Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 24 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Legea nr. 111/2022. Impozitarea activitatilor casnice (curatenie, calcat, croitorie, gatit, ingrijirea persoanelor etc.)

28 Apr 2022
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Legea nr. 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic

Atentie!!! Va intra in vigoare la 01 ianuarie 2024

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 402 din 27 aprilie 2022

Principalele prevederi

1. Legea reglementeaza modul in care persoanele fizice pot desfasura activitati casnice in schimbul unei remuneratii acordate sub forma de tichete de activitati casnice.

2.  In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

a) activitate casnica - activitatea ocazionala, necalificata, desfasurata de un prestator casnic in legatura cu gospodaria/gospodariile unei familii sau a/ale unei persoane singure, in calitate de beneficiar casnic; activitatea casnica nu este efectuata in scop comercial si nu se efectueaza in beneficiul unor terti. Activitatea include: servicii de curatenie/igienizare, spalatul/calcatul rufelor, servicii de croitorie, servicii de preparare a hranei, servicii de ingrijire corporala, hranire, supraveghere a beneficiarului casnic dependent;
b) prestator casnic - persoana fizica ce poate desfasura activitati casnice ocazionale in una sau mai multe gospodarii, in schimbul unei remuneratii acordate exclusiv sub forma de tichete de activitati casnice, in conditiile prezentei legi;
c) beneficiar casnic - persoana fizica in folosul careia prestatorul casnic desfasoara activitati casnice;
d) tichet de activitati casnice - bon valoric destinat remunerarii activitatilor casnice desfasurate de catre prestatorul casnic;
e) gospodarie - totalitatea bunurilor imobile constand in cladirile cu destinatie de locuinta, anexele, curtile si gradinile aferente acestora, precum si bunurile mobile utilizate in prestarea activitatilor casnice.

Important: pot fi remunerate prin tichete de activitati casnice si activitatile desfasurate de persoanele care exercita ocazional profesia de bona, reglementata potrivit dispozitiilor Legii nr. 167/2014 privind exercitarea profesiei de bona. In aceasta situatie, beneficiar casnic este reprezentantul legal al copilului, acesta din urma fiind beneficiar al serviciilor prestate.

3.  Activitatea casnica se poate desfasura in gospodaria beneficiarului casnic, la domiciliul prestatorului casnic sau in alt loc necesar desfasurarii acesteia, stabilit de comun acord, in conditiile prezentei legi.

4. Prestatorul casnic nu poate fi un membru al familiei beneficiarului casnic, astfel cum este definita la art. 2 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare.

5.  O persoana poate fi prestator casnic numai daca a implinit varsta de cel putin 16 ani.

6. Intre prestatorul casnic si beneficiarul casnic se stabileste un raport juridic prin acordul de vointa al partilor, fara a avea o forma scrisa, in vederea prestarii activitatilor casnice.

7. Beneficiarul casnic si prestatorul casnic convin asupra activitatilor si a numarului de ore sau a volumului de munca; plata prestatorului casnic se face conform dispozitiilor prezentei legi, cu tichete de activitati casnice.

8. Durata zilnica a prestarii activitatilor casnice pentru un beneficiar casnic nu poate depasi 12 ore, respectiv 6 ore pentru prestatorii casnici cu varsta cuprinsa intre 16 si 18 ani.

9. Valoarea minima a contributiei lunare, calculata potrivit dispozitiilor prezentei legi, pentru ca un prestator casnic sa beneficieze de calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale de stat, este contributia aferenta a minimum 85 de tichete de activitati casnice.

10. Valoarea minima a contributiei lunare prevazute la pct 9 nu poate fi mai mica de 25% din valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata.

Drepturile prestatorului casnic

a) la remuneratie pentru activitatea prestata, potrivit dispozitiilor prezentei legi;
b) la respectarea demnitatii in desfasurarea activitatilor casnice;
c) la protectie impotriva oricarei forme de abuz, hartuire sau violenta;
d) de a fi informat verbal cu privire la utilizarea diferitelor ustensile si/sau aparate puse la dispozitie de catre beneficiar in vederea realizarii activitatii casnice, anterior prestarii activitatii;
e) de a beneficia de calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale;
f) de a fi informat de catre beneficiarul casnic cu privire la drepturile si obligatiile pe care le are potrivit prezentei legi.

Obligatiile prestatorului casnic

a) de a realiza activitatile casnice pentru care este remunerat, conform intelegerii cu beneficiarul casnic;
b) de a nu transmite unor terte persoane date sau informatii de care a luat cunostinta in timpul desfasurarii activitatilor casnice;
c) de a informa beneficiarul casnic, prin orice mijloc de comunicare, in timp util, in situatia in care nu poate respecta programul de desfasurare a activitatilor casnice, stabilit de comun acord cu beneficiarul casnic;
d) de a utiliza adecvat ustensilele si/sau aparatele necesare realizarii activitatii casnice proprii sau puse la dispozitie de catre beneficiarul casnic.
Drepturile beneficiarului casnic
a) sa stabileasca verbal cu prestatorul casnic activitatile casnice si programul de desfasurare a acestora, anterior inceperii acestora;
b) sa verifice modul de indeplinire a activitatilor de catre prestatorul casnic;

Obligatiile beneficiarului casnic

a) sa asigure conditii corespunzatoare de desfasurare a activitatilor casnice;
b) sa achizitioneze tichetele de activitati casnice;
c) sa foloseasca tichetele de activitati casnice ca singura forma de retribuire pentru activitatile casnice prestate;
d) sa asigure confidentialitatea datelor cu caracter personal ale prestatorului casnic;
e) sa informeze prin orice mijloc de comunicare prestatorul casnic, in timp util, in situatia in care modifica programul de desfasurare a activitatii stabilit de comun acord cu prestatorul casnic;
f) sa informeze prestatorul casnic cu privire la utilizarea adecvata a ustensilelor si/sau aparatelor, in situatia in care le pune la dispozitia acestuia in vederea realizarii activitatilor casnice;
g) sa completeze tichetele de activitati casnice cu data acordarii acestora, numele si prenumele prestatorului casnic si codul numeric personal al acestuia;
h) sa completeze tichetele de activitati casnice cu datele sale personale cu privire la nume, prenume si cod numeric personal;
i) sa il informeze pe prestatorul casnic cu privire la drepturile si obligatiile acestuia, potrivit dispozitiilor prezentei legi.

Tichetul de activitati casnice

1. Tichetul de activitati casnice se poate achizitiona de la oricare dintre agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti, de la furnizorul de serviciu universal, astfel cum este definit la art. 2 pct. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 187/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, sau de pe Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice.

2. Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice, prevazuta la pct. 1 este accesibila online si/sau prin intermediul unei aplicatii mobile, de pe orice dispozitiv electronic.

3. Modelul tichetului de activitati casnice se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

4. Tichetele de activitati casnice pe suport hartie sau pe suport electronic sunt valabile numai daca au inscrise sau stocate, dupa caz, cel putin urmatoarele elemente:

a) seria si numarul tichetului;
b) elementele specifice de siguranta;
c) valoarea nominala a tichetului;
d) rubrica pentru numele si prenumele prestatorului casnic in drept sa utilizeze tichetul de activitati casnice;
e) rubrica pentru numele si prenumele beneficiarului casnic;
f) rubrica pentru inscrierea datei de achizitie a tichetului;
g) rubrica pentru inscrierea datei la care au fost prestate activitatile casnice remunerate;
h) rubrica pentru semnatura sau acordul, dupa caz, a/al prestatorului casnic, prin care atesta faptul ca a fost informat cu privire la drepturile si obligatiile pe care le are potrivit prezentei legi.

5. Valoarea nominala a tichetului de activitati casnice este de 15 lei si poate fi actualizata anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.

6. Tichetele de activitati casnice nu sunt transferabile, nu pot fi utilizate pentru achizitia altor bunuri si servicii si pot fi utilizate numai de catre prestatorul casnic ale carui date sunt completate pe acestea.

7. Tichetele de activitati casnice pot fi preschimbate in bani de catre prestatorul casnic in maximum 12 luni de la data primirii acestora, in numerar, la oricare dintre agentiile pentru ocuparea fortei de munca sau la furnizorul de serviciu universal ori, dupa caz, prin ordin de plata/transfer in contul bancar indicat de catre prestatorul casnic prin Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice.

8. Plata in contul bancar indicat de catre prestatorul casnic se face in maximum 5 zile de la data solicitarii preschimbarii.

9. La achizitia tichetelor de activitati casnice, beneficiarul casnic suporta doar valoarea nominala a acestora, costul de tiparire si de distribuire fiind suportat de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.

10. Beneficiarul casnic are obligatia de a valorifica tichetele de activitati casnice in termen de 12 luni de la data achizitionarii acestora.

11. Beneficiarul casnic are posibilitatea de a returna tichetele de activitati casnice achizitionate si neutilizate in 30 de zile de la implinirea termenului prevazut la pct 10, primind valoarea nominala a acestora din care se scade, in situatia tichetelor de activitati casnice emise in format fizic, pe suport hartie, costul suportat de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca cu tiparirea si distribuirea acestora.

12. Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca emite tichetele de activitati casnice in format electronic, la solicitarea beneficiarului casnic, sau in format fizic, pe suport hartie, la solicitarea agentiilor pentru ocuparea fortei de munca.

Regimul fiscal al veniturilor obtinute de prestatorul casnic

1. Pentru veniturile realizate din desfasurarea activitatilor casnice, prestatorul casnic datoreaza impozitul pe venit si contributia de asigurari sociale, in cotele prevazute la art. 64 alin. (1) si art. 138 lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

2. Prin derogare de la prevederile art. 78 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, baza de calcul la care se aplica cota impozitului pe venit este 50% din valoarea nominala a tichetului de activitati casnice.

3. Prin derogare de la prevederile art. 139 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, baza de calcul pentru cota contributiei de asigurari sociale este 50% din valoarea nominala a tichetului de activitati casnice.

4. Obligatiile fiscale prevazute la pct 1 se calculeaza potrivit prevederilor pct 2 si 3 si se retin din contravaloarea aferenta tichetelor de activitati casnice preschimbate in termen, se platesc, in numele prestatorilor casnici, de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca incepand cu data de intai pana la data de 25 a lunii urmatoare lunii in care tichetele de activitati casnice au fost preschimbate si se declara prin "Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", prevazuta la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare (Declaratia 112).

5.  In situatia in care prestatorul casnic nu este asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate, acesta dobandeste calitatea de asigurat, fara plata contributiei, si are dreptul la pachetul de servicii medicale de baza, prevazut de Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data la care a solicitat preschimbarea a cel putin 85 de tichete de activitati casnice.

6. Mentinerea calitatii de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate se face prin preschimbarea in bani a minimum 85 de tichete de activitati casnice, lunar.

7. Plata contributiei de asigurari sociale, in conditiile prezentei legi, confera prestatorului casnic calitatea de asigurat in sistemul public de pensii, potrivit prevederilor legale in vigoare.

8. Prestatorii casnici nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent contravalorii tichetelor de activitati casnice preschimbate pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult si nici pentru acordarea de burse private.

9. Beneficiarii casnici care au achizitionat si utilizat intr-un an calendaristic un numar de cel putin 600 de tichete de activitati casnice pot beneficia gratuit, la cerere, in anul urmator, de 75 de tichete de activitati casnice.

10. Tichetele de activitati casnice acordate gratuit beneficiarilor casnici potrivit pct 9 nu genereaza venit impozabil pentru beneficiarii casnici si nu se includ in baza de calcul la verificarea incadrarii in plafonul prevazut la art. 170 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

11. Prin derogare de la art. 2202 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru remuneratia platita prestatorului casnic, beneficiarul casnic nu datoreaza contributia asiguratoare pentru munca.

Alte prevederi

Angajatorii prevazuti la art. 3 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare, denumiti in continuare angajatori, pot acorda angajatilor proprii sub forma de prima sau bonus, in afara de salariul de baza stabilit, tichete de activitati casnice, suportand valoarea nominala a acestora.

Mai jos, va prezint categoriile de angajatori prevazute la art 3 din Legea 165/2018:

a) institutiile publice centrale si locale, asa cum sunt definite la art. 2 pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv cele finantate integral din venituri proprii;
b) operatorii economici, astfel cum sunt definiti de Ordonanta Guvernului nr. 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) regiile autonome, societatile si companiile nationale, societatile, indiferent de forma juridica de organizare si de forma de proprietate;
d) institutiile financiare si institutiile de credit;
e) organizatiile cooperatiste, societatile agricole si alte forme de asociere agricola cu personalitate juridica;
f) organizatiile nonprofit, precum si orice alta entitate care are statutul legal de persoana juridica constituita potrivit legislatiei romane.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x