Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 26 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Ordinul ANAF nr. 146/2022. Conditiile in care ANAF furnizeaza informatii

17 Feb 2022
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Ordinul ANAF nr. 146/2022 pentru aprobarea conditiilor de furnizare a informatiilor, modelului-cadru al protocolului de colaborare, procedurii privind schimbul de informatii intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si persoanele juridice de drept privat semnatare, precum si a modalitatilor de acces in sistemele informatice dedicate conform art. 701 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 157 din 16 februarie 2022

Potrivit Codului de procedura fiscala, furnizarea de informatii si documente intre Ministerul Finantelor/A.N.A.F. si autoritatile publice, institutiile publice si de interes public din administratia publica centrala si locala, precum si alte persoane juridice de drept privat, in temeiul prezentului cod sau al altor acte normative, se realizeaza, in cazul persoanelor juridice de drept privat utilizand sisteme informatice dedicate.

Ordinul 146  aproba conditiile de furnizare a informatiilor, modelul-cadru al protocolului de colaborare, procedura privind schimbul de informatii intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, denumita in continuare ANAF, si persoanele juridice de drept privat semnatare, precum si modalitatile de acces in sistemele informatice dedicate.

Principalele prevederi

1. Persoanele juridice de drept privat (PJDP), care prin natura activitatii solicita frecvent informatii de natura secretului fiscal despre clientii/partenerii sai, in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (3) lit. d) din Codul de procedura fiscal (in baza consimtamantului contribuabilului),  pot incheia un protocol privind schimbul de informatii cu organul fiscal detinator al informatiei.

2. Furnizarea de informatii persoanelor juridice de drept privat, in baza consimtamantului contribuabilului/platitorului, se poate realiza in baza unui protocol, daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:

a) informatiile sunt necesare pentru solutionarea unor cereri ale persoanelor fizice sau juridice. Obiectul de activitate al PJDP include servicii prestate persoanelor fizice si juridice pentru care sunt necesare informatii;

b) solicitarile de furnizare a informatiilor se realizeaza in mod frecvent;

c) persoana juridica de drept privat dispune de proceduri care asigura pastrarea in conditii de siguranta a datelor cu caracter personal si sisteme informatice de securitate, auditate de catre un auditor extern independent. Din raportul de audit trebuie sa rezulte ca sistemul informatic si procedurile informatice aplicabile nu permit obtinerea de informatii cu incalcarea prevederilor legale in materia datelor cu caracter personal si care reprezinta secret fiscal.

3. Prin sistemul informatic dedicat, ANAF poate transmite, pe baza de protocol semnat in conformitate cu modelul-cadru al protocolului de colaborare prevazut in anexa la prezentul ordin, urmatoarele informatii:

a) informatii referitoare la natura, sursa si cuantumul veniturilor solicitantului persoana fizica, respectiv informatii pentru perioada aferenta ultimilor 3 ani fiscali, inclusiv, acolo unde este posibil, informatiile aferente perioadei cuprinse intre ultimul an fiscal incheiat si data solicitarii acestora;

b) informatii referitoare la natura si cuantumul veniturilor solicitantului persoana juridica, respectiv informatii din situatiile financiare pentru perioada aferenta ultimilor trei ani fiscali, inclusiv, acolo unde este posibil, informatiile aferente perioadei cuprinse intre ultimul an fiscal incheiat si data solicitarii acestora;

c) certificatul de atestare fiscala pentru persoane juridice;

d) informatii privind existenta pe numele solicitantului a unui cont curent declarat deschis la alta institutie de credit din Romania la data solicitarii, pentru PJDP care ofera servicii din sfera de aplicare a Legii nr. 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plati, schimbarea conturilor de plati si accesul la conturile de plati cu servicii de baza.

4. PJDP care utilizeaza cu clientii lor comunicarea in sistem electronic, prin mijloace de comunicare la distanta, la momentul solicitarii on line a unui serviciu de catre o persoana fizica, in vederea obtinerii de informatii si solicitarii consimtamantului, vor aduce la cunostinta semnatarilor acordului faptul ca informatiile de natura fiscala consultate de PJDP in ANAF le sunt puse la dispozitie si direct prin spatiul privat virtual.

Obligatia de informare anterior mentionata nu afecteaza posibilitatea PJDP de a consulta informatiile ANAF in mod direct la momentul solicitarii unui serviciu/produs on-line de catre un client existent/potential.

5. In vederea obtinerii de informatii, PJDP semnatara a protocolului are urmatoarele obligatii:

a) solicita consimtamantul expres si neechivoc, exprimat in conditiile art. 11 alin. (3) lit. d) din Codul de procedura fiscala, persoanelor fizice si persoanelor juridice, respectiv semnarea, olograf sau electronic, sau acceptarea expresa si neechivoca a unui acord de consultare, transmitere si prelucrare a informatiilor din bazele de date ale MF/ANAF, precum si a datelor cu caracter personal apartinand clientului, denumit generic "acord". Acest acord va contine datele de identificare ale persoanelor (CNP/NIF, CUI/CIF), precum si mentiunea expresa cu privire la valabilitatea acordului. In cazul utilizarii semnaturii electronice simple/acordului acceptat expres, acordul se va genera in format PDF, iar semnatura trebuie sa cuprinda numele si prenumele in clar ale contribuabilului/reprezentantului legal al contribuabilului, data si ora acceptarii exprese, precum si IP-ul statiei de unde s-a dat acordul. Acordul este valabil 5 zile lucratoare de la data semnarii, respectiv a acceptarii de catre persoana fizica sau juridica;

b) arhiveaza acordurile in conditiile legii. PJDP pune la dispozitia reprezentantilor MF/ANAF acordul in format letric de fiecare data cand acestia il vor solicita. Termenul de prezentare a acordurilor este de 10 zile lucratoare in cazul in care se solicita prin aceeasi solicitare un numar maxim de 20 de acorduri si de 25 de zile lucratoare in cazul in care se solicita un numar mai mare de 20 de acorduri;

c) transmite acordul, in format electronic, simultan cu solicitarea de informatii. Responsabilitatea respectarii conditiilor de forma si de fond ale acordului transmis la ANAF revine PJDP;

d) pune in practica proceduri de revocare a drepturilor utilizatorilor (persoanele special desemnate de catre PJDP care prelucreaza datele si carora le inceteaza/suspenda raporturile de munca in conformitate cu Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in alte cazuri in care se considera ca este necesar).

6. Responsabilitatea privind modalitatea de utilizare a informatiilor astfel obtinute revine solicitantului.

7.  In situatia in care informatiile disponibile prin intermediul sistemului informatic dedicat se modifica, obiectul Protocolului de colaborare se poate completa prin act aditional, dupa caz.

In acest sens, PJDP care doreste sa acceseze si informatiile disponibile suplimentar va inainta solicitarea pentru incheierea actului aditional in care vor fi prevazute conditiile si modalitatile de furnizare a acestora.

8. Administrarea sistemului informatic dedicat se realizeaza de catre ANAF, prin Centrul National pentru Informatii Financiare conform competentelor stabilite.

9. Sistemul informatic al partilor semnatare asigura evidenta accesarilor, a stocarii acordurilor electronice transmise de PJDP simultan cu solicitarea de informatii, acestea fiind pastrate pe o perioada de 8 ani.

10.  In vederea asigurarii unui cadru solid si coerent in materie de protectie a datelor, ANAF, prin Biroul pentru protectia datelor cu caracter personal, publica pe portalul de internet propriu o nota de informare privind protectia datelor cu caracter personal conform prevederilor legale prevazute de Regulamentul (UE) 2016/679 cu privire la modul de ducere la indeplinire a prevederilor legale, cu exceptiile prevazute in mod expres, care contine:

a) identitatea operatorului si a reprezentantului acestuia, daca este cazul;
b) scopul in care se face prelucrarea datelor;
c) categoriile de date vizate, destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor;
d) existenta drepturilor pentru persoana vizata, precum si conditiile in care pot fi exercitate.

11. Furnizarea de informatii care se efectueaza in prezent intre ANAF si institutiile de credit, respectiv institutiile financiare nebancare, in baza protocoalelor de colaborare, continua pentru o perioada tranzitorie, de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, data pana la care persoanele juridice de drept privat sunt responsabile sa efectueze orice adaptare necesara a sistemelor lor informatice si organizatorice si sa transmita la ANAF documentatia completa care sa dovedeasca conformarea cu prevederile art. 2 alin. (3). In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentului ordin, intre ANAF si institutiile de credit si institutiile financiare nebancare se vor incheia protocoale de colaborare conform Modelului-cadru al protocolului de colaborare, cuprins in anexa la prezentul ordin.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x