Client in faliment din anul 2016. Ajustare TVA
valabil la 23 Oct 2019
Intrebare: Avem un client intrat in faliment in 2016, iar procedura de faliment inca nu este inchisa. Ne dorim ajustarea bazei de TVA prin emiterea facturilor pe minus pentru intreaga valoare a creantei neincasate.
Suntem obligati sa trecem pe cheltuiala aceasta creanta? In ce masura ar afecta profitul si rezervele firmei daca suntem obligati sa constituim provizion de clienti incerti in proportie de 100% sau daca trebuie sa trecem creanta in contul 654?
Suntem obligati sa trecem pe cheltuiala aceasta creanta? In ce masura ar afecta profitul si rezervele firmei daca suntem obligati sa constituim provizion de clienti incerti in proportie de 100% sau daca trebuie sa trecem creanta in contul 654?
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: 1-10 angajati
• Cod CAEN: Comert
Raspuns: Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata se reduce, conform art. 287 lit. d) din Codul fiscal, in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
Termen de ajustare
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa.
Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment.
De retinut! In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019.
Astfel, se poate efectua ajustarea tva de la momentul intrarii in faliment/reorganizare a beneficiarului pana la indeplinirea termenului de 5 ani de la acel moment sau de la data de 1 ianuarie 2019, in cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019, fara a fi necesar sa se astepte inchiderea procedurii de faliment.
Nota: Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii.
Modalitatea de ajustare a tva este prevazuta la art. 330 alin. (2) din Codul fiscal. Factura de ajustare, intocmita cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, nu se transmite beneficiarului.
Nefiind o operatiune legata de o livrare de bunuri bunurilor sau o prestare de servicii (in fapt nu se acorda o reducere clientului), factura nu face obiectul declaratiei 394 „Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA”. Nici clientul nu va declara operatiunea pentru ca nu primeste aceasta factura.
Din punct de vedere al impozitului pe profit, se aplica prevederile art. 25 lit. h) din Codul fiscal care nu au suferit modificari. Scoaterea din evidenta a creantei neincasate (pentru valoarea fara TVA) se va realiza la momentul la care exista certitudinea ca nu va mai putea fi incasata (nu pe baza facturii de ajustare ce se intocmeste strict pentru tva).
Recuperarea partiala/totala a creantelor incerte
Recuperarea partiala sau totala a creantelor implica, pe langa incasarea sumelor, ajustarea corespunzatoare a provizioanelor constituite, daca este cazul, precum si ajustarea in plus a tva, daca anterior s-a efectuat o ajustare in minus.
Recuperarea partiala a unor creante incerte se reflecta in contabilitate astfel:
5121 = 4118
Anularea provizionului pentru depreciere constituit, proportional cu suma recuperata:
491 = 7814
Din punct de vedere al impozitului pe profit, venitul aferent partii de provizion considerat cheltuiala deductibila la momentul constituirii va fi considerat venit impozabil, iar venitul aferent partii de provizion considerat cheltuiala nedeductibila la momentul constituirii va fi considerat venit neimpozabil, conform art. 23 lit. d) din Codul fiscal.
Important! In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate, conform art. 287 lit. d) din Codul fiscal.
Anularea ajustarii tva, daca s-a efectuat o ajustare, se reflecta in contabilitate cu ajutorul urmatorului articol contabil:
4118 = 4427 suma cu plus
Legat de obligativitatea constituirii provizioanelor, conform punctului 89 alin. (1) si (2) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, evaluarea la inventar a creantelor si a datoriilor se face la valoarea lor probabila de incasare sau de plata. Diferentele constatate in minus intre valoarea de inventar stabilita la inventariere si valoarea contabila a creantelor se inregistreaza in contabilitate pe seama ajustarilor pentru deprecierea creantelor.
Pentru creantele incerte se constituie ajustari pentru pierdere de valoare.
Trebuie sa aveti in vedere si prevederile normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii din anexa 1 a Ordinului 2861/2009. Citez mai jos prevederile referitoare la creante:
„20. pentru creantele incerte ori in litigiu se intocmesc liste de inventariere distincte sau situatii analitice separate, dupa caz.”
„28. - (1) Creantele fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare ale conturilor de creante care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3) sau punctajelor reciproce scrise. Nerespectarea acestei proceduri, precum si refuzul de confirmare constituie abateri de la prezentele norme si se sanctioneaza potrivit legii.
(2) In situatia entitatilor care efectueaza decontarea creantelor pe baza de deconturi interne sau deconturi externe periodice confirmate de catre parteneri, aceste documente pot tine locul extraselor de cont confirmate.”
„36. - (1) Evaluarea, cu ocazia inventarierii, a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se face potrivit prevederilor reglementarilor contabile aplicabile, precum si ale prezentelor norme.”
„38. Pentru elementele de natura activelor la care s-au constatat deprecieri, pe baza listelor de inventariere intocmite distinct comisia de inventariere face propuneri de ajustari pentru depreciere sau ajustari pentru pierdere de valoare, dupa caz, ....”
Astfel, potrivit prevederilor din Reglementarilor contabile si a celor din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii, rezulta ca ar fi trebuit sa inregistrati provizioane pentru creante incerte in anul in care au devenit incerte, pentru ca situatiile financiare sa reflecte o imagine fidela a patrimoniului. Presupunand ca v-ati inscris la masa credala, nu se poate considera ca nu ati cunoscut situatia de fapt a clientului.
valabil la 17 ian 2020
Intrebare: Cum se face aceasta factura de ajustare intocmita cu semnul minus? Se pune cu semn minus intreaga valoare a creantei sau doar partea aferenta TVA? Daca se pune cu minus intreaga valoare a creantei si TVA aferenta, cum se inregistreaza efectiv in contabilitate aceasta factura cu minus (conturile implicate)?Raspuns: Modalitatea de ajustare a tva este prevazuta la art. 330 alin. (2) din Codul fiscal. Factura de ajustare, intocmita cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, nu se transmite beneficiarului.
Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata se reduce, conform art. 287 lit. d) din Codul fiscal, in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 300, la Randul 9 - se inscriu informatiile preluate din jurnalul de vanzari*) pentru operatiuni a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare, privind:
- ajustarile bazei de impozitare prevazute la art. 287 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, conform art. 282 alin.(9) si (10), dupa caz, din Codul fiscal, daca au fost generate de operatiuni pentru care cota de taxa pe valoarea adaugata aplicata este de 19%.
La Randul 10 se inscriu ajustarile bazei de impozitare prevazute la art. 287 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, conform art. 282 alin. (9) si (10), dupa caz, din Codul fiscal, daca au fost generate de operatiuni pentru care cota de taxa pe valoarea adaugata aplicata este de 9%.
La Randul 11 se inscriu ajustarile bazei de impozitare prevazute la art. 287 din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, conform art. 282 alin. (9) si (10), dupa caz, din Codul fiscal, daca au fost generate de operatiuni pentru care cota de taxa pe valoarea adaugata aplicata este de 5%.
Astfel, pentru indeplinirea obligatiilor fiscale, este necesar ca factura de ajustare sa contina baza si tva (nu doar tva), cu semnul minus in situatia in care baza de impozitare se reduce.
Nefiind o operatiune legata de o livrare de bunuri bunurilor sau o prestare de servicii (in fapt nu se acorda o reducere clientului), factura nu face obiectul declaratiei 394 „Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA”. Nici clientul nu va declara operatiunea pentru ca nu primeste aceasta factura.
Din punct de vedere contabil insa, numai tva se reduce prin emiterea facturii de ajustare. Creanta nu este scoasa din evidenta si nici nu stornati venitul obtinut. Prin urmare, in baza facturii de ajustare trebuie sa inregistrati numai anularea tva.
Ajustarea tva (anularea tva colectata) se reflecta in contabilitate cu ajutorul urmatorului articol contabil:
4118 = 4427 suma cu minus
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Intrebari similare din categoria Deducerea si rambursarea TVA
24Apr2024
Factura pe numele salariatului. Deducere TVA
de
Elena Garofil
valabil la 24 Apr 2024
Intrebare: Pentru facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare in interesul AACR (contravaloare cazare), anexa la decontul de deplasare, trebuie emisa factura electronica pe numele salariatului sau pe numele AACR pentru deducerea TVA conform normele art. 299(1)?
21Mar2024
Ajustare TVA in cazul bunurilor de capital
de
Mihaela Corneanu
valabil la 21 Mar 2024
Intrebare: O societate infiintata in 2021, la inregistrare si pana in prezent a fost neplatitoare de TVA. A castigat un proiect pe fonduri europene pentru achizitie de utilaje pentru desfasurarea activitatii. In perioada de achizitie (ianuarie - februarie 2024) a utilajelor fiind neplatitoare de TVA, a introdus TVA in pretul de achizitie al utilajului. Din 01.04.2024 doreste sa ceara inregistrarea ca si ...
07Mar2024
Deducere TVA pentru ajutor refugiati
de
Bajan Camelia
valabil la 07 Mar 2024
Intrebare: Ca societate se incheie un protocol cu Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta de cazare si masa pentru refugiatii ucrainieni. Decontarea sumelor se face pe baza prezentarii unui decont de cheltuieli de cazare si masa inaintat catre ISU.1. Sumele incasate prin decont de la ISU sunt purtatoare de TVA?2. Are societatea obligatia colectarii TVA pentru sumele incasate conform decont pentru ...
22Feb2024
Regularizare TVA avans facturat in 2023
de
Mihaela Corneanu
valabil la 22 Feb 2024
Intrebare: Persoana juridica platitoare de TVA, dezvoltator imobiliar, a semnat un antecontract pentru vanzarea unui apartament. La semnarea antecontractului (in 2023) clientul nu era platitor de TVA si a platit primul avans cu TVA de 19%. Intre timp a devenit platitoare de TVA si trebuie sa ii emitem factura finala. Acum semnarea finala a contractului are loc in luna februarie 2024Ce se intampla cu TVA ...
19Feb2024
Raport de inspectie fiscala. TVA nedeductibila
de
Munteanu Corneliu Stefan
valabil la 19 Feb 2024
Intrebare: In urma unui control fiscal, TVA aferenta unor facturi de achizitie, respectiv servicii de montaj sistem de alimentare cu energie electrica a unei hale de productie si birouri, respectiv montaj sistem fotovoltaic, din cauza lipsei situatiilor/devizelor de lucrari - anexe la facturi a fost considerat nedeductibila, astfel ca s-a stabilit ca firma datoreaza TVA in suma de 61000 ron. Intre timp am ...
17Feb2024
Exercitare drept de deducere la momentul efectuarii achizitiei. Obligatia ajustarii negative
de
Amelia Dumitras
valabil la 17 Feb 2024
Intrebare: O societate achizitioneaza in mai 2023 cu taxare inversa (a dedus TVA) de la un dezvoltator 3 apartamente cu scopul de a le inchiria in regim de taxare. Pana in momentul de fata societatea a avut diverse negocieri dar nu a incheiat inca niciun contract de inchiriere si nici nu a depus notificarea catre ANAF privind taxarea operatiunilor. Firma are si alte imobile pe care le inchiriaza in ...