Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Lichidare societate. Monografie contabila

valabil la 03 Sep 2019
Gabi Popescu Raspuns oferit de
Gabi Popescu

Auditor financiar

Intrebare: O societate (impozit pe venit 3%), a avut salariati pana in luna mai 2019. Care este monografia contabila pentru dizolvare/lichidare/radiere voluntara? Care sunt pasii de urmat din punct de vedere ONRC si ANAF? Ce impozite trebuie sa plateasca? Ce declaratii sau alte documente trebuie sa depuna (D100, Bilant lichidare, etc.)? In ce data? Care sunt etapele lichidarii? Societatea este Societate Cooperativa Mestesugareasca si procedura lichidarii se va face de catre un lichidator, acesta din urma solicitandu-mi Bilantul de lichidare si Balanta €žpe zero€. De asemenea, in societate, la momentul lichidarii exista doar un singur asociat (eu efectuez evidenta contabila a acestei societati din ianuarie 2019).

In luna mai 2019, s-a vandut un spatiu cu 10.000 lei catre o persoana fizica, s-a incasat suma, iar inregistrarile au fost: 4111=7583 10.000 lei si 5311 = 4111 10.000 lei, nu am diminuat suma de 10.000 lei din 212, astfel in 212 a ramas aceeasi suma de 23.529,16.

Situatia din balanta la 31.07.2019 se prezinta astfel:

1. Clasa 1

Cont 1012 = 4.400,00 SC

Cont 105 = 11.026,00 SC

Cont 1051 = 2.014,00 SC

Cont 1068 = 4.322,00 SC

Cont 117 = 4.214,00 SD

Cont 121= 650,18 SC

2. Clasa 2

Cont 212 = 23.529,16 SD

Cont 2812 = 7.128,82 SC

3. Clasa 3

Cont 371 = 767,18 SD

Cont 378 = 51,00 SC

4. Clasa 4

Cont 401 = - 336,86 SC cu minus

Cont 4382 = 259,00 SD

5. Clasa 5

Cont 5311 = 485,25 SD

Am citit OMFP 1376/2004 si am efectuat urmatoarele inregistrari contabile:

1012 = 456 4.400,00

2812 = 212 7.128,82

6583 = 212 16.400,34

378 = 371 51,00

607 = 371 716,18

401 = 7588 -336,86

6588 = 4382 259,00

456 = 5311 485,25

456 = 462 3.914,75

105 = 456 11.026,00

1051 = 456 2.014,00

1068 = 456 4.322,00

121 = 117 650,18

456 = 117 3.564,37

456 = 121 17.712,38

6588 = 456 3.914,75

462 = 7588 3.914,75

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 0 angajati
Platitoare TVA: Nu
Cod CAEN: 9521 Repararea aparatelor electronice de uz casnic

Raspuns:
Lichidarea societatilor comerciale se realizeaza conform prevederilor Legii nr. 31/1990, privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. 
 
Reflectarea in contabilitate a operatiunilor legate de lichidarea societatilor comerciale se efectueaza potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 897/2015, care abroga OMFP 1376/2004.
 
Pentru lichidarea societatilor comerciale se parcurg urmatoarele etape:
• Inventarierea si evaluarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze si inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii efectuate cu aceasta ocazie;
• Intocmirea situatiilor financiare in formatul prevazut de reglementarile contabile 
• Stabilirea operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate in numele societatii comerciale;
• Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);
• Achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;
• Stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere), intocmindu-se contul de profit si pierdere in formatul prevazut de reglementarile contabile aplicabile;
• Intocmirea bilantului, rezultat in urma lichidarii ce sta la baza efectuarii partajului si calculul impozitelor datorate potrivit legii.
 
Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa.
Potrivit pct. 5 din OMFP 897/2015 in conformitate cu prevederile art. 28 alin. (1¹) din legea contabilitatii, fiecare societate are obligatia sa intocmeasca situatii financiare cu ocazia lichidarii acestora, in conditiile acestei legi, precum si in conformitate cu prevederile legii societatilor. 
 
In cazul lichidarii se datoreaza:
Impozit pe dividende 
Dividendul reprezinta o distribuire in bani sau in natura, efectuata de o persoana juridica unui participant la persoana juridica, drept consecinta a detinerii unor titluri de participare la acea persoana juridica, exceptand o distribuire in bani sau in natura, efectuata in legatura cu lichidarea unei persoane juridice.
 
Veniturile sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia in materie la organisme de plasament colectiv se impun cu o cota de 5% din suma acestora, impozitul fiind final. 
 
Obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice, odata cu plata dividendelor/sumelor reprezentand castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare de catre actionari/asociati/investitori. Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata. 
 
In cazul dividendelor/castigurilor obtinute ca urmare a detinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor/asociatilor/investitorilor pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende/castig se plateste pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator. Impozitul datorat se vireaza integral la bugetul de stat.
 
In situatia lichidarii, venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.
 
Venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice sau din reducerea capitalului social, potrivit legii, care nu reprezinta distributii in bani sau in natura ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi se impun cu o cota de 10%, impozitul fiind final. 
 
Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori, respectiv pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost distribuit venitul reprezentand reducerea capitalului social. 
 
La preluarea de active de catre asociati se au in vedere:
• preluarea se face prin emiterea unei facturi la valoarea de inventar a imobilizarii sau valoarea stabilita de evaluator cu ocazia lichidarii.
• Venitul din cedarea activului este venit impozabil. 
 
Evidentierea vanzarii imobilizari
4111 = 7583   10.000      
 
Incasarea 
5311 = 4111 10.000                   
 
Inregistrarea in contabilitate a principalelor operatiuni pentru obtinerea bilantului de lichidare, inaintea efectuarii partajului                    
       
- Descarcarea din gestiune a imobilizarii
%      = 212    23.529,16              
6583              16.400,34           
2812                7.128,82        
 
Si transferul rezervei din reevaluare asupra rezultatului reportat
105 = 1175        11.026
1051 = 1175        2.014
 
Rezerva din reevaluare se transfera asupra rezultatului reportat la scoaterea din gestiune a imobilizarilor ce au facut obiectul reevaluarii. 
 
Stocul de marfuri
• In urma inventarierii se poate constata ca este deteriorat si nevandabil prin urmare se descarca din gestiune ca pierdere
607 = 371      716,18
378 = 371      51
 
Sau daca se poate vinde catre terti sau se preia de asociati pe baza de factura se inregistreaza in plus si vanzarea acestuia
461 = 707      716,18
 
In ceea ce priveste creantele si datoriile daca acestea nu se pot recupera se inregistreaza pe cheltuieli sau pe venituri
401  =  7588  -336,86

Si
6588 = 4382  259
 
Inchiderea conturilor de cheltuieli si venituri 
121 = %            17.375,52 
          607          716,18
          6583        16.400,34
          6588         259
 
7588 = 121 -336,86         
                                   
Sold final debitor cont 121 = 17.375,52 - 650,18 +336,86 = 17.062,2 lei 
Sold cont 117 = 4214 – 11.026 -2.014 = 8826 sold creditor
 
In urma acestor operatiuni se obtine bilantul de lichidare inaintea partajarii capitalurilor proprii 
 
Cont 1012 = 4.400,00 SC
Cont 1068 = 4.322,00 SC
Cont 117 = 8826,00 SC
Cont 121 = 17.062,2 SD 
Cont 5311 = 485,25 SD
 
 La inceperea lichidarii se depun situatii financiare la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.
 
Aceste situatii financiare au soldurile existente la data respectiva ce stau la baza lichidarii si partajarii capitalului propriu.
Cu ocazia inceperii lichidarii se depune formularul 

• S 1004 pentru societati in lichidare unde se bifeaza casuta 2 - persoane juridice aflate in lichidare. 
Situatia financiara astfel intocmita se depune impreuna cu formularul S1039 in care se bifeaza prima casuta situatii financiare anuale in vederea operatiunilor de lichidare.
Pentru stabilirea exacta a datoriilor fata de buget este necesara obtinerea unui certificat de atestare fiscala, document ce sta la baza intocmirii situatiilor financiare de lichidare. 
                           
Pe baza bilantului de lichidare se efectueaza partajul capitalului propriu al societatii comerciale, rezultat din lichidarea acesteia, in functie de:
a) prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
b) hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale a asociatilor;
c) cota de participare la capitalul social.
 
Partajul consta in impartirea capitalului propriu (activului net), rezultat din lichidare, intre asociatii societatii comerciale.
 
 Partajul capitalului social
1012 = 456              4.400               
Capital social              Decontari cu asociatii privind capitalul 
Partajul rezervelor

1068 = 456              4.322
 
Acoperirea pierderii curente din rezultatul reportat sold creditor
117 = 121 8826 

Partajul pierderii curente ramasa neacoperita de rezultatul reportat
456 = 121                       8236,2            
Decontari cu asociatii privind            
capitalul                                                              
 
Cont 5311 = 485,25 SD
 
Sold cont 456 = 4400 + 4322 -8236,2 = 485,8 
 
Restituirea numerarului catre asociat
456 = 5311 485,25

Diferenta de zecimale provine din rotunjiri.
Asociatul primeste mai putini bani decat contrubutia la capitalul social ca urmare a suportarii pierderii inregistrate de societate.
Avand in vedere ca nu ii revine o cota mai mare decatcontributia la capitalul social, acesta nu datoreaza impozit pe venit din lichidare si nici alte impozite.

La data finalizarii operatiunilor de lichidare se intocmesc situatiile financiare cu solduri finale 0 rezultate in urma achitarii datoriilor, incasarii creantelor si a partajarii capitalului propriu intre asociati.
 
Finalizarea lichidarii nu are o data fixa. La data incheierii tuturor operatiunilor de repartizare a  capitalurilor, partajare a activelor, achitare datorii, etc se intocmesc situatii financiare care vor fi depuse in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre AGA.
 
Acestea se intocmesc tot pe formatul S1004 cu bifarea casutei 2 - persoane juridice aflate in lichidare. Soldurile coloanei 2 la bilant vor fi 0. Situatiile financiare astfel intocmite se depun impreuna cu S1039 cu bifarea casutei 2 - situatii financiare dupa terminarea lichidarii.
 
Persoanele juridice care se dizolva cu lichidare, potrivit legii, in cursul aceluiasi an in care a inceput lichidarea au obligatia sa depuna declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor (declaratia 100) si sa plateasca impozitul aferent pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.
 
Situatiile financiare intocmite in conformitate cu art. 263 alin. (1) si art. 268 alin. (1) din legea societatilor se depun si la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, odata cu depunerea acestora la oficiul registrului comertului.
 
Situatiile financiare S1004 si S 1039 se pot descarca de pe site-ul https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/1002_5_2018.html
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Intrebari similare din categoria Monografii contabile

15Apr2024

Tranzactia de vanzare a unui autoturism catre un asociat. Implicatiile fiscale si contabile

de Liviu Sapunaru valabil la 15 Apr 2024
Intrebare: Scietatea a vandut catre asociat un autoturism la valoarea de piata. Autoturismul a fost achizitionat cu 3 ani in urma (factura de achizitie cu TVA). Asociatul are dubla cetatenie, astfel, s-a facut factura de export (extracomunitar, fara TVA).La vanzare trebuie ajustat sau nu TVA-ul?Asociatul a creditat societatea, poate fi compensata aceasta factura cu creditarea?Care ar fi monografia ...
17Apr2024

Transfer teren catre asociat in contextul operatiunii de lichidare a societatii

de Anca Bilas valabil la 17 Apr 2024
Intrebare: Care este monografie contabilia pentru a transfera un teren de la o societate comerciala la o persoana fizica (asociat) in contextul lichidarii voluntare a societatii si ce documente se intocmesc pentru transferul dreptului de proprietate?
17Apr2024

Venituri nerezidenti. Retinere impozit. Monografie contabila

de Munteanu Corneliu Stefan valabil la 17 Apr 2024
Intrebare: Lucrez cu Bolt si Glovo la livrari de mancare. Am livrari pe Z cu plata moderna si factura de comision 30% Bolt.Trebuie sa platesc impozit de 2% pentru facturile de la Bolt? Mentionez ca am certificate rezidenta fiscal de laBolt. Va rog sa ma ajutati cu monografia contabila.
19Apr2024

Utilizarea rezervelor. Tratament contabil

de Munteanu Corneliu Stefan valabil la 19 Apr 2024
Intrebare: O societate platitoare in prezent de impozit pe veniturile microintreprinderilor a hotarat sa acopere pierderile inregistrate in anii anteriori din contul 1068 (2.950.000 lei), de unde rezulta obligatia impozitarii sumei din acest cont. Care este monografia contabila necesara pentru impozitarea sumei din contul 1068 si care este modalitatea de declarare a acestui impozit in D100?
11Apr2024

Credit overdraft. Inregistrari contabile

de Mariana Prejbeanu valabil la 11 Apr 2024
Intrebare: Care este monografia contabila in cazul unui credit de tip overdraft in valoare de 1.000 lei? Creditul se vede pe sold (in banca), dar pe extrasul de cont nu apare. Se plateste dobanda doar in cazul in care cheltuim din linia de credit de tip overdraft. Ma informati va rog daca se inregistreaza in contabilitate in baza contractului de imprumut pe contul 162 (creditul este pe 2 ani) intreaga ...
05Apr2024

Imprumut primit de la asociat

de Gina Popescu valabil la 05 Apr 2024
Intrebare: O societate nou infiintata primeste de la unul din asociati un imprumut in valoare de 270.000 euro in data de 22.08.2023, transferand in firma suma in lei in valoare de 1.333.071 lei in data de 22.08.2023. In contract este mentionat ca dobanda curenta este de 7% pe an, platibila la momentul rambursarii imprumutului si ca dobanda este datorata la data la care suma de bani imprumutata a fost pusa ...
x