Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 8 Octombrie 2022
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Ghidul solicitantului de granturi in industria prelucratoare

20 Sep 2022Conform legislatiei in vigoare!
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Ordinul nr. 1181/2022 privind aprobarea Ghidului solicitantului elaborat in baza Hotararii Guvernului nr. 959/2022 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind acordarea de granturi pentru investitii destinate industriei prelucratoare

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 908 din 15 septembrie 2022

Extras din GHIDUL SOLICITANTULUI elaborat in baza Hotararii Guvernului nr. 959/2022 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind acordarea de granturi pentru investitii destinate industriei prelucratoare

Acest document reprezinta un indrumar pentru solicitantii de ajutor de stat in cadrul schemei de ajutor de stat avand ca obiectiv acordarea de granturi pentru investitii destinate industriei prelucratoare.

Informatii privind modul de completare a documentelor care urmeaza a fi depuse in temeiul acestei scheme de ajutor de stat, precum si toate conditiile care trebuie indeplinite in vederea emiterii Acordului pentru finantare se regasesc in cuprinsul prezentului document si pe site-ul Ministerului Economiei, la urmatoarea adresa: http://www.economie.gov.ro.

In perioada de validitate a schemei de ajutor de stat, incepand cu momentul publicarii pe site-ul anterior mentionat a anuntului referitor la perioada de inregistrare a cererilor de acord pentru finantare, Ministerul Economiei pune la dispozitia solicitantilor adresa electronica ajutordestat@economie.gov.ro, prin intermediul careia pot fi adresate intrebari, sesizari si solicitari de clarificari, acestea urmand a fi solutionate in cel mai scurt timp, in cazul in care nu sunt deja tratate in cadrul acestui Ghid si pe site-ul precizat mai sus.

Obiectivul schemei de ajutor de stat

Schema de ajutor de stat isi propune sa sprijine intreprinderile prin acordarea de granturi pentru realizarea de investitii initiale sau pentru o investitie initiala in favoarea unei noi activitati economice in sectoarele care se regasesc in anexa nr. 1 la HG nr. 959/2022 (lista de mai jos).

Bugetul schemei de ajutor de stat

Bugetul total estimat al schemei de ajutor de stat reprezinta echivalentul in lei al sumei de 300 milioane euro pentru toata perioada de implementare, defalcat astfel:

a) credite de angajament pentru emiterea de acorduri pentru finantare pentru perioada 2022 - 2023;
b) credite bugetare pentru plata ajutorului de stat pentru perioada 2022 – 2027 Bugetul mediu anual maxim al schemei este echivalentul in lei al sumei de 150 milioane euro.

Perioada de valabilitate a schemei de ajutor de stat
Perioada de valabilitate a schemei de ajutor de stat este 1.09.2022-31.12.2023.

Atentie! Conform art. 4 din HG nr.959/2022, incepand cu 1.01.2024 nu se mai emit acorduri pentru finantare, in perioada 2022-2027 efectuandu-se platile in baza acordurilor pentru finantare emise.

Sectoare de activitate eligibile
Sectoarele de activitate eligibile sunt cele prevazute in anexa nr. 1 la HG nr. 959/2022.

Lista sectoarelor de activitate eligibile (anexa 1 la HG 959/2022)


CAEN - Denumire

C. INDUSTRIA PRELUCRATOARE

11 - Fabricarea bauturilor
13 - Fabricarea produselor textile
14 - Fabricarea articolelor de imbracaminte
15 - Tabacirea si finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj si marochinarie, harnasamentelor si incaltamintei; prepararea si vopsirea blanurilor
16* - Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn si pluta, cu exceptia mobilei; fabricarea articolelor din paie si din alte materiale vegetale impletite
17 - Fabricarea hartiei si a produselor din hartie
19 - Fabricarea produselor de cocserie si a produselor obtinute din prelucrarea titeiului
20 - Fabricarea substantelor si a produselor chimice
21 - Fabricarea produselor farmaceutice de baza si a preparatelor farmaceutice
22 - Fabricarea produselor din cauciuc si mase plastice
23 - Fabricarea altor produse din minerale nemetalice
25 - Industria constructiilor metalice si a produselor din metal, exclusiv masini, utilaje si instalatii
26 - Fabricarea calculatoarelor si a produselor electronice si optice
27 - Fabricarea echipamentelor electrice
28 - Fabricarea de masini, utilaje si echipamente
29 - Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor si semiremorcilor
30 - Fabricarea altor mijloace de transport
31 - Fabricarea de mobila
32 - Alte activitati industriale
33 - Repararea, intretinerea si instalarea masinilor si echipamentelor
38 - Colectarea, tratarea si eliminarea deseurilor; activitati de recuperare a materialelor reciclabile

Atentie! Daca intreprinderea isi desfasoara activitatea intr-un sector de activitate care nu se regaseste in anexa de mai sus, dar solicita finantare pentru realizarea unei investitii initiale intr-un sector de activitate care se regaseste in anexa de mai sus si care este prevazut in Certificatul constatator, respectiva investitie poate fi eligibila pentru finantare sub conditia respectarii tuturor criteriilor aplicabile prevazute in schema.

Criterii de eligibilitate ale solicitantului

Pentru a fi inclus ca potential beneficiar al schemei de ajutor de stat, intreprinderile trebuie sa indeplineasca cumulativ, la data depunerii cererii, urmatoarele criterii de eligibilitate:
a) sunt inregistrate conform Legii societatilor comerciale nr. 31/1990 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) activitatea intreprinderii se incadreaza in codurile CAEN prevazute in Anexa nr. 1 la HG nr.959/2022;

Atentie! Finantarea poate fi solicitata pentru un singur cod CAEN. Activitatea pentru care se solicita finantare poate fi principala sau secundara.

c) nu inregistreaza debite restante la bugetele componente ale bugetului general consolidat;
d) nu se afla in procedura de executare silita, insolventa, faliment, reorganizare judiciara, dizolvare, inchidere operationala, lichidare sau suspendare temporara a activitatii;
e) nu sunt considerate intreprinderi in dificultate; cu toate acestea, prezenta schema se aplica, prin derogare, intreprinderilor care nu se aflau in dificultate la 31 decembrie 2019, dar care au devenit intreprinderi aflate in dificultate in perioada 1 ianuarie 2020- 31 decembrie 2021;
f) nu fac obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, in cazul in care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost deja executate si ajutorul integral recuperat, inclusiv dobanda de recuperare aferenta conform prevederilor legale in vigoare;
g) asigura o contributie financiara de cel putin 25% din costurile eligibile, fie prin resurse proprii, fie prin finantare externa, sub o forma care sa nu faca obiectul niciunui alt ajutor public;
h) confirma ca in cei doi ani anteriori cererii de ajutor, nu a efectuat o relocare catre unitatea in care urmeaza sa aiba loc investitia initiala pentru care se solicita ajutorul si ofera un angajament ca nu va face acest lucru pentru o perioada de pana la doi ani dupa finalizarea investitiei initiale pentru care se solicita ajutorul;
i) au rentabilitatea cifrei de afaceri mai mare decat zero in unul din ultimele trei exercitii financiare incheiate;

Atentie! Rentabilitatea cifrei de afaceri= 100 x (Profit net / Cifra de afaceri). Datele se preiau din Formularul F 20 – Situatii financiare

j) au capitalurile proprii pozitive in ultimul exercitiu financiar incheiat;
k) au capital social subscris varsat in conditiile legii in valoare de minimum 100.000 lei;
l) minimum 10% din valoarea proiectului reprezinta investitii verzi;
m) investitiile realizate au o valoare, in echivalent lei, de minim 3 milioane euro cu TVA
n) respecta conditionalitatile prevazute in Recomandarea (UE) 2020/1039:
  • sa nu fie rezidente din punct de vedere fiscal in jurisdictiile care figureaza in lista Uniunii Europene a jurisdictiilor necooperante, sau se supun legislatiei fiscale a acestora;
  • sa nu fie controlate, direct sau indirect, de actionari din jurisdictiile care figureaza in lista Uniunii Europene a jurisdictiilor necooperante;
  • sa nu controleze, direct sau indirect, filialele sau sediile permanente proprii in jurisdictiile care figureaza pe lista Uniunii Europene a jurisdictiilor necooperante;
  • sa nu exercite dreptul de proprietate in comun cu intreprinderile aflate in jurisdictiile care figureaza pe lista Uniunii Europene a jurisdictiilor necooperante.
Documente care trebuie sa insoteasca cererea de acord pentru finantare
 
Cererea de acord pentru finantare este insotita de urmatoarele documente:
a) certificat constatator extins eliberat cu cel mult 10 zile lucratoare inainte de data inregistrarii cererii de acord, fie in original, emis de Oficiul Registrului Comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul intreprinderea, fie electronic, cu informatii obtinute de pe portalul de servicii al Oficiului National al Registrului Comertului;
b) situatii financiare anuale aprobate ultimului exercitiu financiar incheiat;
c) pentru intreprinderile in dificultate in perioada 2020-2021,, situatii financiare anuale aprobate pentru ultimii doi ani financiari, inclusiv 2018 si 2019; Se vor atasa Formularele 10, 20, 30 si 40 si dovada depunerii acestora la ANAF.
d) certificat de atestare fiscala privind indeplinirea obligatiilor de plata la bugetul general consolidat;
e) certificat de atestare fiscala privind indeplinirea obligatiilor de plata catre bugetul local, in  original, pentru unitatea sau punctul de lucru, dupa caz, unde se realizeaza investitia;
f) plan de afaceri si investitii, insotite de documentele solicitate in cadrul acestora; Planul de afaceri trebuie sa reliefeze eficienta economica a intreprinderii si viabilitatea investitiei pentru care se solicita sprijin financiar.
g) plan de creare a locurilor de munca; Creare de locuri de munca reprezinta cresterea neta a numarului de locuri de munca create direct de intreprindere pentru atingerea obiectivelor proiectului de investitii dupa depunerea cererii de acord pentru finantare, in raport cu media celor 12 luni precedente lunii in care se inregistreaza cererea de acord pentru finantare, dupa deducerea din numarul aparent de locuri de munca create a locurilor de munca pierdute.

Fiecare loc de munca creat prin investitie se mentine pentru o perioada de cel putin 5 ani in cazul intreprinderilor mari sau, cel putin 3 ani, in cazul IMM-urilor de la data la care locul de munca a fost ocupat pentru prima data. Costul salarial eligibil reprezinta costul salarial cuprinzand salariul brut precum si contributiile obligatorii ale angajatorului aferente, conform prevederilor legale in vigoare.

Acordarea ajutorului de stat

In vederea obtinerii acordului pentru finantare, intreprinderea trebuie sa transmita Ministerului Economiei cererea pentru acord pentru finantare insotita de documentele prevazute in ghid.

Atentie! Intreprinderea solicitanta depune, direct sau prin posta (servicii de curierat) cu confirmare de primire, la Registratura generala a Ministerului Economiei din calea Victoriei nr. 152 sector 1 Bucuresti, cererea de acord pentru finantare insotita de documentele justificative necesare pentru evaluare intr-un exemplar pe suport de hartie si in format electronic de tip memory stick. Pe plic se va mentiona Directia Politici Industriale si Competitivitate - HG nr.959/2022.

Inregistrarea cererilor de acord pentru finantare se realizeaza doar in intervalul sesiunilor de 30 de zile lucratoare, comunicate pe site-ul Ministerului Economiei. Anuntul privind deschiderea sesiunilor se va realiza cu cel putin 30 zile lucratoare inainte de deschiderea sesiunilor.

Cererile de acord pentru finantare inregistrate in afara sesiunilor se restituie intreprinderilor.

Solutionarea Cererii de acord pentru finantare

In urma etapei de verificare, Ministerul Economiei transmite intreprinderilor solicitante, dupa caz:
  • Acordul pentru finantare sau proiectul acordului pentru finantare, dupa caz;
  • Solicitare de informatii si/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finantare;
  • Scrisoare de respingere a cererii de acord pentru finantare.
Proiectele de acord pentru finantare se aproba in ordinea in care au fost emise, sub conditia aprobarii sau suplimentarii bugetului anual alocat schemei, in conformitate cu prevederile legilor bugetare anuale.

Pe intreaga perioada de implementare, reprezentantii Ministerului Economiei au dreptul de a verifica permanent indeplinirea criteriilor de eligibilitate ale beneficiarului ajutorului de stat si realizarea actiunilor asumate de acesta prin planul de afaceri, planul de investitii si/sau planul de creare a locurilor de munca.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

PFA sau SRL in 2023?

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "PFA sau SRL in 2023?"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x