Normele pentru aplicarea Legii nr. 129/2019
17 Feb 2020
In Monitorul Oficial nr. 75 din 3 februarie 2020 s-a publicat O.M.F.P. nr. 102 din 22 ianuarie 2020 prin care s-au aprobat Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative pentru entitatile raportoare supravegheate si controlate de Oficiul National.
Conform acestui act normativ, entitatile raportoare supravegheate si controlate de Oficiu includ cel putin urmatoarele:
a) Categorii:
− institutiile financiare nebancare inscrise exclusiv in Registrul general al Bancii Nationale Romane si care nu au si statut de institutie de plata sau institutie emitenta de moneda electronica;
− institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul de evidenta al Bancii Nationale Romane, respectiv casele de amanet, casele de ajutor reciproc si entitati fara scop patrimonial;
− furnizori specializati in servicii de informare cu privire la conturi;
− casele de schimb valutar autorizate de M.F.P.;
− furnizorii de servicii postale autorizati de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, care presteaza servicii de plata;
b) furnizorii de servicii de jocuri de noroc autorizati de Oficiul National pentru Jocuri de Noroc;
c) auditorii financiari, expertii contabili si contabilii autorizati, cenzorii, consultantii fiscali, precum si alte entitati ce desfasoara efectiv activitati conform codurilor CAEN 7022;
d) notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti, practicienii in insolventa, precum si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, conform codului CAEN 6910, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind:
− cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert;
− administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clientilor;
− operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare;
− organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati;
− constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile, in conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) lit. f) din lege;
− furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, precum si entitati ce desfasoara activitati conform codurilor CAEN 6420, 6820;
− agentii imobiliari, inclusiv persoanele juridice in cadrul carora isi desfasoara activitatea agentii imobiliari, conform codurilor CAEN 6831;
− entitati care comercializeaza, in calitate de profesionisti, bunuri sau presteaza servicii, in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.
Pentru aplicarea prevederilor art. 23 alin. (1) din Lege, entitatile reglementate, enumerate anterior, au obligatia sa comunice datele de identificare ale persoanei/lor desemnate, cu responsabilitati in aplicarea Legii, exclusiv electronic, prin accesarea site-ului Oficiului si inregistrarea in Sistemul electronic de transmisie date.
Persoana desemnata este numita de catre reprezentantul legal al entitatii reglementate.
Conform prevederilor art. 8 din O.M.F.P. nr. 102/2020, pentru aplicarea prevederilor art. 24 alin. (1) din Lege, fiecare entitate raportoare emite urmatoarele documente pentru a atenua si a gestiona cu eficacitate riscurile de spalare a banilor sau de finantare a terorismului, aprobate la nivelul conducerii de rang superior, dupa cum urmeaza:
a) total active: 5.000.000 lei;
b) total cifra de afaceri neta: 10.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati: 30.
Prin O.M.F.P. nr. 102/2020 s-au reglementat si urmatoarele autoritati si organisme care au drept obiectiv supravegherea si controlul modului de aplicare a Legii nr. 129/2019:
Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor este unitatea de informatii financiare a Romaniei, de tip administrativ, cu sediul in municipiul Bucuresti, organ de specialitate cu personalitate juridica, independent si autonom din punct de vedere operational si functional, in subordinea Ministerului Finantelor Publice.
Important!
Prin Legea nr. 129/2019 se transpun prevederile urmatoarelor doua directive:
1) Directiva CEE nr. 849 din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor sau finantarii terorismului, de modificare a Regulamentului (U.E.) nr. 648/2012 al Parlamentului European si al Consiliului si de abrogare a Directivei CEE nr. 60/2005 si a Directivei CEE nr. 70/2006;
2) Directiva CEE nr. 258 din 6 decembrie 2016 de modificare a Directivei CEE nr. 16/2011 in ceea ce priveste accesul autoritatilor fiscale la informatii privind combaterea spalarii banilor.
Conform acestui act normativ, entitatile raportoare supravegheate si controlate de Oficiu includ cel putin urmatoarele:
a) Categorii:
− institutiile financiare nebancare inscrise exclusiv in Registrul general al Bancii Nationale Romane si care nu au si statut de institutie de plata sau institutie emitenta de moneda electronica;
− institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul de evidenta al Bancii Nationale Romane, respectiv casele de amanet, casele de ajutor reciproc si entitati fara scop patrimonial;
− furnizori specializati in servicii de informare cu privire la conturi;
− casele de schimb valutar autorizate de M.F.P.;
− furnizorii de servicii postale autorizati de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, care presteaza servicii de plata;
b) furnizorii de servicii de jocuri de noroc autorizati de Oficiul National pentru Jocuri de Noroc;
c) auditorii financiari, expertii contabili si contabilii autorizati, cenzorii, consultantii fiscali, precum si alte entitati ce desfasoara efectiv activitati conform codurilor CAEN 7022;
d) notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti, practicienii in insolventa, precum si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, conform codului CAEN 6910, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind:
− cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert;
− administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clientilor;
− operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare;
− organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati;
− constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile, in conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) lit. f) din lege;
− furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, precum si entitati ce desfasoara activitati conform codurilor CAEN 6420, 6820;
− agentii imobiliari, inclusiv persoanele juridice in cadrul carora isi desfasoara activitatea agentii imobiliari, conform codurilor CAEN 6831;
− entitati care comercializeaza, in calitate de profesionisti, bunuri sau presteaza servicii, in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.
Pentru aplicarea prevederilor art. 23 alin. (1) din Lege, entitatile reglementate, enumerate anterior, au obligatia sa comunice datele de identificare ale persoanei/lor desemnate, cu responsabilitati in aplicarea Legii, exclusiv electronic, prin accesarea site-ului Oficiului si inregistrarea in Sistemul electronic de transmisie date.
Persoana desemnata este numita de catre reprezentantul legal al entitatii reglementate.
Conform prevederilor art. 8 din O.M.F.P. nr. 102/2020, pentru aplicarea prevederilor art. 24 alin. (1) din Lege, fiecare entitate raportoare emite urmatoarele documente pentru a atenua si a gestiona cu eficacitate riscurile de spalare a banilor sau de finantare a terorismului, aprobate la nivelul conducerii de rang superior, dupa cum urmeaza:
- norme interne ce contin cel putin: masuri aplicabile in materie de cunoastere a clientelei; masuri aplicabile in materie de raportare si furnizare prompta a datelor la solicitarea autoritatilor competente; masuri de pastrare a evidentelor si a tuturor documentelor, conform cerintelor din Lege;
- proceduri de administrare a riscurilor care contin cel putin masuri de identificare, evaluare si gestionare a riscurilor, precum si criteriile, aspectele, scenariile si intervalele de timp in functie de care se identifica tranzactiile legate intre ele;
- proceduri care stabilesc mecanismele de control intern, de comunicare si management de conformitate;
- proceduri care stabilesc mecanisme ce cuprind masuri aplicabile in materie de protectie a personalului propriu implicat in procesul de aplicare a acestor politici impotriva oricaror amenintari ori actiuni ostile sau discriminatorii;
- politici de instruire si evaluare periodica a angajatilor.
a) total active: 5.000.000 lei;
b) total cifra de afaceri neta: 10.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati: 30.
Prin O.M.F.P. nr. 102/2020 s-au reglementat si urmatoarele autoritati si organisme care au drept obiectiv supravegherea si controlul modului de aplicare a Legii nr. 129/2019:
- Banca Nationala a Romaniei si Autoritatea de Supraveghere Financiara, pentru categoriile de entitati supuse supravegherii conform prevederilor art. 27, respectiv art. 28;
- Agentia Nationala de Administrare Fiscala si alte autoritati de control financiar/fiscal controleaza entitatile raportoare, cu exceptia celor supravegheate de autoritatile prevazute la lit. a), cu privire la indeplinirea obligatiilor de raportare prevazute la art. 7 alin. (1), (3) si (5);
- Oficiul National pentru Jocuri de Noroc pentru entitatile raportoare prevazute la art. 5 alin. (1) lit. d);
- Oficiul, pentru toate entitatile raportoare care nu sunt supuse supravegherii autoritatilor prevazute la lit. a);
- organismele de autoreglementare, pentru entitatile raportoare pe care le reprezinta si le coordoneaza.
Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor este unitatea de informatii financiare a Romaniei, de tip administrativ, cu sediul in municipiul Bucuresti, organ de specialitate cu personalitate juridica, independent si autonom din punct de vedere operational si functional, in subordinea Ministerului Finantelor Publice.
Important!
Prin Legea nr. 129/2019 se transpun prevederile urmatoarelor doua directive:
1) Directiva CEE nr. 849 din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor sau finantarii terorismului, de modificare a Regulamentului (U.E.) nr. 648/2012 al Parlamentului European si al Consiliului si de abrogare a Directivei CEE nr. 60/2005 si a Directivei CEE nr. 70/2006;
2) Directiva CEE nr. 258 din 6 decembrie 2016 de modificare a Directivei CEE nr. 16/2011 in ceea ce priveste accesul autoritatilor fiscale la informatii privind combaterea spalarii banilor.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
26Ian2023
CECCAR: Normele privind prevenirea si combaterea spalarii banilor pentru contabili
de
Ionut Jinga
26 Ian 2023
19Sep2022
Creste lista entitatilor obligate sa depuna declaratia privind beneficiarul real
de
Ionut Jinga
19 Sep 2022
22Iul2022
Ordinul ANAF nr. 1.286/2022. Cine verifica situatia fiscala a persoanelor fizice
de
Ionut Jinga
22 Iul 2022
22Iul2022
Legea nr. 234/2022. Care este pedeapsa pentru evaziune fiscala
de
Ionut Jinga
22 Iul 2022
17Mai2022
Ordinul ANAF nr. 776/2022. Noutati privind procedura si formularele de modificare a domiciliului fiscal
de
Ionut Jinga
17 Mai 2022
28Apr2022
Legea nr. 107/2022. Unde se ataca un proces verbal de contraventie
de
Ionut Jinga
28 Apr 2022