OMF nr. 1021/2021 modifica Procedura de solutionare a contestatiilor in domeniul accizelor
24 Aug 2021
Act normativ: Ordinul M.F nr. 1021/2021 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 3.004/2017 privind aprobarea Procedurii de solutionare a contestatiilor prevazute la art. 366 alin. (2), art. 369 alin. (5), art. 374 alin. (2), art. 377 alin. (4), art. 382 alin. (2), art. 385 alin. (4), art. 390 alin. (2) si art. 393 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 804 din 20 august 2021
Premisele modificarii Procedurii de solutionare a contestatiilor in domeniul accizelor
De la intrarea in vigoare a Legii nr.227/2015 si pana in prezent, au fost aduse o serie de modificari si completari Codului fiscal, inclusiv titlului VIII al acestuia - ”Accize si alte taxe speciale” , care include si dispozitii ce reglementeaza competenta autorizarii operatorilor de produse supuse accizelor armonizate (antrepozitari autorizati, destinatari inregistrati, expeditori inregistrati si importatori autorizati).
Astfel, prin Legea nr.177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.3/2017, s-au adus modificari art.359 din actul normativ mai sus-mentionat, in sensul ca autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati (realizata anterior la nivel central prin comisia constituita in acest sens) se efectueaza de catre directiile generale regionale ale finantelor publice, procedura si conditiile de autorizare fiind stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice, la propunerea ANAF.
In acest sens, a fost emis ordinul ministrului finantelor publice nr.2.482/2017 privind procedura si conditiile in care se realizeaza autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati.
In acelasi timp, tot prin Legea nr.177/2017, s-a reglementat faptul ca impotriva deciziilor de respingere a solicitarilor de autorizare formulate de operatorii de produse supuse accizelor armonizate sau a celor de revocare a autorizatiilor emise acestora, antrepozitarii autorizati, destinatarii inregistrati, expeditorii inregistrati si importatorii autorizati, pot formula contestatii, care vor fi solutionate de structura cu atributii in solutionarea contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor Publice - aparat central, conform procedurii stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice. In acest sens, a fost emis Ordinul ministrului finantelor publice nr.3.004/2017 privind aprobarea procedurii de solutionare a contestatiilor prevazute la art.366 alin.(2), art.369 alin.(5), art.374 alin.(2), art.377 alin.(4), art.382 alin.(2), art.385 alin.(4), art.390 alin.(2) si art.393 alin.(4) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, in care ca directie cu atributii in solutionarea contestatiilor a fost desemnata Directia generala management al domeniilor reglementate specific.
Prin Legea nr.296/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, au fost aduse noi modificari art.359 din Codul fiscal, stabilindu-se ca in cazul operatorilor economici mari contribuabili, autorizarea se realizeaza de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili. Pentru corelarea Ordinului ministrului finantelor publice nr.2482/2017 cu aceste prevederi, a fost emis Ordinul ministrului finantelor nr.259/2021.
Totodata, de la intrarea in vigoare a prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr.3.004/2017 si pana in prezent, directia de specialitate s-a confruntat cu o serie de probleme generate de lipsa unor prevederi din procedura de solutionare a contestatiilor, care sa reglementeze:
Totodata, unele prevederi din ordin, referitoare la comisia constituita prin OMFP nr. 219/2016 au devenit caduce fiind necesara abrogarea acestora.
Toate cele de mai sus, impun modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr.3.004/2017 privind aprobarea procedurii de solutionare a contestatiilor prevazute la art. 366 alin. (2), art. 369 alin. (5), art. 374 alin. (2), art. 377 alin. (4), art. 382 alin. (2), art.385 alin. (4), art. 390 alin. (2) si art. 393 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Avand in vedere cele de mai sus, a fost intocmit proiectul de ordin pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 3.004/2017 privind aprobarea procedurii de solutionare a contestatiilor prevazute la art. 366 alin. (2), art. 369 alin. (5), art. 374 alin. (2), art. 377 alin. (4), art. 382 alin. (2), art. 385 alin. (4), art. 390 alin. (2) si art. 393 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Principalele modificari la Procedura de solutionare a contestatiilor
1. Dispozitiile prezentului ordin se aplica de catre directia de specialitate cu atributii de management al domeniilor reglementate specific din cadrul Ministerului Finantelor ('directia de specialitate'), de catre autoritatile prevazute la art. 359 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (directiile generale regionale ale finantelor publice, respectiv de catre Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili, pentru operatorii economici mari contribuabili) si de catre operatorii economici contestatori.
2. In intelesul prezentei proceduri, expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) autoritatea emitenta este structura emitenta a deciziei contestate, respectiv autoritatea prevazuta la art. 359 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) structura de specialitate este structura prevazuta la art. 3 alin. (1) si (4) din anexa nr. 2 si art. 2 alin. (1) din anexa nr. 4 la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.482/2017 privind procedura si conditiile in care se realizeaza autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv Serviciul autorizatii din cadrul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, biroul/compartimentul avize si autorizatii (case de marcat) din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice si biroul/compartimentul cu atributii de autorizare din cadrul birourilor vamale de interior si/sau frontiera;
c) directia de specialitate este directia cu atributii de management al domeniilor reglementate specific din cadrul Ministerului Finantelor.
3. In situatia in care contestatorul doreste sa retraga contestatia, cererea de retragere se depune la sediul Ministerului Finantelor si trebuie sa fie semnata de acesta sau de imputernicit, cu indeplinirea acelorasi conditii de forma prevazute la formularea si depunerea contestatiei.
4. Pentru lamurirea cauzelor, directia de specialitate poate solicita puncte de vedere altor directii de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau altor institutii competente sa se pronunte in cauzele respective.
5. In situatia in care pentru aceeasi cauza exista puncte de vedere contradictorii sau contrare punctului de vedere exprimat de directia de specialitate, cauza respectiva poate fi supusa dezbaterii Comisiei fiscale centrale din Ministerul Finantelor, potrivit legii.
Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 804 din 20 august 2021
Premisele modificarii Procedurii de solutionare a contestatiilor in domeniul accizelor
De la intrarea in vigoare a Legii nr.227/2015 si pana in prezent, au fost aduse o serie de modificari si completari Codului fiscal, inclusiv titlului VIII al acestuia - ”Accize si alte taxe speciale” , care include si dispozitii ce reglementeaza competenta autorizarii operatorilor de produse supuse accizelor armonizate (antrepozitari autorizati, destinatari inregistrati, expeditori inregistrati si importatori autorizati).
Astfel, prin Legea nr.177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.3/2017, s-au adus modificari art.359 din actul normativ mai sus-mentionat, in sensul ca autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati (realizata anterior la nivel central prin comisia constituita in acest sens) se efectueaza de catre directiile generale regionale ale finantelor publice, procedura si conditiile de autorizare fiind stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice, la propunerea ANAF.
In acest sens, a fost emis ordinul ministrului finantelor publice nr.2.482/2017 privind procedura si conditiile in care se realizeaza autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati.
In acelasi timp, tot prin Legea nr.177/2017, s-a reglementat faptul ca impotriva deciziilor de respingere a solicitarilor de autorizare formulate de operatorii de produse supuse accizelor armonizate sau a celor de revocare a autorizatiilor emise acestora, antrepozitarii autorizati, destinatarii inregistrati, expeditorii inregistrati si importatorii autorizati, pot formula contestatii, care vor fi solutionate de structura cu atributii in solutionarea contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor Publice - aparat central, conform procedurii stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice. In acest sens, a fost emis Ordinul ministrului finantelor publice nr.3.004/2017 privind aprobarea procedurii de solutionare a contestatiilor prevazute la art.366 alin.(2), art.369 alin.(5), art.374 alin.(2), art.377 alin.(4), art.382 alin.(2), art.385 alin.(4), art.390 alin.(2) si art.393 alin.(4) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, in care ca directie cu atributii in solutionarea contestatiilor a fost desemnata Directia generala management al domeniilor reglementate specific.
Prin Legea nr.296/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, au fost aduse noi modificari art.359 din Codul fiscal, stabilindu-se ca in cazul operatorilor economici mari contribuabili, autorizarea se realizeaza de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili. Pentru corelarea Ordinului ministrului finantelor publice nr.2482/2017 cu aceste prevederi, a fost emis Ordinul ministrului finantelor nr.259/2021.
Totodata, de la intrarea in vigoare a prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr.3.004/2017 si pana in prezent, directia de specialitate s-a confruntat cu o serie de probleme generate de lipsa unor prevederi din procedura de solutionare a contestatiilor, care sa reglementeze:
- modul de solutionare a contestatiilor in cazul in care pentru aceeasi cauza exista puncte de vedere contradictorii sau, in cazul in care pentru speta respectiva sunt incidente prevederi legale cu un continut contradictoriu sau care pot avea interpretari diferite,
- o procedura unitara de solutionare a contestatiilor si in cazul contestatiilor formulate impotriva altor decizii emise de comisii conform prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2482/2017, cu modificarile si completarile ulterioare.
Totodata, unele prevederi din ordin, referitoare la comisia constituita prin OMFP nr. 219/2016 au devenit caduce fiind necesara abrogarea acestora.
Toate cele de mai sus, impun modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr.3.004/2017 privind aprobarea procedurii de solutionare a contestatiilor prevazute la art. 366 alin. (2), art. 369 alin. (5), art. 374 alin. (2), art. 377 alin. (4), art. 382 alin. (2), art.385 alin. (4), art. 390 alin. (2) si art. 393 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Avand in vedere cele de mai sus, a fost intocmit proiectul de ordin pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 3.004/2017 privind aprobarea procedurii de solutionare a contestatiilor prevazute la art. 366 alin. (2), art. 369 alin. (5), art. 374 alin. (2), art. 377 alin. (4), art. 382 alin. (2), art. 385 alin. (4), art. 390 alin. (2) si art. 393 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Principalele modificari la Procedura de solutionare a contestatiilor
1. Dispozitiile prezentului ordin se aplica de catre directia de specialitate cu atributii de management al domeniilor reglementate specific din cadrul Ministerului Finantelor ('directia de specialitate'), de catre autoritatile prevazute la art. 359 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (directiile generale regionale ale finantelor publice, respectiv de catre Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili, pentru operatorii economici mari contribuabili) si de catre operatorii economici contestatori.
2. In intelesul prezentei proceduri, expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) autoritatea emitenta este structura emitenta a deciziei contestate, respectiv autoritatea prevazuta la art. 359 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) structura de specialitate este structura prevazuta la art. 3 alin. (1) si (4) din anexa nr. 2 si art. 2 alin. (1) din anexa nr. 4 la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.482/2017 privind procedura si conditiile in care se realizeaza autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv Serviciul autorizatii din cadrul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, biroul/compartimentul avize si autorizatii (case de marcat) din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice si biroul/compartimentul cu atributii de autorizare din cadrul birourilor vamale de interior si/sau frontiera;
c) directia de specialitate este directia cu atributii de management al domeniilor reglementate specific din cadrul Ministerului Finantelor.
3. In situatia in care contestatorul doreste sa retraga contestatia, cererea de retragere se depune la sediul Ministerului Finantelor si trebuie sa fie semnata de acesta sau de imputernicit, cu indeplinirea acelorasi conditii de forma prevazute la formularea si depunerea contestatiei.
4. Pentru lamurirea cauzelor, directia de specialitate poate solicita puncte de vedere altor directii de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau altor institutii competente sa se pronunte in cauzele respective.
5. In situatia in care pentru aceeasi cauza exista puncte de vedere contradictorii sau contrare punctului de vedere exprimat de directia de specialitate, cauza respectiva poate fi supusa dezbaterii Comisiei fiscale centrale din Ministerul Finantelor, potrivit legii.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
13Mar2023
Nivelul accizei specifice la tigarete incepand cu 1 aprilie
de
Ionut Jinga
13 Mar 2023
09Mar2023
ACCIZE: ultimele modificari din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal
de
Ionut Jinga
09 Mar 2023
15Feb2023
Conditiile pentru inregistrarea destinatarilor si expeditorilor certificati
de
Ionut Jinga
15 Feb 2023
15Feb2023
Instructiunile de completare a documentelor e-DA si e-DAS au fost aprobate
de
Ionut Jinga
15 Feb 2023
07Nov2022
Comertul angro cu alcool sau tutun: procedura de inregistrare a activitatii
de
Ionut Jinga
07 Nov 2022