Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 14 Noiembrie 2019
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis

Specialistii live


Client in faliment din anul 2016. Ajustare TVA

valabil la 23 Oct 2019Conform legislatiei in vigoare!
Olguta Crevelescu Raspuns oferit de
Olguta Crevelescu
Economist

Intrebare: Avem un client intrat in faliment in 2016, iar procedura de faliment inca nu este inchisa. Ne dorim ajustarea bazei de TVA prin emiterea facturilor pe minus pentru intreaga valoare a creantei neincasate.
Suntem obligati sa trecem pe cheltuiala aceasta creanta? In ce masura ar afecta profitul si rezervele firmei daca suntem obligati sa constituim provizion de clienti incerti in proportie de 100% sau daca trebuie sa trecem creanta in contul 654?

Raspuns: Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata se reduce, conform art. 287 lit. d) din Codul fiscal, in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
 
Termen de ajustare
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa.

Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment.
 
De retinut! In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019.
 
Astfel, se poate efectua ajustarea tva de la momentul intrarii in faliment/reorganizare a beneficiarului pana la indeplinirea termenului de 5 ani de la acel moment sau de la data de 1 ianuarie 2019, in cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019, fara a fi necesar sa se astepte inchiderea procedurii de faliment.
 
Nota: Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii.
 
Modalitatea de ajustare a tva este prevazuta la art. 330 alin. (2) din Codul fiscal. Factura de ajustare, intocmita cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, nu se transmite beneficiarului.
Nefiind o operatiune legata de o livrare de bunuri bunurilor sau o prestare de servicii (in fapt nu se acorda o reducere clientului), factura nu face obiectul declaratiei 394 „Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA”. Nici clientul nu va declara operatiunea pentru ca nu primeste aceasta factura.
 
Din punct de vedere al impozitului pe profit, se aplica prevederile art. 25 lit. h) din Codul fiscal care nu au suferit modificari. Scoaterea din evidenta a creantei neincasate (pentru valoarea fara TVA) se va realiza la momentul la care exista certitudinea ca nu va mai putea fi incasata (nu pe baza facturii de ajustare ce se intocmeste strict pentru tva).
 
Recuperarea partiala/totala a creantelor incerte
 
Recuperarea partiala sau totala a creantelor implica, pe langa incasarea sumelor, ajustarea corespunzatoare a provizioanelor constituite, daca este cazul, precum si ajustarea in plus a tva, daca anterior s-a efectuat o ajustare in minus.

Recuperarea partiala a unor creante incerte se reflecta in contabilitate astfel:
5121               =                     4118                                             

Anularea provizionului pentru depreciere constituit, proportional cu suma recuperata:
491                 =                     7814   
         
Din punct de vedere al impozitului pe profit, venitul aferent partii de provizion considerat cheltuiala deductibila la momentul constituirii va fi considerat venit impozabil, iar venitul aferent partii de provizion considerat cheltuiala nedeductibila la momentul constituirii va fi considerat venit neimpozabil, conform art. 23 lit. d) din Codul fiscal.
 
Important! In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate, conform art. 287 lit. d) din Codul fiscal.
 
Anularea ajustarii tva, daca s-a efectuat o ajustare, se reflecta in contabilitate cu ajutorul urmatorului articol contabil:
4118            =                    4427 suma cu plus
 
Legat de obligativitatea constituirii provizioanelor, conform punctului 89 alin. (1) si (2) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, evaluarea la inventar a creantelor  si a datoriilor se face la valoarea lor probabila  de incasare sau de plata. Diferentele constatate in minus intre valoarea de inventar stabilita la inventariere si valoarea contabila  a creantelor se inregistreaza  in contabilitate pe seama ajustarilor pentru deprecierea creantelor.

Pentru creantele incerte se constituie ajustari pentru pierdere de valoare.
Trebuie sa aveti in vedere si prevederile normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii din anexa 1 a Ordinului 2861/2009. Citez mai jos prevederile referitoare la creante:

„20. pentru creantele incerte ori in litigiu se intocmesc liste de inventariere distincte sau situatii analitice separate, dupa caz.”
„28. - (1) Creantele fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare ale conturilor de creante care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3) sau punctajelor reciproce scrise. Nerespectarea acestei proceduri, precum si refuzul de confirmare constituie abateri de la prezentele norme si se sanctioneaza potrivit legii.

(2) In situatia entitatilor care efectueaza decontarea creantelor pe baza de deconturi interne sau deconturi externe periodice confirmate de catre parteneri, aceste documente pot tine locul extraselor de cont confirmate.”

„36. - (1) Evaluarea, cu ocazia inventarierii, a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se face potrivit prevederilor reglementarilor contabile aplicabile, precum si ale prezentelor norme.”

„38. Pentru elementele de natura activelor la care s-au constatat deprecieri, pe baza listelor de inventariere intocmite distinct comisia de inventariere face propuneri de ajustari pentru depreciere sau ajustari pentru pierdere de valoare, dupa caz, ....”
 
Astfel, potrivit prevederilor din Reglementarilor contabile si a celor din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii, rezulta ca ar fi trebuit sa inregistrati provizioane pentru creante incerte in anul in care au devenit incerte, pentru ca situatiile financiare sa reflecte o imagine fidela a patrimoniului. Presupunand ca v-ati inscris la masa credala, nu se poate considera ca nu ati cunoscut situatia de fapt a clientului.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Modificari fiscale 2019

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Modificari fiscale 2019"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x