Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 28 Martie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Legea nr. 315/2021. Declaratia privind beneficiarul real nu se va mai depune anual

30 Dec 2021
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Legea nr. 315/2021 privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

In vigoare: de la 01 ianuarie 2022
 
Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1240 din 29 decembrie 2021

Principalele prevederi
 
I. Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 589 din 18 iulie 2019, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

a) informatii privind beneficiarul real

 
Entitatile raportoare, dupa consultarea registrelor centrale, informeaza autoritatile care gestioneaza aceste registre cu privire la orice neconcordanta intre informatiile disponibile in registrele centrale privind beneficiarii reali si informatiile privind beneficiarii reali pe care le detin. In situatia in care entitatile raportoare prevazute la art. 5 suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca anumite tranzactii, operatiuni sau activitati al caror obiect il constituie bunuri ce provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului si implica persoane cu privire la care exista o neconcordanta, transmit un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului.

Pe baza informatiilor transmise de entitatile raportoare, autoritatile care gestioneaza registrele beneficiarilor reali inscriu in respectivele registre, de indata, o mentiune provizorie cu privire la existenta unei neconcordante si iau masurile corespunzatoare pentru solutionarea acesteia in timp util. Dupa solutionarea neconcordantei, autoritatile care gestioneaza registrele beneficiarilor reali radiaza mentiunile provizorii. Procedura privind inscrierea/radierea mentiunilor in/din registrele beneficiarilor reali si de solutionare a neconcordantelor se aproba prin ordin al ministrului justitiei sau prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, dupa caz.
 
b) cu privire la procedurile interne

 
Autoritatile de supraveghere romane informeaza autoritatile similare din celelalte state membre, precum si Autoritatea Bancara Europeana cu privire la cazurile in care dreptul tarii terte nu permite punerea in aplicare a politicilor si procedurilor cerute, sens in care pot fi intreprinse actiuni coordonate in vederea identificarii unei solutii. Pentru identificarea tarilor terte care nu permit punerea in aplicare a politicilor si procedurilor cerute, autoritatile de supraveghere nationale tin seama de eventualele constrangeri juridice care ar putea impiedica buna functionare a acestor politici si proceduri, inclusiv dispozitiile de confidentialitate, de protectia datelor, precum si alte constrangeri ce limiteaza schimbul de informatii care pot fi relevante in acest scop.
 
c) cu privire la declaratia privind beneficiarul real

 
c1.  Persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului depun la inmatriculare si ori de cate ori intervine o modificare o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor, cu exceptia regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale si societatilor detinute integral sau majoritar de stat.
Vechea prevedere: "Persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului depun la inmatriculare, anual sau ori de cate ori intervine o modificare, o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor. Sunt exceptate de la obligatia depunerii declaratiei prevazute la alin. (1) regiile autonome, companiile si societatile nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat".
 
Concluzie: Declaratia privind beneficiarul real nu se va mai depune anual, ci numai atunci cand intervine o modificare privind beneficiarul real!
 
c2. Suplimentar fata de obligatia prevazuta la alin. (1) (depunerea declaratiei privind beneficiarul real) persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului, care au in structura actionariatului entitati inmatriculate/inregistrate si/sau care au sediul fiscal in jurisdictii necooperante din punct de vedere fiscal si/sau in jurisdictii cu grad inalt de risc de spalare a banilor si/sau de finantare a terorismului si/sau in jurisdictii aflate sub monitorizarea organismelor internationale relevante, pentru risc de spalare a banilor/finantare a terorismului, depun anual o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor, in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale.

c3. Prin exceptie de la prevederile alin. (1) (obligatia de depunerea a declaratiei privind beneficiarul real), persoanele juridice inmatriculate in registrul comertului anterior datei de intrare in vigoare a prezentei legi, cu exceptia regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale si societatilor detinute integral sau majoritar de stat, depun o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, pe care o actualizeaza ori de cate ori intervine o modificare, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor. Aceasta obligatie se considera a fi indeplinita pentru persoanele juridice care au depus cel putin o declaratie privind beneficiarul real ulterior datei de intrare in vigoare a prezentei legi.
 
c4. In cazul in care intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit.
 
c5. Declaratia pe propria raspundere a reprezentantului legal al persoanei juridice cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali, respectiv numele, prenumele, data si locul nasterii, codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, cetatenia, domiciliul sau resedinta, precum si modalitatile in care se exercita controlul asupra persoanei juridice.
 
c6. Declaratia privind beneficiarul real poate avea forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica si poate fi transmisa la oficiul registrului comertului prin mijloace electronice, cu semnatura electronica, sau prin servicii de posta si curier sau prin ghiseul oficiului registrului comertului, personal sau prin reprezentant conform prevederilor legale.

c7. Declaratia privind beneficiarul real poate fi data si in fata reprezentantului oficiului registrului comertului sau se poate depune, personal sau prin reprezentant, avand data certa, data de notarul public ori atestata de avocat."

c8. Obligatia prevazuta la alin. (1) (obligatia de depunere a declaratiei privind beneficiarul real) este indeplinita si prin includerea, la inmatriculare, in actul constitutiv, a datelor de identificare ale beneficiarilor reali si a modalitatilor in care se exercita controlul asupra persoanei juridice. Modificarea ulterioara a datelor de identificare ale beneficiarilor reali nu instituie obligatia intocmirii unui act modificator la actul constitutiv, declararea acestora indeplinindu-se in conditiile alin. (1) (prin depunerea declaratiei privind beneficiarul real).

c9. Sanctiuni pentru nedepunerea declaratiei  privind beneficiarul real
Nerespectarea de catre reprezentantul legal al persoanelor juridice prevazute la art. 56 a obligatiei de depunere a declaratiei privind datele de identificare ale beneficiarului real constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei. Procesul-verbal de constatare a contraventiei se comunica oficiului registrului comertului, in acesta fiind consemnat ca nedepunerea declaratiei atrage dizolvarea societatii, in conditiile art. 237 din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Daca in termen de 30 de zile de la data aplicarii sanctiunii contraventionale reprezentantul persoanei juridice prevazute la art. 56 nu a depus declaratia privind datele de identificare ale beneficiarului real, la cererea Oficiului National al Registrului Comertului, tribunalul sau, dupa caz, tribunalul specializat va putea pronunta dizolvarea societatii. Cauza de dizolvare poate fi inlaturata inainte de a se pune concluzii in fond. Dispozitiile art. 237 alin. (4) - (13) din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator.
 
II. Termenul de depunere a declaratiei privind beneficiarul real, prevazuta la art. 56 alin. (13) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, este de 90 de zile de la incetarea starii de alerta.
 
Este vorba de obligatia persoanelor juridice care au in structura actionariatului entitati inmatriculate/inregistrate si/sau care au sediul fiscal in jurisdictii necooperante din punct de vedere fiscal si/sau in jurisdictii cu grad inalt de risc de spalare a banilor si/sau de finantare a terorismului si/sau in jurisdictii aflate sub monitorizarea organismelor internationale relevante, pentru risc de spalare a banilor/finantare a terorismului, care trebuie sa depuna anual o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor, in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x