasirea acestora;
b) situatia patrimoniala a debitorului;
c) informatii referitoare la cauzele pentru care debitorul nu poate beneficia de esalonarea la plata conform Codului de procedura fiscala;
d) masurile de restructurare a debitorului si modalitatile prin care debitorul intelege sa depaseasca starea de dificultate financiara, cu termene clare de implementare, masurile de restructurare a obligatiilor bugetare, precum si prezentarea indicatorilor economico-financiari relevanti care sa demonstreze restaurarea viabilitatii debitorului.

De retinut!!! Restructurarea obligatiilor bugetare poate fi constituita din una sau mai multe masuri, din care una dintre masuri trebuie sa fie reprezentata de inlesnirile la plata obligatiilor bugetare.

Masurile de restructurare a obligatiilor bugetare care pot fi propuse prin planul de restructurare sunt urmatoarele:

a) inlesniri la plata obligatiilor bugetare. Prin inlesniri la plata obligatiilor bugetare se intelege plata esalonata a obligatiilor bugetare principale, precum si amanarea la plata a accesoriilor si/sau a unei cote din obligatiile bugetare principale, in vederea anularii .
b) conversia in actiuni a obligatiilor bugetare principale, in conditiile reglementate la art. 264 din Codul de procedura fiscala;
c) stingerea obligatiilor bugetare principale prin darea in plata a unor bunuri imobile ale debitorului, potrivit dispozitiilor art. 263 din Codul de procedura fiscala;
d) anularea unor obligatii bugetare principale in conditiile stabilite de art 18 din ordonanta.

Foarte important!!! Masura de anulare a unor obligatii bugetare principale poate avea loc pentru maximum 50% din totalul obligatiilor bugetare principale, in conditiile prezentate mai jos si nu poate avea ca obiect obligatii bugetare principale si accesorii reprezentand ajutor de stat de recuperate:

- in cazul debitorilor care au inclusa in planul de restructurare masura de anulare a unui cuantum de maximum 30% inclusiv din totalul obligatiilor bugetare principale, pe langa conditiile prevazute la art 4 alin. (6) lit. b) din ordonanta, debitorul trebuie sa achite si 5% din cuantumul obligatiilor bugetare care fac obiectul inlesnirii la plata pana la data depunerii solicitarii de restructurare.
- in cazul debitorilor care au inclusa in planul de restructurare masura de anulare a unui cuantum cuprins intre 30% si 40% inclusiv din totalul obligatiilor bugetare principale, pe langa conditiile prevazute la art 4 alin. (6) lit. b), debitorul trebuie sa achite si 10% din cuantumul obligatiilor bugetare care fac obiectul inlesnirii la plata pana la data depunerii solicitarii de restructurare.
- in cazul debitorilor care au inclusa in planul de restructurare si masura de anulare a unui cuantum cuprins intre 40% si 50% inclusiv din totalul obligatiilor bugetare principale, pe langa conditiile prevazute la art 4 alin. (6) lit. b), debitorul trebuie sa achite si 15% din cuantumul obligatiilor bugetare care fac obiectul inlesnirii la plata pana la data depunerii solicitarii de restructurare.

Conditiile prevazute la art 4, alin 6 lit b din OG 6/2019:

i) Debitorul trebuie sa achite, pana la data depunerii solicitarii de restructurare, urmatoarele obligatii bugetare:
aa) obligatiile bugetare scadente in perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2019 si data depunerii solicitarii de restructurare;
bb) obligatiile bugetare principale si accesorii reprezentand ajutor de stat de recuperat inscrise in certificatul de atestare fiscala
cc) obligatiile bugetare stabilite de alte organe decat organele fiscale, precum si amenzile de orice fel, transmise spre recuperare organelor fiscale intre data eliberarii certificatului de atestare fiscala si data depunerii solicitarii de restructurare, cu exceptia celor incluse in decizia de inlesnire sau a celor care formeaza obiect al unei alte masuri de restructurare;
dd) obligatiile bugetare declarate suplimentar de debitor si/sau stabilite de organul fiscal prin decizie intre data eliberarii certificatului de atestare fiscala si data depunerii solicitarii de restructurare.
(ii) in primul an al inlesnirii, debitorul trebuie sa achite urmatoarele obligatii bugetare:
aa) obligatiile bugetare scadente in perioada cuprinsa intre data depunerii solicitarii de restructurare si data comunicarii deciziei de inlesnire la plata;
bb) obligatiile bugetare principale si accesorii reprezentand ajutor de stat de recuperat transmise organului fiscal in perioada cuprinsa intre data eliberarii certificatului de atestare fiscala si data comunicarii deciziei de inlesnire la plata;
cc) obligatiile bugetare stabilite de alte organe decat organele fiscale, precum si amenzile de orice fel, transmise spre recuperare organelor fiscale intre data depunerii solicitarii de restructurare si data comunicarii deciziei de inlesnire la plata, cu exceptia celor incluse in decizia de inlesnire sau a celor care formeaza obiect al unei alte masuri de restructurare;
dd) obligatiile bugetare declarate suplimentar de debitor si/sau stabilite de organul fiscal prin decizie intre data depunerii solicitarii de restructurare si data comunicarii deciziei de inlesnire la plata;
(iii) in al doilea an al inlesnirii la plata, debitorul trebuie sa achite cel putin 10% din cuantumul obligatiilor bugetare care fac obiectul inlesnirii la plata;
(iv) din al treilea an si pana la finalizarea inlesnirii la plata, debitorul trebuie sa achite restul obligatiilor bugetare care fac obiectul inlesnirii la plata, proportional cu anii pentru care a fost acordata inlesnirea la plata;
 
Planul de restructurare poate sa prevada urmatoarele masuri de restructurare a debitorului, precum:

    a) restructurarea operationala si/sau financiara;
    b) restructurarea corporativa prin modificarea structurii de capital social;
    c) restrangerea activitatii prin valorificarea partiala a activelor din averea debitorului.

In cazul in care planul de restructurare prevede masura de stingere a obligatiilor bugetare prin dare in plata a unor bunuri imobile ale debitorului si/sau masura conversiei in actiuni a obligatiilor bugetare, acestea trebuie realizate in maximum un an de la data aprobarii planului de restructurare.

Planul de restructurare trebuie sa fie aprobat de adunarea generala a actionarilor, asociatilor sau de asociatul unic, dupa caz.

Solicitarea de restructurare a obligatiilor bugetare

Debitorul depune la organul fiscal competent solicitarea de restructurare a obligatiilor bugetare, impreuna cu planul de restructurare si testul creditorului privat prudent.

In analiza solicitarii depuse, organul fiscal competent verifica:

a) daca debitorul se afla in dificultate generata de lipsa de disponibilitati banesti si are capacitatea financiara de plata pentru a beneficia de esalonarea la plata potrivit Codului de procedura fiscala;
b) daca planul de restructurare contine elementele prevazute de ordonanta si daca este aprobat conform prevederilor ordonantei ;
c) daca masurile de restructurare a obligatiilor bugetare respecta conditiile ordonantei;
d) existenta masurilor de restructurare care asigura restabilirea viabilitatii debitorului si indeplinirea testului creditorului privat prudent pe baza analizei puse la dispozitie de expertul independent.

Solicitarea de restructurare a obligatiilor bugetare se solutioneaza de organul fiscal competent in termen de maximum 30 de zile de la data inregistrarii acesteia.

Modul de solutionare a cererii

In situatia in care organul fiscal competent constata ca debitorul poate beneficia de esalonarea la plata potrivit Codului de procedura fiscala, emite decizie de respingere a solicitarii de restructurare a obligatiilor bugetare si solutioneaza cererea potrivit dispozitiilor art. 184-209 din Codul de procedura fiscala. In acest caz, organul fiscal verifica conditiile de acordare a esalonarii la plata.

In cazul in care organul fiscal competent constata indeplinirea conditiilor prevazute de ordonanta emite decizie prin care aproba restructurarea obligatiilor bugetare.

In situatia in care organul fiscal competent constata ca debitorul nu indeplineste conditiile prevazute de ordonanta, solicita debitorului efectuarea corectiilor necesare. In cazul in care in termen de 30 de zile de la data solicitarii nu sunt efectuate corectiile, organul fiscal competent emite decizie de respingere a solicitarii de restructurare a obligatiilor bugetare, fara a fi afectat dreptul debitorului de a depune o noua solicitare.

Important!!! Obligatiile bugetare care fac obiect al restructurarii nu sunt considerate obligatii restante.

Regimul de monitorizare si supraveghere a debitorului

In vederea realizarii masurilor incluse in planul de restructurare, expertul independent realizeaza o monitorizare permanenta a debitorului, intocmind periodic un raport privind stadiul implementarii, pe care il transmite debitorului si organului fiscal.

Pe toata perioada implementarii masurilor incluse in planul de restructurare, organul fiscal central instituie un regim de supraveghere a debitorului cu privire la respectarea prevederilor din planul de restructurare, precum si a masurilor de restructurare a obligatiilor bugetare. In acest caz, conducatorul organului fiscal competent desemneaza una sau mai multe persoane in vederea efectuarii supravegherii.

Conditii pe perioada de derulare a planului de restructurare

Debitorul are obligatia de a indeplini masurile prevazute in planul de restructurare, in termenele stabilite in acesta.

In cazul in care persoana/persoanele care efectueaza supravegherea constata ca masurile de restructurare a debitorului, inclusiv masurile de restructurare a obligatiilor bugetare, cu exceptia inlesnirilor la plata, nu sunt realizate in termenele/perioadele prevazute in planul de restructurare, notifica debitorul si ii acorda un termen rezonabil in raport cu natura si complexitatea masurii, care poate fi prelungit pentru motive justificate, dar nu mai mult de 6 luni de la data constatarii, in vederea realizarii acestora sau a prezentarii unui plan de restructurare ajustat, daca masurile nu pot fi implementate din cauze obiective.

Obligatii fiscale accesorii

Important!!! Pentru obligatiile bugetare ce formeaza obiect al restructurarii, cu exceptia obligatiilor bugetare principale reprezentand ajutor de stat de recuperat, nu se datoreaza si nu se calculeaza obligatii de plata accesorii de la data aprobarii planului de restructurare.

Esecul planului de restructurare

Planul de restructurare esueaza in situatia in care masurile de restructurare a debitorului inclusiv masurile de restructurare a obligatiilor bugetare, cu exceptia inlesnirilor la plata, nu sunt implementate la termenele stabilite in plan si dupa notificarea debitorului acesta nu prezinta un plan de restructurare ajustat sau nu realizeaza masurile in termenul stabilit de persoana/persoanele care supravegheaza debitorul. Planul de restructurare esueaza si in situatia in care inlesnirea la plata isi pierde valabilitatea.

Suspendarea executarii silite

Important!!! Pentru obligatiile bugetare care fac obiectul restructurarii, nu incepe sau se suspenda, dupa caz, procedura de executare silita, de la data depunerii solicitarii de restructurare.

Odata cu comunicarea deciziei de aprobare a planului de restructurare catre debitor, organele fiscale competente comunica, in scris, institutiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare si/sau tertilor popriti care detin/datoreaza sume de bani debitorului masura de ridicare a executarii silite prin poprire.

Sechestrele si masurile asiguratorii instituite de organul fiscal se mentin pe perioada acordarii inlesnirii la plata. In situatia in care bunurile sechestrate potrivit Codului de procedura fiscala trebuie valorificate in vederea asigurarii finantarii si/sau platii datoriilor debitorului, organul fiscal ridica sechestrele, prin emiterea unei decizii la cererea debitorului, cu avizul persoanei/persoanelor care efectueaza supravegherea, iar sumele obtinute sunt folosite de debitor pentru punerea in aplicare a planului de restructurare.

In cazul emiterii deciziei de respingere, incepe sau continua executarea silita, de la data comunicarii acesteia.

In situatia in care masurile de restructurare a debitorului, precum si masurile de restructurare a obligatiilor bugetare au fost realizate, planul de restructurare se considera finalizat, iar dobanzile, penalitatile si toate accesoriile datorate de debitor, amanate la plata, precum si obligatiile bugetare principale amanate la plata se anuleaza prin decizie, care se comunica debitorului odata cu decizia de finalizare a planului de restructurare.

Decizia de finalizare a planului de restructurare a obligatiilor bugetare impreuna cu decizia de anulare a obligatiilor bugetare principale si accesorii amanate la plata se comunica debitorului, potrivit Codului de procedura fiscala.

Plata cu anticipatie a sumelor cuprinse in graficul de plata

Debitorul poate plati anticipat, partial sau total, sumele cuprinse in graficul de plata. In acest caz, debitorul notifica organul fiscal, prin cerere, intentia de a stinge anticipat aceste sume. In cazul achitarii anticipate partiale, organul fiscal competent instiinteaza debitorul, pana la urmatorul termen de plata din grafic, cu privire la stingerea sumelor datorate in contul urmatoarelor rate de inlesnire aprobate pana la concurenta cu suma achitata.

Solicitarea deschiderii procedurii insolventei

Organul fiscal competent are obligatia de a solicita deschiderea procedurii insolventei, in conditiile Legii nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia debitorilor care se afla in administrare speciala potrivit Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare, si a operatorilor economici din industria nationala de aparare care sunt autorizati si inscrisi in registrul unic al operatorilor economici si al capacitatilor de productie si/sau servicii pentru aparare potrivit Legii nr. 232/2016 privind industria nationala de aparare, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, in urmatoarele situatii:

   a) in cazul in care debitorul nu depune solicitarea de restructurare in termenul prevazut la art. 22 din OG 6/2019 (6 luni de la intrarea in vigoare a ordonantei);
   b) in cazul in care organul fiscal competent respinge solicitarea de restructurare si nu emite acordul de principiu pentru acordarea unei esalonari conform Codului de procedura fiscala si debitorul nu achita obligatiile bugetare in termen de 90 de zile de la data comunicarii deciziei de respingere, dar nu mai devreme de termenul prevazut la art. 22 din OG 6/2019 (6 luni de la intrarea in vigoare a ordonantei)
   c) in cazul in care planul de restructurare esueaza si debitorul nu achita obligatiile bugetare in termen de 90 de zile de la data comunicarii deciziei de constatare a pierderii valabilitatii inlesnirii la plata, dar nu mai devreme de termenul prevazut la art. 22 din OG 6/2019 (6 luni de la intrarea in vigoare a ordonantei).

Termenul de depunere a solicitarii de restructurare

Atentie!!!  Solicitarea de restructurare se poate depune in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante, sub sanctiunea decaderii.

Pentru debitorii care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se afla intr-o procedura de cercetare sau investigatie a Comisiei Europene din punctul de vedere al compatibilitatii cu legislatia in domeniul ajutorului de stat, termenul de 6 luni incepe sa curga de la data agrearii modului de acordare a facilitatii fiscale de catre Comisia Europeana.

II. Anularea unor obligatii accesorii pentru debitorii - persoane juridice, persoane fizice sau entitati fara personalitate juridica - care la data de 31 decembrie 2018 inclusiv au obligatii bugetare principale restante administrate de organul fiscal central sub un milion lei.

Atentie!!! Pot beneficia de prevederile prezentului capitol si debitorii - persoane fizice sau entitati fara personalitate juridica, unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutiile publice - care au obligatii bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2018 de un milion lei sau mai mari.

Prin obligatii bugetare principale restante la 31 decembrie 2018 inclusiv se intelege:
   a) obligatii bugetare pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata pana la 31 decembrie 2018 inclusiv;
   b) diferentele de obligatii bugetare principale stabilite prin decizie de impunere comunicate pana la data de 31 decembrie 2018 inclusiv, chiar daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala;
   c) alte obligatii de plata individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal in vederea recuperarii la data de 31 decembrie 2018 inclusiv.

Nu sunt considerate obligatii de plata restante la 31 decembrie 2018 inclusiv:

    a) obligatiile bugetare pentru care s-au acordat si sunt in derulare inlesniri la plata, potrivit legii, la data de 31 decembrie 2018 inclusiv;
    b) obligatiile de plata stabilite in acte administrative a caror executare este suspendata in conditiile legii, la data de 31 decembrie 2018 inclusiv.

Anularea accesoriilor aferente obligatiilor bugetare restante la data de 31 decembrie 2018

Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 decembrie 2018 inclusiv, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

    a) toate obligatiile bugetare principale restante la 31 decembrie 2018 inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin orice modalitate prevazuta de lege pana la data de 15 decembrie 2019 inclusiv;
    b) sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de lege toate obligatiile bugetare principale si accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plata cuprinse intre data de 1 ianuarie 2019 si 15 decembrie 2019 inclusiv pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor;
    c) debitorul sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor. Aceasta conditie se considera indeplinita si in cazul in care, pentru perioadele in care nu s-au depus declaratii fiscale, obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organul fiscal central;
   d) debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor dupa indeplinirea in mod corespunzator a conditiilor prevazute la lit. a)-c), dar nu mai tarziu de 15 decembrie 2019 inclusiv, sub sanctiunea decaderii.

Solicitarea de anulare a accesoriilor aferente obligatiilor bugetare restante

Debitorii care intentioneaza sa beneficieze de anularea obligatiilor bugetare accesorii pot notifica organul fiscal competent cu privire la intentia lor, pana cel mai tarziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor.

Dupa primirea notificarii, organul fiscal competent verifica daca debitorul si-a indeplinit obligatiile declarative potrivit vectorului fiscal pana la respectiva data, efectueaza stingerile, compensarile si orice alte operatiuni necesare in vederea stabilirii cu certitudine a obligatiilor bugetare ce constituie conditie pentru acordarea facilitatii fiscale. In cazul in care se constata ca debitorul nu si-a indeplinit obligatiile declarative, organul fiscal il indruma potrivit art. 7 din Codul de procedura fiscala.

In termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data depunerii notificarii, organul fiscal competent elibereaza din oficiu certificatul de atestare fiscala, pe care il comunica debitorului.

Organul fiscal are obligatia de a clarifica cu debitorul eventualele neconcordante cu privire la obligatiile bugetare ce constituie conditie pentru acordarea facilitatii fiscale sau a celor care pot fi anulate.

Pentru debitorii care au notificat organul fiscal:
   a) dobanzile, penalitatile si toate accesoriile, care pot face obiectul anularii, se amana la plata in vederea anularii. In acest caz, organul fiscal emite decizie de amanare la plata a dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor;
   b) procedura de executare silita nu incepe sau se suspenda, dupa caz, pentru obligatiile accesorii amanate la plata potrivit lit. a);
   c) obligatiile accesorii amanate la plata potrivit lit. a) nu se sting pana la data solutionarii cererii de anulare a accesoriilor sau pana la data de 15 decembrie 2019 inclusiv, in cazul in care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.

Decizia de amanare la plata a dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor isi pierde valabilitatea in oricare dintre urmatoarele situatii:
   a) la data emiterii deciziei de anulare a accesoriilor sau a deciziei de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, dupa caz;
   b) la data de 15 decembrie 2019, in cazul in care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.

 Pentru debitorii care nu au notificat organul fiscal, dobanzile, penalitatile si toate accesoriile care pot fi anulate si care au fost achitate se restituie potrivit Codului de procedura fiscala.

Efecte cu privire la popririle instituite de organul fiscal central
Prin derogare de la prevederile art. 236 din Codul de procedura fiscala, pana la data de 15 decembrie 2019 inclusiv, debitorii care au notificat organul fiscal si au infiintate popriri la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, de catre organul de executare fiscala, asupra disponibilitatilor banesti, pot efectua plata sumelor inscrise in adresele de infiintare a popririi din sumele indisponibilizate.

Aceste prevederi sunt aplicabile si pentru popririle infiintate intre data intrarii in vigoare a prezentei ordonante si data de 15 decembrie 2019 inclusiv.

Cererea de anulare a accesoriilor
Cererea de anulare a accesoriilor se solutioneaza prin decizie de anulare a accesoriilor sau, dupa caz, decizie de respingere a cererii de anulare a accesoriilor.

Anularea accesoriilor in cazul obligatiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018 datorate bugetelor locale
In cazul obligatiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018 mai mari sau mai mici de 1 milion lei, datorate bugetelor locale, prevederile prezentului capitol se aplica de catre unitatile administrativ-teritoriale sau, dupa caz, subdiviziunile administrativ- teritoriale ale municipiului Bucuresti, optional, daca consiliul local stabileste, prin hotarare, aplicarea acestor prevederi.

Prin hotararea prevazuta mai sus consiliul local aproba si procedura de acordare a anularii accesoriilor.

Important!!!
Procedura de aplicare a facilitatilor prevazute la pct I se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, la propunerea presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in termen de maximum 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.

Procedura de aplicare a facilitatilor prevazute la pct II se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, la propunerea presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in cazul obligatiilor bugetare administrate de catre organul fiscal central, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Modificările tVa de la 1 ianuarie 2020

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Modificările tVa de la 1 ianuarie 2020"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x