Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 23 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

IOSS, OSS si conditii de aplicare cu 01.07.2021

valabil la 09 Iun 2021
Vera Constantin Raspuns oferit de
Vera Constantin

Expert contabil

Intrebare: Suntem o multinationala producatoare de componente auto pentru extern. Referitor la noul termen IOSS (The Import one Stop Shop) care se aplica de la 1.07.2021, cine trebuie sa aplice sau sa aiba acest IOSS? Care sunt conditiile de aplicare?

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: peste 50 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: 2932

Raspuns:
Sistemul Mini One-Stop Shop se aplica companiilor care vand bunuri si servicii digitale B2C pentru gestionarea TVA ului din UE.
MOSS a intrat in vigoare in 2015 si a simplificat si eficientizat procesul fiscal pentru proprietarii de afaceri.
 
Iata esenta:
Se numeste ghiseu unic, deoarece in calitate de proprietar de afacere, trebuie sa va inregistrati pentru TVA UE doar intr-o singura tara - tara dvs. de origine sau, daca sunteti o afacere straina, baza de domiciliu adoptata.
 
Aici se si depun declaratiile de tva. Chiar daca o societate vinde clientilor din mai multe tari si percepe cote de TVA diferite, atunci cand termenele de raportare apar in fiecare trimestru, societatea trimite totul in acel loc in care este inregistrata.
 
Ghiseu unic (OSS) - pentru intreprinderile din UE care vand clientilor din alte tari ale UE.
 
Import One-Stop Shop (IOSS) - pentru companiile din afara UE care vand clientilor din UE. Dar numai pentru marfurile cu valoare redusa pana la 150 EURO.
Firmele pot utiliza una dintre cele de mai sus, in functie de faptul daca afacerea firmelor respective se afla sau nu in interiorul Uniunii.
 
OSS - Ghiseu unic pentru intreprinderile din UE
 
Daca vanzarile transfrontaliere raman sub 10.000 EURO pe an, societatile respecta regulile TVA din tara de origine, percepand rata locala pentru toate vanzarile B2C si depunand ca de obicei.
 
Odata ce s-a depasit acel prag de 10.000 EURO , societatea are posibilitatea sa se inscrie in schema Union OSS.
Dupa inregistrarea pe site-ul fiscal veti primi un numar inregistrat de TVA si acces la portalul online.
 
Fiecare stat membru al UE are propria rata de TVA. Si pentru fiecare vanzare B2C pe care o efectueaza o societate, trebuie sa aplice cota locala de TVA a tarii in care se afla cumparatorul final.
 
De exemplu, daca societatea vinde cuiva din Franta, tranzactia este supusa TVA-ului francez de 20%.
Pentru vanzarile B2C in UE, trebuie emisa factura consumatorului.
 
Soicetatea va depune declaratii OSS TVA dupa fiecare trimestru, pana la sfarsitul lunii urmatoare. La sfarsitul procesului de depunere online, vi se va spune cat de mult datorati (sau cat veti fi rambursat).
 
IOSS - ghiseul unic de import pentru companiile din afara UE
 
Aceasta schema este destinata in special vanzarii de bunuri de valoare mica (care nu depasesc 150 EUR) din afara UE cumparatorilor din interiorul UE. Daca valoarea bunurilor dvs. este mai mare decat aceasta, atunci ar trebui sa respectati alte reguli traditionale de TVA la import.

Daca o firma este din afara UE se pate inscrie pentru TVA intr-un stat membru al UE. Site-ul fiscal al tarii ar trebui sa va ofere optiunea de a se inregistra in conformitate cu noile reguli de comert electronic cu TVA. Societatea de asemenea va primi un numar inregistrat cu TVA si acces la portalul online.

Companiile care vand produse online si cele care furnizeaza servicii catre clienti persoane fizice din Uniunea Europeana (UE) pot adera incepand cu 01.07.2021 la un nou sistem de administrare fiscala a TVA ului.

Astfel va deveni operational sistemul One Stop Shop (OSS) la nivelul UE ce va permite firmelor sa declare electronic si sa plateasca TVA-ul aferent unor bunuri si servicii furnizate consumatorilor finali.
 
Inca de la 1 aprilie este posibila inregistrarea electronica in sistemul OSS pe site-ul ANAF. Folosirea sa este insa optionala si este posibila abia cu 01.07.2021. Asadar, incepand cu 1 aprilie 2021, portalul www.anaf.ro ofera posibilitatea inregistrarii electronice in sistemul One Stop Shop OSS (Regim special de TVA) fiind o adaptare la prevederile unei directive europene.

In conformitate cu prevederile Directivei TVA nr. 112/2006 referitoare la implementarea pachetului TVA privind comertul electronic , de la data de 1 iulie 2021 intregul sistem OSS va deveni operational, facilitand companiilor declararea electronica si plata taxei pe valoarea adaugata (TVA) aferenta anumitor categorii de bunuri si servicii B2C (Business-to-Consumer).

Utilizarea sistemului este optionala, simplificarea constand in faptul ca sistemul ofera oportunitatea ca respectivele companii sa nu se mai inregistreze si sa declare TVA in fiecare dintre statele membre UE in care datoreaza TVA, dar sa beneficieze de servicii electronice pentru indeplinirea acestor obligatii prin intermediul Statului Membru de Identificare.

Avand in vedere ca din iulie sistemul MOSS (Mini One Stop Shop) urmeaza sa se extinda si asupra vanzarii de bunuri la distanta, la aceasta data, Romania a implementat procedura de inregistrare prin ghiseul unic de catre persoanele impozabile din Romania care efectueaza vanzari de bunuri la distanta.

Similar serviciilor furnizate pe cale electronica, pentru care in prezent inregistrarea prin MOSS se efectueaza obligatoriu, si in cazul vanzarilor la distanta inregistrarea va fi obligatorie cu 1 iulie doar dupa depasirea unui plafon de 10.000 euro. Astfel, vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta sunt operatiuni taxabile in Romania pana la depasirea acestui plafon, locul livrarii fiind considerat locul unde se afla bunurile la momentul in care incepe expedierea sau transportul lor.

O alta noutate ,deloc de neglijat,este ca tot incepand cu 1 iulie 2021 plafonul actual de 35.000 EURO in Romania, cu privire la vanzarile la distanta din fiecare Stat Membru al UE va fi desfiintat.
 
Scopul dezvoltarii acestei scheme este de reducere a poverii administrative pentru mediul de afaceri prin simplificarea procedurii de declarare si plata a TVA (B2C), facilitarii comertului transfrontalier si combaterii fraudei TVA.

Conceptul de administrare fiscala implementat de la 1 ianuarie 2015 prln schema Mini One Stop Shop este extins prin One Stop Shop si va acoperi trei scheme speciale puse la dispozitia contribuabililor:

-Schema non-UE pentru furnizarea de servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune de catre persoane impozabile nestabilite in UE va fi extinsa pentru toate tipurile de servicii transfrontaliere catre consumatori finali din UE (B2C);

-Schema UE pentru furnizarea intracomunitara de servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune va fi extinsa pentru toate tipurile de servicii intracomunitare business-to-consumer (de la persoana impozabila catre consumatori finali), pentru livrari de bunuri interne prin intermediul interfetelor electronice si pentru vanzari intracomunitare de bunuri, la distanta;

- Schema noua de import pentru vanzarile la distanta de bunuri importate din state si teritorii terte catre consumatori din UE pana la valoarea de 150 euro. Modificarea fata de sistemul actual de import vizeaza faptul ca vanzatorul va colecta TVA la vanzarea catre consumatorii UE si va declara si plati TVA catre statul membru de identificare din cadrul OSS. Aceste bunuri vor beneficia de scutire de TVA la import, facilitandu-se interfata cu sistemul vamal.

Sunt vizate inclusiv vanzarile bunurilor care sunt deja depozitate pe teritoriul Uniunii de catre companii din state terte.
In premiera astfel, companiile care pun la dispozitie interfete electronice vor fi responsabile de asigurarea colectarii TVA aferenta vanzarilor realizate de pe platformele lor de catre companiile din state din afara UE catre consumatorii din Uniune.

In practica, o persoana impozabila care este inregistrata in regimul special de TVA OSS intr-un stat membru UE (statul membru de identificare) va transmite electronic declaratii de TVA OSS in care sunt detaliate livrarile care pot fi declarate in sistemul respectiv OSS impreuna cu TVA datorata.

Declaratia TVA este transmisa trimestrial in schema UE si schema non-UE si lunar in schema de import. Aceste declaratii de TVA OSS sunt apoi transmise de catre statul membru de identificare catre statele membre de consum corespunzatoare printr-o retea de comunicatii securizata.

Ulterior, statul membru de identificare efectueaza si transferul catre statul membru de consum a platii TVA cuvenite, incasata de la contribuabil.Declaratia de TVA OSS nu inlocuieste declaratia de TVA pe care o persoana impozabila trebuie sa o depuna in temeiul obligatiilor sale interne de TVA.

In prezent, regimul MOSS (Mini One Stop Shop) este aplicabil doar furnizorilor de servicii electronice de telecomunicatii, radiodifuziune sau televiziune catre clienti persoane fizice sau persoane neimpozabile, prescurtat servicii B2C.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Intrebari similare din categoria Taxe si Impozite

21Apr2024

Import de bunuri din Turcia neplatitor de TVA

de Anca Bilas valabil la 21 Apr 2024
Intrebare: Societatea nostra achizitioneaza marfuri in valoare de 175.000 lei, taxa vamala 15%, de la o societate din Turcia. Marfurile sunt transportate din Republica Moldova la Bucuresti. Cheltuielile de transport intern, in valoarea de 7.000 lei, sunt facturate de un furnizor inregistrat in Romania in scopuri de TVA. Societatea este neplatitoare de TVA (CA sub 300.000 lei).1. Care este valoarea TVA ...
12Dec2023

Zahar adaugat. Cota de TVA pentru alimente cu acest ingredient

de Amelia Dumitras valabil la 12 Dec 2023
Intrebare: Conform Legii 296/2023 exista mentiunea: "In sensul alin. (2) lit. d) si e), prin zahar adaugat se intelege zahar din trestie, zahar brun, zaharoza cristalina, zahar invertit, dextroza, melasa, zaharuri din miere, melasa si siropuri, cum ar fi sirop de malt, sirop de fructe, sirop de malt de orez, sirop de porumb, sirop de porumb bogat in fructoza, sirop de artar, sirop de glucoza, ...
16Sep2023

Cheltuieli de protocol in relatia cu parteneri de afaceri

de Mihaela Corneanu valabil la 16 Sep 2023
Intrebare: Societatea inregistreaza in evidenta contabila drept cheltuieli de protocol acele cheltuielile ocazionate de acordarea de cadouri, alimente, tratatii si mese partenerilor de afaceri.Bineinteles ca aceste actiuni nu sunt justificate prin intocmirea unor documente justificative de genul proceselor verbale incheiate cu partenerii de afaceri, etc.Potrivit rationamentului subesmnatului am ...
17Sep2023

Dezvoltator imobiliar. Cota de tva livrare apartamente in 2023 cu avans platit in 2022

de Vera Constantin valabil la 17 Sep 2023
Intrebare: Un dezvoltator imobiliar a incheiat din stadiu de proiect antecontracte de vanzare cumparare pentru apartamentele dintr-un bloc de locuinte. Antecontractele s-au incheiat cu cota redusa de tva de 5%. Blocul a fost finalizat si s-a incheiat procesul verbal de receptie la terminarea lucrarilor cu Primaria. Acum proprietarul se afla in procedura de obtinere a certificatului de atestare a edificarii ...
29Aug2023

Coduri de TVA servicii de transport

de Costin Istrate valabil la 29 Aug 2023
Intrebare: O societate are ca obiect de activitate transport intern si international de marfa si a intrat cu 01.01.2023 la declararea SAF-T. Va rog sa ma ajutati cu codurile de taxa conform SAF-T pentru urmatoarele operatiuni, pe care societatea le inregistreaza:- taxele de parcare, treceri de pod, spalare auto, taxe rutiere, reparatii auto etc. din UE si afara UE pentru care exista facturi cu tva din ...
11Aug2023

Piscina - autorizatii

de Raluca Liliana Anghelache valabil la 11 Aug 2023
Intrebare: Ce autorizatii, aprobari ar trebui sa avem in situatia de mai jos? Firma intentioneaza sa faca un contract de comodat pentru o piscina - proprietatea administratorului, care sa se inchirieze pentru evenimente, zile de nastere. Inchirierea se va face in baza unui contract cu un tarif prestabilit. Piscina are o adancime de 1.46 m si o suprafata de 9 mp.
x