O mica Revolutie ANAF: Introducerea popririi electronice!
12 Aug 2019
In data de 10.07.2019 ANAF emite un comunicat prin care anunta ca sistemul popririi electronice va sprijini contribuabilii in dificultate.
Ministerul Finantelor Publice si ANAF propun un nou mecanism pentru automatizarea infiintarii si ridicarii popririlor bancare de catre organele fiscale, in limita sumelor inscrise in actele de executare silita.
Astfel, disponibilitatile banesti existente in conturile contribuabililor nu vor fi afectate peste limita sumelor inscrise in adresa de infiintare a popririi bancare si, astfel, nu se vor produce sincope in activitatea desfasurata de acestia.
Ridicarea masurilor de executare silite prin poprire bancara va fi realizata cu operativitate, in timp real, avand in vedere ca incetarea masurii de infiintare a popririi bancare se va efectua de la nivelul central al A.N.A.F, pe baza schimbului rapid de informatii cu institutiile de credit.
Un avantaj considerabil pentru contribuabili il reprezinta si faptul ca nu mai este necesara deplasarea acestora la sediul organelor fiscale, in vederea ridicarii popririlor bancare.
ANAF si-a propus, de asemenea, scurtarea duratei de comunicare a actelor de executare, inclusiv a celor emise ca urmare a incetarii masurilor de executare silita, concomitent cu reducerea costurilor de comunicare/operare a actelor de executare silita.
Pe site-ul ANAF este publicat in data de 05.08.2019 un proiect de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea infiintarii organului de executare silita pentru indeplinirea unor acte de executare silita prin procese electronice masive.
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, a fost modificata si completata Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala; s-a prevazut modificarea potrivit careia, se stabilesc:
Astfel, tinand cont de prevederile legale mai sus invocate, pentru a se asigura implementarea unitara si coerenta a acestui cadru legislativ, s-a procedat la elaborarea unui ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (A.N.A.F.) pentru aprobarea infiintarii organului de executare silité pentru indeplinirea unor acte de executare silita prin procese electronice masive.
Proiectul de act normativ mai sus mentionat, are in vedere reglementarea infiintarii organului de executare silite pentru indeplinirea unor acte de executare silita prin procese electronice masive, prin Directia Generala de Reglementare a Colectarii Creantelor Bugetare, care reprezinta punctul central, la nivelul A.N.A.F, aparat propriu, prin intermediul caruia se vor realizeaza procesele electronice masive, tinarnid cont de urmatoarele considerente:
De mentionat este faptul ca, incepand din luna iunie a anului 2017, actele de executare silita privind infiintarea si ridicarea popririlor bancare se comunica institutiilor de credit, printr-un mecanism de procesare masiva a acestora, sens in care s-a pus la dispozitia institutiilor de credit, de catre A.N.A.F., o platforma de pe care se descarca de catre comunitatea bancara fisierele aferente.
Desi a fost implementat acest mecanism, disponibilitatile banesti ale debitorilor sunt afectate, intrucat fiecare institutie de credit vireaza sumele pentru care au fost infiintate popriri bancare, fara a avea cunostinté de cele deja virate de catre celelalte institutii de credit, ceea ce conduce jn multe situatii la blocarea si virarea sumelor existente in conturile debitorilor peste sumele inscrise in adresa de infiintare a popririi.
Astfel, atat restituirea sumelor incasate in plus prin poprire, cat si procedura privind ridicarea masurilor de executare silita prin poprire, se realizeaza intr-o perioada mai lunga de timp, ceea ce afecteaza activitatea economica a debitorilor.
Implementarea noului mecanism propus privind automatizarea infiintarii si ridicarii popririlor bancare de catre organele fiscale din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in limita sumelor inscrise in actele de executare silita, are in vedere ca disponibilitatile banesti existente in conturile contribuabililor sa nu fie afectate peste limita sumelor inscrise in adresa de infiintare a popririi bancare, astfel incat sa nu produca sincope in activitatea desfasurata de acestia, iar ridicarea masurilor de executare silita prin poprire bancara sa se realizeze cu operativitate, avand in vedere ca incetarea masurii de infiintare a popririi bancare se va efectua masiv, de la nivel central al A.N.A.F, pe baza schimbului rapid de informatii cu institutiile de credit.
In realizarea acestui mecanism, este necesara dezvoltarea sistemului informatic “e-Popriri”, care va fi utilizat la nivelul Directiei Generale de Reglementare a Colectarii Creantelor Bugetare si va viza schimbul de informatii intre A.N.A.F., organele fiscale centrale competente si institutiile de credit, in ceea ce priveste infiintarea, suspendarea, sontinuares si ridicarea masurilor de executare silita prin poprire bancara.
Sistemul informatic e-Popriri va avea drept scop:
Astfel, tinand cont de prevederile art.220 din Codul de procedura fiscala, dar si de necesitatea comunicarii actelor de executare silite, catre institutiile de credit, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, este necesar ca Directia Generala de Reglementare a Colectarii Creantelor Bugetare sa aiba calitatea de organ de executare silita.
Ministerul Finantelor Publice si ANAF propun un nou mecanism pentru automatizarea infiintarii si ridicarii popririlor bancare de catre organele fiscale, in limita sumelor inscrise in actele de executare silita.
Astfel, disponibilitatile banesti existente in conturile contribuabililor nu vor fi afectate peste limita sumelor inscrise in adresa de infiintare a popririi bancare si, astfel, nu se vor produce sincope in activitatea desfasurata de acestia.
Ridicarea masurilor de executare silite prin poprire bancara va fi realizata cu operativitate, in timp real, avand in vedere ca incetarea masurii de infiintare a popririi bancare se va efectua de la nivelul central al A.N.A.F, pe baza schimbului rapid de informatii cu institutiile de credit.
Un avantaj considerabil pentru contribuabili il reprezinta si faptul ca nu mai este necesara deplasarea acestora la sediul organelor fiscale, in vederea ridicarii popririlor bancare.
ANAF si-a propus, de asemenea, scurtarea duratei de comunicare a actelor de executare, inclusiv a celor emise ca urmare a incetarii masurilor de executare silita, concomitent cu reducerea costurilor de comunicare/operare a actelor de executare silita.
Pe site-ul ANAF este publicat in data de 05.08.2019 un proiect de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea infiintarii organului de executare silita pentru indeplinirea unor acte de executare silita prin procese electronice masive.
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, a fost modificata si completata Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala; s-a prevazut modificarea potrivit careia, se stabilesc:
- cazurile speciale de executare silité, precum si structura abilitate cu ducerea la indeplinire a masurilor asiguratorii si efectuarea procedurii de executare silita;
- alte organe fiscale pentru indeplinirea unor acte de executare silita, precum si pentru valorificarea bunurilor confiscate, gajate/ipotecate sau sechestrate potrivit legii, prin procese electronice masive.”
Astfel, tinand cont de prevederile legale mai sus invocate, pentru a se asigura implementarea unitara si coerenta a acestui cadru legislativ, s-a procedat la elaborarea unui ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (A.N.A.F.) pentru aprobarea infiintarii organului de executare silité pentru indeplinirea unor acte de executare silita prin procese electronice masive.
Proiectul de act normativ mai sus mentionat, are in vedere reglementarea infiintarii organului de executare silite pentru indeplinirea unor acte de executare silita prin procese electronice masive, prin Directia Generala de Reglementare a Colectarii Creantelor Bugetare, care reprezinta punctul central, la nivelul A.N.A.F, aparat propriu, prin intermediul caruia se vor realizeaza procesele electronice masive, tinarnid cont de urmatoarele considerente:
De mentionat este faptul ca, incepand din luna iunie a anului 2017, actele de executare silita privind infiintarea si ridicarea popririlor bancare se comunica institutiilor de credit, printr-un mecanism de procesare masiva a acestora, sens in care s-a pus la dispozitia institutiilor de credit, de catre A.N.A.F., o platforma de pe care se descarca de catre comunitatea bancara fisierele aferente.
Desi a fost implementat acest mecanism, disponibilitatile banesti ale debitorilor sunt afectate, intrucat fiecare institutie de credit vireaza sumele pentru care au fost infiintate popriri bancare, fara a avea cunostinté de cele deja virate de catre celelalte institutii de credit, ceea ce conduce jn multe situatii la blocarea si virarea sumelor existente in conturile debitorilor peste sumele inscrise in adresa de infiintare a popririi.
Astfel, atat restituirea sumelor incasate in plus prin poprire, cat si procedura privind ridicarea masurilor de executare silita prin poprire, se realizeaza intr-o perioada mai lunga de timp, ceea ce afecteaza activitatea economica a debitorilor.
Implementarea noului mecanism propus privind automatizarea infiintarii si ridicarii popririlor bancare de catre organele fiscale din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in limita sumelor inscrise in actele de executare silita, are in vedere ca disponibilitatile banesti existente in conturile contribuabililor sa nu fie afectate peste limita sumelor inscrise in adresa de infiintare a popririi bancare, astfel incat sa nu produca sincope in activitatea desfasurata de acestia, iar ridicarea masurilor de executare silita prin poprire bancara sa se realizeze cu operativitate, avand in vedere ca incetarea masurii de infiintare a popririi bancare se va efectua masiv, de la nivel central al A.N.A.F, pe baza schimbului rapid de informatii cu institutiile de credit.
In realizarea acestui mecanism, este necesara dezvoltarea sistemului informatic “e-Popriri”, care va fi utilizat la nivelul Directiei Generale de Reglementare a Colectarii Creantelor Bugetare si va viza schimbul de informatii intre A.N.A.F., organele fiscale centrale competente si institutiile de credit, in ceea ce priveste infiintarea, suspendarea, sontinuares si ridicarea masurilor de executare silita prin poprire bancara.
Sistemul informatic e-Popriri va avea drept scop:
- gestionarea centralizata a informatiilor rezultate ca urmare a fnfiintarii popririlor de catre organele fiscale centrale, inclusiv suspendarea, continuarea si ridicarea popririlor generate prin intermediul aceastui sistem informatic, inclusiv actualizarea sumelor ramase de recuperat, pentru care subzista poprirea tnfiintata;
- centralizarea datelor la nivel national, astfel incat informatiile detinute de partile implicate, A.N.A.F. si institutiile de credit, sa fie in concordanta;
- facilitarea extragerii unor rapoarte, la nivel central, privind stadiul sumelor aferente popririlor infiintate.
Astfel, tinand cont de prevederile art.220 din Codul de procedura fiscala, dar si de necesitatea comunicarii actelor de executare silite, catre institutiile de credit, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, este necesar ca Directia Generala de Reglementare a Colectarii Creantelor Bugetare sa aiba calitatea de organ de executare silita.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
10Iul2023
Update privind anularea accesoriilor si reducerea datoriilor catre ANAF
de
Ionut Jinga
10 Iul 2023
29Iun2023
Bani inapoi de la ANAF pentru tichetele cadou reincadrate fiscal
de
Ionut Jinga
29 Iun 2023
10Apr2023
ATENTIE: Cand primiti notificarea de conformare de la ANAF riscul unei inspectii fiscale este MAJOR
de
Ionut Jinga
10 Apr 2023
28Feb2023
Oficial: se anuleaza obligatiile fiscale generate de reincadrarea tichetelor cadou acordate partenerilor
de
Ionut Jinga
28 Feb 2023