Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 29 Martie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Lamuriri privind O.U.G. nr. 92/2020 si O.U.G. nr. 132/2020. Sinteza raspunsurilor oferite de AJOFM pentru cele mai frecvente intrebari

20 Sep 2020
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


I. Referitor la aplicarea OUG nr. 92/2020 pentru instituirea unor masuri active de sprijin destinate angajatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea unor acte normative  

1. In vederea decontarii sumelor reprezentand 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, angajatorii suporta integral contravaloarea salariilor angajatilor care beneficiaza de prevederile prezentei ordonante de urgenta si ulterior, incepand cu data de intai pana la data de 25 a lunii urmatoare perioadei de raportare careia ii sunt aferente veniturile, depun, prin mijloace electronice, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal insotita de o declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor care beneficiaza de aceasta suma, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.

Intrebare: Depasirea termenului de depunere a cererii in vederea decontarii indemnizatiei (pana la data de 25 a lunii urmatoare perioadei de raportare careia ii sunt aferente veniturile) atrage decaderea angajatorilor din dreptul de a beneficia de indemnizatia de sprijin?

Raspuns: Termenul prevazut mai sus este termen de decadere, cu atat mai mult cu cat data de 25 ale lunii se refera la luna ulterioara perioadei de raportare careia ii sunt aferente veniturile.

2. Decontarea din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor de sprijin de 41.5% din salariul de baza brut se efectueaza in termen de cel mult 10 zile de la data indeplinirii de catre angajatori, potrivit legii, a obligatiilor declarative si de plata aferente veniturilor din salarii si asimilate salariilor din perioada de raportare pentru care se face solicitarea.

Intrebare: Obligatiile declarative si de plata prevazute mai sus sunt aferente veniturilor din salarii si asimilate salariilor realizate in perioada de raportare pentru care se face solicitarea de toti angajatii sau numai de catre angajatii pentru care se solicita decontarea din bugetul asigurarilor pentru somaj a respectivelor indemnizatii?

Raspuns: Obligatiile declarative si de plata se refera la toti angajatii avand in vedere ca actul normativ nu distinge intre categorii de salariati si reglementeazã “obligatiile... aferente veniturilor din salarii si asimilate salariilor din perioada de raportare pentru care se face solicitarea” si nu “veniturile din salarii asimilate salariilor corespunzatoare angajatilor pentru care se solicita aplicarea masurii.

3. Incepand cu data de 1 iunie 2020, angajatorii ai caror angajati au beneficiat de prevederile art. XI alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, precum si angajatorii ai caror angajati au avut contractele individuale de munca suspendate in conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, si nu au beneficiat de prevederile art. XI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, beneficiaza, pentru o perioada de trei luni, de decontarea unei parti din salariu, suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, reprezentand 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, cu modificarile ulterioare.

Intrebare 3.1: Perioada de 3 luni pentru care angajatorii pot beneficia de aceasta facilitate este alcatuita din luni consecutive sau pot fi si luni neconsecutive?

Raspuns:  Tinand cont de dispozitiile art I alin 1 din OUG nr. 92/2020, coroborate cu dispozitiile art. 2552 din Codul civil ("Cand termenul este stabilit pe saptamani, luni sau ani, el se implineste in ziua corespunzatoare din ultima saptamana ori luna sau din ultimul an"), cele trei luni sunt consecutive.


Intrebare 3.2: Care este data la care se acorda masura de decontare a unei parti din salariu, suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, reprezentand 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat: data reluarii activitatii si incetarii, pe cale de consecinta, a suspendarii contractelor individuale de munca sau data depunerii cererii si celorlalte documente prevazute de art. II alin. (2) din ordonanta de urgenta?

Raspuns: Tinand cont de cele mentionate la punctul 3,  termenul de aplicare a masurii de decontare a indemnizatiei de sprijin (41.5% din salariul de baza brut) este data de 1 iunie 2020, cele 3 luni consecutive fiind aplicate de la aceasta data (de la 1 iunie 2020).

4. Potrivit art. X din OUG nr. 92/2020, acordarea indemnizatiilor (de somaj tehnic) prevazute la art. XI si art. XV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu completarile ulterioare, pentru toate domeniile de activitate in care se mentin restrictii in conditiile Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, se prelungeste si dupa data de 31 mai 2020, pana la ridicarea acestor restrictii.

Intrebare: Care sunt domeniile/codurile CAEN pentru care se acorda indemnizatia de somaj tehnic, prevazuta de art.XI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, prelungita potrivit art. X din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2020, dupa ridicarea restrictiilor?

Raspuns: Actele normative respective nu reglementeaza acordarea indemnizatiei pe baza de coduri CAEN, ci doar se raporteaza la domenii in care se mentin restrictii de activitate potrivit deciziilor autoritatiilor competente. In acest sens, pentru perioada starii de alerta s-au aplicat Hotararea Guvernului nr.394/2020, Hotararea Guvernului nr. 434/2020, Hotararea Guvernului nr. 443/2020, Hotararea Guvernului nr. 465/2020, Hotararea Guvernului nr. 476/2020, Hotararea Guvernului nr. 553/2020, Hotararea Guvernului nr. 668/2020, Hotararea Guvernului nr. 713/2020 si Hotararea Guvernului nr. 729/2020.

Aceasta din urma hotarare se aplica din 1 septembrie 2020, solicitarea de drepturi pentru domeniile restrictionate reglementate de aceasta urmand sa se realizeze din luna octombrie 2020. Pentru aceasta noua hotarare, in aplicarea prevederilor OUG nr. 30/2020 si ale OUG nr. 32/2020, in perioada urmatoare se vor elabora ordine pentru modificarea si/sau completarea ordinelor anterioare care privesc formularele de cerere si declaratie pe propria raspundere pentru solicitarea indemnizatiilor prevazute de OUG nr. 30/2020 in noile conditii prevazute de Hotararea Guvernului nr. 729/2020.


II. Referitor la OUG nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca

1. Prin derogare de la prevederile Codului muncii,  in cazul reducerii temporare a activitatii determinate de instituirea starii de urgenta/alerta/asediu, in conditiile legii, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de munca a salariatilor cu cel mult 50% din durata prevazuta in contractul individual de munca, cu informarea si consultarea sindicatului, a reprezentantilor salariatilor sau a salariatilor, dupa caz, anterior comunicarii deciziei salariatului.

Intrebare: Reducerea cu pana la 50% a programului de lucru presupune doar reducerea numarului de ore zilnic sau poate fi transpusa si in zile?

Raspuns: Potrivit art. 111 din Legea nr. 53/2003-Codul Muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, "Timpul de munca reprezinta orice perioada in care salariatul presteaza munca, se afla la dispozitia angajatorului si indeplineste sarcinile si atributiile sale, conform prevederilor contractului individual de munca, contractului colectiv de munca aplicabil si/sau ale legislatiei in vigoare".

2. Pe durata reducerii timpului de munca salariatii afectati de masura beneficiaza de o indemnizatie de 75% din diferenta dintre salariul de baza brut prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de munca, in completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.

Intrebare: In ce situatii nu se poate recupera indemnizatia, de la bugetul asigurarilor pentru somaj?

Raspuns: Ordonanta de urgenta nr. 132/2020 nu prevede astfel de situatii.

3. Pana la 31 decembrie 2020, dar nu mai mult de o perioada de 3 luni, la alegerea angajatorului, pentru angajatii care incheie contracte individuale de munca pe perioada determinata de pana la 3 luni, se asigura decontarea unei parti din salariul acordat acestora, suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, reprezentand 41,5% din salariul aferent zilelor lucrate in aceste locuri de munca, pentru o perioada de lucru de 8 ore/zi, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, aferent perioadei lucrate.

Intrebare: Aceste dispozitii sunt aplicabile si in cazul agentilor de munca temporara?

Raspuns: OUG nr. 132/2020 prevede acordarea masurii de la art.5, decontarea sumei de 41,5% numai pentru contractele individuale de munca pe perioada determinata de pana la 3 luni. Contractul de munca temporara este un alt tip de contract cu regim juridic diferit de contractul de munca pe durata determinata.

4. Pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, se acorda, o singura data, angajatorilor pentru fiecare telesalariat un sprijin financiar in valoare de 2.500 lei in scopul achizitionarii de pachete de bunuri si servicii tehnologice necesare desfasurarii activitatii in regim de telemunca.

Intrebare: Un agent de munca temporara poate beneficia de prevederile art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020? In caz afirmativ, cum se poate proceda pentru accesarea sprijinului financiar in conditiile in care Revisal nu permite raportarea prestarii activitatii in regim de telemunca?

Raspuns: Agentul de munca temporara poate beneficia de sprijinul prevazut la art. 6 din OUG nr. 132/2020 insa numai pentru proprii angajati incadrati cu contract individual de munca.

5. Pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, se acorda, o singura data, angajatorilor pentru fiecare telesalariat un sprijin financiar in valoare de 2.500 lei in scopul achizitionarii de pachete de bunuri si servicii tehnologice necesare desfasurarii activitatii in regim de telemunca. Suma prevazuta se acorda, in ordinea depunerii solicitarilor, pana la 31 decembrie 2020, din bugetul asigurarilor de somaj, prin ANOFM, in limita fondurilor alocate cu aceasta destinatie, angajatorilor, pentru angajatii care au lucrat in regim de telemunca in perioada starii de urgenta pentru cel putin 15 zile lucratoare.  Modalitatea de acordare si categoriile de bunuri ce pot fi achizitionate a fost stabilita prin Ordinul ANOFM 1376/2020, publicat in Monitorul Oficial nr. 832/10.09.2020.

Intrebare 5.1: Care este perioada in care se pot achizitiona pachete de bunuri si servicii tehnologice necesare desfasurarii activitatii in regim de telemunca, respectiv perioada starii de urgenta sau alerta, perioada anterioara intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 sau perioada ulterioara intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta invocate, respectiv perioada ulterioara publicarii ordonantei de urgenta si pana la publicarea ordinului ministrului muncii si protectiei sociale prevazut la art. 6 alin.(3) din aceeasi ordonanta de urgenta, sau perioada ulterioara publicarii ordinului mentionat?

Raspuns: Pentru aplicarea art. 6 din OUG nr. 132/2020, bunurile si serviciile tehnologice pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca se pot achizitiona ulterior publicarii si intrarii in vigoare a ordinului ministrului muncii nr. 1.376/2020 (ordinul a intrat in vigoare incepand cu 13 septembrie 2020).

Intrebare 5.2:  Sprijinul financiar prevazut la art.6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 se acorda angajatorilor pentru telesalariati incadrati cu contracte individuale de munca indiferent de tipul acestora, respectiv contracte individuale de munca incheiate pe durata determinata sau pe durata nedeterminata, cu norma intrega sau cu timp partial?

Raspuns: Sprijinul prevazut de art. 6 din OUG nr. 132/2020 se acorda angajatorilor pentru angajatii care au lucrat in regim de telemunca in perioada starii de urgenta pentru cel putin 15 zile lucratoare. Potrivit prevederilor art. 87 din Legea nr. 53/2003, “referitor la conditiile de angajare si de munca, salariatii cu contract individual de munca pe durata determinata nu vor fi tratati mai putin favorabil decat salariatii permanenti comparabili”.

III. Referitor la OUG nr. 92/2020 si OUG nr. 132/2020

Intrebare: Un angajator poate beneficia in aceeasi perioada sau in perioade diferite de mai multe masuri prevazute atat de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2020, cat si de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020?

Raspuns: Potrivit prevederilor art.7 alin.(2) din OUG nr.132/2020 "Indemnizatia prevazuta la art.1 alin. (4) nu se cumuleaza pentru acelasi angajat cu masura prevazuta la art. 5, cu masurile active de sprijin acordate potrivit art.I si III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2020 pentru instituirea unor masuri active de sprijin destinate angajatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea unor acte normative si nici cu masurile de stimulare a angajatorilor finantate din bugetul asigurarilor pentru somaj prevazute de Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare".

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x