Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 8 Octombrie 2022
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Fonduri nerambursabile de pana la 200.000 de euro. Peste 35 de domenii de activitate sunt eligibile

12 Aug 2022Conform legislatiei in vigoare!
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Ordinul Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene nr. 1981/2022 pentru aprobarea Schemei de ajutor de minimis "Sprijin prin granturi pentru investitii necesare capacitatilor de prestare de servicii pentru refacerea capacitatii de rezilienta", in cadrul axei prioritare 4 "Sprijinirea ameliorarii efectelor provocate de criza in contextul pandemiei de COVID-19 si al consecintelor sale sociale si asupra pregatirii unei redresari verzi, digitale si reziliente a economiei", prioritatea de investitii "Sprijinirea ameliorarii efectelor provocate de criza in contextul pandemiei de COVID-19 si consecintelor sale sociale si pregatirea unei redresari verzi, digitale si reziliente a economiei", obiectiv specific "Consolidarea pozitiei pe piata a IMM-urilor afectate de pandemia de COVID-19", actiunea 4.1.1 "Investitii in activitati productive din Programul operational Competitivitate 2014-2020"

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 796 din 11 august 2022

Principalele prevederi

1.Ajutoarele in cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis se acorda numai in conditiile si criteriile prevazute in prezenta schema de ajutor de minimis, in limita bugetului disponibil.

2. Obiectivul prezentei scheme de ajutor de minimis este de a finanta granturi pentru investitii destinate capacitatilor de prestare de servicii, in vederea refacerii capacitatii de rezilienta, cu aplicabilitate in urmatoarele domenii:

a)invatamant;
b)sanatate si asistenta sociala;
c)alte activitati de servicii.

3. Limitele de sprijin prin granturile pentru investitii necesare capacitatilor de prestare de servicii care se acorda pe proiect si beneficiar, sub forma de ajutor de minimis, sunt cuprinse intre valoarea minima de 50.000 de euro si valoarea maxima de 200.000 de euro (echivalentul in lei la cursul inforeuro valabil in luna iunie 2022).

4. Valoarea maxima poate fi apreciata pana la concurenta sumei reprezentand de maximum 5 ori cifra de afaceri realizata in anul 2019, fara a depasi valoarea de 200.000 de euro.

5.Sprijinul maxim acordat prin ajutorul de minimis potrivit prezentului apel nu trebuie sa depaseasca valoarea de 200.000 de euro acordata in ultimii 3 ani fiscali, pentru beneficiarii care isi desfasoara activitatea in urmatoarele domenii:
a)clasa P - Invatamant;
b)clasa Q - Sanatate si asistenta sociala;
c)clasa S - Alte activitati de servicii, potrivit anexei care face parte integranta din prezenta schema de ajutor de minimis.

6. Sprijinul pentru investitii se acorda pe intreg teritoriul national si nu include cofinantarea proprie a beneficiarilor, care va fi in procent de 5% pentru microintreprinderi, 10% pentru intreprinderile mici, respectiv 15% pentru intreprinderile mijlocii.

7.Prezenta schema de minimis nu se aplica:

a)ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectoarele pescuitului si acvaculturii, reglementate de Regulamentul (CE)nr. 104/2000al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comuna a pietelor in sectorul produselor pescaresti si de acvacultura;
b)ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole;
c)ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectorul prelucrarii si comercializarii produselor agricole, in urmatoarele cazuri:
(i)atunci cand valoarea ajutorului este stabilita pe baza pretului sau a cantitatii produselor in cauza achizitionate de la producatorii primari sau introduse pe piata de intreprinderile in cauza;
(ii)atunci cand ajutorul este conditionat de transferarea lui partiala sau integrala catre producatorii primari;
d)ajutoarelor destinate activitatilor legate de export catre tari terte sau catre state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantitatile exportate, ajutoarelor destinate infiintarii si functionarii unei retele de distributie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e)ajutoarelor conditionate de utilizarea preferentiala a produselor nationale fata de cele importate;
f)ajutoarelor acordate pentru achizitia de vehicule de transport rutier de marfuri.

8.Beneficiarii schemei de ajutor de minimis sunt microintreprinderile si intreprinderile mici si mijlocii care isi desfasoara activitatea in Romania, in sectoarele economice mentionate in anexa la prezenta schema de ajutor de minimis.

9. Verificarea incadrarii beneficiarului in categoria IMM se realizeaza de catre AM-POC dupa depunerea cererii de finantare si pana la incheierea contractelor de finantare.

10. Se acorda sprijin beneficiarilor care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a)au inregistrat profit operational din activitatea operationala, respectiv din activitatea de exploatare in exercitiul financiar 2019;
b)sunt infiintati pana la data de 31 decembrie 2018 inclusiv;
c)se angajeaza sa asigure sustenabilitatea proiectului, respectiv sa asigure desfasurarea activitatii operationale/curente pentru o perioada de minimum 3 ani dupa expirarea duratei de implementare a proiectului;
d)dispun de cofinantare proprie a proiectului in procent de 5% pentru microintreprinderi, 10% pentru intreprinderile mici, respectiv 15% pentru intreprinderile mijlocii;
e)nu sunt considerati intreprindere in dificultate in anul 2019, in conformitate cu prevederile art. 2pct. 18din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei Europene din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea articolelor 107 si 108 din tratat, cu modificarile si completarile ulterioare;
f)nu au mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri europene, in ultimii 5 ani pentru aceleasi categorii de activitati sau nu deruleaza proiecte finantate in prezent, partial sau in totalitate, din alte surse publice, pentru aceleasi activitati;
g)se angajeaza sa prezinte dovezi privind rezonabilitatea costurilor pentru investitiile pentru care se solicita ajutor de minimis;
h)grantul pentru investitii in capacitatea de prestari servicii solicitat va avea o valoare minima de 50.000 de euro si o valoare maxima de 200.000 de euro pe ultimii 3 ani fiscali si nu depaseste de maximum 5 ori cifra de afaceri in anul 2019;
i)minimum 20% din valoarea proiectului reprezinta investitii care atesta caracterul verde in conformitate cu prevederile anexeinr. 1din Regulamentul delegat (UE) 2021/2.139 al Comisiei din 4 iunie 2021 de completare a Regulamentului (UE)2020/852al Parlamentului European si al Consiliului prin stabilirea criteriilor tehnice de examinare pentru a determina conditiile in care o activitate economica se califica drept activitate care contribuie in mod substantial la atenuarea schimbarilor climatice sau la adaptarea la schimbarile climatice si pentru a stabili daca activitatea economica respectiva aduce prejudicii semnificative vreunuia dintre celelalte obiective de mediu.

11. Ajutorul se acorda sub forma de asistenta financiara nerambursabila in una sau mai multe transe. Ajutoarele care pot fi platite in mai multe transe se actualizeaza la valoarea lor in momentul in care sunt acordate. Rata dobanzii care trebuie aplicata la actualizare este rata de actualizare aplicabila la data acordarii ajutoarelor.

12.Ajutoarele de minimis se acorda proiectelor finantate in baza cererii de finantare, elaborata in conformitate cu elementele prevazute in ghidul solicitantului, dar care nu vor impacta asupra criteriilor de eligibilitate din perspectiva legislatiei din domeniul ajutorului de stat, la care vor fi atasate urmatoarele:

a)declaratie privind incadrarea solicitantului in categoria microintreprinderilor, intreprinderilor mici si mijlocii si, daca este cazul, calculul numarului mediu anual de angajati, al cifrei de afaceri anuale nete si al activelor totale pentru intreprinderile partenere sau legate, conformanexei Ila Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicareaarticolelor 107si108din tratat, cu modificarile si completarile ulterioare;
b)declaratie privind componenta intreprinderii unice;
c)declaratie privind ajutoarele de minimis primite in ultimii 3 ani de catre intreprinderea unica;
d)declaratia pe propria raspundere a solicitantului privind faptul ca nu se afla in dificultate la 31.12.2019.

13. Conditii de eligibilitate pentru beneficiari si criterii de selectie la finantare a proiectelor

1.nu se afla in una dintre situatiile incompatibile cu acordarea finantarii din fonduri publice;
2.nu se afla in stare de insolventa, faliment, reorganizare judiciara, dizolvare, lichidare sau suspendare temporara a activitatii sau nu se afla in situatii similare in urma unei proceduri de aceeasi natura prevazute de legislatia sau de reglementarile nationale;
3.asigura din surse proprii valoarea cheltuielilor neeligibile si a celor conexe. Contributia proprie a beneficiarului, intr-o forma libera de ajutor de minimis/ajutor de stat, poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al actionarilor, altii decat organisme ale statului, sau din alte surse private;
4.nu fac obiectul unui ordin de recuperare, privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal si incompatibil cu piata comuna, sau, in cazul in care solicitantul a facut obiectul unui astfel de ordin, acesta trebuie sa fi fost deja executat si ajutorul integral recuperat, inclusiv dobanda de recuperare aferenta;
5.reprezentantul legal nu a fost condamnat printr-o hotarare judecatoreasca definitiva pentru un delict legat de conduita sa profesionala, pentru frauda, coruptie, participare la o organizatie criminala sau la orice alte activitati ilegale in detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;
6.reprezentantul legal nu a comis in conduita sa profesionala greseli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractanta le poate justifica;
7.reprezentantul legal nu este subiectul unui conflict de interese;
8.reprezentantul legal nu este vinovat de inducerea grava in eroare a AM POC prin furnizarea de informatii incorecte in cursul participarii la cererea de propuneri de proiecte;
9.fac dovada cofinantarii eligibile aferente proiectului si a cheltuielilor neeligibile asociate acestuia, exclusiv TVA (prin: prezentarea unui extras de cont sau linie/contract de credit emise de banca/institutie financiar bancara), in etapa de contractare;
10.indeplinesc orice alte conditii/cerinte specifice, care nu aduc atingere prevederilor in materie de ajutor de stat, care rezulta din dispozitiile legale aplicabile si Ghidul solicitantului.

14. Activitati, cheltuieli eligibile si intensitatea ajutorului de minimis

In cadrul schemei de ajutor de minimis pot fi finantate investitii in domeniul curent de activitate sau intr-un domeniu diferit de activitate, necesare pentru:

a)modernizarea/echiparea/racordul la utilitati publice/eficienta energetica a infrastructurilor de tip cladiri specifice aferente capacitatilor de productie/servicii existente, precum si pentru alte categorii de cheltuieli aferente infrastructurilor specifice de productie/servicii pentru care nu este necesara obtinerea de autorizatii de construire in conformitate cu legislatia specifica in vigoare;
b)dotarea cu echipamente, utilaje specifice, mobilier specific, dotari IT si pentru tranzitie verde, inclusiv pentru eficienta energetica, necesare activitatii de productie si servicii, precum si alte achizitii de bunuri de aceasta natura care sunt necesare capacitatilor de productie/servicii existente.
Beneficiarii de granturi pentru investitii destinate capacitatilor de prestare de servicii pot utiliza granturile pentru investitii alocate din fonduri externe nerambursabile pentru finantarea urmatoarelor categorii de cheltuieli:
a)cheltuieli pentru renovarea/modernizarea spatiilor de productie/servicii care fac obiectul cererii de finantare, inclusiv categorii de cheltuieli cu lucrari exceptate de la autorizare, precum si cheltuieli de sistematizare si amenajare teritoriala a terenurilor, cheltuieli cu racordarea la utilitati, cheltuieli privind accesibilitatea, daca aceste categorii de cheltuieli sunt necesare pentru realizarea investitiei si sunt incluse in valoarea acesteia;
b)cheltuieli pentru investitia de baza care cuprind:
1.dotari precum: utilaje, echipamente tehnologice si functionale cu si fara montaj, inclusiv IT&C, tehnologii software, dotari independente - cuprind cheltuielile pentru achizitionarea utilajelor si echipamentelor tehnologice, precum si a celor incluse in instalatiile functionale, inclusiv cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice si al utilajelor incluse in instalatiile functionale, inclusiv retelele aferente necesare functionarii acestora. Daca este necesar pentru montajul utilajelor tehnologice si efectuarea retelelor aferente, se pot include si cheltuieli cu racordarea utilitatilor necesare obiectivului - cheltuieli pentru asigurarea utilitatilor necesare obiectivului, inclusiv cheltuieli cu instruirea personalului necesar deservirii echipamentelor, utilajelor, cu conditia ca acestea sa nu fie mai mari de 5% din valoarea achizitiei si sa fie incluse in valoarea investitiei;
2.cheltuieli cu achizitionarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalatii de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotica, de natura mijloacelor fixe;
3.cheltuieli cu achizitionarea de mijloace de transport auto care sunt necesare activitatii de productie/servicii, transport si distributie, cu exceptia mijloacelor de transport care sunt aferente activitatii administrative sau care nu sunt in legatura cu obiectul cererii de finantare;
4.cheltuieli cu achizitionarea de instalatii/echipamente specifice in scopul obtinerii unei economii de energie, precum si sisteme care utilizeaza surse regenerabile/alternative de energie pentru eficientizarea activitatilor pentru care a solicitat finantare. Daca este necesar pentru instalarea/montarea acestor echipamente se pot include si cheltuieli pentru proiectare si asistenta tehnica. Aceste categorii de cheltuieli sunt eligibile numai daca sunt parte a activitatii de productie/servicii sau sustin aceste categorii de activitati si sunt in legatura cu obiectul cererii de finantare;
5.cheltuieli pentru proiectare si asistenta tehnica - proiectare si inginerie - cuprind cheltuielile pentru elaborarea documentatiilor necesare obtinerii acordurilor, avizelor si autorizatiilor aferente obiectivului de investitie;
c)cheltuieli cu transformarea digitala - active necorporale - care cuprind cheltuieli cu achizitionarea de brevete, licente, marci comerciale, programe informatice, alte drepturi si active similare. Valoarea eligibila a activelor necorporale nu poate depasi 20% din valoarea eligibila a activelor corporale ce fac obiectul proiectului;
d)cheltuieli pentru consultanta in limita a 5.000 de euro, pe baza de documente justificative pentru:
1.plata serviciilor de consultanta la elaborarea cererii de finantare si a tuturor studiilor necesare intocmirii acesteia, inclusiv a planului de afaceri;
2.plata serviciilor de consultanta pentru implementarea proiectului. Sunt incluse serviciile de consultanta in domeniul managementului proiectului, serviciile de consultanta/asistenta juridica in scopul elaborarii documentatiei de atribuire si/sau aplicarii procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica, daca este cazul;
e)cheltuieli cu activitatile obligatorii de publicitate si informare aferente proiectului - sunt eligibile in conformitate cu prevederile contractului de finantare, in limita a 5.000 de lei fara TVA. Cheltuielile cu activitati de marketing si promovare nu sunt eligibile;
f)taxa pe valoarea adaugata nedeductibila potrivit legislatiei nationale in domeniul fiscal si nerecuperabila.

15. Durata, bugetul schemei de ajutor de minimis si numarul estimat de beneficiari

Prezenta schema de ajutor de minimis se aproba prin ordin al ministrului investitiilor si proiectelor europene si se aplica de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si pana la data 31 decembrie 2022, platile putand fi efectuate de catre furnizorul de ajutor de minimis pana la data de 31 decembrie 2024.

Numarul total estimat al beneficiarilor in cadrul schemei de ajutor de minimis este de 478 de entitati.

Contractele de finantare se vor semna pana la data de 31 decembrie 2022.


LISTA domeniilor de activitate eligibile

85
Invatamant (clasa P)

8510
Invatamant prescolar

8520
Invatamant primar

8531
Invatamant secundar general

8532
Invatamant secundar, tehnic sau profesional

8541
Invatamant superior nonuniversitar

8542
Invatamant superior universitar

8551
Invatamant in domeniul sportiv si recreational

8552
Invatamant in domeniul cultural (limbi straine, muzica, teatru, dans, arte plastice si alte domenii)

8553
Scoli de conducere (pilotaj)

8559
Alte forme de invatamant n.c.a.

8560
Activitati de servicii-suport pentru invatamant

86
Activitati referitoare la sanatatea umana (clasa Q)

8610
Activitati de asistenta spitaliceasca

8621
Activitati de asistenta medicala generala

8622
Activitati de asistenta medicala specializata

8623
Activitati de asistenta stomatologica

8690
Alte activitati referitoare la sanatatea umana

87
Servicii combinate de ingrijire medicala si asistenta sociala, cu cazare (clasa Q)

8710
Activitati ale centrelor de ingrijire medicala

8730
Activitati ale caminelor de batrani si ale caminelor pentru persoane aflate in incapacitate de a se ingriji singure

8790
Alte activitati de asistenta sociala, cu cazare n.c.a.

88
Activitati de asistenta sociala, fara cazare (clasa Q)

8810
Activitati de asistenta sociala, fara cazare, pentru batrani si pentru persoane aflate in incapacitate de a se ingriji singure

8891
Activitati de ingrijire zilnica pentru copii

8899
Alte activitati de asistenta sociala, fara cazare, n.c.a.

95
Reparatii de calculatoare, de articole personale si de uz gospodaresc (clasa S)

9511
Repararea calculatoarelor si a echipamentelor periferice

9512
Repararea echipamentelor de comunicatii

9521
Repararea aparatelor electrocasnice, de uz casnic

9522
Repararea dispozitivelor de uz gospodaresc si a echipamentelor pentru casa si gradina

9523
Repararea incaltamintei si a articolelor din piele

9524
Repararea mobilei si a furniturilor casnice

9525
Repararea ceasurilor si a bijuteriilor

9529
Repararea articolelor de uz personal si gospodaresc n.c.a.

96
Alte activitati de servicii (clasa S)

9601
Spalarea si curatarea (uscata) articolelor textile si a produselor din blana

9602
Coafura si alte activitati de infrumusetare

9604
Activitati de intretinere corporala

9609
Alte activitati de servicii n.c.a.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

PFA sau SRL in 2023?

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "PFA sau SRL in 2023?"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x