Clienti intrati in faliment. Ajustarea TVA. Cota aplicabila
valabil la 18 Iun 2019
Intrebare: In urma facturarii catre clientii care au intrat in faliment, care ar fi procedura de recuperare a TVA-ului? Este indeajuns sa avem hotararea judecatroreasca definitiva pentru a putea storna facturile vechi? Facturile sunt din anul 2012. Ce cota se aplica de la emiterea facturii? Actuala cota de TVA?
Raspuns:
„Recuperarea” TVA-ului in cazul clientilor intrati in faliment presupune ajustarea bazei de impozitare a TVA in conformitate cu prevederile art. 287 lit. d din Codul fiscal. Ajustarea se poate realiza incepand cu data sentintei prin care s-a decis intrarea in faliment, in cadrul termenului de prescriptie de 5 ani, calculati de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. Daca intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019.
Prin aplicarea prevederilor art. 287 lit. d din Codul fiscal, in baza prevederilor art. 287 lit. d din Codul fiscal se poate proceda la ajustarea bazei de impozitare, cu consecinta reducerii TVA colectata initial, pe baza hotararii judecatoresti de intrare a clientilor in faliment. In acest scop se vor emite facturi de stornare, in rosu, dar care nu trebuie si comunicate clientilor respectivi, dupa cum se arata la art. 330 alin. 2 din Codul fiscal.
In privinta cotei de impozitare, se va aplica cota in vigoare la momentul emiterii facturilor initiale, prin aplicarea prevederilor art. 282 alin. 9 din Codul fiscal si pct. 25 alin. 2 din Normele metodologice conform carora, in cazul evenimentelor care implica ajustarea de la art. 287 din Codul fiscal, pentru ajustarea bazei de impozitare sunt aplicabile cota si regimul de impozitare ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Intrebari similare din categoria Deducerea si rambursarea TVA
21Mar2024
Ajustare TVA in cazul bunurilor de capital
de
Mihaela Corneanu
valabil la 21 Mar 2024
Intrebare: O societate infiintata in 2021, la inregistrare si pana in prezent a fost neplatitoare de TVA. A castigat un proiect pe fonduri europene pentru achizitie de utilaje pentru desfasurarea activitatii. In perioada de achizitie (ianuarie - februarie 2024) a utilajelor fiind neplatitoare de TVA, a introdus TVA in pretul de achizitie al utilajului. Din 01.04.2024 doreste sa ceara inregistrarea ca si ...
07Mar2024
Deducere TVA pentru ajutor refugiati
de
Bajan Camelia
valabil la 07 Mar 2024
Intrebare: Ca societate se incheie un protocol cu Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta de cazare si masa pentru refugiatii ucrainieni. Decontarea sumelor se face pe baza prezentarii unui decont de cheltuieli de cazare si masa inaintat catre ISU.1. Sumele incasate prin decont de la ISU sunt purtatoare de TVA?2. Are societatea obligatia colectarii TVA pentru sumele incasate conform decont pentru ...
22Feb2024
Regularizare TVA avans facturat in 2023
de
Mihaela Corneanu
valabil la 22 Feb 2024
Intrebare: Persoana juridica platitoare de TVA, dezvoltator imobiliar, a semnat un antecontract pentru vanzarea unui apartament. La semnarea antecontractului (in 2023) clientul nu era platitor de TVA si a platit primul avans cu TVA de 19%. Intre timp a devenit platitoare de TVA si trebuie sa ii emitem factura finala. Acum semnarea finala a contractului are loc in luna februarie 2024Ce se intampla cu TVA ...
19Feb2024
Raport de inspectie fiscala. TVA nedeductibila
de
Munteanu Corneliu Stefan
valabil la 19 Feb 2024
Intrebare: In urma unui control fiscal, TVA aferenta unor facturi de achizitie, respectiv servicii de montaj sistem de alimentare cu energie electrica a unei hale de productie si birouri, respectiv montaj sistem fotovoltaic, din cauza lipsei situatiilor/devizelor de lucrari - anexe la facturi a fost considerat nedeductibila, astfel ca s-a stabilit ca firma datoreaza TVA in suma de 61000 ron. Intre timp am ...
17Feb2024
Exercitare drept de deducere la momentul efectuarii achizitiei. Obligatia ajustarii negative
de
Amelia Dumitras
valabil la 17 Feb 2024
Intrebare: O societate achizitioneaza in mai 2023 cu taxare inversa (a dedus TVA) de la un dezvoltator 3 apartamente cu scopul de a le inchiria in regim de taxare. Pana in momentul de fata societatea a avut diverse negocieri dar nu a incheiat inca niciun contract de inchiriere si nici nu a depus notificarea catre ANAF privind taxarea operatiunilor. Firma are si alte imobile pe care le inchiriaza in ...
17Feb2024
Efectuare lucrari de amenajare spatiu inchiriat
de
Mihaela Corneanu
valabil la 17 Feb 2024
Intrebare: Societate are o cladire cu 50 de apartamente care provin din divizare. Apartamentele sunt inchiriate catre persoane fizice. Facturile catre persoanele fizice sunt emise fara TVA. Vrem sa facem investitie pentru izolarea termica a cladirii.Ce propuneti? Avem cum sa facem investitia ca sa nu pierdem TVA - contravaloarea cheltuielilor efectuate (materiale si lucrari) pentru investitia sus ...