OG 16/2023 stabileste in ce mod se raporteaza datele despre contribuabili intre state
02 Feb 2023

Act normativ: Ordonanta nr. 16/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 86 din 31 ianuarie 2023
Ce modificari sunt aduse Codului de procedura fiscala
1. ANAF poate efectua controale in vederea verificarii respectarii de catre institutiile financiare raportoare a procedurilor de raportare si de diligenta fiscala prevazute in Acordul FATCA, precum si pentru a monitoriza institutiile financiare raportoare in cazul in care sunt raportate conturi nedocumentate.
2. Se modifica Procedura amiabila in baza acordurilor sau conventiilor pentru evitarea/eliminarea dublei impuneri.
In baza prevederilor conventiei sau acordului de evitare a dublei impuneri incheiat de Romania cu un alt stat, cand un contribuabil considera ca masurile luate de unul sau de ambele state contractante au ca rezultat o impozitare a acestuia care nu este conforma cu prevederile acelei conventii sau acord, acel contribuabil isi poate prezenta cazul autoritatii competente a oricaruia dintre statele contractante, daca conventia sau acordul respectiv prevede aceasta posibilitate.
In cazul in care prevederile conventiei sau acordului de evitare a dublei impuneri incheiat de Romania cu un alt stat nu stabilesc posibilitatea de adresare catre autoritatea competenta a oricaruia dintre statele contractante, contribuabilul rezident in Romania poate solicita A.N.A.F. initierea procedurii amiabile atunci cand considera ca masurile luate de unul sau de ambele state contractante au ca rezultat o impozitare a acestuia care nu este conforma cu prevederile conventiei sau acordului respectiv.
In cazul in care prevederile conventiei sau acordului de evitare a dublei impuneri incheiat de Romania cu un alt stat nu stabilesc posibilitatea de adresare catre autoritatea competenta a oricaruia dintre statele contractante si A.N.A.F. considera ca obiectia contribuabilului nu poate fi admisa sau este nejustificata, A.N.A.F. notifica autoritatea competenta a statului cu care Romania are incheiata o conventie sau un acord de evitare a dublei impuneri asupra acestui fapt sau implementeaza un proces de consultare bilaterala care permite autoritatii competente a celuilalt stat sa isi prezinte opiniile cu privire la obiectul procedurii amiabile.
A.N.A.F. realizeaza procedura amiabila si in cazul in care autoritatea competenta a statului cu care Romania are incheiata o conventie sau un acord de evitare a dublei impuneri ii solicita acest lucru.
3. Modificari in procedura schimbului de informatii
La cererea autoritatii solicitante din alt stat membru, autoritatea solicitata din Romania comunica acesteia orice informatii prevazute de Codul de procedura fiscala, pe care le detine sau pe care le obtine in urma anchetelor administrative.
In scopul demonstrarii relevantei previzibile a informatiilor solicitate, autoritatea solicitanta furnizeaza autoritatii solicitate cel putin urmatoarele informatii:
a) scopul fiscal pentru care se solicita informatia;
b) precizarea informatiilor necesare pentru aplicarea normelor legale in vigoare in privinta taxelor si impozitelor.
In cazul in care o cerere vizeaza un grup de contribuabili care nu pot fi identificati individual, autoritatea solicitanta furnizeaza autoritatii solicitate cel putin urmatoarele informatii:
a) o descriere detaliata a grupului;
b) o explicatie privind legea aplicabila si faptele pe baza carora exista motive sa se considere ca contribuabilii din grup nu au respectat legea aplicabila;
c) o explicatie privind modul in care informatiile solicitate ar ajuta sa se stabileasca daca contribuabilii din grup s-au conformat cerintelor legale;
d) daca este cazul, faptele si circumstantele referitoare la implicarea unui tert care a contribuit in mod activ la eventuala nerespectare a legii aplicabile de catre contribuabilii din grup.
Autoritatea competenta din Romania comunica autoritatii competente a oricarui alt stat membru, prin schimb automat, toate informatiile care sunt disponibile referitoare la rezidentii din respectivul stat membru, cu privire la urmatoarele categorii specifice de venituri si de capital, astfel cum sunt acestea intelese in temeiul normelor legale in vigoare:
a) venituri din munca;
b) remuneratii platite administratorilor si altor persoane asimilate acestora;
c) produse de asigurari de viata neacoperite de alte instrumente juridice ale Uniunii Europene privind schimbul de informatii si alte masuri similare;
d) pensii;
e) proprietatea asupra bunurilor imobile si venituri din bunuri imobile;
f) redevente.
4. Procedura noua - Schimbul automat obligatoriu de informatii raportate de Operatorii de platforme
Operatorii de platforme carora le revine obligatia de raportare trebuie sa indeplineasca procedurile de diligenta fiscala si de raportare prevazute intr-o anexa din Codul de procedura fiscala.
Autoritatea competenta din Romania comunica, prin intermediul schimbului automat, autoritatii competente a statului membru de rezidenta al Vanzatorului raportabil, iar in cazul in care Vanzatorul raportabil presteaza servicii de inchiriere de bunuri imobile, autoritatii competente a statului membru in care sunt situate bunurile imobile, informatii referitoare la fiecare Vanzator raportabil, cum ar fi:
a) numele, adresa sediului social, NIF-ul;
b) prenumele si numele Vanzatorului raportabil care este o persoana fizica si denumirea juridica a Vanzatorului raportabil care este o Entitate;
c) adresa principala;
d) orice NIF al Vanzatorului raportabil, inclusiv fiecare stat membru emitent, sau, in absenta unui NIF, locul nasterii Vanzatorului raportabil care este o persoana fizica;
e) numarul de inregistrare in Registrul Comertului al Vanzatorului raportabil care este o Entitate;
f) numarul de identificare in scopuri de TVA al Vanzatorului raportabil, daca exista;
g) data nasterii Vanzatorului raportabil care este o persoana fizica;
etc
5. Protectia datelor
Orice schimb de informatii se realizeaza cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date.
Institutiile financiare raportoare, intermediarii, Operatorii de platforme care au obligatia de raportare si autoritatile competente din Romania sunt considerati operatori de date atunci cand, actionand individual sau in comun, stabilesc scopurile si mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal in sensul Regulamentului (UE) 2016/679.
Fiecare Institutie financiara raportoare, intermediar sau, dupa caz, Operator de platforma care are obligatia de raportare trebuie sa:
a) informeze fiecare persoana vizata ca informatiile care o privesc vor fi colectate si transferate in conformitate cu prezentul capitol; si
b) comunice fiecarei persoane vizate toate informatiile pe care aceasta are dreptul sa le primeasca de la operatorul de date, in timp util, astfel incat persoana respectiva sa aiba suficient timp sa isi exercite drepturile in materie de protectie a datelor si, in orice caz, inainte de raportarea informatiilor.
Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 86 din 31 ianuarie 2023
Ce modificari sunt aduse Codului de procedura fiscala
1. ANAF poate efectua controale in vederea verificarii respectarii de catre institutiile financiare raportoare a procedurilor de raportare si de diligenta fiscala prevazute in Acordul FATCA, precum si pentru a monitoriza institutiile financiare raportoare in cazul in care sunt raportate conturi nedocumentate.
2. Se modifica Procedura amiabila in baza acordurilor sau conventiilor pentru evitarea/eliminarea dublei impuneri.
In baza prevederilor conventiei sau acordului de evitare a dublei impuneri incheiat de Romania cu un alt stat, cand un contribuabil considera ca masurile luate de unul sau de ambele state contractante au ca rezultat o impozitare a acestuia care nu este conforma cu prevederile acelei conventii sau acord, acel contribuabil isi poate prezenta cazul autoritatii competente a oricaruia dintre statele contractante, daca conventia sau acordul respectiv prevede aceasta posibilitate.
In cazul in care prevederile conventiei sau acordului de evitare a dublei impuneri incheiat de Romania cu un alt stat nu stabilesc posibilitatea de adresare catre autoritatea competenta a oricaruia dintre statele contractante, contribuabilul rezident in Romania poate solicita A.N.A.F. initierea procedurii amiabile atunci cand considera ca masurile luate de unul sau de ambele state contractante au ca rezultat o impozitare a acestuia care nu este conforma cu prevederile conventiei sau acordului respectiv.
In cazul in care prevederile conventiei sau acordului de evitare a dublei impuneri incheiat de Romania cu un alt stat nu stabilesc posibilitatea de adresare catre autoritatea competenta a oricaruia dintre statele contractante si A.N.A.F. considera ca obiectia contribuabilului nu poate fi admisa sau este nejustificata, A.N.A.F. notifica autoritatea competenta a statului cu care Romania are incheiata o conventie sau un acord de evitare a dublei impuneri asupra acestui fapt sau implementeaza un proces de consultare bilaterala care permite autoritatii competente a celuilalt stat sa isi prezinte opiniile cu privire la obiectul procedurii amiabile.
A.N.A.F. realizeaza procedura amiabila si in cazul in care autoritatea competenta a statului cu care Romania are incheiata o conventie sau un acord de evitare a dublei impuneri ii solicita acest lucru.
3. Modificari in procedura schimbului de informatii
La cererea autoritatii solicitante din alt stat membru, autoritatea solicitata din Romania comunica acesteia orice informatii prevazute de Codul de procedura fiscala, pe care le detine sau pe care le obtine in urma anchetelor administrative.
In scopul demonstrarii relevantei previzibile a informatiilor solicitate, autoritatea solicitanta furnizeaza autoritatii solicitate cel putin urmatoarele informatii:
a) scopul fiscal pentru care se solicita informatia;
b) precizarea informatiilor necesare pentru aplicarea normelor legale in vigoare in privinta taxelor si impozitelor.
In cazul in care o cerere vizeaza un grup de contribuabili care nu pot fi identificati individual, autoritatea solicitanta furnizeaza autoritatii solicitate cel putin urmatoarele informatii:
a) o descriere detaliata a grupului;
b) o explicatie privind legea aplicabila si faptele pe baza carora exista motive sa se considere ca contribuabilii din grup nu au respectat legea aplicabila;
c) o explicatie privind modul in care informatiile solicitate ar ajuta sa se stabileasca daca contribuabilii din grup s-au conformat cerintelor legale;
d) daca este cazul, faptele si circumstantele referitoare la implicarea unui tert care a contribuit in mod activ la eventuala nerespectare a legii aplicabile de catre contribuabilii din grup.
Autoritatea competenta din Romania comunica autoritatii competente a oricarui alt stat membru, prin schimb automat, toate informatiile care sunt disponibile referitoare la rezidentii din respectivul stat membru, cu privire la urmatoarele categorii specifice de venituri si de capital, astfel cum sunt acestea intelese in temeiul normelor legale in vigoare:
a) venituri din munca;
b) remuneratii platite administratorilor si altor persoane asimilate acestora;
c) produse de asigurari de viata neacoperite de alte instrumente juridice ale Uniunii Europene privind schimbul de informatii si alte masuri similare;
d) pensii;
e) proprietatea asupra bunurilor imobile si venituri din bunuri imobile;
f) redevente.
4. Procedura noua - Schimbul automat obligatoriu de informatii raportate de Operatorii de platforme
Operatorii de platforme carora le revine obligatia de raportare trebuie sa indeplineasca procedurile de diligenta fiscala si de raportare prevazute intr-o anexa din Codul de procedura fiscala.
Autoritatea competenta din Romania comunica, prin intermediul schimbului automat, autoritatii competente a statului membru de rezidenta al Vanzatorului raportabil, iar in cazul in care Vanzatorul raportabil presteaza servicii de inchiriere de bunuri imobile, autoritatii competente a statului membru in care sunt situate bunurile imobile, informatii referitoare la fiecare Vanzator raportabil, cum ar fi:
a) numele, adresa sediului social, NIF-ul;
b) prenumele si numele Vanzatorului raportabil care este o persoana fizica si denumirea juridica a Vanzatorului raportabil care este o Entitate;
c) adresa principala;
d) orice NIF al Vanzatorului raportabil, inclusiv fiecare stat membru emitent, sau, in absenta unui NIF, locul nasterii Vanzatorului raportabil care este o persoana fizica;
e) numarul de inregistrare in Registrul Comertului al Vanzatorului raportabil care este o Entitate;
f) numarul de identificare in scopuri de TVA al Vanzatorului raportabil, daca exista;
g) data nasterii Vanzatorului raportabil care este o persoana fizica;
etc
5. Protectia datelor
Orice schimb de informatii se realizeaza cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date.
Institutiile financiare raportoare, intermediarii, Operatorii de platforme care au obligatia de raportare si autoritatile competente din Romania sunt considerati operatori de date atunci cand, actionand individual sau in comun, stabilesc scopurile si mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal in sensul Regulamentului (UE) 2016/679.
Fiecare Institutie financiara raportoare, intermediar sau, dupa caz, Operator de platforma care are obligatia de raportare trebuie sa:
a) informeze fiecare persoana vizata ca informatiile care o privesc vor fi colectate si transferate in conformitate cu prezentul capitol; si
b) comunice fiecarei persoane vizate toate informatiile pe care aceasta are dreptul sa le primeasca de la operatorul de date, in timp util, astfel incat persoana respectiva sa aiba suficient timp sa isi exercite drepturile in materie de protectie a datelor si, in orice caz, inainte de raportarea informatiilor.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "PFA sau SRL in 2023?"!
Articole similare
05Sep2022
OG 31/2022. Noutati privind inspectia fiscala, controlul antifrauda si stingerea datoriilor
de
Ionut Jinga
05 Sep 2022
05Iul2022
OUG nr. 102/2022. Amenzile din Codul de procedura fiscala se prescriu in 5 ani (in loc de 6 luni)
de
Ionut Jinga
05 Iul 2022
17Feb2022
Ordinul ANAF nr. 146/2022. Conditiile in care ANAF furnizeaza informatii
de
Ionut Jinga
17 Feb 2022
18Nov2021
Ordinul ANAF nr. 1.832/2021. Procedura de anulare a unor obligatii fiscale modificata in urma unei sentinte
de
Ionut Jinga
18 Nov 2021
03Feb2020
Importante masuri pentru sistarea mai rapida a popririlor bancare
de
Ionut Jinga
03 Feb 2020