Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 29 Septembrie 2022
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Normele Codului fiscal au fost modificate. Schimbari in domeniul accizelor

12 Sep 2022Conform legislatiei in vigoare!
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Hotararea nr. 1106/2022 pentru modificarea si completarea titlului VIII "Accize si alte taxe speciale" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 887 din 09 septembrie 2022

Principalele modificari ale Titlului VIII "Accize si alte taxe speciale" din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016

1. Modificari/completari privind nivelul accizelor

1.1 Pentru produsele realizate de micii producatori independenti care depasesc limitele cantitative maxime prevazute mai jos, pentru fiecare categorie de produse accizabile in parte, micii producatori independenti au obligatia declararii si platii accizelor aferente la nivelul prevazut in anexa nr. 1 la titlul VIII "Accize si alte taxe speciale" din Codul fiscal.

Limitele cantitative maxime realizate de micii producatori independenti in ultimele 12 luni consecutive de functionare pentru mentinerea in categoria micilor producatori independenti, pentru fiecare categorie de produse in parte, sunt urmatoarele:

a) bere: 200.000 hl de produs;
b) vinuri: 1.000 hl de produs;
c) bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri: 15.000 hl de produs;
d) produse intermediare: 250 hl de produs.

1.2 Persoanele fizice care produc pentru consumul propriu bere, vin, bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, linistite sau spumoase si alcool din fructe au obligatia de a depune o declaratie la autoritatea vamala teritoriala in raza careia isi au domiciliul pana la data de 15 ianuarie inclusiv a anului urmator celui in care se produc aceste produse. Declaratia se intocmeste potrivit modelului prevazut mai jos.

DECLARATIE pentru inregistrarea persoanelor fizice care produc pentru consumul propriu bere, vin, bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, alcool din fructe

1. Numele si prenumele persoanei fizice 

2. Adresa
Judetul . . . . . . . . . ., sectorul . . . . . . . . . ., localitatea . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., bl. . . . . . . . . . ., sc. . . . . . . . . . ., et. . . . . . . . . . ., ap. . . . . . . . . . ., cod postal . . . . . . . . . .
 
3. Telefon 
4. Codul numeric personal 
5. Descrierea activitatii ce urmeaza a se desfasura

 
Productie
[_] Bere
[_]Vinuri
[_]Bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri
[_]Alcool din fructe
6. Mentionati cantitatea (in litri) obtinuta in anul anterior:
6.1. - bere;
6.2. - vinuri*);
6.3. - bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri.
 
7. Mentionati instalatiile de productie detinute pentru productie de alcool din fructe**). 
8. Mentionati cantitatea de alcool din fructe obtinuta in anul anterior, in litri, si concentratia alcoolica. 
*) Pentru vinuri, prin anul anterior se intelege productia realizata in anul vitivinicol prevazut la pct. 5 alin. (11) din prezentele norme metodologice.
**) Se vor anexa si copiile documentelor cu privire la detinerea instalatiilor pentru productie de alcool din fructe.


Cunoscand dispozitiile art. 326 din Codul penal privind falsul in declaratii, declar ca datele inscrise in acest formular sunt corecte si complete.

Numele si prenumele . . .
Data . . . . . . . . .
Semnatura . . . . . . . . . .

1.3  Autoritatea vamala teritoriala tine o evidenta a persoanelor fizice mentionate la pct 1.2, in care se inscriu datele de identificare ale acestora, precum si informatii privind cantitatile de produse declarate.

2. Modificari privind calculul accizelor

2.1 Pentru micii producatori independenti de vinuri, inclusiv pentru micii producatori independenti de vinuri spumoase, la calculul productiei realizate se ia in considerare cantitatea de produse realizate in medie pe an vitivinicol, respectiv de la data de 1 august la data de 31 iulie a anului urmator, pe baza productiei ultimilor trei ani vitivinicoli consecutivi.

2.2 Pentru a beneficia de nivelul redus al accizelor, operatorul care elibereaza pentru consum berea provenita de la un mic producator independent inregistrat in alt stat membru trebuie sa prezinte elementele necesare care sa ateste faptul ca produsele provin de la acest producator, respectiv o copie a certificatului eliberat in acest sens de autoritatile competente din statul membru in care a fost realizata berea sau autocertificarea privind incadrarea producatorului in aceasta categorie conform legislatiei acelui stat membru, iar documentul administrativ care insoteste deplasarea produselor respective in regim suspensiv de accize sau care insoteste deplasarea produselor respective dupa eliberarea pentru consum, dupa caz, face trimitere la certificatul acordat de autoritatea din statul membru de origine care atesta acest statut sau, conform legislatiei acelui stat membru, incadrarea in aceste categorii de producatori este autocertificata de catre respectivul producator.

2.3 Modelul declaratiei pe propria raspundere privind cantitatea de bere pe care au produs-o in anul calendaristic precedent si/sau cantitatea de bere pe care urmeaza sa o produca in anul in curs micii producatori independenti de bere este prevazut in anexa de mai jos.

DECLARATIE PE PROPRIA RASPUNDERE
privind indeplinirea conditiilor de incadrare in categoria mica fabrica de bere/mica distilerie
Denumire mica fabrica de bere/mica distilerie.

Sediul:
Localitatea . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., bl. . . . . . . . . . ., sc. . . . . . . . . . ., et. . . . . . . . . . ., ap. . . . . . . . . . ., judetul/sectorul . . . . . . . . . ., codul postal . . . . . . . . . ., telefon/fax . . . . . . . . . .

Numarul de inmatriculare in registrul comertului/anul . . . . . . . . . .
Codul de identificare fiscala . . . . . . . . . .
Codul de accize/Codul de marcare . . . . . . . . . .

Subsemnatul . . . . . . . . . ., legitimat prin CI/BI seria . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., eliberat (a) de . . . . . . . . . . la data de . . . . . . . . . ., cod numeric personal nr. . . . . . . . . . ., cunoscand dispozitiile art. 326 din Codul penal cu privire la falsul in declaratii, declar pe propria raspundere, in calitate de reprezentant al . . . . . . . . . ., urmatoarele:
1. Cantitatea de bere/alcool pur produsa de . . . . . . . . . . in anul calendaristic precedent este de . . . . . . . . . . hl produs/hl alcool pur.
2. Cantitatea de bere/alcool pur estimata a fi produsa de . . . . . . . . . . in anul calendaristic in curs nu va depasi 200.000 hl produs/10 hl alcool pur.
Anexez la prezenta urmatoarele documente:
a) copia documentului de identitate;
b) dovada calitatii de reprezentant al . . . . . . . . . .;
c) documente care atesta indeplinirea conditiei prevazute la pct. 1 din prezenta declaratie pe propria raspundere.

Numele si prenumele . . . . . . Semnatura . . . . . . . . . .
Data . . . . . . . . . .

2.3. Pentru a beneficia de nivelul redus al accizelor, operatorul care elibereaza pentru consum vinurile spumoase prevazute la art. 350 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal provenite de la un mic producator independent inregistrat in alt stat membru trebuie sa prezinte elementele necesare care sa ateste faptul ca produsele provin de la acest producator, respectiv o copie a certificatului eliberat in acest sens de autoritatile competente din statul membru in care au fost realizate vinurile spumoase sau autocertificarea privind incadrarea producatorului in aceasta categorie conform legislatiei acelui stat membru, iar documentul administrativ care insoteste deplasarea produselor respective in regim suspensiv de accize sau care insoteste deplasarea produselor respective dupa eliberarea pentru consum, dupa caz, face trimitere la certificatul acordat de autoritatea din statul membru de origine care atesta acest statut sau, conform legislatiei acelui stat membru, incadrarea in aceste categorii de producatori este autocertificata de catre respectivul producator.

Vinurile spumoase prevazute la art. 350 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal sunt cele care cuprind toate produsele incadrate la codurile NC 2204 10, 2204 21 06, 2204 21 07, 2204 21 08, 2204 21 09, 2204 29 10 si 2205 si care:
  • sunt prezentate in sticle inchise cu dop tip ciuperca fixat cu ajutorul legaturilor sau care sunt sub presiune egala ori mai mare de 3 bari datorata dioxidului de carbon in solutie; si
  • au o concentratie alcoolica care depaseste 1,2% in volum, dar care nu depaseste 15% in volum si la care alcoolul continut in produsul finit rezulta in intregime din fermentare.
2.4 Modificari privind accizele la alcool etilic
     
2.4.1 Pentru a beneficia de nivelul redus al accizelor, operatorul care elibereaza pentru consum produse provenite de la mici distilerii inregistrate in alt stat membru trebuie sa prezinte elementele necesare care sa ateste faptul ca produsele provin de la acest producator, respectiv o copie a certificatului eliberat in acest sens de autoritatile competente din statul membru in care au fost realizate sau autocertificarea privind incadrarea producatorului in aceasta categorie conform legislatiei acelui stat membru, iar documentul administrativ care insoteste deplasarea produselor respective in regim suspensiv de accize sau care insoteste deplasarea produselor respective dupa eliberarea pentru consum, dupa caz, face trimitere la certificatul acordat de autoritatea din statul membru de origine care atesta acest statut sau, conform legislatiei acelui stat membru, incadrarea in aceste categorii de producatori este autocertificata de catre respectivul producator.
    
2.4.2  Persoanele fizice care detin in temeiul unui drept real livezi de pomi fructiferi si suprafete viticole pot sa produca pentru consum propriu din propria recolta alcool din fructe numai daca detin in proprietate instalatii corespunzatoare conditiilor tehnice minimale stabilite de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale si avizate de Ministerul Sanatatii. Instalatiile trebuie sa fie de tip alambic.
Prin alambic se intelege o instalatie de distilare alcatuita dintr-un cazan de distilare, denumit blaza, o serpentina de racire, denumita refrigerent, si un recipient de colectare a distilatului.
    
2.4.3  Toate persoanele fizice care detin in proprietate instalatii de productie de alcool din fructe de tip alambic au obligatia de a se inregistra la autoritatea vamala teritoriala in raza careia isi au domiciliul.
    
2.4.4 Atunci cand persoana fizica intentioneaza sa produca alcool din fructe din recolta proprie, aceasta anunta in scris intentia la autoritatea vamala teritoriala in raza careia isi are domiciliul, mentionand totodata cantitatea si tipul de materie prima ce urmeaza a se prelucra, perioada estimata in care instalatia va functiona, precum si cantitatea de produs estimata a se obtine. In acest caz, producatorul trebuie sa detina si mijloacele legale necesare pentru masurarea cantitatii si a concentratiei alcoolice a produselor obtinute.
    
2.4.5  In termen de 3 zile lucratoare de la finalizarea procesului de productie, persoana fizica declara cantitatile de alcool din fructe produse. In situatia in care este depasita cantitatea-limita de 50 de litri alcool din fructe, persoana fizica solicita autoritatii vamale teritoriale calculul accizelor datorate. Autoritatea vamala teritoriala stabileste cuantumul accizelor datorate si emite decizia de impunere potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane. Accizele devin exigibile la momentul finalizarii procesului de productie, iar termenul de plata este pana la data de 25 a lunii imediat urmatoare celei in care accizele au devenit exigibile.
    
2.4.6 In situatia in care persoana fizica nu declara cantitatile de alcool din fructe produse potrivit pct 2.4.5, autoritatea vamala centrala sau teritoriala, dupa caz, stabileste, in urma verificarilor efectuate, cuantumul accizelor datorate si emite decizia de impunere potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane. In acest caz accizele devin exigibile de la momentul in care a fost finalizat procesul de productie. Persoana fizica in cauza este obligata la plata unei sume reprezentand nivelul standard al accizei prevazut pentru alcoolul etilic in anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, aplicat asupra diferentei cantitatii care depaseste limita de 50 de litri de produs/an.
    
2.4.7 Autoritatea vamala teritoriala tine o evidenta a persoanelor fizice mentionate la pct 2.4.4, care sa cuprinda informatii privind datele de identificare ale acestora, instalatiile de productie detinute, cantitatile de produse declarate, precum si date cu privire la deciziile de impunere emise.
     
2.4.8 Persoanele fizice care detin in temeiul unui drept real livezi de pomi fructiferi si suprafete vitivinicole si care nu detin in proprietate instalatii de productie alcool din fructe pot sa produca pentru consum propriu din propria recolta alcool din fructe in sistem de prestari de servicii numai in antrepozite fiscale autorizate.
    
2.4.9 In cazul prevazut la pct 2.4.8, antrepozitele fiscale sunt obligate sa tina o evidenta distincta care sa cuprinda urmatoarele informatii: numele persoanei fizice si datele de identificare ale acesteia, cantitatea de materii prime data pentru prelucrare, cantitatea de produs finit rezultata, cantitatea de produs finit preluata, data preluarii, numele, datele de identificare si semnatura persoanei care a preluat alcoolul din fructe.
    
2.4.10  Cantitatile de alcool din fructe preluate de persoana fizica de la antrepozitul fiscal de productie, in limita maxima de 50 de litri de produs pe an care urmeaza a fi consumata de persoana fizica, de catre membrii familiei acesteia sau de catre musafiri, sunt insotite de avizul de insotire a marfii emis de antrepozitul fiscal care a efectuat prestarea de servicii, in care se inscrie mentiunea «scutit de la plata accizelor».
    
2.4.11 Scutirea de la plata accizelor se aplica cu conditia ca niciun fel de vanzare sa nu aiba loc. Aceasta conditie se considera a fi indeplinita daca nu are loc nicio forma de instrainare a produselor respective urmata de o forma de reprezentare a beneficiului pe care detinatorul o poate obtine ca rezultat al instrainarii. Se considera ca fiind un rezultat al instrainarii, fara a se limita la acestea, urmatoarele: incasarea oricaror sume de bani, realizarea sau promisiunea realizarii unei contraprestatii, achizitia altor bunuri sau servicii la o fractiune din valoarea acesteia, diferenta fiind reprezentata de valoarea produselor instrainate.
    
2.4.12  Pentru cantitatea de produs preluata de persoana fizica care depaseste limita de 50 de litri de produs/an, nivelul accizei datorate este nivelul standard al accizei pentru alcoolul etilic, beneficiarul prestatiei, respectiv persoana fizica, plateste prestatorului contravaloarea accizelor aferente cantitatilor de alcool din fructe inainte de preluarea acestora.

2.5 Modificari privind accizele la tigarete
  
2.5.1 Ori de cate ori se intentioneaza modificari ale preturilor de vanzare cu amanuntul, persoana care elibereaza pentru consum ori importa tigarete in Romania are obligatia sa redeclare preturile pentru toate sortimentele de tigarete, indiferent daca modificarea intervine la unul sau la mai multe sortimente.
  
2.5.2 Declaratiile privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete se publica pe site-ul Ministerului Finantelor.
  
2.5.3 Persoana care elibereaza pentru consum ori importa tigarete in Romania si care renunta la comercializarea pe piata interna a unui anumit sortiment de tigarete are obligatia de a declara sortimentele de tigarete ce urmeaza a fi delistate si de a inscrie in continuare preturile aferente acestor sortimente in declaratia privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete, pana la epuizarea stocului pe care il detine, dar nu mai putin de 3 luni de la data la care a comunicat ca renunta la comercializarea pe piata interna a respectivului sortiment de tigarete.

3. Modificari privind conditiile de autorizare a antrepozitelor fiscale
  
3.1 Locurile destinate productiei de alcool etilic si de distilate ca materie prima si locurile destinate productiei de bauturi alcoolice obtinute exclusiv din prelucrarea alcoolului si a distilatelor trebuie sa fie dotate cu mijloace de masurare legala pentru determinarea concentratiei alcoolice, avizate de Biroul Roman de Metrologie Legala sau de un laborator de metrologie agreat de acesta.
  
3.2 In cazul antrepozitelor fiscale de productie de alcool si de distilate, coloanele de distilare si rafinare trebuie sa fie dotate cu contoare pentru determinarea cantitatii de produse obtinute si a concentratiei alcoolice avizate si sigilate de Biroul Roman de Metrologie Legala sau de un laborator de metrologie agreat de acesta, conform reglementarilor specifice stabilite de Biroul Roman de Metrologie Legala.
  
3.3 Un loc poate fi autorizat ca antrepozit fiscal de depozitare de alcool etilic si de distilate in stare varsata numai daca detine rezervoare calibrate avizate de Biroul Roman de Metrologie Legala sau de un laborator de metrologie agreat de acesta.

4. In Normele metodologice de aplicare a titlului „Accize” din Codul fiscal, sintagma „organul fiscal competent” este inlocuita cu „autoritatea vamala competenta”.

5. Unele prevederi din cuprinsul acestor norme intra in vigoare la 01.01.2023.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

PFA sau SRL in 2023?

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "PFA sau SRL in 2023?"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x