Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 8 Februarie 2023
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Institutii publice: dispare dosarul cu sina

09 Ian 2023Conform legislatiei in vigoare!
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Legea nr. 9/2023 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 14 din 05 ianuarie 2023

Va intra in vigoare la 04 iulie 2023!

Principalele obligatii ale institutiilor publice, organelor de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanelor juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public (modificari/completari la OUG 41/2016):

1. Obligatia de a publica, din oficiu, informatii si modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, in format electronic, atat pe pagina de internet proprie, cat si pe punctul de contact unic electronic, in varianta actualizata si intr-un format tehnic care sa permita descarcarea si editarea lor in scopul completarii in format electronic de catre beneficiar.

Prevederile de mai sus sunt aplicabile numai acelor servicii publice pentru care este obligatorie, conform legii, completarea unor formulare sau cereri.

2. Obligatia sa accepte copia in format electronic dupa cartea de identitate, transmisa prin e-mail, asigurand conditiile prevazute de reglementarile legale privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal.

Toate institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, au obligatia sa publice o adresa de e-mail pentru primirea in format electronic a copiei dupa cartea de identitate, pe punctul de contact unic electronic si pe pagina proprie de internet.

3. Obligatia sa elimine cerinta de depunere a copiilor legalizate dupa documente la furnizarea serviciilor publice, inlocuindu-le cu certificarea conformitatii cu originalul de catre functionarul competent.
In cazul in care persoana se prezinta cu copia legalizata dupa document, in scopul furnizarii serviciului public, institutia publica este obligata sa o accepte.

4. Se interzice institutiilor publice, organelor de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanelor juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, sa solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, in vederea solutionarii cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de catre alte institutii publice, organe de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoane juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica.

Institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, solicita entitatilor care au emis documentele prevazute mai sus, in format electronic, copii sau extrase ale acestora, in baza consimtamantului expres al beneficiarului serviciului public.

5. Nu pot solicita persoanelor fizice sau persoanelor juridice, in vederea solutionarii cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, dosare, dosare cu sina, precum si niciun alt articol sau obiect de birotica sau papetarie.

Prevederile de mai sus se aplica si in cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la concursurile pentru ocuparea unei functii publice, precum si in cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la procedurile de achizitii publice.

Nu pot percepe taxe suplimentare pentru acoperirea costurilor articolelor sau obiectelor prevazute mai sus.

Sunt obligate sa accepte documentele eliberate de catre persoanele juridice de drept public sau de drept privat in format electronic, care au o semnatura electronica calificata sau avansata.

6. Obligatia de a asigura, in mod gratuit, fotocopierea acestora in cazul in care solicita copii in format fizic pe hartie pentru diverse acte, cereri sau formulare. Prevederile prezentului alineat nu se aplica pentru actele, cererile sau formularele emise de autoritatile si institutiile publice centrale.

7. Obligatia de a specifica pe formularele proprii durata de completare a fiecaruia si motivul colectarii informatiei. Fiecare entitate dintre cele enumerate anterior isi va intocmi metodologia de calcul al duratei de completare a unui formular, metodologie disponibila pe pagina proprie de internet si aprobata prin ordin al conducatorului institutiei.

8. Obligatia de a oferi metode alternative de plata a serviciilor publice furnizate contra cost, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul altor sisteme de plata.

9. Obligatia de a folosi cu precadere mijloacele electronice pentru comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice, acolo unde beneficiarul are si este de acord sa furnizeze o adresa de posta electronica.

10. Obligatia ca, impreuna cu fiecare set de date incarcat pe portalul www.data.gov.ro, sa incarce si denumirea, descrierea si durata de timp in care este recomandata actualizarea setului de date.

11. Obligatia de a publica seturi de date de interes public pe portalul www.data.gov.ro. Procedura de publicare si de actualizare a acestor seturi de date se stabileste prin hotarare a Guvernului.

12. Obligatia de a prevedea explicit in caietele de sarcini si in contractele aferente procedurilor de achizitie publica demarate, care includ dezvoltari de programe informatice la solicitarea institutiei sau autoritatii, faptul ca toate drepturile patrimoniale de autor asupra tuturor operelor create de catre contractant sau membrii asocierii, aferente produsului sau serviciului livrat, se transfera catre autoritatea contractanta.

13. Obligatia de a analiza taxele aferente serviciilor publice furnizate sau, dupa caz, serviciilor publice pentru care monitorizeaza si/sau controleaza furnizarea, precum si procedurile de furnizare si numarul de documente solicitate beneficiarului pentru furnizarea serviciilor publice respective. Fiecare autoritate dintre cele mentionate anterior are obligatia de a inainta Guvernului un raport sintetic cu privire la cele constatate, precum si propuneri de interventie, precum inlaturarea/comasarea de taxe, proceduri sau documente.

Legea intra in vigoare la 180 de zile de la data publicarii acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I (4 iulie 2023).

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

PFA sau SRL in 2023?

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "PFA sau SRL in 2023?"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x