Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Modificari fiscale aprilie 2019

17 Apr 2019
PortalContabilitate.ro Realizat de
PortalContabilitate.ro

contabil


1. Hotararea Guvernului nr. 213 din 10 aprilie 2019 pentru modificarea si completarea titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016 (Monitorul Oficial nr. 282 din 12 aprilie 2019).

Principalele prevederi:

Au fost aduse cateva modificari punctuale la normele metodologice date in aplicarea Titlului VII – Taxa pe valoarea adaugata din Codul fiscal.

Modificarile au fost determinate, in mare masura, de luarea in considerare a hotararii Curtii Europene de Justitie in cauza C-463/16 Stadion Amsterdam CV.

Astfel, a fost prevazut faptul ca, in situatia in care se comercializeaza un pachet care cuprinde bunuri/servicii supuse atat cotei reduse de TVA, cat si cotei standard de TVA si se poate stabili o operatiune principala, cota de TVA aplicabila pachetului este cota de TVA aplicabila operatiunii principale, chiar daca pretul fiecarui element care compune pretul total platit de un consumator pentru a putea beneficia de aceasta prestatie poate fi identificat, astfel cum s-a pronuntat si Curtea Europeana de Justitie in Cauza C-463/16 Stadion Amsterdam CV.

Exemplu: O persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA ofera posibilitatea achizitionarii unui pachet de bunuri si servicii constand in acces la un eveniment sportiv si facilitati in cadrul evenimentului sportiv, precum: servicii de catering/ restaurant, produse alimentare, acces la parcare. In aceasta situatie, chiar daca pretul fiecarui element care compune pretul total platit de un consumator pentru a putea beneficia de aceasta prestatie ar putea fi identificat, cota de TVA aplicabila pachetului este de 5%, respectiv cota de TVA aferenta accesului la evenimentul sportiv care reprezinta prestatia principala.

2. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1948 din 4 aprilie 2019 privind aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 1/2019 (Monitorul Oficial nr. 282 din 12 aprilie 2019).

Comisia fiscala centrala are responsabilitati de emitere a deciziilor cu privire la aplicarea dispozitiilor Codului fiscal, Codului de procedura fiscala, legislatiei subsecvente acestora, precum si a legislatiei a carei aplicare intra in sfera de competenta a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, denumita in continuare ANAF.

Potrivit Deciziei nr. 1/2019, “in cazul operatiunilor de schimb valutar de cumparare valuta de catre casa de schimb valutar prin plata catre client a unei sume in lei, conditia prevazuta la art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2015 pentru organizarea Loteriei bonurilor fiscale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 166/2015, cu completarile ulterioare, respectiv "are valoarea totala exprimata in moneda nationala, egala cu valoarea extrasa conform art. 2 alin. (1) lit. a)", se considera a fi indeplinita in situatia in care pe bonul fiscal este inscrisa valoarea in lei platita clientului, egala cu valoarea extrasa”.

3. Ordinul presedintelui ANAF nr. 942 din 4 aprilie 2019 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creantelor bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei (Monitorul Oficial nr. 285 din 15 aprilie 2019).

Principalele prevederi:
Procedura de cesiune a creantelor bugetare poate fi initiata de creditorul bugetar, respectiv organul fiscal central, care s-a inscris in tabelul definitiv de creante cu creante bugetare .
Fac obiectul cesiunii creantele bugetare inscrise de organul fiscal in tabelul definitiv de creante, ramase nestinse la data incheierii contractului de cesiune.
Cesiunea creantelor bugetare poate avea loc numai daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) pretul cesiunii este cel putin egal cu valoarea creantelor bugetare, asigurandu-se recuperarea integrala a creantelor bugetare inscrise in tabelul definitiv de creante;
b) plata pretului cesiunii si recuperarea creantelor bugetare se realizeaza intr-o perioada de maximum 3 ani de la data incheierii contractului de cesiune;
c) cesionarul justifica un interes public in vederea cesionarii creantei;
d) constituirea de garantii, cu exceptia situatiei in care plata se efectueaza integral pana la data incheierii contractului de cesiune.

Prin justificarea unui interes public se poate intelege:
a) justificarea necesitatii cesiunii creantei in vederea mentinerii scopului pentru care cesionarul a fost autorizat/contractat de o autoritate sau institutie publica sa presteze un serviciu public si care se afla sub supravegherea si controlul unei autoritati sau institutii publice;
b) justificarea necesitatii cesiunii creantei ca fiind de interes public, in vederea rezolvarii oricaror probleme, fapte sau evenimente locale ori nationale cu semnificatie pentru viata comunitatii;
c) orice alte justificari din partea cesionarului, relevante in dovedirea interesului public privind cesiunea creantei.
Competenta pentru efectuarea procedurii de cesiune a creantelor bugetare datorate de contribuabili apartine unei comisii constituite in acest scop.
Procedura privind demararea selectiei cesionarului se realizeaza de catre organul fiscal, prin serviciul/biroul juridic, prin publicarea unui anunt privind invitatia de participare la procedura competitiva organizata in vederea cesiunii creantelor bugetare, pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Termenul de depunere a ofertelor este de 10 zile de la data publicarii anuntului pe pagina de internet.

Oferta trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
a) datele de identificare ale cesionarului: denumirea/numele si prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/ reprezentantului fiscal/imputernicitului, daca este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala, numarul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail;
b) datele de identificare ale debitorului, respectiv denumirea si codul de identificare fiscala, precum si cuantumul creantelor bugetare cu care organul fiscal s-a inscris in tabelul definitiv de creante;
c) pretul cesiunii (in lei), care nu poate fi mai mic decat cuantumul creantelor bugetare cu care organul fiscal s-a inscris in tabelul definitiv de creanta, termenul de plata (zi/luna/an) pana la care se face plata si precizarea daca plata se face integral sau in rate, cu mentionarea numarului ratelor, fara a putea depasi 3 ani de la data incheierii contractului;
d) mentiuni referitoare la tipul de garantie ce va fi constituit, in cazul in care plata pretului cesiunii nu se face integral pana la data incheierii contractului de cesiune;
e) justificarea cesionarului cu privire la interesul public al cesiunii creantei;
f) acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal, in cazul in care oferta se depune de catre o persoana fizica;
g) imputernicirea persoanei care il reprezinta pe cesionar, dupa caz;
h) data si semnatura reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/imputernicitului cesionarului.

Comisia de selectie a cesionarului pentru recuperarea creantelor bugetare este formata din 3 membri, respectiv:
a) director general adjunct - administrarea veniturilor statului al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili/sef administratie adjunct - colectarea creantelor al administratiei judetene sau de sector a finantelor publice/sef administratie adjunct - colectarea creantelor al Administratiei pentru Contribuabili Mijlocii, constituita la nivelul municipiului Bucuresti, dupa caz, sau inlocuitorul de drept al acestuia, care va indeplini si calitatea de presedinte al comisiei;
b) seful serviciului/biroului juridic al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili/administratiei judetene sau de sector a finantelor publice/Administratiei pentru Contribuabili Mijlocii constituite la nivelul municipiului Bucuresti sau inlocuitorul de drept al acestuia, dupa caz;
c) seful serviciului executare silita al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili/administratiei judetene sau de sector a finantelor publice/Administratiei pentru Contribuabili Mijlocii constituite la nivelul municipiului Bucuresti sau inlocuitorul de drept al acestuia, dupa caz.

Secretariatul comisiei este asigurat de catre un functionar public din cadrul serviciului/biroului juridic ori inlocuitorul acestuia, desemnat de catre conducatorul organului fiscal.
In termen de 5 zile lucratoare de la expirarea termenului de depunere a ofertelor, comisia se intruneste in vederea deschiderii acestora.
La analiza ofertelor, dupa verificarea conditiei privind justificarea cesionarului pentru interesul public in vederea cesionarii creantelor, comisia realizeaza selectia ofertelor in urmatoarea ordine:
a) oferta care are termenul de plata a pretului cesiunii cel mai scurt, dar nu mai tarziu de 3 ani de la incheierea contractului de cesiune, si pretul cesiunii sa fie cel putin valoarea creantelor bugetare cu care organul fiscal s-a inscris in tabelul definitiv de creanta;
b) oferta care are pretul cesiunii cel mai mare;
c) garantia cea mai favorabila din perspectiva maximizarii recuperarii creantelor bugetare, respectiv se au in vedere cu prioritate ofertele conform carora garantia se constituie potrivit Codului de procedura fiscala, iar ulterior celelalte tipuri de garantii.
Hotararile comisiei se iau cu votul majoritatii membrilor comisiei.

Dupa analizarea conditiilor legale, comisia emite o decizie prin care stabileste rezultatul selectiei, pe baza informatiilor existente in ofertele depuse.

In baza deciziei, organul fiscal emite, in termen de cel mult 5 zile de la data comunicarii acestei decizii, un acord de principiu prin care se stabileste nivelul garantiei ce trebuie constituita, in functie de informatiile mentionate in oferta.

Valoarea garantiilor trebuie sa acopere:
a) cuantumul creantelor bugetare cu care organul fiscal s-a inscris in tabelul definitiv de creante, precum si valoarea dobanzilor aferente pretului cesiunii calculata potrivit Codului de procedura fiscala, in situatia in care plata pretului cesiunii se face intr-o perioada mai mare de 30 de zile de la data incheierii contractului de cesiune;
b) cuantumul creantelor bugetare cu care organul fiscal s-a inscris in tabelul definitiv de creante, in situatia in care plata pretului cesiunii se face intr-o perioada de pana la 30 de zile inclusiv de la data incheierii contractului de cesiune.

Dobanda se calculeaza pentru fiecare suma achitata de la data incheierii contractului de cesiune pana la termenul/termenele de plata stabilit/stabilite conform acestuia.

In termen de 30 de zile de la data comunicarii acordului de principiu, ofertantul declarat castigator trebuie sa constituie garantia stabilita conform acordului de principiu. La cererea temeinic justificata a ofertantului, organul fiscal poate aproba prelungirea acestui termen cu cel mult 30 de zile.

Dupa constituirea garantiei, in termen de cel mult 10 zile, organul fiscal incheie contractul de cesiune cu ofertantul declarat castigator, la care se anexeaza graficul de plata, in situatia in care cesionarul a optat pentru plata in rate a pretului cesiunii.

La data incheierii contractului de cesiune, organul fiscal preda cesionarului titlurile de creanta/titlurile executorii in care sunt individualizate creantele bugetare inscrise in tabelul definitiv de creante, precum si actele de executare emise pentru recuperarea acestora si pastreaza la dosarul fiscal al debitorului copii conforme cu originalul ale acestor documente.
Obligatiile bugetare cuprinse in contractul de cesiune nu sunt considerate restante pana la implinirea termenului de plata prevazut in acesta.

Garantiile pot consta in:
a) mijloace banesti consemnate pe numele ofertantului declarat castigator la dispozitia organului fiscal la o unitate a Trezoreriei Statului;
b) scrisoare de garantie/polita de asigurare de garantie;
c) instituirea sechestrului asigurator asupra bunurilor proprietate a ofertantului declarat castigator;
d) incheierea unui contract de ipoteca sau gaj in favoarea organului fiscal pentru executarea pretului cesiunii pentru care exista un acord de principiu, avand ca obiect bunuri proprietate a unei terte persoane. Aceste bunuri trebuie sa fie libere de orice sarcini, cu exceptia cazului in care acestea sunt sechestrate exclusiv de catre organul fiscal competent.
Pot forma obiect al garantiilor, bunurile mobile care nu au durata normala de functionare expirata potrivit Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si bunurile mobile care, desi au durata normala de functionare expirata, au fost supuse reevaluarii potrivit regulilor contabile in vigoare.
Nu pot face obiectul garantiilor, bunurile perisabile.

Dupa constituirea garantiei, organul fiscal incheie cu cesionarul contractul de cesiune, in 5 exemplare, dupa caz, din care un exemplar se arhiveaza la organul fiscal, iar celelalte se comunica astfel:
a) un exemplar se inmaneaza cesionarului;
b) un exemplar se comunica, in termen de cel mult 5 zile de la data incheierii acestuia, administratorului judiciar/lichidatorului judiciar;
c) un exemplar se comunica, in termen de cel mult 5 zile de la data incheierii acestuia, organului fiscal central competent in administrarea creantelor fiscale datorate de cesionar;
d) un exemplar se comunica, in termen de cel mult 5 zile de la data incheierii acestuia, debitorului ale carui creante bugetare au fost cesionate.

In baza contractului de cesiune, organul fiscal procedeaza la:
a) scaderea din evidenta fiscala a debitorului a creantelor bugetare cu care organul fiscal s-a inscris in tabelul definitiv de creante, precum si la ridicarea eventualelor masuri de executare silita intreprinse pentru aceste creante;
b) inregistrarea in evidenta fiscala a cesionarului a pretului cesiunii.
In situatia in care pretul cesiunii nu este platit de catre cesionar la termenul/termenele de plata prevazut/prevazute prin contractul de cesiune sau garantia nu este reintregita la termenul prevazut de acest ordin, contractul de cesiune devine titlu executoriu, iar pretul cesiunii ramas nestins se recupereaza potrivit Codului de procedura fiscala.

Ori de cate ori se constata erori in continutul contractului de cesiune, din oficiu sau la cererea cesionarului, organul fiscal procedeaza la incheierea unui act aditional la contractul de cesiune.

Prin Ordinul 942 se aproba si modelele formularelor utilizate in cadrul acesteia:
a) Referat privind demararea procedurii de cesiune a creantelor bugetare;
b) Anunt privind invitatia de participare la procedura competitiva organizata in vederea cesiunii creantelor bugetare;
c) Oferta pentru cesiunea creantelor bugetare;
d) Decizie privind stabilirea rezultatului selectiei cesionarului pentru recuperarea creantelor bugetare;
e) Acord de principiu pentru cesiunea creantelor bugetare;
f) Referat pentru aprobarea contractului de cesiune;
g) Contract de cesiune a creantelor bugetare.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x