Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 28 Martie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

HG nr. 864/2020. Reglementari care modifica normele metodologice de aplicare a Codului fiscal

20 Oct 2020
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Hotararea Guvernului nr. 864/2020 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016

Publicare:  Monitorul Oficial, Partea I nr. 956 din 16 octombrie 2020

Principalele modificari ale normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal

A. Taxa pe valoarea adaugata

1. modificari in ceea ce priveste obligatia de inregistrare in scopuri de TVA a unei persoane fizice care desfasoara activitati economice, constand in vanzari de bunuri imobile.

Modificarile fata de situatia anterioara constau in faptul ca indiferent daca a doua livrare este taxabila sau scutita (vanzare cladire veche sau teren care nu este construibil in sensul art 292 alin 2 lit f din CF), persoana fizica va deveni persoana impozabila in sens TVA dupa cea de-a doua tranzactie.

Astfel, daca o persoana fizica vinde in luna ianuarie 2020 un teren construibil sau o constructie noua in sensul art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, desi, in principiu, operatiunea nu ar fi scutita de taxa conform art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, indiferent de valoarea livrarii, daca persoana fizica nu realizeaza si alte operatiuni pentru care ar deveni persoana impozabila in cursul anului 2020, aceasta operatiune este considerata ocazionala si persoana fizica nu datoreaza TVA pentru respectiva livrare.

Daca in acelasi an, in luna martie, aceeasi persoana fizica livreaza un teren sau o constructie, indiferent daca livrarea este taxabila sau scutita conform art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, respectiva persoana va deveni persoana impozabila dupa cea de-a doua tranzactie.

Daca valoarea cumulata a celor doua tranzactii depaseste plafonul de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal, persoana fizica are obligatia sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, cel tarziu in termen de 10 zile de la data depasirii plafonului, respectiv de la data de 1 a lunii urmatoare celei in care plafonul a fost depasit, conform art. 310 alin. (6) din Codul fiscal.

2. nu se va colecta TVA , nu constituie livrare de bunuri acordarea in mod gratuit de bunuri pentru scopuri legate de desfasurarea activitatii economice a persoanei impozabile.

In aceasta categorie se cuprind, fara a se limita la acestea, bunurile pe care persoana impozabila le acorda gratuit angajatilor sai si care sunt legate de desfasurarea in conditii optime a activitatii economice, cum sunt, de exemplu: echipamentul de protectie si uniformele de lucru, pentru contravaloarea care nu este suportata de angajati, materiale igienico-sanitare in vederea prevenirii imbolnavirilor.

Nu se incadreaza in aceasta categorie orice gratuitati acordate propriilor angajati sau altor persoane, daca nu exista nicio legatura cu desfasurarea in conditii optime a activitatii economice, cum sunt: cotele gratuite de energie electrica acordate persoanelor pensionate din sectorul energiei electrice, abonamentele de transport acordate gratuit pentru diverse categorii de persoane si altele de aceeasi natura.

Exemplu: Pentru facilitarea accesului la un centru comercial o societate a depus diligentele necesare pentru construirea unui sens giratoriu. O parte a sensului giratoriu a fost construita pe terenul apartinand domeniului public, iar o parte pe terenul societatii. Dupa finalizarea lucrarilor, pentru care primaria a obtinut autorizatie de construire, sensul giratoriu si partea din terenul aferent apartinand societatii vor fi donate primariei. Desi contractul prevede ca sensul giratoriu va fi donat primariei, intrucat bunurile construite pe domeniul public apartin unitatii administrativ-teritoriale, din punctul de vedere al TVA nu se considera ca are loc o livrare de bunuri de la societate la primarie pentru lucrarile efectuate pe terenul primariei. Acestea reprezinta din punctul de vedere al TVA servicii acordate gratuit. In ceea ce priveste donatia partii din sensul giratoriu construite pe terenul societatii si a terenului aferent, aceasta reprezinta din punctul de vedere al TVA o livrare de bunuri cu titlu gratuit. Atat prestarile de servicii, cat si livrarea de bunuri, acordate gratuit, se considera ca au fost efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, respectiv pentru facilitarea accesului la centrul comercial, nefiind in sfera de aplicare a TVA. Societatea in cauza beneficiaza de dreptul de deducere a TVA conform prevederilor art. 297 din Codul fiscal.

3. nu se colecteaza TVA, datorita faptului ca nu constituie livrare de bunuri, transferul alimentelor destinate consumului uman care are loc oricand in ultimele 10 zile de valabilitate pana la data durabilitatii minimale a alimentelor respective.

Durata minimala pentru valabilitatea unui produs este aceea prevazuta la punctul 4 din Anexa la Legea nr. 217/2016.

4. dispozitii privind cupoanele valorice:

a. cupoanele valorice pot fi in format fizic sau electronic.
b.instrumentele care ii confera detinatorului dreptul sa beneficieze de o reducere la achizitionarea de bunuri sau servicii, dar nu-i confera dreptul de a primi aceste bunuri sau servicii, nu sunt considerate cupoane valorice.
c. tichetele pentru care nu se cunosc toate elementele necesare determinarii taxei datorate, cum ar fi: tichetele de masa, tichetele de vacanta, tichetele cadou si altele asemenea, sunt considerate cupoane valorice cu scop multiplu.

5. modificari in cazul leasingului

Avansul perceput pentru transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing este considerat o rata de leasing, respectiv o prestare de servicii, pentru care faptul generator de taxa intervine la data emiterii facturii sau la data incasarii avansului.  

In situatia in care in avans se include si incasarea unei parti din contravaloarea livrarii de bunuri care are loc la sfarsitul perioadei de leasing (valoarea reziduala), faptul generator pentru aceasta parte va intervene atunci cand se transfera dreptul de proprietate asupra bunului care face obiectul contractului de leasing.

6. precizari privind cota redusa de TVA de 9% in cazul livrarii apei de irigatii

Se aplica cota redusa de TVA de 9% de orice persoana care livreaza apa de irigatii care este transportata prin infrastructura principala si/sau secundara de irigatii. In categoria persoanelor care livreaza apa destinata irigatiilor se cuprind inclusiv furnizorii de apa din Dunare, din rauri interioare, izvoare, lacuri de acumulare sau alte surse de apa, care alimenteaza sistemele de irigatii.

7. precizari privind cota redusa de TVA de 5% in cazul livrarii de manuale scolare, carti, ziare si reviste

Cota redusa de 5% se aplica pentru livrarea de manuale scolare, carti, ziare si reviste, inclusiv pentru cele inregistrate pe suport electromagnetic sau pe alte tipuri de suporturi. Cartile si manualele scolare sunt tipariturile care au cod ISBN, inclusiv partiturile muzicale imprimate care au cod ISMN, indiferent de suportul pe care sunt livrate. Ziarele si revistele sunt orice tiparituri care au cod ISSN, indiferent de suportul pe care sunt livrate.

Nu se aplica cota redusa a taxei pe valoarea adaugata pentru livrarea de carti, ziare si reviste care sunt destinate in principal sau exclusiv publicitatii. Prin sintagma "in principal" se intelege ca mai mult de jumatate din continutul cartii, ziarului sau revistei este destinat publicitatii.
De asemenea, nu se aplica cota redusa a taxei pentru livrarea de carti, ziare si reviste, in cazul in care acestea sunt furnizate pe cale electronica, operatiunile fiind considerate prestari de servicii, conform art. 7 alin. (2) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata.

8. precizari privind cota redusa de TVA de 5% in cazul livrarii de locuinte ca parte a politicii sociale

Cota redusa de taxa de 5% prevazuta la art. 291 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal se aplica numai pentru livrarea, astfel cum este definita la art. 270 alin. (1) din Codul fiscal, a locuintelor ca parte a politicii sociale, respectiv pentru transferul dreptului de a dispune ca si un proprietar de bunurile prevazute la art. 291 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal.

In aplicarea art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal:
a) prin locuinta se intelege constructia alcatuita din una sau mai multe camere de locuit, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare, care, la data livrarii, satisface cerintele de locuit ale unei persoane ori familii;
b) anexele gospodaresti nu se iau in calculul suprafetei utile a locuintei de 120 mp;
c) valoarea-limita de 450.000 lei cuprinde valoarea locuintei, inclusiv valoarea cotelor indivize din partile comune ale imobilului si a anexelor gospodaresti si, dupa caz, a terenului pe care este construita locuinta, dar exclude unele drepturi de servitute legate de locuinta respectiva;

Suprafata utila a locuintei prevazute la art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal trebuie sa fie inscrisa in documentatia cadastrala anexata la actul de vanzare-cumparare incheiat in conditiile legii.

Persoanele impozabile care livreaza locuinte vor aplica cota de 5%, inclusiv pentru avansurile aferente acestor livrari, daca din contractele incheiate rezulta ca la momentul livrarii vor fi indeplinite toate conditiile impuse de art. 291 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal. In situatia in care avansurile au fost facturate prin aplicarea cotei standard de TVA, la livrarea bunului imobil se efectueaza regularizarile prevazute la art. 291 alin. (4) din Codul fiscal in vederea aplicarii cotei de 5%, daca toate conditiile impuse de art. 291 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal, astfel cum sunt detaliate si de prezentele norme metodologice, sunt indeplinite la data livrarii.

Pentru cladirile prevazute la art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 1, 2 si 4 din Codul fiscal, cumparatorul va pune la dispozitia vanzatorului o declaratie pe propria raspundere, autentificata de un notar, din care sa rezulte ca va utiliza aceste cladiri conform destinatiei prevazute de lege, care se pastreaza de vanzator pentru justificarea aplicarii cotei reduse de TVA de 5%. Declaratia trebuie prezentata cel mai tarziu pana la momentul livrarii cladirii respective.

Mai jos va prezentam situatiile prevazute la art. 291 alin 3, lit. c) pct. 1, 2 si 4 din Codul fiscal:
„1. livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept camine de batrani si de pensionari;
2. livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept case de copii si centre de recuperare si reabilitare pentru minori cu handicap;
4. livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, catre primarii in vederea atribuirii de catre acestea cu chirie subventionata unor persoane sau familii a caror situatie economica nu le permite accesul la o locuinta in proprietate sau inchirierea unei locuinte in conditiile pietei”.

9. precizari privind cota redusa de TVA de 5% pentru cazarea in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara

Cota redusa de taxa de 5% se aplica pentru tipurile de cazare in structurile de primire turistica cu functiune de cazare. In cazul cazarii cu demipensiune, cu pensiune completa sau cu "all inclusive, cota redusa de TVA (5%) se aplica asupra pretului total al cazarii, care poate include si bauturi alcoolice.

10. precizari privind cota redusa de TVA de 5% pentru serviciile de restaurant si catering

Cota de TVA in cazul livrarii unui pachet de bunuri/servicii este cea corespunzatoare operatiunii (livrarii/prestarii) principale.

Pentru bauturile alcoolice servite la restaurant sau oferite in cazul serviciilor de catering se aplica cota standard de TVA, dar nu se considera ca are loc o livrare separata de bunuri, oferirea de bauturi alcoolice facand parte din serviciile de restaurant sau de catering.

Un restaurant care vinde si mancare pentru a fi servita in afara locatiei restaurantului nu realizeaza o prestare de servicii de restaurant, ci o livrare de bunuri, pentru care aplica cota redusa de TVA de 9%, inclusiv pentru caserola sau paharele in care sunt servite alimentele sau bauturile nealcoolice, chiar daca contravaloarea acestora ar fi evidentiata separat pe bonul fiscal. In acest caz se considera ca livrarea alimentelor este livrarea principala care atrage aceeasi cota de TVA livrarii caserolei sau a paharului, acestea fiind livrari accesorii, nu un scop in sine pentru client.

In situatia in care se comercializeaza un pachet care cuprinde bunuri/servicii supuse atat cotei reduse de TVA, cat si cotei standard de TVA si se poate stabili o operatiune principala, cota de TVA aplicabila pachetului este cota de TVA aplicabila operatiunii principale, chiar daca pretul fiecarui element care compune pretul total platit de un consumator pentru a putea beneficia de aceasta prestatie poate fi identificat, astfel cum s-a pronuntat si Curtea Europeana de Justitie in Cauza C-463/16 Stadion Amsterdam CV.

Exemplu: O persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA ofera posibilitatea achizitionarii unui pachet de bunuri si servicii constand in acces la un eveniment sportiv si facilitati in cadrul evenimentului sportiv, precum: servicii de catering/restaurant, produse alimentare, acces la parcare. In aceasta situatie, chiar daca pretul fiecarui element care compune pretul total platit de un consumator pentru a putea beneficia de aceasta prestatie ar putea fi identificat, cota de TVA aplicabila pachetului este de 5%, respectiv cota de TVA aferenta accesului la evenimentul sportiv care reprezinta prestatia principala.

11. in sfera operatiunilor scutite de TVA se cuprind si operatiunile de administrare a creditelor si/sau administrare a garantiilor de credit, efectuate de catre una dintre institutiile financiare care acorda creditul sindicalizat si care este desemnata de ceilalti participanti la contractul de credit sindicalizat pentru administrarea creditului/ administrarea garantiilor de credit.

12. in sfera operatiunilor scutite de TVA reprezentand administrarea de fonduri speciale de investitii vor intra si fondurile de pensii ocupationale, alaturi de  fondurile de pensii administrate privat si fondurile de pensii facultative.

13. precizari privind ajustarea TVA in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate.

Situatiile mentionate in Codul fiscal care conduc la neajustarea TVA pot fi aplicate cumulativ, de exemplu, pentru un stoc de produse exista o pierdere datorata unor perisabilitati, dar stocul respectiv poate fi distrus ca urmare a degradarii calitative, ceea ce conduce la neajustarea taxei.

14. precizari privind ajustarea TVA in cazul bunurilor de capital, in situatia in care persoanele impozabile au avut codul de TVA anulat.

In situatia in care bunurile de capital au fost utilizate pentru realizarea de operatiuni cu drept de deducere, altele decat cele constand in livrarea in regim de taxare a bunurilor respective, in perioada in care persoanele impozabile au avut codul de TVA anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal, acestea au dreptul, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, sa efectueze o ajustare pozitiva pentru o cincime sau o douazecime din taxa dedusa initial pentru fiecare an din perioda in care au avut codul de TVA anulat si in care bunurile de capital au fost utilizate pentru realizarea de operatiuni cu drept de deducere. Ajustarea se reflecta in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.

15. inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile a carei cifra de afaceri realizata in cursul unui an calendaristic este inferioara plafonului de scutire, dar care opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa, este prima zi a lunii urmatoare celei in care persoana impozabila solicita inregistrarea.

16. in anexa 1 la HG 864/2020 sunt prevazute criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA si carora le-a fost anulat codul de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal (risc fiscal ridicat).

B. Impozitul pe profit

Se includ in categoria cheltuielilor deductibile la calculul rezultatului fiscal, urmatoarele cheltuieli: „cheltuielile efectuate in vederea respectarii obligatiilor de compensare prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 189/2002 privind operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 354/2003, cu modificarile si completarile ulterioare”

C. Accize

1. Operatorii economici care solicita autorizarea ca antrepozitari pentru productia de alcool si de distilate care utilizeaza pentru realizarea productiei exclusiv instalatii tip alambic, trebuie sa depuna o declaratie pe propria raspundere privind capacitatea vaselor de depozitare detinute, precum si a capacitatii de incarcare a instalatiei/instalatiilor tip alambic aflate in incinta locatiei propuse pentru autorizare.

2. Un loc poate fi autorizat ca antrepozit fiscal de productie sau de depozitare de produse energetice numai daca este echipat cu rezervoare standardizate sau cu rezervoare si recipiente calibrate, distincte pentru fiecare produs accizabil inregistrat in stoc, materii prime, semifabricate, produse finite, dupa caz, operatorii economici care solicita autorizarea fiind obligati sa detina, pentru fiecare dintre rezervoarele si recipientele calibrate, certificate eliberate de Biroul Roman de Metrologie Legala sau de un laborator de metrologie agreat de acesta.

3. Pentru bauturile alcoolice si produsele din tutun prelucrat retrase de pe piata in conditiile prevazute la art. 400 alin. (2) din Codul fiscal, accizele platite pot fi restituite. Prin retragere de pe piata se intelege retragerea din circuitul economic a produselor eliberate pentru consum, in vederea reciclarii, reconditionarii sau distrugerii acestora.

In acest caz operatorul economic anunta in scris autoritatea vamala teritoriala despre intentia de a retrage de pe piata produsele accizabile, in vederea reciclarii, reconditionarii, distrugerii, cu cel putin 7 zile lucratoare inainte de data la care incepe/se realizeaza distrugerea acestora, ori produsele sunt introduse in antrepozitul fiscal de productie, in cazul reciclarii sau reconditionarii. Distrugerea bauturilor alcoolice si a produselor din tutun prelucrat retrase de pe piata poate fi efectuata fie in antrepozit fiscal, fie intr-o alta locatie stabilita de operatorul care retrage produsele de pe piata, cu conditia respectarii prevederilor legislatiei de mediu in materie de distrugere.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x