Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 28 Martie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Legea nr. 81/2022. Amenzi foarte mari privind practicile comerciale neloiale la vanzarea de produse agricole si alimentare

28 Apr 2022
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Legea nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre intreprinderi in cadrul lantului de aprovizionare agricol si alimentar

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 363 din 12 aprilie 2022

Principalele prevederi

Obiectul si domeniul de aplicare

1. Reglementeaza relatiile comerciale dintre furnizori si cumparatori in cadrul lantului de aprovizionare, cu privire la practicile comerciale neloiale savarsite in legatura cu vanzarea de produse agricole si/sau alimentare, dupa cum urmeaza:

a) vanzarile cand sunt realizate pe teritoriul Romaniei, precum si cele realizate in afara teritoriului tarii, atunci cand produc efecte pe teritoriul Romaniei;
b) serviciile prestate de cumparator furnizorului, in masura in care acestea vizeaza practicile comerciale neloiale;
c) nu se aplica acordurilor dintre furnizori si consumatori.

2. Prezenta lege se aplica anumitor practici comerciale neloiale savarsite in legatura cu vanzarea de produse agricole si/sau alimentare de catre:

a) furnizori a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste 2.000.000 de euro catre cumparatori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 2.000.000 de euro;
b) furnizori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 2.000.000 de euro, dar este de maximum 10.000.000 de euro, catre cumparatori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 10.000.000 de euro;
c) furnizori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 10.000.000 de euro, dar este de maximum 50.000.000 de euro, catre cumparatori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 50.000.000 de euro;
d) furnizori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 50.000.000 de euro, dar este de maximum 150.000.000 de euro, catre cumparatori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 150.000.000 de euro;
e) furnizori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 150.000.000 de euro, dar este de maximum 350.000.000 de euro, catre cumparatori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 350.000.000 de euro.

3. Calcularea echivalentului in lei al cifrelor de afaceri prevazute la pct 2 lit. a) -e) se va face in conformitate cu rata de schimb oficiala a Bancii Nationale a Romaniei din ultima zi a exercitiului financiar anterior constatarii savarsirii practicilor comerciale neloiale.

4. Prin exceptie de la prevederile pct 2, prezenta lege se aplica vanzarilor de produse agricole si/sau alimentare de catre furnizori a caror cifra de afaceri anuala este de maximum 350.000.000 de euro catre toti cumparatorii care sunt autoritati publice.

II. Cateva definitii ale termenilor din lege
  • consumator - orice persoana fizica sau grup de persoane fizice constituite in asociatii care cumpara sau dobandesc produse agricole si/sau alimentare pentru consum propriu;
  • cumparator - orice persoana fizica, persoana fizica autorizata, intreprindere individuala, intreprindere familiala sau persoana juridica, indiferent de locul de stabilire al persoanei respective, care cumpara produse agricole si/sau alimentare; termenul "cumparator" poate include un grup de astfel de persoane fizice si juridice;
  • delistare - actiunea prin care cumparatorul informeaza furnizorul ca anumite produse din oferta activa nu vor mai fi prezentate la raft pentru consumatori, prezentand si argumentele care au dus la acea actiune, inclusiv refuzul de a mai comanda si expune marfa;
  • expunere - prezentarea produselor achizitionate de la furnizor pe rafturile cumparatorului;
  • furnizor - orice producator agricol sau orice persoana fizica, persoana fizica autorizata, intreprindere individuala, intreprindere familiala sau persoana juridica ce vinde produse agricole si/sau alimentare; termenul "furnizor" poate include un grup de astfel de producatori agricoli sau un grup de astfel de persoane fizice si juridice, precum organizatiile de producatori, organizatiile de furnizori si asociatiile unor astfel de organizatii;
  • in mod repetat - constatarea unei practici comerciale neloiale intr-un interval de 2 ani de la emiterea unei decizii prin care a fost constatata si, dupa caz, sanctionata o contraventie savarsita de aceeasi intreprindere implicata, indiferent de natura noii incalcari;
  • listare - actiunea de includere in oferta cumparatorului a produselor si formatelor de impachetare din oferta furnizorului;
  • practicile comerciale neloiale - sunt considerate practicile care contravin bunei conduite comerciale, bunei-credinte si corectitudinii, care sunt impuse unilateral de un partener comercial altuia, chiar si atunci cand acestea rezulta in urma intelegerii intre parti;
  • produse agricole si alimentare - produsele enumerate in anexa nr. I la Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, precum si produsele care nu sunt enumerate in anexa nr. I, dar care sunt procesate in scopul utilizarii ca alimente prin folosirea produselor enumerate in aceasta anexa;
  • produse agricole si alimentare perisabile - produse agricole si alimentare care, prin natura lor sau la stadiul lor de procesare, sunt susceptibile sa devina improprii pentru vanzare in termen de 30 de zile dupa recoltare, producere sau procesare;
  • represalii comerciale - actiuni infaptuite de catre un cumparator asupra furnizorului sau a furnizorului asupra cumparatorului, cu scop de intimidare pentru a influenta comportamentul acestuia, in sensul acceptarii conditiilor contractuale ale cumparatorului sau furnizorului sau a unor conditii comerciale defavorabile furnizorului, respectiv cumparatorului;
  • Interzicerea practicilor comerciale neloiale
Cumparatorului ii sunt interzise urmatoarele:

1. sa depaseasca termenul de plata astfel:

a) cu mai mult de 14 zile calendaristice de la scadenta stabilita prin contract in cazul produselor produse agricole si alimentare perisabile;
b) cu mai mult de 30 de zile calendaristice de la scadenta stabilita prin contract in cazul produselor agricole si alimentare;

2. sa stabileasca un termen de preaviz:

a) mai mic de 30 de zile lucratoare pentru anularea comenzilor de produse agricole si/sau alimentare, pentru a nu pune furnizorul in imposibilitatea de a comercializa sau de a utiliza produsele respective;
b) mai mic de 60 de zile pentru delistarea unui produs marca privata a unui producator pentru categoriile de produse care includ comercializarea unei marci proprii a magazinului;

3. sa modifice in mod unilateral clauzele unui contract comercial pentru produse agricole si/sau alimentare care se refera la frecventa, metoda, locul, calendarul sau volumul furnizarii sau livrarii produselor agricole si alimentare, standardele de calitate, conditiile de plata, preturile sau in ceea ce priveste furnizarea de servicii;

4. sa solicite facturarea si/sau refacturarea si sa incaseze de la furnizor orice alte costuri decat cele convenite in contractul comercial; costurile aferente extinderii retelei de distributie a cumparatorului, amenajarii spatiilor de vanzare ale comerciantului si evenimentelor de promovare a activitatii si imaginii cumparatorului nu pot fi puse in sarcina furnizorului;

5. sa utilizeze autofacturarea pentru produsele agricole si/sau alimentare, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 320 in Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

6. sa aplice reduceri financiare si comerciale sub forma de rabaturi, cu exceptia remizelor si risturnelor, ale caror reduceri cumulate sa nu fie mai mari de 20%, aplicate in functie de valoarea facturata intre cumparator si furnizor, pentru produse agricole si/sau alimentare, prin derogare de la prevederile Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;

7. sa solicite furnizorului plati pentru deteriorarea sau pierderea de produse agricole si/sau alimentare, survenite in spatiile cumparatorului dupa receptie, atunci cand o astfel de deteriorare sau pierdere nu a avut loc din neglijenta sau culpa furnizorului; fac exceptie viciile ascunse pentru produsele agricole si alimentare pentru care furnizorul va trebui sa suporte contravaloarea sau inlocuirea acestora;

8. sa refuze sa confirme in scris clauzele unui contract intre cumparator si furnizor in legatura cu care furnizorul a solicitat o confirmare scrisa; nu este inclusa situatia in care contractul se refera la produse care urmeaza sa fie livrate de un membru al unei organizatii de producatori, inclusiv o cooperativa, organizatiei de producatori al carei membru este furnizorul, daca statutul respectivei organizatii de producatori sau daca normele si deciziile prevazute in respectivul statut ori derivate din acesta contin dispozitii cu efecte similare clauzelor contractului;

9. sa dobandeasca, sa utilizeze sau sa divulge in mod ilegal secrete comerciale ale furnizorului, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/2019 privind protectia know-how-ului si a informatiilor de afaceri nedivulgate care constituie secrete comerciale impotriva dobandirii, utilizarii si divulgarii ilegale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative;

10. sa divulge termenii si conditiile contractului comercial pentru achizitia de produse agricole si/sau alimentare, cu exceptia cazului in care aceasta este necesara pentru indeplinirea obligatiilor asumate fata de respectivul furnizor sau respectarea unor prevederi legale; prezenta prevedere se aplica si furnizorului;

11. sa ameninte cu efectuarea sau sa efectueze represalii comerciale impotriva furnizorului, in cazul in care furnizorul isi exercita drepturile legale sau contractuale, inclusiv prin depunerea unei sesizari la autoritatile de implementare a legii sau prin cooperarea cu autoritatile de aplicare a legii in timpul unei cercetari aprofundate;

12. sa solicite furnizorului compensarea costurilor aferente examinarii plangerilor clientilor referitoare la vanzarea produselor furnizorului, in absenta unei conduite neglijente sau a unei culpe din partea furnizorului;

13. sa returneze furnizorului produsele agricole si/sau alimentare nevandute;

14. sa intarzie receptionarea si intocmirea documentelor de receptie a produselor agricole si alimentare;

15. sa achizitioneze si sa comercializeze produse alimentare fara verificarea trasabilitatii acestora in cazul in care pretul de achizitie este mai mic decat costul de productie mediu practicat pe piata relevanta in perioada achizitiei, conform statisticilor oficiale la nivelul Uniunii Europene;

16. sa impuna furnizorului o plata pentru listarea produselor sale agricole si alimentare, precum si pentru expunerea spre vanzare a acestora;

17. sa impuna produse si servicii furnizorului, direct sau indirect, sa cumpere sau sa vanda de la un tert;

18. sa solicite furnizorului taxe, indiferent de forma si denumirea acestora, care il obliga pe furnizor sa mareasca artificial pretul de facturare al produsului;

19. sa delisteze, sa ameninte cu delistarea sau sa retraga de la expunere unul sau mai multe produse agricole si/sau alimentare, in scopul de a pune presiune sau de a exercita represalii comerciale impotriva furnizorului, pentru acceptarea unor clauze contractuale defavorabile acestuia;

20. sa listeze si sa afiseze la raft doar marca proprie a cumparatorului, astfel incat oferta sa includa cel putin o marca privata a unui producator concurent pe categoria de produse respectiva;

21. sa aplice conditii comerciale diferite pentru produsele marca privata ale producatorilor fata de produsele marca proprie ale comerciantului, pentru listarea/afisarea la raft;

22. sa refuze listarea unui produs agricol si/sau alimentar inregistrat pe scheme de calitate nationale si/sau europene, ofertat de catre un furnizor, pe motivul lipsei volumelor si a sezonalitatii acestuia;

23. sa ofere sau sa vanda produse agricole si/sau alimentare in pierdere, cu exceptia cazurilor prevazute de legislatia in vigoare;

24. sa preia conditiile comerciale agreate cu furnizorul pentru achizitia de produse aferente canalului de vanzare cu amanuntul si sa le aplice cu privire la achizitiile de produse de la furnizor aferente canalului de vanzare angro.

25. sa factureze valoarea serviciilor prestate, prevazute la art. 4 alin. (2) lit. a), b), e) si f) din lege, peste cuantumul de maximum 5% din valoarea incasata de furnizor in baza contractului incheiat intre parti;

Situatii exceptionale stabilite prin clauze contractuale

Se interzice reprezentantului furnizorului sau cumparatorului sa aiba un comportament care se abate de la buna-credinta in procesul de negociere contractuala intre parti.

Pentru evitarea aparitiei unor practici comerciale neloiale, indiferent de momentul intervenirii acestora in lantul de aprovizionare agricol si alimentar, cu exceptia cazului in care, la solicitarea furnizorului, acestea au fost convenite anterior prin clauze clare si lipsite de ambiguitate in contractul comercial sau printr-un act aditional incheiat ulterior, se interzice cumparatorului:

a) sa solicite furnizorului plata pentru publicitatea produselor agricole si/sau alimentare facuta de catre cumparator;
b) sa solicite furnizorului plata pentru serviciile de marketing prestate de catre cumparator privind produsele agricole si/sau alimentare;
c) sa refuze furnizorului o renegociere de pret intr-un termen mai mare de 10 zile de la data solicitarii; conditiile renegocierii pretului produc efecte in termenul prevazut in contract;
d) sa solicite furnizorului plata pentru personalul care se ocupa de amenajarea spatiilor de vanzare utilizate pentru vanzarea produselor furnizorului sau sa oblige furnizorul sa puna la dispozitie personal pentru vanzarea produselor sau orice alta activitate legata de procesul de vanzare-promovare;
e) sa impuna furnizorului o plata pentru plasarea secundara a produselor sale agricole si alimentare spre vanzare;
f) sa solicite furnizorului suportarea integrala sau partiala a costului oricaror reduceri pentru produsele agricole si/sau alimentare vandute de cumparator cu titlu promotional.

V. Autoritatile desemnate sa aplice legea

Autoritatea de implementare a prezentei legi este Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, cu competente in monitorizarea practicilor comerciale neloiale si raportarea acestora catre Comisia Europeana.

Autoritatea cu rol in aplicarea prezentei legi este Consiliul Concurentei, in calitate de autoritate administrativa autonoma in domeniul concurentei, asigurand protectia, mentinerea si stimularea concurentei si a unui mediu concurential normal, in vederea promovarii intereselor intreprinderilor de pe lantul de aprovizionare cu produse agricole si alimentare. Consiliul Concurentei urmareste, de asemenea, sa asigure o concurenta comerciala loiala pe piata din Romania, in limita competentelor incredintate prin prezenta lege. In vederea aplicarii prezentei legi, Consiliul Concurentei asigura resursele umane si financiare necesare.

VI. Sanctiuni

Contraventiile prevazute in prezenta lege se constata si se sanctioneaza de catre autoritatea de aplicare a prezentei legi.

Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii penale, infractiuni, urmatoarele fapte savarsite de cumparator si furnizor, cu exceptia autoritatilor publice:

a) savarsirea practicilor comerciale neloiale;
b) furnizarea de informatii inexacte, incomplete sau care induc in eroare ori de documente incomplete sau nefurnizarea informatiilor si documentelor solicitate;
c) refuzul nejustificat al intreprinderilor de a se supune unei inspectii desfasurate;
d) nerespectarea masurilor impuse de catre autoritatea de aplicare a prezentei legi;

Important! Amenzile care pot fi aplicate sunt FOARTE MARI: de la 250.000 de lei si pot ajunge la 600.000 lei.

Savarsirea in mod repetat a practicilor comerciale neloiale se sanctioneaza cu  amenda de 1% din cifra de afaceri totala realizata in anul financiar anterior.

De retinut!  In situatia in care in urma savarsirii practicii comerciale neloiale s-a produs un prejudiciu furnizorului, cumparatorul este obligat la plata de 3 ori a valorii acestui prejudiciu.

VII. Dispozitii tranzitorii si finale

Prezenta lege se aplica contractelor comerciale incheiate dupa data intrarii acesteia in vigoare, iar pentru cele incheiate anterior, partile au obligatia punerii lor in acord cu prevederile prezentei legi pana la data de 31 decembrie 2022.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x