Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 30 Ianuarie 2023
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Modificari majore privind controalele fiscale

30 Dec 2022
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Ordonanta de urgenta nr. 188/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 74/2013 privind unele masuri pentru imbunatatirea si reorganizarea activitatii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

Principalele modificari/completari la Codul de procedura fiscala

1. Obligatia organului fiscal de a pune la dispozitia contribuabilului supus unei inspectii fiscale, dosarul administrativ al actiunii de control fiscal

Organul fiscal are obligatia ca, la cererea scrisa a contribuabilului/platitorului supus unei actiuni de control fiscal, sa puna la dispozitia acestuia dosarul administrativ al actiunii de control fiscal. Acolo unde este cazul, documentele/informatiile sunt anonimizate pentru a se asigura confidentialitatea datelor cu caracter personal si secretul fiscal.

Dosarul administrativ al actiunii de control fiscal reprezinta totalitatea documentelor si informatiilor care stau la baza constatarilor organului de control fiscal din punct de vedere faptic si legal, precum si cele emise in legatura cu administrarea mijloacelor de proba;

2. Procedura efectuarii analizei de risc

Analiza de risc se efectueaza periodic, caz in care organul fiscal stabileste si clasa/subclasa de risc fiscal a contribuabilului. Clasa/Subclasa de risc fiscal se comunica contribuabilului, la cererea acestuia, prin orice mijloc de comunicare care asigura dovada primirii informatiei, cu exceptia cazului in care obiective de interes general justifica restrangerea accesului la aceasta informatie.

Prevederea de mai sus intra in vigoare la 01.01.2026.

Organul fiscal poate solicita prezenta contribuabilului/platitorului la sediul sau pentru a da informatii si lamuriri necesare stabilirii situatiei sale fiscale reale. Odata cu aceasta solicitare, cand sunt necesare documente/informatii pentru clarificarea situatiei fiscale, organul fiscal indica si documentele pe care contribuabilul/platitorul este obligat sa le prezinte, atunci cand acestea nu sunt detinute de organul fiscal.

3. Colaborarea ANAF cu organele locale

Organul fiscal central este obligat sa transmita organelor fiscale locale informatii privind sursele de venit ale persoanelor fizice. Organele fiscale locale si organul fiscal central incheie protocolul denumit "Protocol de aderare la serviciile sistemului informatic PatrimVen", care se transmite prin sistemul informatic propriu al Ministerului Finantelor/ANAF.

4. Modalitatea de transmitere a cererilor/documentelor/incrisurilor in procedura de control fiscal ori de solutionare a contestatiei, intre contribuabili si organele ANAF

In procedura de control fiscal ori de solutionare a contestatiei, cererile, inscrisurile sau orice alte documente pot fi transmise de contribuabili/platitori, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, dupa caz, ori prin posta, cu confirmare de primire sau prin posta electronica la adresa de e-mail indicata de organul de control sau de solutionare a contestatiei ori depuse la registratura organului fiscal competent. In mod similar, organul de control sau de solutionare a contestatiei poate transmite solicitari, inscrisuri sau orice alte documente prin mijloace electronice de transmitere la distanta, ori prin posta, cu confirmare de primire, sau prin posta electronica la adresa de e-mail indicata de contribuabil/platitor.

5. Cum se desfasoara activitatea de inspectie fiscala, competenta de efectuare a inspectiei fiscale, criteriile in functie de care se declanseaza inspectia fiscala

Activitatea de inspectie fiscala efectuata de organul fiscal central se organizeaza in baza programelor intocmite la nivel central.

Inspectia fiscala se exercita exclusiv, nemijlocit si neingradit de organul fiscal central competent sau organul fiscal local competent.

In cazul creantelor administrate de organul fiscal central, organele de inspectie fiscala au competenta de efectuare a inspectiei fiscale pe intreg teritoriul tarii.

In cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal local, selectarea contribuabililor/platitorilor ce urmeaza a fi supusi inspectiei fiscale este efectuata de catre organul de inspectie fiscala competent, in functie de nivelul riscului. Nivelul riscului se stabileste pe baza analizei de risc. In cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central, selectarea contribuabililor/platitorilor pentru efectuarea actiunii de inspectie fiscala se efectueaza la nivelul aparatului central al ANAF, in functie de nivelul riscului stabilit pe baza analizei de risc.

Prin exceptie, in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central, contribuabilii/platitorii pot fi selectati in mod aleatoriu pentru efectuarea unei actiuni de inspectie fiscala. Termenii si conditiile in care se realizeaza selectarea aleatorie se stabilesc prin ordin al presedintelui ANAF. Intr-un an calendaristic, procentul maximal de contribuabili/platitori selectati in mod aleatoriu nu poate depasi 10% din totalul contribuabililor/platitorilor selectati pentru efectuarea inspectiei fiscale in anul respectiv. Depasirea procentului de 10% reprezinta abatere disciplinara, iar conducatorul structurii de inspectie fiscala are obligatia sa ia masuri de sanctionare a persoanelor vinovate.

Prevederile de mai sus intra in vigoare la 01.01.2026.

Pentru contribuabilii/platitorii prezumtivi a fi selectati pentru efectuarea inspectiei fiscale, organul de inspectie fiscala transmite acestora, in scris, o notificare de conformare cu privire la riscurile fiscale identificate in scopul reanalizarii de catre acestia a situatiei fiscale si, dupa caz, de a depune sau de a corecta declaratiile fiscale.

Prin notificare se comunica contribuabilului/platitorului ca in termen de 30 de zile de la data comunicarii notificarii are posibilitatea sa depuna sau sa corecteze declaratiile fiscale. Pana la expirarea acestui termen, organul de inspectie fiscala nu intreprinde nicio actiune in vederea selectarii pentru efectuarea inspectiei fiscale.

Depunerea sau corectarea declaratiilor fiscale de catre contribuabil/platitor nu impiedica selectarea pentru efectuarea inspectiei fiscale, insa numai dupa implinirea termenului prevazut mai sus.

Dupa implinirea termenului prevazut mai sus contribuabilii/platitorii cu risc fiscal ridicat care nu au remediat riscurile fiscale pentru care au fost notificati sunt supusi obligatoriu unei inspectii fiscale sau unei verificari documentare.

6. Ce va mai contine avizul de inspectie fiscala

Avizul de inspectie fiscala va contine si posibilitatea depunerii sau corectarii declaratiei de impunere aferenta perioadelor si creantelor fiscale ce vor face obiectul inspectiei fiscale, pana la data inceperii inspectiei fiscale.

7. Data inceperii inspectiei fiscale

Data inceperii inspectiei fiscale este data mentionata in registrul unic de control daca exista obligatia tinerii acestuia si inspectia se desfasoara in spatiile de lucru ale contribuabilului/platitorului. In cazul contribuabilului/platitorului care nu tine sau nu prezinta organului de inspectie fiscala registrul unic de control, aceasta data se inscrie intr-un proces-verbal de constatare. Procesul-verbal de constatare se semneaza de catre organul de inspectie fiscala si de catre contribuabil/platitor si se inregistreaza la registratura contribuabilului/platitorului ori de cate ori exista o astfel de registratura.

In cazul in care inspectia fiscala se desfasoara in spatiile de lucru ale contribuabilului/platitorului si nu poate incepe in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data prevazuta in aviz, contribuabilul/platitorul este instiintat, in scris, asupra noii date de incepere a inspectiei fiscale.

In cazul in care inspectia fiscala se desfasoara la sediul organului de inspectie fiscala, data inceperii inspectiei fiscale este data prevazuta in aviz. Daca inspectia fiscala nu poate incepe la data prevazuta in aviz, cel tarziu la data implinirii acesteia, contribuabilul/platitorul este instiintat, in scris, asupra noii date de incepere a inspectiei fiscale.

8. Unde se desfasoara inspectia fiscala

Inspectia fiscala se desfasoara, de regula, la sediul organului de inspectie fiscala.

Din initiativa organului de inspectie fiscala sau la solicitarea motivata a contribuabilului/platitorului, inspectia fiscala se poate desfasura in spatiile de lucru ale contribuabilului/platitorului. Cererea contribuabilului/platitorului se solutioneaza in termen de maximum 3 zile de la inregistrare. In cazul in care cererea nu este solutionata in termenul de 3 zile, aceasta se considera acceptata tacit. Schimbarea locului de desfasurare a inspectiei fiscale se poate realiza si pe parcursul inspectiei fiscale. Contribuabilul/Platitorul trebuie sa puna la dispozitie un spatiu adecvat, precum si logistica necesara desfasurarii inspectiei fiscale. Daca nu exista sau nu poate fi pus la dispozitie un spatiu de lucru adecvat pentru derularea inspectiei fiscale, atunci activitatea de inspectie se desfasoara la sediul organului fiscal sau in orice alt loc stabilit de comun acord cu contribuabilul/platitorul.

In cazul in care inspectia fiscala se desfasoara in spatiile de lucru ale contribuabilului/platitorului, aceasta se realizeaza, de regula, in timpul programului de lucru al contribuabilului/platitorului. Inspectia fiscala se poate desfasura si in afara programului de lucru al contribuabilului/platitorului, cu acordul scris al acestuia si cu aprobarea conducatorului organului de inspectie fiscala.

In cazul in care inspectia fiscala se desfasoara la sediul organului fiscal, aceasta se realizeaza in timpul programului de lucru al organului fiscal. Inspectia fiscala se poate desfasura si in afara programului de lucru al organului fiscal, daca nu este necesara prezenta contribuabilului/platitorului, cu aprobarea conducatorului organului de inspectie fiscala.

9. Decizia de impunere provizorie

In cazul in care contribuabilul/platitorul nu a fost informat cu privire la finalizarea verificarii unei perioade fiscale si a unui tip de obligatie fiscala, acesta poate solicita emiterea deciziei de impunere provizorie dupa implinirea a jumatate din durata legala de efectuare a inspectiei fiscale.

Decizia de impunere provizorie reprezinta titlu de creanta care devine titlu executoriu la data la care se implineste termenul de plata.

Prevederile de la acest punct sunt aplicabile si inspectiilor fiscale in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

10. Competenta, obiectul si regulile de efectuare a controlului antifrauda

Controlul antifrauda se efectueaza de catre functionarii publici din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala pe intreg teritoriul tarii, in baza analizei de risc. Acestia sunt denumiti, in sensul prezentului capitol, organe de control antifrauda fiscala.

Controlul antifrauda are ca obiect prevenirea si combaterea fraudei si evaziunii fiscale. Organele de control antifrauda fiscala exercita activitati de control operativ, fara informarea prealabila a contribuabilului/platitorului cu privire la efectuarea controlului.

Prin exceptie de la prevederile de mai sus, organele de control antifrauda fiscala pot efectua controlul antifrauda fara existenta unei analize de risc in urmatoarele cazuri:

a) atunci cand, in exercitarea atributiilor de serviciu, constata incalcari ale legislatiei fiscale care impun o interventie imediata;
b) in mod exceptional, in vederea efectuarii unor actiuni de control cu caracter specific, in scopul prevenirii si combaterii fraudei si/sau evaziunii fiscale.

Contribuabilul/Platitorul nu poate face obiectii cu privire la procedura de selectare folosita pentru efectuarea controlului antifrauda.

Pe durata controlului antifrauda, contribuabilul/platitorul are urmatoarele drepturi:

a) de a solicita legitimarea organelor de control antifrauda fiscala care efectueaza actiunea de control antifrauda;
b) de a beneficia de asistenta de specialitate;
c) de a fi informat pe parcursul desfasurarii controlului antifrauda asupra constatarilor efectuate;
d) ca activitatea sa sa fie cat mai putin afectata pe timpul desfasurarii controlului antifrauda;
e) de a primi dovada scrisa in cazul retinerii unor documente ca urmare a activitatii de control antifrauda.

La finalizarea controlului antifrauda se incheie proces-verbal de control, in conditiile legii. Un exemplar al procesului-verbal de control se comunica contribuabilului/platitorului.

11. Verificarea situatiei fiscale personale a persoanei fizice

Pentru verificarea situatiei fiscale personale a persoanei fizice, se efectueaza urmatoarele activitati preliminare:

a) analiza de risc de catre structura de la nivelul aparatului central al ANAF in vederea stabilirii riscului aferent persoanelor fizice de neconformare la declararea veniturilor impozabile. Riscul aferent unei persoane fizice de neconformare la declararea veniturilor impozabile reprezinta diferenta semnificativa intre veniturile estimate in cadrul analizei de risc si veniturile declarate de persoana fizica si/sau de platitori pentru aceeasi perioada impozabila. Diferenta este semnificativa daca intre veniturile estimate in cadrul analizei de risc si veniturile declarate de persoana fizica si/sau de platitori este o diferenta mai mare de 10% din veniturile declarate, dar nu mai putin de 50.000 lei;
b) notificarea, in scris, a persoanelor fizice identificate cu risc fiscal potrivit lit. a), inainte de selectarea pentru verificarea situatiei fiscale personale, ca au posibilitatea de a reanaliza situatia fiscala personala, inclusiv de a depune sau de a corecta declaratiile fiscale;
c) selectarea persoanelor fizice ce urmeaza a fi supuse verificarii situatiei fiscale personale efectuate la nivelul aparatului central al ANAF, in functie de nivelul riscului stabilit. Nivelul riscului se stabileste pe baza analizei de risc.

Prin exceptie de la lit. c), persoanele fizice pot fi selectate in mod aleatoriu pentru efectuarea unei verificari a situatiei fiscale personale. Termenii si conditiile in care se realizeaza selectarea aleatorie se stabilesc prin ordin al presedintelui ANAF. Intr-un an calendaristic, procentul maximal de persoane fizice selectate in mod aleatoriu nu poate depasi 10% din totalul persoanelor fizice selectate pentru efectuarea verificarii situatiei fiscale personale in anul respectiv. Depasirea procentului de 10% reprezinta abatere disciplinara, iar conducatorul structurii de verificare a situatiei fiscale personale are obligatia sa ia masuri de sanctionare a persoanelor vinovate. Aceasta prevedere intra in vigoare la 01.01.2026.

12. Verificarea documentara

Verificarea documentara se efectueaza de catre organele de inspectie fiscala, organele de control antifrauda fiscala si organele fiscale competente sa exercite verificarea situatiei fiscale personale.

Organele de control antifrauda fiscala au competenta in efectuarea verificarii documentare pe intreg teritoriul tarii.

Verificarea documentara se efectueaza in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale.

Stabilirea perioadelor care sunt supuse verificarii documentare se efectueaza de organul fiscal competent in functie de riscul fiscal identificat. Pot fi supuse verificarii documentare perioade determinate din cadrul uneia sau al mai multor perioade impozabile.

Operatiunile si documentele ce sunt supuse verificarii documentare se selecteaza de organul fiscal competent a efectua controlul. Pot face obiectul verificarii documentare una sau mai multe operatiuni realizate intr-o perioada determinata, dupa caz.

In cadrul verificarii documentare efectuate de catre organele fiscale competente sa exercite verificarea situatiei fiscale personale se utilizeaza metodele indirecte de stabilire a veniturilor.

In situatia in care, ca urmare a verificarii documentare, organul fiscal constata diferente fata de creantele fiscale, veniturile sau bunurile impozabile si/sau informatiile in legatura cu acestea declarate de contribuabil/platitor, acesta instiinteaza contribuabilul/platitorul despre constatarile efectuate.

Odata cu instiintarea, organul fiscal solicita documentele si explicatiile scrise pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le prezinte in vederea clarificarii situatiei fiscale.

In cazul in care documentele solicitate nu au fost prezentate de contribuabil/platitor in termen de 30 de zile de la comunicarea instiintarii sau documentele prezentate confirma diferentele identificate de organul fiscal si/sau sunt incorecte sau incomplete, organul fiscal stabileste diferentele de creante fiscale datorate prin emiterea unei decizii de impunere sau dispune masurile necesare respectarii prevederilor legale, dupa caz. La solicitarea contribuabilului/platitorului, pentru motive temeinic justificate, organul fiscal poate aproba prelungirea termenului pentru prezentarea documentelor.

Decizia de impunere emisa fara audierea contribuabilului/platitorului este nula, cu exceptia cazului in care contribuabilul/platitorul notifica organul fiscal, in scris, ca renunta la audiere.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

PFA sau SRL in 2023?

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "PFA sau SRL in 2023?"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x