Obligativitate casa de marcat pentru servicii de editare carte catre persoane fizice

Societatea specifica urmatoarele:
Iata tabloul succint al activitatii mele, ca sa poata fi evaluat de dvs. si sa decideti daca speta se incadreaza sau nu in cerintele legale in vigoare:
* Activitatea principala este consultanta in management si training fiscalizarea se face prin facturi, in baza unor contracte; lucrez doar cu persoane juridice, plata fiind exclusiv prin OP; procentul majoritar din cifra de afaceri provine din aceasta activitate.
* Activitatea secundara este editarea de carte (declarata si autorizata la Registrul Comertului); fiscalizarea se face prin factura (emisa in baza unui contract cu autorul cartii, unde sunt stipulate obligatiile mele obtinerea CIP-ului de la Biblioteca Nationala, formatarea cartii pentru tipar, design coperta, promovare carte prin evenimente de lansare, expozitii si articole, precum si predarea numarului de exemplare solicitat de autor), cu plata prin OP sau numerar, cu eliberare de chitante, in functie de dorinta si posibilitatile autorilor (unii prefera numerarul, nu pot exclude aceasta posibilitate de plata). Pentru fiecare contract de editare exista o comanda catre tipografie (uneori cumulata pentru 2-3 contracte, dar cazurile sunt rare), unde se identifica autorul, titlul cartii, ISBN-ul si tirajul (date regasite si in contractele cu autorii). Ulterior, tipografia factureaza serviciul de tiparire si refactureaza transmiterea prin curier a coletelor cu carti catre mine.
Asadar, pentru fiecare serviciu de editare de carte exista elemente de trasabilitate atat in relatia cu clientul, cat si in cea cu furnizorul de servicii de tipar. Din diferentele de pret se poate identifica usor profitul (destul de mic). Precizez ca nu depasesc 1015 carti editate anual, dintre care doar o parte sunt achitate in numerar, restul prin OP (in functie de optiunea autorului).
Precizez faptul ca nu vand carti in format tiparit, ci doar in format electronic, pentru care fiscalizarea se face prin factura si plata prin OP (teoretic, nu am avut pana acum vanzari, intrucat autorii prefera varianta tiparita, pe care o preiau in tirajul convenit). Si aceasta activitate de comert electronic este declarata si autorizata, in ideea ca, la un moment dat, va deveni functionala (site-ul editurii are implementat sistemul de cumparare si plata online, exista cateva carti digitale disponibile, dar sistemul nu a fost utilizat pana in prezent; daca se va intampla, fiscalizarea se va face, bineinteles, conform legii).
Asadar, parerea mea de neofit este ca nu trebuie sa emit bon fiscal in situatia in care un autor solicita plata in numerar pentru servicii de editare carte, ci doar chitanta, deoarece activitatea de editare carte nu face parte din categoria *prestari de servicii catre populatie* (nefiind similara cu activitatea unui coafor sau a unei sali de fitness, unde exista trafic si un numar mare de clienti sistem deschis, greu de controlat unde casa de marcat asigura fiscalizarea in timp real, usor trasabila), ci este din categoria *servicii profesionale*, usor de dovedit si controlat prin contracte, facturi, OP si, mai rar, prin chitante pentru toate incasarile si platile.
Revin cu mentiunea ca, eventual, comercializarea electronica ar putea fi declarata *vanzare de bunuri catre populatie*, dar oricum nu intra in discutie plata in numerar si emiterea de chitante/bonuri fiscale in acest caz. In prezent, sistemul nu este functional.
Asadar, va rog sa ma ajutati, in legatura cu interpretarea mea, specificand daca prestarea de servicii de editare carte face parte din categoria *servicii prestate catre populatie* sau din categoria *servicii profesionale*, si daca este necesara sau nu emiterea bonului fiscal.
Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Fa-ti un CONT de TESTARE GRATUITA completand formularul de mai jos. (Poti vedea exemple de raspunsuri cu un Click AICI)
Atentie la data valabilitatii intrebarii!
Raspunsul oferit este in concordanta cu legislatia in vigoare la data de 27 oct 2025.
cel mai cunoscut site de consultanta fiscal-contabila din Romania
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Procedura de corectare a erorilor contabile"!

Un produs marca 