Corectie bon fiscal. Incasare avans in numerar
valabil la 26 Mar 2022

Intrebare: Daca un angajat emite bon catre un client in mod gresit (cu un alt produs decat cel corect livrat), cum trebuie efectuata corectia? Se emite factura de stornare a articolului gresit pe numele angajatului (ce a gresit) sau pe numele clientului caruia i se efectueaza corectia (desi nu a fost din cauza clientului, ci doar o eroare a angajatului).
Daca modul de incasare este gresit tot dintr-o eroare a angajatului, adica in loc de modalitate de plata numerar a trecut modalitate de plata card (sau invers), cum se efectueaza corectia? Daca s-a emis bon fiscal cu factura pentru avans marfa de la un client persoana fizica, in momentul sosirii marfii este corect sa emitem factura de storno avans pe numele clientului ce a platit avansul si caruia i se dau banii aferenti avansului platit cu dispozitie de plata, iar apoi se emite bon fiscal pentru marfa sosita?
Daca modul de incasare este gresit tot dintr-o eroare a angajatului, adica in loc de modalitate de plata numerar a trecut modalitate de plata card (sau invers), cum se efectueaza corectia? Daca s-a emis bon fiscal cu factura pentru avans marfa de la un client persoana fizica, in momentul sosirii marfii este corect sa emitem factura de storno avans pe numele clientului ce a platit avansul si caruia i se dau banii aferenti avansului platit cu dispozitie de plata, iar apoi se emite bon fiscal pentru marfa sosita?
Raspuns: Referitor la corectie, conform art. 33 pct. B lit. c din Normele metodologice date in aplicarea O.U.G. nr. 28/1999, aprobate prin H.G. nr. 479/2003, republicata, cu modificarile ulterioare aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa asigure posibilitatea de corectie a erorilor numai inainte de emiterea bonului fiscal.
Corectarea unei erori sau anularea unei vanzari se evidentiaza pe bonul fiscal si se poate efectua numai cu conditia ca valoarea totala a acestuia sa nu devina negativa. Daca aparatul permite reduceri/majorari de sume, acestea sunt explicitate in bonul fiscal.
De asemenea, potrivit art. 34 lit. c si f din aceleasi Norme, printre functiile interzise aparatelor de marcat electronice fiscale se numara si emiterea de bonuri fiscale cu valori totale negative ori corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal.
Ca atare, pentru corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal se va proceda conform art. 36 din Norme, respectiv prin intocmirea unui dosar care sa cuprinda:
- sesizarea scrisa a persoanei care a efectuat gresit operatiunea, cu precizarea motivatiei de corectare sau de anulare a acesteia, precum si a numarului de ordine al bonului fiscal de corectat, a orei si minutului emiterii acestuia;
- decizia scrisa de aprobare a corectarii operatiunii gresit efectuate, emisa de directorul financiar-contabil, contabilul-sef sau de alta persoana care raspunde de gestionarea patrimoniului unitatii;
- copie de pe nota sau notele de receptie si constatare de diferente, intocmite de la ultima inventariere pana la zi, prin care a fost stabilit pretul cu amanuntul al produsului sau produselor inregistrate gresit in aparatul de marcat electronic fiscal;
- nota de contabilitate care reflecta operatiunea efectuata.
- nota de receptie si constatare de diferente cod 14-3-1A, intocmita in baza bonului fiscal emis anterior pentru marfa respectiva;
- dispozitia de plata-incasare catre casierie cod 14-4-4;
- factura de stornare emisa si inregistrata conform Codului fiscal.
In cazul avansului, daca acesta este incasat in numerar/substitute de numerar, este obligatorie emiterea bonului fiscal pentru articolul avans (a se vedea in acest sens art. 1 alin. 1 coroborat cu art. 4 alin. 1 din OUG 28/1999), urmand ca factura sa fie eliberata la solicitarea clientului.
In momentul vanzarii (sosirii) marfii catre client, se va emite bonul fiscal pentru valoarea marfii vandute (cu ) si valoarea sumei incasate in avans (cu -), cu total pozitiv reprezentand restul de plata, respectandu-se restrictia de neemitere de bonuri fiscale cu valori negative prevazuta la art. 34 lit. c din Normele metodologice de aplicare a OUG 28/1999, aprobate prin HG 479/2003.
Intocmirea dispozitiei de plata catre casierie nu se justifica deoarece clientului nu i restituie avansul, ci se incaseaza restul de pret.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Top 10 monografii contabile indispensabile pentru contabili"!