Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 4 Octombrie 2022
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Circa 30 de firme pot primi ajutor de la stat pentru investitii in industria prelucratoare

09 Aug 2022Conform legislatiei in vigoare!
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Hotararea nr. 959/2022 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind acordarea de granturi pentru investitii destinate industriei prelucratoare

Data intrarii in vigoare: 01 septembrie 2022

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 776 din 04 august 2022

Principalele prevederi

1. Scopul prezentei hotarari este instituirea unei scheme de ajutor de stat, privind acordarea de granturi pentru realizarea de investitii initiale sau pentru o investitie initiala in favoarea unei noi activitati economice in sectoarele care se regasesc mai jos:

Lista sectoarelor de activitate eligibile

CAENDenumire
C.INDUSTRIA PRELUCRATOARE
11Fabricarea bauturilor
13Fabricarea produselor textile
14Fabricarea articolelor de imbracaminte
15Tabacirea si finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj si marochinarie, harnasamentelor si incaltamintei; prepararea si vopsirea blanurilor
16*Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn si pluta, cu exceptia mobilei; fabricarea articolelor din paie si din alte materiale vegetale impletite
17Fabricarea hartiei si a produselor din hartie
19Fabricarea produselor de cocserie si a produselor obtinute din prelucrarea titeiului
20Fabricarea substantelor si a produselor chimice
21Fabricarea produselor farmaceutice de baza si a preparatelor farmaceutice
22Fabricarea produselor din cauciuc si mase plastice
23Fabricarea altor produse din minerale nemetalice
25Industria constructiilor metalice si a produselor din metal, exclusiv masini, utilaje si instalatii
26Fabricarea calculatoarelor si a produselor electronice si optice
27Fabricarea echipamentelor electrice
28Fabricarea de masini, utilaje si echipamente
29Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor si semiremorcilor
30Fabricarea altor mijloace de transport
31Fabricarea de mobila
32Alte activitati industriale
33Repararea, intretinerea si instalarea masinilor si echipamentelor
38Colectarea, tratarea si eliminarea deseurilor; activitati de recuperare a materialelor reciclabile

2. Se pot emite acorduri pentru finantare, in baza prezentei scheme, pana la data de 31 decembrie 2023, cu respectarea legislatiei in domeniul ajutorului de stat si a hartii regionale autorizate de Comisia Europeana.

3. Plata ajutorului de stat se efectueaza in perioada 2022-2027, in baza acordurilor pentru finantare emise, in limita bugetului alocat schemei.

4. Acordarea ajutoarelor de stat instituite prin schema se realizeaza cu incadrarea in creditele de angajament si creditele bugetare aprobate prin legile bugetare anuale prin bugetul Ministerului Economiei.

5. Bugetul maxim al schemei este echivalentul in lei al sumei de 300 de milioane de euro, astfel:

a) credite de angajament pentru emiterea de acorduri pentru finantare pentru perioada 2022-2023;
b) credite bugetare pentru plata ajutorului de stat pentru perioada 2022-2027.

6. Numarul maxim estimat al intreprinderilor care urmeaza sa beneficieze de ajutor de stat in baza schemei este de 30.

7. Costuri eligibile:
a) costurile investitiilor in active corporale si necorporale;
b) costurile salariale estimate care rezulta din crearea de locuri de munca in urma unei investitii initiale, calculate pe o perioada de 2 ani; sau
c) o combinatie intre lit. a) si b) care sa nu depaseasca suma de la lit. a) sau b), in functie de care dintre acestea este mai mare.

8. Activele achizitionate trebuie sa fie noi, cu exceptia celor pentru IMM-uri si pentru achizitionarea unei unitati. Costurile legate de inchirierea de active corporale pot fi luate in considerare in urmatoarele situatii:
a) in cazul terenurilor si cladirilor, contractul de inchiriere trebuie sa continue cel putin timp de 5 ani de la data preconizata de finalizare a proiectului de investitii pentru intreprinderile mari si cel putin timp de 3 ani in cazul IMM-urilor;
b) in cazul inchirierii de instalatii sau de utilaje, contractul trebuie sa fie unul de leasing financiar si trebuie sa contina obligatia ca beneficiarul ajutorului de stat sa achizitioneze activul la data la care expira contractul.

9. Activele necorporale sunt eligibile pentru calculul costurilor de investitii daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) trebuie sa fie utilizate exclusiv in cadrul unitatii care primeste ajutorul de stat;
b) trebuie sa fie amortizabile;
c) trebuie sa fie achizitionate in conditiile pietei de la terti care nu au legaturi cu cumparatorul;
d) trebuie sa fie incluse in activele intreprinderii care beneficiaza de ajutor de stat si trebuie sa ramana asociate proiectului pentru care s-a acordat ajutorul de stat pe o perioada de minimum 5 ani sau de 3 ani in cazul IMM-urilor.

10. Pentru intreprinderile mari, costurile activelor necorporale sunt eligibile numai pana la un plafon de 50% din costurile totale eligibile ale investitiei initiale.

11.  In cazul in care costurile eligibile sunt calculate in functie de costurile salariale estimate, sunt considerate costuri eligibile costurile salariale inregistrate pe o perioada de 2 ani consecutivi, ca urmare a crearii de locuri de munca, si care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) proiectul de investitii determina o crestere neta a numarului de angajati in unitatea in care a fost realizata investitia, in comparatie cu media din ultimele 12 luni, ceea ce inseamna ca orice loc de munca pierdut se deduce din numarul aparent de locuri de munca create in perioada respectiva;
b) fiecare loc de munca este ocupat in termen de 3 ani de la finalizarea lucrarilor;
c) fiecare loc de munca creat prin investitie se mentine in zona in cauza pentru o perioada de cel putin 5 ani sau, in cazul IMM-urilor, de cel putin 3 ani de la data la care locul de munca a fost ocupat pentru prima data, cu exceptia cazului in care locul de munca s-a pierdut in perioada 1 ianuarie 2020-30 iunie 2021.

12. In cazul achizitionarii activelor unei unitati se iau in considerare numai costurile de cumparare a activelor de la terti care nu au legatura cu cumparatorul. Tranzactia are loc in conditiile pietei. Daca a fost deja acordat un ajutor de stat pentru achizitionarea activelor inainte de cumpararea acestora, costurile acestor active se deduc din costurile eligibile aferente achizitionarii unei unitati. In cazul in care un membru al familiei proprietarului initial sau un angajat preia o intreprindere mica, conditia ca activele sa fie cumparate de la terti care nu au legatura cu cumparatorul nu se aplica. Achizitionarea de actiuni nu constituie o investitie initiala.

13. TVA-ul reprezinta o cheltuiala eligibila in masura in care este nedeductibila si aferenta unui cost eligibil.

14. Beneficiarul ajutorului de stat trebuie sa asigure o contributie financiara de cel putin 25% din costurile eligibile, fie prin resurse proprii, fie prin finantare externa, sub o forma care sa nu faca obiectul niciunui alt ajutor public.

15. Investitia trebuie mentinuta in regiunea beneficiara pentru o perioada de cel putin 5 ani sau, in cazul IMM-urilor, de cel putin 3 ani de la finalizarea investitiilor. Aceasta conditie nu impiedica inlocuirea unei instalatii sau a unui echipament care a devenit depasit sau a fost distrus in aceasta perioada, cu conditia ca activitatea economica sa fie mentinuta in regiunea in cauza pentru perioada minima relevanta.

16. Criterii de acordare a ajutorului de stat

Prin prezenta schema, ajutorul de stat se acorda pentru realizarea unei investitii initiale in legatura cu activitati economice derulate in sectoarele prevazute in LA PCT 1.

In cazul IMM-urilor, ajutorul de stat se acorda pentru realizarea unei investitii initiale, in toate regiunile Romaniei, cu exceptia municipiului Bucuresti si a localitatilor din judetul Ilfov care nu sunt enumerate in anexa nr. 2.

In cazul intreprinderilor mari, ajutorul de stat se acorda:
a) pentru realizarea unei investitii initiale,  in toate regiunile Romaniei, cu exceptia municipiului Bucuresti si judetului Ilfov;
b) prin exceptie de la lit. a), pentru realizarea unei investitii initiale pentru o noua activitate economica, in localitatile din judetul Ilfov prevazute in anexa nr. 2.

Prin prezenta schema nu se finanteaza:
a) ajutoare acordate in sectorul pescuitului si al acvaculturii,
b) ajutoare acordate in sectorul productiei agricole primare;
c) ajutoare acordate in sectorul prelucrarii si comercializarii produselor agricole, in urmatoarele cazuri:

(i) atunci cand valoarea ajutoarelor este stabilita pe baza pretului sau a cantitatii unor astfel de produse achizitionate de la producatori primari sau comercializate de catre intreprinderile in cauza; sau
(ii) atunci cand acordarea ajutoarelor este conditionata de transferarea lor partiala sau integrala catre producatori primari;

d) ajutoare pentru facilitarea inchiderii minelor de carbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia 2010/787 a Consiliului din 10 decembrie 2010 privind ajutorul de stat pentru facilitarea inchiderii minelor de carbune necompetitive;
e) ajutoare care favorizeaza activitatile din sectorul siderurgic, sectorul carbunelui, sectorul constructiilor navale, sectorul fibrelor sintetice, asa cum este definita "industria fibrelor sintetice" la art. 3 pct. 11, sectorul transporturilor si al infrastructurii conexe, sectorul producerii si distributiei de energie si al infrastructurii pentru aceasta.

Intreprinderile nu pot beneficia de urmatoarele tipuri de ajutor de stat:

a) ajutor destinat activitatilor legate de export catre tari terte sau catre alte state membre, respectiv ajutor direct legat de cantitatile exportate, de infiintarea si functionarea unei retele de distributie sau de alte costuri curente legate de activitatea de export;
b) ajutor conditionat de utilizarea preferentiala a produselor nationale fata de produsele importate;
c) ajutor pentru exploatare.

Pot beneficia de ajutor de stat in baza schemei intreprinderile care indeplinesc cumulativ, la data inregistrarii cererii de acord pentru finantare, urmatoarele criterii de eligibilitate:

a) sunt inregistrate potrivit Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) nu inregistreaza debite restante la bugetele componente ale bugetului general consolidat;
c) nu sunt considerate intreprinderi in dificultate; cu toate acestea, prezenta schema se aplica, prin exceptie, intreprinderilor care nu se aflau in dificultate la data de 31 decembrie 2019, dar care au devenit intreprinderi in dificultate in perioada 1 ianuarie 2020-31 decembrie 2021;
d) nu se afla in procedura de executare silita, insolventa, faliment, reorganizare judiciara, dizolvare, inchidere operationala, lichidare sau suspendare temporara a activitatii;
e) nu fac obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, in cazul in care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost deja executate si ajutorul de stat integral recuperat, inclusiv dobanda de recuperare aferenta, conform prevederilor legale in vigoare;
f) respecta prevederile art. 8 si 10 din hotarare;
g) minimum 10% din valoarea proiectului reprezinta investitii verzi.

Intreprinderile in activitate pot beneficia de ajutor de stat in baza schemei daca indeplinesc cumulativ, la data inregistrarii cererii de acord pentru finantare, criteriile prevazute mai sus, precum si urmatoarele criterii de eligibilitate:

a) au rentabilitatea cifrei de afaceri mai mare decat zero in unul dintre ultimele 3 exercitii financiare incheiate;
b) au capitalurile proprii pozitive in ultimul exercitiu financiar incheiat;
c) au capital social subscris varsat in conditiile legii in valoare de minimum 100.000 de lei;
d) investitiile realizate au o valoare reprezentand echivalentul in lei al sumei de minimum 3 milioane de euro.

17. Pentru a beneficia de ajutor de stat, intreprinderea solicitanta trebuie sa obtina un acord pentru finantare din partea Ministerului Economiei.

18. Inregistrarea cererilor de acord pentru finantare se realizeaza in sesiuni de 30 de zile lucratoare. Perioada de inregistrare a cererilor se comunica de catre Ministerul Economiei pe website-ul sau cu cel putin 30 de zile lucratoare inainte de data deschiderii sesiunilor.
Inregistrarea cererilor de acord pentru finantare se realizeaza doar in intervalul sesiunii.
Cererile de acord pentru finantare inregistrate in afara sesiunilor se restituie intreprinderilor.

18.  Intreprinderea solicitanta transmite Ministerului Economiei urmatoarele documente:

a) cerere de acord pentru finantare;
b) certificat constatator eliberat cu cel mult 10 zile lucratoare inainte de data inregistrarii cererii de acord, fie in original, emis de oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul intreprinderea, fie electronic, cu informatii obtinute de pe portalul de servicii al Oficiului National al Registrului Comertului;
c) situatii financiare anuale aprobate corespunzatoare ultimului exercitiu financiar incheiat, in copie;
d) plan de creare a locurilor de munca;
e) plan de afaceri;
f) documente justificative pentru fundamentarea planului de afaceri;
g) procura notariala a reprezentantului legal al intreprinderii solicitante, in cazul in care o alta persoana semneaza cererea de acord pentru finantare;
h) declaratie pe propria raspundere prin care atesta ca intreprinderea nu beneficiaza de ajutoare de stat pentru aceleasi costuri eligibile incepand cu luna ianuarie 2020;
i) act de identitate al persoanei autorizate sa reprezinte legal intreprinderea, in copie insotita de procura notariala, data de reprezentantul legal al societatii;
j) opis cu documentele transmise.

19. In urma procesului de evaluare a cererii de acord pentru finantare, Ministerul Economiei transmite intreprinderilor solicitante, dupa caz:

a) acordul pentru finantare, daca sunt indeplinite cumulativ toate conditiile si criteriile de eligibilitate prevazute de prezenta hotarare;
b) solicitarea de informatii si/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finantare, in cazul in care:

   (i) exista neconcordante in informatiile furnizate;
   (ii) nu sunt transmise in integralitate documentele prevazute;
   (iii) se constata necesitatea unor documente suplimentare in vederea solutionarii cererii;
c) scrisoarea de respingere a cererii de acord pentru finantare

20. Plata ajutorului de stat se efectueaza catre intreprinderi in perioada 2022-2027 in baza acordurilor pentru finantare emise in limita bugetului anual alocat schemei dupa achitarea partiala sau totala a costurilor eligibile realizate conform acordului pentru finantare.

In vederea platii ajutorului de stat, intreprinderea transmite Ministerului Economiei cererea de plata a ajutorului de stat si formularul de decont, insotite de documente justificative, potrivit Ghidului solicitantului elaborat in aplicarea prezentei hotarari.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

PFA sau SRL in 2023?

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "PFA sau SRL in 2023?"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x