Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 23 Septembrie 2021
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

  • Subiectul saptamanii
  • Declaratie beneficiar real ONG
    O asociatie (ONG) sau un sindicat care nu desfasoara o activitate economica este obiligat sa depuna declaratia de beneficiar real daca de la infiintare nu a avut nicio modificare in statut? Sunt conduse doar de persoane fizice si sunt const...
    mai mult

Ordinul ANAF nr. 1.193/2021. Aprobarea procedurii de inregistrare a contractelor de fiducie sau ale constructiilor juridice similare fiduciei

Intrebare: Va scriu in legatura cu consultanta IFN (factoring).

Am vorbit vineri cu doamna Otilia Roman, multumim foarte mult pentru consiliere si suport.

A ramas sa-i trimitem doamnei monografiile atasate, urmand sa primim un raspuns.

Raspuns: Ordinul ANAF nr. 1.193/2021 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de fiducie sau ale constructiilor juridice similare fiduciei, de organizare si functionare a Registrului central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor, pentru aprobarea Procedurii privind accesul la Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 779 din 12 august 2021

Principalele prevederi
1. Se aproba Procedura de inregistrare a contractelor de fiducie sau ale constructiilor juridice similare fiduciei, de organizare si functionare a Registrului central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor.
2. Se aproba Procedura privind accesul la Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor.
3. Se aproba modelul si continutul urmatoarelor formulare:

a) "Declaratie de inregistrare a contractelor de fiducie sau ale constructiilor juridice similare fiduciei";
b) "Cerere de eliberare a certificatului de dovada a inregistrarii contractului de fiducie sau al constructiei juridice similare fiduciei’’.
c) "Certificat de dovada a inregistrarii contractului de fiducie sau al constructiei juridice similare fiduciei in Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor";
d) "Declaratie privind neconcordantele dintre informatiile privind beneficiarii reali disponibile in Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor si informatiile detinute de autoritati/entitati raportoare";
e) "Cerere de inregistrare online pentru accesul la informatiile privind beneficiarii reali din Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor
f) "Cerere de acces la informatiile privind beneficiarii reali din Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor";
g) "Referat privind solutionarea cererilor de acces la informatiile privind beneficiarii reali din Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor, depuse de persoanele prevazute la art. 19 alin. (81) lit. c) si d) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare.

Procedura de inregistrare a contractelor de fiducie sau ale constructiilor juridice similare fiduciei, de organizare si functionare a Registrului central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor

I. Inregistrarea contractelor de fiducie si ale constructiilor juridice similare fiduciilor
1. Prezenta procedura se aplica persoanelor care detin calitatea de fiduciar si au obligatia de a inregistra contractele de fiducie si modificarile acestora la organul fiscal competent, precum si persoanelor care detin o pozitie echivalenta intr-o constructie juridica similara fiduciei.
2. Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii fiduciarul desemnat sau persoana desemnata care detine o pozitie echivalenta intr-o constructie juridica similara fiduciei.
3. Pentru inregistrarea contractului de fiducie, fiduciarul depune in termen de o luna de la data incheierii contractului de fiducie "Declaratia de inregistrare a contractelor de fiducie sau a constructiilor juridice similare fiduciei’’, insotita de o copie a contractului de fiducie. Conformitatea cu originalul a copiei se efectueaza de catre fiduciar prin inscrierea mentiunii "conform cu originalul" si prin semnatura acestuia.
4. Declaratia, insotita de copia contractului de fiducie, se depune prin intermediul serviciului Spatiul Privat Virtual (SPV).
5. Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de fiducie se declara prin completarea si depunerea declaratiei, avand bifata in formular casuta "Modificare" sau "Incetare", dupa caz, insotita de documentele justificative.
6. Data inregistrarii la organul fiscal, a declaratiei de inregistrare a contractului de fiducie, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este data inregistrarii declaratiei pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor, cu conditia validarii continutului declaratiei.
7. Compartimentul cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor din cadrul organului fiscal competent organizeaza evidenta contractelor de fiducie si a constructiilor juridice similare fiduciilor in "Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor", care se organizeaza si se gestioneaza in format electronic.
8. Compartimentul de specialitate verifica concordanta informatiilor inscrise in declaratie cu cele din copia contractului de fiducie sau al constructiei juridice similare fiduciei. In cazul in care nu exista neconcordante intre declaratie si contractul de fiducie sau cel al constructiei juridice similare fiduciei, inregistrarea in Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor se efectueaza de catre compartimentul de specialitate in maximum 5 zile de la data depunerii declaratiei.
9. Dupa efectuarea inregistrarii in Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor, compartimentul de specialitate notifica, prin intermediul SPV, fiduciarul desemnat sau persoana desemnata care detine o pozitie echivalenta intr-o constructie juridica similara fiduciei, cu privire la data inregistrarii contractului.
10. Data inregistrarii contractului de fiducie sau al constructiei juridice similare fiduciei, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este data inscrierii acestuia in registru.
11. Dovada inregistrarii la organul fiscal competent a contractului de fiducie sau al constructiei juridice similare fiduciei, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este declaratia, insotita de notificarea prin care organul fiscal notifica data inregistrarii in registru
12. Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor se gestioneaza la nivel central, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de catre Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor.
 
II. Inregistrarea si radierea neconcordantelor privind beneficiarii reali
1. Autoritatile care au acces la registrele beneficiarilor reali sau entitatile raportoare prevazute la art. 5 din Legea nr. 129/2019 informeaza, in conditiile prevazute la art. 19 alin. (7) si (7 1) din Legea nr. 129/2019, Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor cu privire la existenta oricaror neconcordante intre informatiile privind beneficiarii reali disponibile in Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor si informatiile privind beneficiarii reali pe care le detin.
2. Pentru raportarea neconcordantelor, autoritatile/entitatile raportoare transmit formularul "Declaratie privind neconcordantele dintre informatiile privind beneficiarii reali disponibile in Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor si informatiile detinute de autoritati/entitati raportoare", al carui model este prevazut in anexa nr. 6 la ordin.
3. Entitatile raportoare transmit declaratia de la pct 2, in format electronic, prin SPV.
4. Autoritatile care au acces la registrele beneficiarilor reali transmit declaratia de la pct 2 prin intermediul SPV sau prin intermediul altor modalitati tehnice stabilite de comun acord cu Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

Procedura privind accesul la Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor

I. Accesul la Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor pentru persoanele prevazute la art. 19 alin. (81) lit. a) din Legea nr. 129/2019 (autoritati care au competente de supraveghere si control)
1. Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor are acces direct si nemijlocit la Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor.
2. Modalitatea tehnica de acces se stabileste prin protocol incheiat intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.
3. Autoritatile care au competente de supraveghere si control au acces direct, in timp util si fara nicio restrictie la Registrul central al fiduciilor.
4.  Modalitatea tehnica de acces se stabileste prin protocol incheiat intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si fiecare din autoritati.
5.  Structurile din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala au acces la Registrul central al fiduciilor, potrivit atributiilor stabilite prin regulamentul de organizare si functionare.
 
II. Accesul persoanelor care au calitatea de entitate raportoare la informatiile din Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor
1. Entitatile raportoare, prevazute la art. 19 alin. (81lit. b) din Legea nr. 129/2019, solicita informatiile referitoare la beneficiarii reali ai contractelor de fiducie prin completarea si transmiterea electronica a "Cererii de acces la informatiile privind beneficiarii reali din Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor". Cererea se transmite prin intermediul serviciului Spatiul Privat Virtual.
2. Cererea trebuie insotita de documente care dovedesc ca entitatea raportoare solicita informatii pentru aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei.
3. Organul fiscal competent pentru solutionarea cererii este organul fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrata entitatea raportoare.
4. Organul fiscal competent verifica, pe baza documentelor anexate, daca entitatea raportoare solicita informatii pentru aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei, in termen de 5 zile lucratoare de la primirea cererii.
5. Daca solicitarea de informatii nu este justificata, se comunica solicitantului ca cererea de acces a fost respinsa.
6. Daca solicitarea de informatii este justificata, cererea se solutioneaza pe baza datelor din Registrul central al fiduciilor prin completarea, cu ajutorul aplicatiei informatice, a unui formular de raspuns.
7. Formularul de raspuns cuprinde urmatoarele informatii despre beneficiarul real, preluate din Registrul central al fiduciilor:
- numele si prenumele;
- luna si anul nasterii;
- nationalitatea si tara de resedinta;
- natura si amploarea interesului generator de beneficii detinut.
7. Datele privind beneficiarul real se completeaza, cel putin, pentru urmatoarele persoane:
- constituitor/constituitori, precum si persoane desemnate sa ii/le reprezinte interesele in conditiile legii;
- fiduciar/fiduciari;
- beneficiar/beneficiari sau, in cazul in care identitatea acestuia/acestora nu este identificata, categoria de persoane in al caror interes principal se constituie sau functioneaza fiducia sau constructia juridica similara;
- oricare alta persoana fizica care exercita controlul in ultima instanta asupra fiduciei sau a constructiei juridice similare din dreptul strain prin exercitarea directa sau indirecta a dreptului de proprietate sau prin alte mijloace.
8.  In cazul in care contractul de fiducie sau, dupa caz, al constructiei juridice similare fiduciei indicat in cerere nu poate fi identificat in Registrul central al fiduciilor, raspunsul transmis prin Spatiul Privat Virtual va contine mesajul: "Contractul de fiducie/al constructiei juridice similare fiduciei nr. . . . . . . . . . . din data . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . . nu figureaza inregistrat in Registrul central al fiduciilor si al constructiilor juridice similare fiduciilor".
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Sinteza noutatilor fiscal-contabile de impact in 2021

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Sinteza noutatilor fiscal-contabile de impact in 2021"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x