Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 29 Martie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

ONG cu o filiala. Desfasurarea activitatii de invatamant prescolar. Evidenta contabila

valabil la 17 Sep 2019
Otilia-Mihaela Roman Raspuns oferit de
Otilia-Mihaela Roman

Expert contabil si Consultant fiscal

Intrebare: Un ONG are o filiala cu cod fiscal propriu care este acreditata pentru activitatea de invatamant prescolar.

1. Cum se tine contabilitatea ONG-ului si a filialei?

2. Daca primeste subventii de la stat pentru salarii si utilitati, angajatii trebuie sa aiba contract de munca pe filiala sau pe ONG (acum sunt pe ONG)?

3. Ce declaratii se depun pentru activitatea ONG-ului si/sau a filialei?

4. Cum se inregistreaza veniturile din subventii, din cotizatiile parintilor, din sponsorizari si donatii? Pe ONG sau pe filiala?

5. Ce venituri sunt impozabile la ONG si la filiala?

Tip societate: O.N.G.
Numar de angajati: 1-10 angajati
Platitoare TVA: Nu
Cod CAEN: servicii

Raspuns:
Un ONG se infiinteaza si isi desfasoara activitatea, din punct de vedere juridic, conform reglementarii specifice, si anume OG nr. 26 din 30 ianuarie 2000 cu privire la asociatii si fundatii – cu modificarile si completarile ulterioare.
In cadrul acestei reglementari, se mentioneaza:
 
“Asociatia este subiectul de drept constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei intelegeri, pun in comun si fara drept de restituire contributia materiala, cunostintele sau aportul lor in munca pentru realizarea unor activitati in interes general, al unor colectivitati sau, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial.
Art. 5
(1)Asociatia dobandeste personalitate juridica prin inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi are sediul.
 
Art. 8
(1)Asociatia devine persoana juridica din momentul inscrierii ei in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
 
Art. 13
(1)Asociatia isi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, cu un numar minim de 3 membri, organe de conducere proprii si un patrimoniu distinct de cel al asociatiei.
 
(2)Filialele sunt entitati cu personalitate juridica, putand incheia, in nume propriu, acte juridice in conditiile stabilite de asociatie prin actul constitutiv al filialei. Ele pot incheia acte juridice de dispozitie, in numele si pe seama asociatiei, numai pe baza hotararii prealabile a consiliului director al asociatiei.
(3)Filiala se constituie prin hotararea adunarii generale a asociatiei. Personalitatea juridica se dobandeste de la data inscrierii filialei in Registrul asociatiilor si fundatiilor.”
 
In Noul Cod Civil – care este reglementarea generala – sunt prevazute urmatoarele aspecte referitoare la o persoana juridica (fie aceasta o asociatie, fie o societate):
 
TITLUL IV: Persoana juridica
CAPITOLUL I: Dispozitii generale
 
Art. 187: Elementele constitutive
Orice persoana juridica trebuie sa aiba o organizare de sine statatoare si un patrimoniu propriu, afectat realizarii unui anumit scop licit si moral, in acord cu interesul general.
 
Art. 188: Calitatea de persoana juridica
Sunt persoane juridice entitatile prevazute de lege, precum si orice alte organizatii legal infiintate care, desi nu sunt declarate de lege persoane juridice, indeplinesc toate conditiile prevazute la art. 187.
 
Art. 190: Persoana juridica de drept privat
Persoanele juridice de drept privat se pot constitui, in mod liber, in una dintre formele prevazute de lege.
Art. 192: Regimul juridic aplicabil
 
Persoanele juridice legal infiintate se supun dispozitiilor aplicabile categoriei din care fac parte, precum si celor cuprinse in prezentul cod, daca prin lege nu se prevede altfel.
Art. 193: Efectele personalitatii juridice
 
(1)Persoana juridica participa in nume propriu la circuitul civil si raspunde pentru obligatiile asumate cu bunurile proprii, afara de cazul in care prin lege s-ar dispune altfel.
CAPITOLUL II: Infiintarea persoanei juridice
 
SECTIUNEA 1: Dispozitii comune
Art. 194: Modurile de infiintare
(1)Persoana juridica se infiinteaza:
 
a)prin actul de infiintare al organului competent, in cazul autoritatilor si al institutiilor publice, al unitatilor administrativ-teritoriale, precum si al operatorilor economici care se constituie de catre stat sau de catre unitatile administrativ-teritoriale. In toate cazurile, actul de infiintare trebuie sa prevada in mod expres daca autoritatea publica sau institutia publica este persoana juridica;
b)prin actul de infiintare al celor care o constituie, autorizat, in conditiile legii;
c)in orice alt mod prevazut de lege.
 
(2)Daca prin lege nu se dispune altfel, prin act de infiintare se intelege actul de constituire a persoanei juridice si, dupa caz, statutul acesteia.
 
SECTIUNEA 3: Inregistrarea persoanei juridice
Art. 200: Inregistrarea persoanei juridice
(1)Persoanele juridice sunt supuse inregistrarii, daca legile care le sunt aplicabile prevad aceasta inregistrare.
 
(2)Prin inregistrare se intelege inscrierea, inmatricularea sau, dupa caz, orice alta formalitate de publicitate prevazuta de lege, facuta in scopul dobandirii personalitatii juridice sau al luarii in evidenta a persoanelor juridice legal infiintate, dupa caz.
 
CAPITOLUL III: Capacitatea civila a persoanei juridice
SECTIUNEA 1: Capacitatea de folosinta a persoanei juridice
Art. 205: Data dobandirii capacitatii de folosinta
 
(1)Persoanele juridice care sunt supuse inregistrarii au capacitatea de a avea drepturi si obligatii de la data inregistrarii lor.
 
(2)Celelalte persoane juridice au capacitatea de a avea drepturi si obligatii, dupa caz, potrivit art. 194, de la data actului de infiintare, de la data autorizarii constituirii lor sau de la data indeplinirii oricarei alte cerinte prevazute de lege.
 
(3)Cu toate acestea, persoanele juridice prevazute la alin.(1) pot, chiar de la data actului de infiintare, sa dobandeasca drepturi si sa isi asume obligatii, insa numai in masura necesara pentru ca persoana juridica sa ia fiinta in mod valabil.
 
(4)Fondatorii, asociatii, reprezentantii si orice alte persoane care au lucrat in numele unei persoane juridice in curs de constituire raspund nelimitat si solidar fata de terti pentru actele juridice incheiate in contul acesteia cu incalcarea dispozitiilor alin. (3), in afara de cazul in care persoana juridica nou-creata, dupa ce a dobandit personalitate juridica, le-a preluat asupra sa. Actele astfel preluate sunt considerate a fi ale persoanei juridice inca de la data incheierii lor si produc efecte depline.
 
Art. 206: Continutul capacitatii de folosinta
 
(1)Persoana juridica poate avea orice drepturi si obligatii civile, afara de acelea care, prin natura lor sau potrivit legii, nu pot apartine decat persoanei fizice.
(2)Persoanele juridice fara scop lucrativ pot avea doar acele drepturi si obligatii civile care sunt necesare pentru realizarea scopului stabilit prin lege, actul de constituire sau statut.
(3)Actul juridic incheiat cu incalcarea dispozitiilor alin. (1) si (2) este lovit de nulitate absoluta.
 
SECTIUNEA 2: Capacitatea de exercitiu si functionarea persoanei juridice
SUBSECTIUNEA 1: Capacitatea de exercitiu
 
Art. 209: Data dobandirii capacitatii de exercitiu
(1)Persoana juridica isi exercita drepturile si isi indeplineste obligatiile prin organele sale de administrare, de la data constituirii lor.
 
Art. 214: Separarea patrimoniilor
(1)Membrii organelor de administrare au obligatia sa asigure si sa mentina separatia dintre patrimoniul persoanei juridice si propriul lor patrimoniu.
(2)Ei nu pot folosi in profitul ori in interesul lor sau al unor terti, dupa caz, bunurile persoanei juridice ori informatiile pe care le obtin in virtutea functiei lor, afara de cazul in care ar fi autorizati in acest scop de catre cei care i-au numit.
 
Art. 222: Independenta patrimoniala
Persoana juridica avand in subordine o alta persoana juridica nu raspunde pentru neexecutarea obligatiilor acesteia din urma si nici persoana juridica subordonata nu raspunde pentru persoana juridica fata de care este subordonata, daca prin lege nu se dispune altfel.”
 
In aceste conditii legislative, rezulta ca filiala este tot un ONG.
 
1.Cum se tine contabilitatea ONG-ului si a filialei
In ceea ce priveste activitatea de invatamant prescolar, contabilitatea se tine doar la filiala, aceasta fiind acreditata pentru acest tip de activitate.
Contabilitatea filialei-ONG se tine pe activitate fara scop patrimonial si pe cea economica, in conformitate cu Reglementarile contabile prevazute in anexa nr. 1 la OMFP nr. 3103/2017.

Pe de alta parte, activitatea de invatamant fiind una economica, pentru evidenta contabila a acesteia se vor utiliza conturile destinate activitatii economice din planul de conturi din reglementarile contabile mentionate. Dar, in acelasi timp, tot pentru activitatea economica, se vor utiliza si principiile si regulile prevazute in Reglementarile contabile ale societatilor, aprobate prin OMFP nr. 1802/2014, dupa cum este specificat la punctul 1 alin. (2) din reglementarile contabile ale ONG-urilor.

ONG-ul mama NU are nici o treaba cu activitatea derulata de ONG-ul filiala.
La filiala – acreditata pentru invatamant – contabilitatea se tine ca pentru orice prestare de servicii:

a) inregistrarea facturii emisa catre parinti, reprezentand tariful de scolarizare (integral sau partial):
4111 = 704 / 472  valoarea facturii
Evit cuvantul “taxa”, deoarece acesta se utilizeaza doar de catre o institutie a statului.

In luna in care se presteaza efectiv serviciile de scolarizare, se deconteaza venitul din prestari:
472 = 704.
 
b) incasarea tarifului de gradinita de la parinti (incasarea contravalorii facturii), fie prin banca, fie pe baza de bon fiscal emis de casa de marcat:
5121 / 5311 = 4111

sau, daca nu se emite factura, inregistrarea incasarii directe a contravalorii serviciilor de scolarizare, fie prin banca, fie pe baza de bon fiscal emis de casa de marcat:
5121 / 5311 = 704 / 472

si, in luna in care se presteaza  efectiv serviciile de scolarizare, se deconteaza venitul din prestari:
472 = 704.
 
Nota:
Utilizarea casei de marcat si emiterea bonului fiscal catre clientii persoane fizice sunt obligatorii, conform OUG nr. 28/1999 privind casele de marcat, chiar daca emitentul este ONG.
 
c) achizitionarea alimentelor (mancarii) copiilor de la o firma de catering:
628 = 401

si plata facturii:
401 = 5121 / 5311.
 
d) achizitionarea de mobilier:
214 = 404

si plata facturii:
404 = 5121 / 5311
 
e) achizitionarea de jucarii / jocuri / ustensile de lucru:
303 = 401

si plata facturii:
401 = 5121 / 5311
 
f) amortizarea mobilierului, incepand cu luna urmatoare celei in care acesta este pus in functiune (utilizat):
6811 = 2814
 
g) inregistrarea, la finalul fiecarei luni, pe baza statului de plata, a salariilor angajatilor: educatoare, secretara, personal curatenie etc:
641 = 421
646 = 436
 
h) inregistrarea facturii de utilitati (lumina, apa, gaze etc):
605 = 401

si plata acesteia:
401 = 5121 / 5311
 
Si tot asa.
 
2.Daca primeste subventii de la stat pentru salarii si utilitati ,angajatii trebuie sa aiba contract de munca pe filiala sau pe ONG(acum sunt pe ONG).
 
Bun, trebuie lamurit un lucru.
Dupa cum rezulta si din prevederile juridice citate la inceput, o entitate-mama este total distincta de o entitate-fiica (filiala). Sunt doua entitati diferite atat din punct de vedere juridic, cat si din punct de vedere patrimonia, administrativ, fiscal, contabil.
Dovada consta in faptul ca autorizarea pentru activitatea de invatamant prescolar este acordata filialei – adica entitatii care desfasoara efectiv activitatea.

Faptul ca ONG-ul are o filiala nu reprezinta altceva decat o decizie financiara manageriala a ONG-ului, de obtinere a unor venituri pasive (adica de a obtine niste bani in plus), prin investirea intr-o alta entitate, pentru obtinerea de dividende (eventual) sau pentru a realiza obiectul de activitate al oricarui ONG – “desfasurarea unor activitati de interes general sau in interesul unor colectivitati ori, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial ...” (art. 1 alin. (1) din OG nr. 26/2000).
 
Situatia sta exact ca in viata: copilul NU se confunda cu mama: el insusi merge la scoala (nu mama in locul lui), el insusi invata (nu mama in locul lui), el insusi ia note (nu mama in locul lui), el insusi participa la concursuri si examene (nu mama in locul lui), el insusi se casatoreste (nu mama in locul lui), chiar daca mama il finanteaza.
Notiunea de filiala desemneaza faptul ca o persoana juridica detine o parte / totalitatea unei alte entitati (desemneaza faptul ca o entitate este proprietarea partial sau in totalitate a unei alte entitati, cu implicatii, mai degraba, de natura contabila, in sensul ca, la un moment dat, este posibil ca mama sa fie obligata sa intocmeasca un asa numit bilant consolidat, in functie de anumite criterii).
In rest, repetam, sunt doua entitati diferite, fiecare avand personalitate juridica distincta si proprie, deci, si capacitate civila proprie, precum si patrimoniu propriu, fiecare dintre ele raspunzand solitar in fata autoritatilor si fiecare, separat, deruland propria sa activitate, cu implicatii contabile, de autorizari etc.
 
Revenind la intrebare, in mod supercert, subventia de la stat este primita de catre entitatea acreditata sa deruleze activitatea de invatamnant (pana la urma, care entitate a depus cererea si documentatia de finantare?). Ca urmare, toate cheltuielile acoperite de subventie TREBUIE sa fie efectuate si inregistrate pe aceasta.ONG-ul-mama NU are nici o treaba in toata povestea cu activitatea entitatii-filiale.
 
Deci, salariatii trebuie sa aiba contract de munca pe filiala, iar pentru utilitati trebuie sa existe contract cu furnizorii respectivi pe filiala. Astfel, furnizorii de utilitati emit factura lor pe filiala.
Ca urmare, salariatilor de pe ONG-ul-mama trebuie sa li se inceteze contractul de munca de aici si sa li se deschida contract de munca (cu declarare in Revisal, cu intocmirea si depunerea declaratiei 010 si, apoi, a declaratiilor 112 etc) pe filiala.
Chiar daca nu se primea aceasta subventie, repetam, salariatii si celelalte cheltuieli trebuie efectuate direct pe filiala, care este acreditata pentru desfasurarea activitatii.
 
3.Ce declaratii de depun pentru activitatea ONG-ului si/sau a filialei
 
Asa cum am specificat la o intrebare anterioara, activitatea de invatamant, acesta este una de natura economica.
Declaratiile pentru aceasta activitate TREBUIE intocmite si depuse de catre filiala, nicidecum de ONG-ul mama.
Declaratiile curente ale filialei ar fi urmatoarele:
 
– dupa depunerea revisalului, cu angajarea salariatilor, in termen de 15 zile de la data inceperii activitatii pe filiala, aceasta depune la ANAF-ul unde este arondata declaratia 010 (700 electronic) pentru stabilirea vectorului fiscal privind obligatiile de salarii, in care se bifeaza “luare in evidenta” data inceperii activitatii, la impozit salarii, CAS, CASS si CAM (art. 88 alin. (1) din Codul de procedura fiscala);
 
– de asemenea, in declaratia 010 (700), la impozitul pe salarii, se bifeaza perioada fiscala trimestrul si prin efectul legii, deoarece, la asociatii si fundatii, termenul de plata a impozitului pe salarii si, implist, a celolrlalte contributii, este data de 25 a lunii urmatoare trimestrului calendaristic (practic, ONG-urile platesc trimestrila taxele salariale) (art. 80 alin. (2) lit. a) din codul fiscal);
 
– apoi, pana la data de 25 a lunii urmatoare fiecarui trimestru, se depun declaratiile 112, cate una pentru fiecare luna a trimestrului calendaristic respectiv (art. 81 alin. (1), art. 147 alin. (4) si (5), (8), (11), (16), art. 169 alin. (4), art. 220^7  alin. (3) din codul fiscal);
– annual, pana la data de 25 februarie a anului urmator, filiala are obligatia de a calcula si vira impozitul pe profit din activitati economice si de a depune declaratia 101 (art. 15 alin. (3), art. 41 alin. (5) lit. a) si art. 42 alin. (2) din codul fiscal).
 
Daca in cursul anului, filiala achita si alte sume catre diversi colaboratori persoane fizice (gen drepturi de autor), trebuie sa retina impozit de 10%, sa declare impozitul prin declaratia 112 si sa-l plateasca la buget pana la data la care achita in mod normal taxele salariale (art. 70 – 72^1 din codul fiscal).
 
Daca este vorba de alt tip de colaboratori persoane fizice in afara drepturilor de autor, impozitul se retine la sursa, la data platii venitului, in functie de categoria de venit in care se incadreaza (cu exceptia PFA-urilor, care isi platesc si declara singure impozitele), plata impozitului se face lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care se achita venitul catre persoana fizica, iar declararea se face lunar, prin formular 100, tot pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care se plateste venitul persoanei fizice.
 
 
4.Cum se inregistreaza veniturile din subventii ,din cotizatiile parintilor ,din sponsorizari si donatii ,pe ONG sau pe filiala
 
Pai veniturile se inregistreaza pe entitatea care primeste efectiv aceste sume.
Daca un parinte (sau orice alt tip de persoana) doreste sa doneze o suma de bani filialei (ca asa vrea ea), atunci se emite chitanta de catre ONG-ul-filiala pe numele sau, pentru persoana donatoare, iar venitul din donatie se inregistreaza, evident, pe filiala, adica pe entitatea care a emis documentul si care a incasat efectiv banii.

Pai cum ar fi ca o suma de bani sa fie incasata de o entitate – careia ii creste casa fizic, fara a avea documente si evidenta contabila pentru suma respectiva –, iar chitanta si inregistrarea contabila sa fie efectuate pe alta entitate (care va avea minus in casa)?
 
Deci, entitatea care incaseaza efectiv banii, emite chitanta de incasare sau va avea extrasul de cont si va inregistra venitul respectiv.
Daca toate aceste sume se incaseaza pentru sustinerea activitatii de invatamant, atunci este normal ca documentele si inregistrarile contabile sa fie efectuate pe filiala.
Repetam: cele doua ONG-uri (mama si filiala) sunt doua entitati distincte, persoane juridice diferite, avand fiecare capacitate civila proprie, patrimoniu propriu, drepturi si obligatii proprii, dupa cum rezulta atat din OG nr. 26/2000, cat si din textele citate din Noul Cod Civil.
 
Monografia contabila a cestro tipuri de venituri – indiferent de entitatea care le primeste si le gestioneaza – este urmatoarea (se utilizeaza conturi de venituri fara scop patrimonial):

– cotizatii:
5311 / 5121  = 7311 / analitic catizatii
 
– sponsorizari:
5311 / 5121 = 7332 / analitic sponsorizari banesti
sau, daca sponsorizarea este acordata in bunuri:
3xx / 2xx = 7332 / analitic sponsorizari in bunuri
 
– donatii:
5311 / 5121 = 7331 / analitic donatii banesti sau in bunuri.
 
In ceea ce priveste subventiile primite, nu mai intram in amanunte, deoarece am stabilit ca ar trebui primite si inregistrate de filiala cu activitate de invatamant.
Subventiile au un regim aparte. Ele se evidentiaza in contabilitate conform punctelor 253 si 287-298 din reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 3103/2017.
 
Astfel, creanta privind subventia de primit se evidentiaza intr-un analitic al contului 445.
Pe de alta parte, subventia trebuie inteleasa ca un pasiv, care este sursa unui activ.
Activul este reprezentat de sumele de bani pe care entitatea le primeste de la stat, ca un ajutor (adica niste sume de bani primite gratis). In aceasta situatie, activul are ca sursa (provine de la) un element de gratuitate, adica statul, reprezentat prin subventie.

Dar, aceasta gratuitate este impartita de catre reglementarea contabila in doua categorii:
– o prima categorie de gratuitate constand intr-un activ imobilizat (imobilizare necorporala sau corporala) – pe care entitatea primitoare are obligatia de a-l contrui sau achizitiona – denumita subventie aferenta activelor si subventiile aferente veniturilor

– a doua categorie de gratuitate constand in niste sume de bani primite de la stat, care au menirea de a acoperi, de a ajuta entitatea pentru anumite cheltuieli pe care aceasta le angajeaza in vederea derularii unei activitati, considerate eligibile de catre stat de a fi ajutata – denumita subventie aferenta veniturilor.
 
Principiul de baza pentru inregistrarea in contabilitate a subventiei (ca pasiv) este “asigurarea corelarii cheltuielilor finantate din subventii cu veniturile aferente” (punctul 292 alin. (2) din reglementarile contabile).
Astfel, potrrivit acestui punct:
 
“(2)Pentru asigurarea corelarii cheltuielilor finantate din subventii cu veniturile aferente se procedeaza astfel:
 
A )din punctul de vedere al contului rezultatului exercitiului:
 
- in cursul fiecarei luni se evidentiaza cheltuielile dupa natura lor;
- la sfarsitul lunii se evidentiaza la venituri subventiile corespunzatoare cheltuielilor efectuate;
 
b) din punctul de vedere al bilantului:
 
- creanta din subventii se recunoaste in corespondenta cu veniturile din subventii, daca au fost efectuate cheltuielile suportate din aceste subventii, sau pe seama veniturilor amanate, daca aceste cheltuieli nu au fost efectuate inca;
- periodic, odata cu cererea de rambursare a contravalorii Cheltuielilor suportate sau pe baza altor documente prin care se stabilesc si se aproba sumele cuvenite, se procedeaza la regularizarea sumelor inregistrate drept creanta din subventii.”
 
Potrivit punctului 293 din reglementarile contabile:
 
“293._
(1)Subventiile aferente veniturilor se recunosc, pe o baza sistematica, drept venituri (in contul 736 "Venituri din subventii de exploatare", in cazul in care subventia este aferenta activitatii fara scop patrimonial sau in contul 741 "Venituri din subventii de exploatare", in cazul in care subventia este aferenta activitatii economice) ale perioadelor corespunzatoare cheltuielilor aferente pe care aceste subventii urmeaza sa le compenseze.
 
(2)In cazul in care intr-o perioada se incaseaza subventii aferente unor cheltuieli care nu au fost inca efectuate, subventiile primite nu reprezinta venituri ale acelei perioade curente.”
Asadar, potrivit reglementarilor contabile privind inregistrarea subventiilor, entitatea-filiala primeste de la stat subventii aferente veniturilor, care au rolul de a acoperi anumite cheltuieli efectuate de entitate, considerate de stat a fi eligibile de a fi sustinute, pentru derularea unei activitati economice de interes.

In aceasta situatie, subventia aferenta veniturilor, menita sa acopere cheltuielile cu personalul si cu utilitati, se gestioneaza din punct de vedere contabil, astfel:
– lunar, se inregistreaza in contabilitate, dupa natura si conform documentelor (stata de plata, facturi primite pe numele filialei), cheltuielile respective:
641 = 421
646 = 436
605 = 401

– apoi, tot la finalul lunii, tinand cont de faptul ca aceste cheltuieli trebuie contrabalansate de venitul din subventie, se inregistreaza creanta de incasat privind subventia in contrapartida
cu venitul din subventie (cont 741x, deoarece este vorba de un venit aferent unei activitati economice):
> inregistrarea venitului din subventie care acopera cheltuielile de personal:
445 = 7414 cu aceeasi valoare a cheltuielilor de personal (din cont 641) pentru care se primeste subventia

> inregistrarea venitului din subventie care acopera cheltuielile cu CAM:
– 445 = 7415 cu aceeasi valoare a cheltuielii cu CAM (din cont 436) pentru care se primeste subventia

> inregistrarea venitului din subventie care acopera cheltuielile cu utilitatile:
445 = 7416 / analitic utilitati cu aceeasi valoare a cheltuielii cu utilitatile (din cont 605) pentru care se primeste subventia.

– la momentul incasarii efective a banilor de la stat, se stinge creanta din subventie:
5121 = 445  cu valoarea subventiei incasate.
 
Se constata ca rezultatul contabil din aceste operatiuni privind subventia este zero (nu exista rofit / excedent sau pierdere / deficit din cheltuielile si veniturile din subventie).
 
5.Ce venituri sunt impozabile la ONG si la filiala
 
La ambele entitati, fiind vorba de asocieri fara scop patrimonial, veniturile neimpozabile sunt cele enumerate exhaustiv la art. 15 alin. (2) din codul fiscal:
“(2) In cazul organizatiilor nonprofit, organizatiilor sindicale, organizatiilor patronale, la calculul rezultatului fiscal, urmatoarele tipuri de venituri sunt venituri neimpozabile:
a) cotizatiile si taxele de inscriere ale membrilor;
b) contributiile banesti sau in natura ale membrilor si simpatizantilor;
c) taxele de inregistrare stabilite potrivit legislatiei in vigoare;

d) veniturile obtinute din vize, taxe si penalitati sportive sau din participarea la competitii si demonstratii sportive;
e) donatiile, precum si banii sau bunurile primite prin sponsorizare/mecenat;
f) veniturile din dividende, dobanzi, precum si din diferentele de curs valutar aferente disponibilitatilor si veniturilor neimpozabile;

g) veniturile din dobanzi obtinute de casele de ajutor reciproc din acordarea de imprumuturi potrivit legii de organizare si functionare;
h) veniturile pentru care se datoreaza impozit pe spectacole;
i) resursele obtinute din fonduri publice sau din finantari nerambursabile;

j) veniturile realizate din actiuni ocazionale precum: evenimente de strangere de fonduri cu taxa de participare, serbari, tombole, conferinte, utilizate in scop social sau profesional, potrivit statutului acestora;
k) veniturile rezultate din cedarea activelor corporale aflate in proprietatea organizatiilor nonprofit, altele decat cele care sunt sau au fost folosite intr-o activitate economica;
l) veniturile obtinute din reclama si publicitate, veniturile din inchirieri de spatii publicitare pe: cladiri, terenuri, tricouri, carti, reviste, ziare, realizate de organizatiile nonprofit de utilitate publica, potrivit legilor de organizare si functionare, din domeniul culturii, cercetarii stiintifice, invatamantului, sportului, sanatatii, precum si de camerele de comert si industrie, organizatiile sindicale si organizatiile patronale; nu se includ in aceasta categorie veniturile obtinute din prestari de servicii de intermediere in reclama si publicitate;

m) sumele primite ca urmare a nerespectarii conditiilor cu care s-a facut donatia/sponsorizarea, potrivit legii, sub rezerva ca sumele respective sa fie utilizate de catre organizatiile nonprofit, in anul curent sau in anii urmatori, pentru realizarea scopului si obiectivelor acestora, potrivit actului constitutiv sau statutului, dupa caz;
n) veniturile realizate din despagubiri de la societatile de asigurare pentru pagubele produse la activele corporale proprii, altele decat cele care sunt utilizate in activitatea economica;
o) sumele primite din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice, potrivit prevederilor titlului IV;
p) sumele colectate de organizatiile colective autorizate, potrivit legii, pentru indeplinirea responsabilitatilor de finantare a gestionarii deseurilor.”
 
Ca urmare, incasarile de natura cotizatiilor, donatiilor, sponsorizarilor, taxe de inscriere a membrilor, resurse obtinute din fonduri publice sau alte finantari nerambursabile si altele enumerate sunt considerate venituri neimpozabile.
 
Sunt considerate venituri impozabile acelea care sunt aferente ueni activitati economice sau, mai exact, acele venituri care nu se incadreaza intre cele enumerate limitativ mai sus.
In cazul activitatii de invatamant, veniturile obtinute sunt de natura economica, fiind impozabile conform art. 15 alin. (3) din codul fiscal.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Intrebari similare din categoria ONG

25Mar2024

Declaratie bilant sponsorizari primite de catre ONG

de Gina Popescu valabil la 25 Mar 2024
ONG
Intrebare: Pentru bilantul anului 2023 trebuie sa depunem o declaratie cu sponsorizarile primite, ca anexa la bilant? Puteti sa ne spuneti despre ce declaratie este vorba? In declaratie trebuie mentionate si sumele primite de la Consiliul Judetean ca fonduri nerambursabile?
14Mar2024

Declararea situatiei de trezorerie la 31.12.2023 in conformitate cu OUG nr. 1152023

de Liviu Sapunaru valabil la 14 Mar 2024
ONG
Intrebare: Va rog sa imi comunicati de unde poate fi descarcat formularul electronic pentru completarea si anexarea la bilantul contabil pentru ONG 2023 a Declaratiei privind situaria de trezorerie la data de 31.12.2023 conform OUG nr. 115/2023.
07Mar2024

Declaratii fiscale de avut in vedere de catre o ONG

de Mihaela Corneanu valabil la 07 Mar 2024
ONG
Intrebare: Am un client ONG care are activitate fara scop patrimonial.Care este termenul pentru depunerea D101 pe anul 2023? Ce declaratii fiscale se depun pentru anul 2023, pe langa D101 si situatie centralizatoare a datelor cuprinse in formularul 230? Care este termenul pentru depunere al bilantului anului 2023?
07Mar2024

Impozit pe profit. ONG

de Gabi Popescu valabil la 07 Mar 2024
ONG
Intrebare: Pentru o asociatie-club de investitii am urmatoarea situatie financiara la finalul anului 2023:Venituri totale = 3.053 lei, din care:Venituri neimpozabile = 1.400 leiVenituri impozabile = 1.653 leiTotal venituri impozabile = 1.653 - (10%*1.400) = 1.653 - 140 = 1.513 leiTotal cheltuieli aferente activitatii fara scop patrimonial = 4.002.52 leiImpozit de plata = 1.513 x 16% = 242 ...
17Feb2024

Gradinita ONG. Plata chirie catre persoana fizica

de Vera Constantin valabil la 17 Feb 2024
ONG
Intrebare: Avem o asociatie (gradinita) persona juridica de drept privat si de interes public care are spatiul inchiriat de la o persona fizica. Am inteles ca din acest an prorietarul nu mai plateste el impozitul aferent acestei inchirieri, ci chiriasul. Care sunt pasii de urmat din punctul de vedere al calculului si declararii impozitului de catre gradinita?
11Ian2024

Numire reprezentant

de Gabi Popescu valabil la 11 Ian 2024
ONG
Intrebare: Situatie prezenta:- ONG este asociatul unic al SRL-ului;- ONG este condus de Consiliul Director care este format din 7 membri (presedinte, vicepresedinte, secretar si alti 4 membri).Avand in vedere ca ONG este asociatul unic al SRL-ului, poate sa desemneze printr-o decizie interna sau procura notariala ca unul dintre membrii consiliului director (secretarul, de exemplu) sa reprezinte ...
x