Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 28 Martie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Finantare de pana la 200.000 euro pentru firmele care reduc deseurile

29 Aug 2022
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Ordonanta nr. 27/2022 privind reglementarea unor masuri financiare prin instituirea schemei de ajutor de minimis in vederea tranzitiei catre economia circulara

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 839 din 26 august 2022

Data intrarii in vigoare: 25 septembrie 2022

Principalele prevederi

1. Prezenta ordonanta reglementeaza unele masuri financiare prin instituirea unei scheme de ajutor de minimis in vederea tranzitiei catre economia circulara, denumita in continuare schema.

2. Masurile financiare constau in acordarea de ajutoare de minimis in vederea stimularii realizarii unor investitii si a unor categorii de activitati cu finantare din fonduri de la bugetul de stat, astfel cum sunt prevazute in prezenta ordonanta, in scopul tranzitiei catre economia circulara.

Ce este economia circulara

Reprezinta un sistem economic in care valoarea produselor, a materialelor si a altor resurse este mentinuta cat mai mult timp posibil, sporind eficienta utilizarii lor in productie si consum, diminuand astfel efectul utilizarii acestora asupra mediului, precum si reducand la minimum deseurile si eliberarea de substante periculoase in toate etapele ciclului lor de viata, inclusiv prin aplicarea ierarhiei deseurilor;

3. Prezenta schema nu se aplica:

a) ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectoarele pescuitului si acvaculturii;
b) ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole;
c) ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectorul prelucrarii si comercializarii produselor agricole, in urmatoarele cazuri:

(i) atunci cand valoarea ajutoarelor este stabilita pe baza pretului sau a cantitatii unor astfel de produse achizitionate de la producatori primari sau introduse pe piata de intreprinderile respective;
(ii) atunci cand ajutoarele sunt conditionate de transferarea lor partiala sau integrala catre producatorii primari;

d) ajutoarelor destinate activitatilor legate de export catre tari terte sau catre alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitatile exportate, ajutoarelor destinate infiintarii si functionarii unei retele de distributie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e) ajutoarelor conditionate de utilizarea preferentiala a produselor nationale fata de produsele importate.

Durata, bugetul schemei si numarul estimat de beneficiari
 
Se pot incheia contracte de finantare, in baza prezentei scheme, pana la data de 31 decembrie 2023, cu respectarea legislatiei in domeniul ajutorului de stat si a Regulamentului.
 
Plata ajutorului de minimis se efectueaza in perioada 2022-2025, in baza contractelor de finantare incheiate, in limita bugetului alocat schemei.

Bugetul maxim al schemei este echivalentul in lei al sumei de 8 milioane euro stabilita la cursul de schimb de la data intrarii in vigoare a ordonantei, astfel:
  
a) credite de angajament pentru incheierea de contracte de finantare pentru perioada 2022-2023;
b) credite bugetare pentru plata ajutorului de minimis pentru perioada 2022-2025.

Bugetul schemei aferent anului 2022 este echivalentul in lei al sumei de 2 milioane euro de la data intrarii in vigoare a ordonantei.

Bugetul schemei aferent anului 2023 este echivalentul in lei al sumei de 6 milioane euro de la data intrarii in vigoare a ordonantei.

Numarul maxim estimat al beneficiarilor schemei, denumiti in continuare beneficiari, este de 60.

Beneficiarii ajutorului de minimis si conditiile de acordare

Beneficiarii sunt persoane juridice ce desfasoara activitati in sectoarele de activitate prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta.

Beneficiarii trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii de eligibilitate:

a) sunt inregistrati la Oficiul National al Registrului Comertului in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau sunt infiintati in baza Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, sau sunt infiintati potrivit prevederilor Legii dialogului social nr. 62/2011, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) nu se afla in procedura de executare silita, insolventa, faliment, reorganizare judiciara, dizolvare, inchidere operationala, lichidare sau suspendare temporara a activitatii;
c) nu inregistreaza datorii restante la bugetul de stat, respectiv bugetele locale, atestate prin certificate fiscale; fac exceptie operatorii economici care beneficiaza de inlesniri la plata obligatiilor restante la bugetul de stat, acordate prin conventii si/sau ordine conform prevederilor legale, si respecta termenele de plata, atestate prin certificate fiscale;
d) reprezentantul legal nu a fost supus unei condamnari in ultimii 3 ani de catre nicio instanta de judecata, pentru fapte in legatura cu profesia exercitata;
e) nu intra in categoria intreprinderilor in dificultate;
f) nu au beneficiat in ultimii 2 ani fiscali precedenti si in anul fiscal in curs, fie din surse ale bugetului de stat sau ale autoritatilor locale, fie din surse europene, de ajutor de minimis, care, cumulat cu suma solicitata in proiect, sa depaseasca echivalentul in lei al sumei de 200.000 euro sau de 100.000 de euro in cazul intreprinderilor care activeaza in sectorul transporturilor de marfuri in contul tertilor sau contra cost;
g) nu fac obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, in cazul in care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost deja executate si ajutorul integral recuperat, inclusiv dobanda de recuperare aferenta, conform prevederilor legale in vigoare;
h) detin resursele financiare necesare asigurarii cofinantarii pentru implementarea proiectului;
i) nu deruleaza activitati in domeniile exceptate de la finantare in conditiile prezentei scheme. In cazul in care o intreprindere isi desfasoara activitatea atat in sectoarele mentionate la art. 3 lit. a)-c), cat si in unul sau mai multe sectoare de activitate incluse in domeniul de aplicare a prezentei scheme, aceasta se aplica ajutoarelor acordate pentru domeniile de activitate eligibile, cu conditia ca beneficiarul sa se asigure, prin mijloace corespunzatoare, precum separarea activitatilor sau o distinctie intre costuri, ca activitatile desfasurate in sectoarele excluse din domeniul de aplicare a schemei nu beneficiaza de ajutoare de minimis;
j) atunci cand o intreprindere care efectueaza transport rutier de marfuri in numele tertilor sau contra cost desfasoara si alte activitati, pentru care se aplica plafonul de 200.000 de euro, in cazul intreprinderii respective se aplica plafonul de 200.000 de euro, echivalent in lei, cu conditia prezentarii documentelor contabile care atesta separarea evidentei acestor activitati sau distinctia intre costuri, pentru a dovedi ca suma de care beneficiaza activitatea de transport rutier de marfuri nu depaseste echivalentul in lei al sumei de 100.000 de euro si ca ajutoarele de minimis nu se folosesc pentru achizitionarea de vehicule pentru transportul rutier de marfuri.

Ajutorul de minimis se considera acordat la data semnarii contractului de finantare, indiferent de data la care ajutorul de minimis este platit.

Ajutorul se acorda intreprinderilor in limita sumei reprezentate de pragul de minimis, astfel:

a) valoarea bruta totala a ajutoarelor de minimis acordate unei intreprinderi unice nu poate depasi, la data semnarii contractului de finantare, echivalentul in lei al sumei de 200.000 de euro, pe o perioada de trei ani fiscali consecutivi, indiferent daca ajutorul a fost acordat din surse nationale sau europene;
b) pentru intreprinderile care efectueaza transport de marfuri in contul tertilor sau contra cost, valoarea bruta totala a ajutoarelor de minimis acordate unei intreprinderi unice nu poate depasi echivalentul in lei al sumei de 100.000 de euro, pe o perioada de trei ani fiscali consecutivi, indiferent daca ajutorul a fost acordat din surse nationale sau europene.

In cazul in care valoarea totala a ajutoarelor de minimis acordate unei intreprinderi unice pe o perioada de trei ani consecutivi, cumulata cu valoarea alocarii financiare acordate in conformitate cu prevederile prezentei scheme, depaseste pragul sumei de 200.000 de euro, respectiv al sumei de 100.000 de euro pentru intreprinderile care efectueaza transport de marfuri in contul tertilor sau contra cost, in echivalent lei, solicitantul nu poate beneficia de prevederile schemei, nici integral, nici partial, doar pentru acea fractiune din ajutor care nu depaseste acest prag.

Eligibilitate
 
In baza prezentei scheme sunt considerate costuri eligibile urmatoarele:
a) costurile investitiilor in active corporale si necorporale;
b) costurile salariale estimate care rezulta din crearea de locuri de munca in urma investitiei realizate, dupa caz.

Activele achizitionate trebuie sa fie noi.

Activele necorporale sunt eligibile pentru calculul costurilor de investitii daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) sunt utilizate exclusiv de catre beneficiar la locul realizarii investitiei;
b) sunt amortizabile;
c) sunt achizitionate in conditiile pietei de la terti care nu au legaturi cu cumparatorul;
d) sunt incluse in activele beneficiarului si trebuie sa ramana asociate proiectului pentru care s-a acordat ajutorul de minimis pe o perioada de minimum trei ani.
 
TVA-ul reprezinta o cheltuiala eligibila in masura in care este nedeductibila si aferenta unui cost eligibil.

Categoriile de activitati finantate de la bugetul de stat in cadrul schemei

a) transfer tehnologic pentru prevenirea generarii de deseuri si reducerea acestora, precum si utilizarea eficienta a resurselor, reutilizare, reparare si reciclare;
b) dezvoltarea activitatilor de cercetare/inovare, proiectare ecologica a produselor si serviciilor care sa promoveze principiile economiei circulare;
c) infiintarea si/sau dotarea si/sau modernizarea laboratoarelor de testare pentru materialele si produsele rezultate din activitati de economie circulara, precum si acreditarea acestora, dupa caz;
d) infiintarea si/sau dotarea si operarea de centre de reparatii si reconditionare a bunurilor in vederea reutilizarii deseurilor si repararii bunurilor;
e) extinderea activitatilor de reciclare a deseurilor;
f) crearea unei platforme electronice, unice la nivel national, care pe baza informatilor introduse de utilizatori face automat legatura intre vanzator si cumparator;
g) realizarea de centre de colectare si valorificare a produselor din lana, in, canepa, textile, rezultate din aplicarea principiilor economiei circulare;
h) reciclarea/reutilizarea si/sau valorificarea deseurilor industriale generate in materii prime secundare sau produse cu valoare adaugata mai mare decat cea a deseului din care provin;
i) modernizarea instalatiilor de reciclare existente care sa determine emisii de gaze cu efect de sera - denumite in continuare GES, cu cel putin 30% mai mici, precum si reduceri ale nivelurilor altor categorii de poluanti in raport cu linia tehnologica existenta;
j) introducerea/extinderea productiei produselor care nu contin plastic, alternative la produsele din plastic de unica folosinta;
k) introducerea/extinderea productiei de ambalaje care nu contin plastic.

Proiectele pentru care se acorda sprijin financiar prin prezenta schema trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele criterii de eligibilitate:

a) sa se incadreze in categoriile de activitati prevazute in schema;
b) sa contina etapele proiectului, precum si structura de finantare pe etape;
c) sa asigure implementarea proiectului in maximum 16 luni de la data incheierii contractului de finantare;
d) sa prezinte elementele care fundamenteaza rezultatele estimate la finalizarea proiectului.
 
Suma maxima acordata unui beneficiar din bugetul schemei este egala cu echivalentul in lei al sumei de 200.000 de euro, iar plata se va efectua esalonat, in baza documentelor justificative, prevazute in Ghidul solicitantului.
 
Suma minima alocata din bugetul schemei pentru un proiect este egala cu echivalentul in lei al sumei de 15.000 de euro.

Inregistrarea cererilor pentru incheierea unui contract de finantare se realizeaza in sesiuni de 30 de zile lucratoare. Perioada de inregistrare a cererilor se comunica de catre Ministerul Economiei pe website-ul sau, cu cel putin 30 de zile lucratoare inainte de data deschiderii sesiunilor. Ultima sesiune va fi comunicata pe site-ul Ministerului Economiei in intervalul august-septembrie 2023.
 
Inregistrarea cererilor se realizeaza doar in intervalul sesiunii.
 
Cererile inregistrate in afara sesiunilor se restituie intreprinderilor.

Documente de transmis pentru a beneficia de ajutorul de minimis
 
Pentru a beneficia de ajutor de minimis, beneficiarul trebuie sa transmita Ministerului Economiei urmatoarele documente:

a) cerere pentru incheierea unui contract de finantare;
b) certificat constatator eliberat cu cel mult 10 zile lucratoare inainte de data inregistrarii cererii prevazute la lit. a), fie in original, emis de oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul intreprinderea, fie electronic, cu informatii obtinute de pe portalul de servicii al Oficiului National al Registrului Comertului sau certificat de inscriere in Registrul asociatiilor si fundatilor, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, sau certificat de inscriere in registrul special de evidenta al judecatoriei, dupa caz;
c) situatii financiare anuale aprobate corespunzatoare ultimului exercitiu financiar incheiat, in copie, pentru solicitantii cu o vechime in activitate mai mare de 1 an;
d) imputernicire semnata de reprezentantul legal al solicitantului, in cazul in care o alta persoana decat acesta semneaza cererea prevazuta la lit. a);
e) declaratia pe propria raspundere cu privire la orice alt ajutor de minimis primit in precedentele 2 exercitii financiare si in exercitiul financiar in curs;
f) act de identitate al persoanei autorizate sa reprezinte legal solicitantul, in copie;
g) plan de investitii;
h) analiza cu privire la caracterul de circularitate a proiectului propus pentru finantare;
i) opis cu documentele transmise.

Cererea de finantare va fi insotita de declaratia pe propria raspundere a solicitantului, cu privire la:

a) ajutoarele de minimis primite in acel an fiscal si in ultimii doi ani fiscali, fie din surse ale statului sau ale autoritatilor locale, fie din surse europene;
b) structura intreprinderii unice din care face parte solicitantul, dupa caz;
c) alte ajutoare de stat primite anterior pentru aceleasi costuri eligibile ca cele finantate de prezenta schema, dupa caz;
d) faptul ca nu a fost subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau de minimis, emise de Comisia Europeana, Consiliul Concurentei sau de un furnizor de ajutor de stat/de minimis sau, in cazul in care a facut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executata si creanta integral recuperata;
e) ajutorul de minimis acordat nu va finanta activitati sau domenii exceptate de prezenta schema;
f) faptul ca nu se afla in definitia starii de dificultate prevazute in ordonanta

Formularul cererii pentru incheierea contractului de finantare, al declaratiei pe propria raspundere si modalitatea de transmitere si inregistrare a documentelor sunt prezentate in Ghidul solicitantului.
 
Administratorul schemei acorda un ajutor de minimis dupa ce verifica faptul ca suma totala a ajutoarelor de minimis acordate intreprinderii unice pe parcursul unei perioade de trei ani fiscali, inclusiv anul fiscal in curs, fie din surse ale statului sau ale autoritatilor locale, fie din surse comunitare, nu depaseste pragul de 200.000 de euro sau de 100.000 de euro pentru intreprinderile care efectueaza transport de marfuri in contul tertilor sau contra cost, echivalent in lei.

Acordarea ajutorului de minimis

Acordarea sprijinului financiar se face in baza contractului de finantare incheiat cu beneficiarii.

Proiectele acceptate se finanteaza in limita fondurilor aprobate pentru schema, cuprinse in bugetele anuale ale Ministerului Economiei.

Proiectele din cadrul schemei vor fi finantate in procent de 85% din cheltuielile eligibile efectuate din bugetul schemei de minimis. Beneficiarii sunt obligati sa asigure o cofinantare de 15% din surse proprii, sub o forma care sa nu faca obiectul niciunui alt ajutor public.

Ministerul Economiei calculeaza, pe baza criteriilor prevazute in Ghidul solicitantului, un punctaj pentru solicitantii care au transmis, in cadrul sesiunii de inregistrare, cererea pentru incheierea unui contract de finantare, proiectele fiind selectate in ordinea descrescatoare a punctajelor si in limita bugetului aprobat.
 
In cazul in care bugetul anual alocat schemei s-a epuizat, dar exista cereri pentru incheierea unui contract de finantare care nu s-au incadrat in bugetul anual alocat, dar care indeplinesc cumulativ conditiile si criteriile de eligibilitate prevazute de prezenta ordonanta, Ministerul Economiei emite proiectul contractului de finantare.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x