Legea nr. 282/2020. Sprijinul de 2.500 lei pentru telesalariati se acorda si celor care au lucrat in regim de telemunca pe durata starii de alerta
14 Dec 2020
Act normativ: Legea nr. 282/2020 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca
Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1201 din 09 decembrie 2020
Principalele modificari ale OUG nr. 132/2020
1. Prin derogare de la prevederile Codului muncii, in cazul reducerii temporare a timpului de munca, determinate de instituirea starii de urgenta/alerta/asediu, in conditiile legii, pe perioada starii de urgenta/alerta/asediu, precum si pe o perioada de pana la 3 luni de la data incetarii ultimei perioade in care a fost instituita starea de urgenta/alerta/asediu, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de munca a salariatilor cu cel mult 50% din durata zilnica, saptamanala sau lunara, prevazuta in contractul individual de munca, cu informarea si consultarea sindicatului, a reprezentantilor salariatilor sau a salariatilor, dupa caz, anterior comunicarii deciziei salariatului.
2. Reducerea timpului de munca in conditiile prevazute la pct. 1 se stabileste prin decizia angajatorului, pentru o perioada de cel putin 5 zile lucratoare, lunar, angajatorul avand obligatia de stabilire a programului de munca pentru intreaga luna. Reducerea timpului de munca se aplica si in cazul programului de munca in ture, precum si in cazul programului de munca inegal.
3. Decizia angajatorului privind reducerea timpului de munca, programul de lucru, modul de repartizare a acestuia pe zile si drepturile salariale aferente se comunica salariatului cu cel putin 5 zile inainte de aplicarea efectiva a masurii.
4. Pe durata reducerii timpului de munca in conditiile prevazute la alin. (1), salariatii afectati de masura beneficiaza de o indemnizatie de 75% din diferenta dintre salariul de baza brut lunar prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut lunar aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de munca, in completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.
5. Pe perioada de aplicabilitate a masurii prevazute la pct. 1 sunt interzise angajarea de personal pentru prestarea unor activitati identice ori similare cu cele prestate de catre salariatii al caror timp de munca a fost redus, precum si subcontractarea de activitati desfasurate de salariatii al caror timp de munca a fost redus. Interdictia se raporteaza la nivel de filiala, sucursala sau alte sedii secundare definite de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
6. In vederea decontarii sumelor solicitate, angajatorul trebuie sa depuna o cerere insotita de urmatoarele documente:
a) copie a deciziei privind reducerea timpului de munca, semnata de angajat ca a luat la cunostinta;
b) balanta lunara de verificare;
c) un acord incheiat cu reprezentantii sindicatului din cadrul unitatii sau, in cazul in care nu exista un sindicat, cu reprezentantii salariatilor, referitor la procentul din numarul de salariati pentru care s-a dispus reducerea timpului de munca;
d) lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatie;
e) copie a documentelor de plata a salariilor, cu evidentierea platii indemnizatiei.
7. Cererea de decontare si documentele se depun de catre angajator, in format electronic sau in format letric, pana la data de 25 a fiecarei luni pentru plata indemnizatiei din luna anterioara, la agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana, precum si a municipiului Bucuresti, in raza careia isi are sediul social.
In situatia in care cererea este depusa de catre angajator la o data ulterioara celei prevazute mai sus, suma aferenta lunii pentru care se face solicitarea se deconteaza in luna urmatoare.
8. Indemnizatia de 2.500 lei pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca se acorda, in ordinea depunerii solicitarilor, pana la 31 decembrie 2020, din bugetul asigurarilor de somaj, prin ANOFM, in limita fondurilor alocate cu aceasta destinatie, angajatorilor, pentru angajatii care au lucrat in regim de telemunca in perioada starii de urgenta sau a starii de alerta pentru cel putin 15 zile lucratoare.
Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1201 din 09 decembrie 2020
Principalele modificari ale OUG nr. 132/2020
1. Prin derogare de la prevederile Codului muncii, in cazul reducerii temporare a timpului de munca, determinate de instituirea starii de urgenta/alerta/asediu, in conditiile legii, pe perioada starii de urgenta/alerta/asediu, precum si pe o perioada de pana la 3 luni de la data incetarii ultimei perioade in care a fost instituita starea de urgenta/alerta/asediu, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de munca a salariatilor cu cel mult 50% din durata zilnica, saptamanala sau lunara, prevazuta in contractul individual de munca, cu informarea si consultarea sindicatului, a reprezentantilor salariatilor sau a salariatilor, dupa caz, anterior comunicarii deciziei salariatului.
2. Reducerea timpului de munca in conditiile prevazute la pct. 1 se stabileste prin decizia angajatorului, pentru o perioada de cel putin 5 zile lucratoare, lunar, angajatorul avand obligatia de stabilire a programului de munca pentru intreaga luna. Reducerea timpului de munca se aplica si in cazul programului de munca in ture, precum si in cazul programului de munca inegal.
3. Decizia angajatorului privind reducerea timpului de munca, programul de lucru, modul de repartizare a acestuia pe zile si drepturile salariale aferente se comunica salariatului cu cel putin 5 zile inainte de aplicarea efectiva a masurii.
4. Pe durata reducerii timpului de munca in conditiile prevazute la alin. (1), salariatii afectati de masura beneficiaza de o indemnizatie de 75% din diferenta dintre salariul de baza brut lunar prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut lunar aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de munca, in completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.
5. Pe perioada de aplicabilitate a masurii prevazute la pct. 1 sunt interzise angajarea de personal pentru prestarea unor activitati identice ori similare cu cele prestate de catre salariatii al caror timp de munca a fost redus, precum si subcontractarea de activitati desfasurate de salariatii al caror timp de munca a fost redus. Interdictia se raporteaza la nivel de filiala, sucursala sau alte sedii secundare definite de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
6. In vederea decontarii sumelor solicitate, angajatorul trebuie sa depuna o cerere insotita de urmatoarele documente:
a) copie a deciziei privind reducerea timpului de munca, semnata de angajat ca a luat la cunostinta;
b) balanta lunara de verificare;
c) un acord incheiat cu reprezentantii sindicatului din cadrul unitatii sau, in cazul in care nu exista un sindicat, cu reprezentantii salariatilor, referitor la procentul din numarul de salariati pentru care s-a dispus reducerea timpului de munca;
d) lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatie;
e) copie a documentelor de plata a salariilor, cu evidentierea platii indemnizatiei.
7. Cererea de decontare si documentele se depun de catre angajator, in format electronic sau in format letric, pana la data de 25 a fiecarei luni pentru plata indemnizatiei din luna anterioara, la agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana, precum si a municipiului Bucuresti, in raza careia isi are sediul social.
In situatia in care cererea este depusa de catre angajator la o data ulterioara celei prevazute mai sus, suma aferenta lunii pentru care se face solicitarea se deconteaza in luna urmatoare.
8. Indemnizatia de 2.500 lei pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca se acorda, in ordinea depunerii solicitarilor, pana la 31 decembrie 2020, din bugetul asigurarilor de somaj, prin ANOFM, in limita fondurilor alocate cu aceasta destinatie, angajatorilor, pentru angajatii care au lucrat in regim de telemunca in perioada starii de urgenta sau a starii de alerta pentru cel putin 15 zile lucratoare.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
23Iun2022
Ordinul nr. 964/2022. Declaratia pe propria raspundere pentru masura Kurzarbeit
de
Ionut Jinga
23 Iun 2022
04Apr2022
Legea nr. 73/2022. Concediul si indemnizatia pentru parintele copilului aflat in carantina sau izolare
de
Ionut Jinga
04 Apr 2022
01Feb2022
ORDINUL MMPS nr. 94/2022. Documentatia necesara decontarii indemnizatiei de somaj tehnic incepand cu 2022
de
Ionut Jinga
01 Feb 2022
21Ian2022
OUG nr. 2/2022. Conditiile pentru acordarea indemnizatiei de somaj tehnic in 2022. Reguli privind schema de compensare a energiei electrice si a gazelor
de
Ionut Jinga
21 Ian 2022
15Dec2021
Comunicat: A inceput transmiterea acordurilor pentru schema HoReCa
de
Ionut Jinga
15 Dec 2021