Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 19 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Ordinul ANAF nr. 352/2022. Procedura de rambursare a TVA

14 Mar 2022
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Ordinul ANAF nr. 352/2022 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 242 din 11 martie 2022

Premisele aparitiei acestui ordin

Prin dispozitiile pct.19 al art. I din Ordonanta Guvernului nr.11/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala si reglementarea unor masuri fiscale, au fost modificate prevederile art.169 ”Prevederi speciale privind rambursarea taxei pe valoarea adaugata” din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.

Potrivit art.VI alin.(4) din ordonanta, reglementarile se aplica incepand cu data de 1 februarie 2022. Prin aceasta modificare legislativa, au fost permanentizate regulile speciale pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, aprobate prin art.XI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/2020 privind unele masuri financiar-fiscale.

Potrivit acestor prevederi legale, taxa pe valoarea adaugata se ramburseaza cu efectuarea, ulterior a inspectiei fiscale, cu exceptia unor situatii reglementate distinct, pe categorii de contribuabili.

 Pentru contribuabilii mari si contribuabilii mijlocii, rambursarea TVA se acorda dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate doar in urmatoarele situatii:
  • contribuabilul/platitorul are inscrise in cazierul fiscal fapte care sunt sanctionate ca infractiuni;
  • organul fiscal central, pe baza informatiilor detinute, constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite;
  • pentru contribuabilul/platitorul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile legii speciale.
Pentru alti contribuabili decat contribuabilii mari si contribuabilii mijlocii, rambursarea TVA se acorda dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate si in urmatoarele situatii:
  • contribuabilul/platitorul depune primul decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, dupa inregistrarea in scopuri de TVA;
  • soldul sumei negative de TVA solicitata la rambursare provine dintr-un numar de perioade mai mare decat numarul perioadelor de raportare utilizate intr-o perioada de 12 luni.
In prezent, procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare este aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.3699/2015, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.969 din 28 decembrie 2015, emis in temeiul prevederilor art.169 din Codul de procedura fiscala.

Avand in vedere ca, modificarea adusa art.169 din Codul de procedura fiscala se aplica incepand cu data de 1 februarie 2022, a fost  necesara elaborarea unei noi proceduri de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, adaptata acestor modificari legislative.

Principalele prevederi

1. Se aproba Procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, prevazuta in anexa nr. 1.

2. Se aproba modelul si continutul urmatoarelor formulare:

a) Decizie de rambursare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta in anexa nr. 2;
b) Notificare privind prelungirea termenului de solutionare a decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, prevazuta in anexa nr. 3;
c) Decizie privind incheierea procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare pentru contribuabilii declarati inactivi fiscal, prevazuta in anexa nr. 4.

3.  Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se aplica incepand cu deconturile de TVA depuse incepand cu data de 1 februarie 2022.

De retinut: Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare in curs de solutionare la data aplicarii prezentului ordin se solutioneaza potrivit normelor legale in vigoare la momentul depunerii acestora.

Procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, din 07.03.2022

Dispozitii generale

1. Procedura se aplica de catre compartimentul cu atributii in domeniul solutionarii deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, denumit in continuare compartiment de specialitate, din cadrul organului fiscal competent.

2. Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal persoana impozabila ori in evidenta caruia aceasta se afla inregistrata ca platitor de impozite si taxe sau organul fiscal stabilit potrivit art. 35 din Codul de procedura fiscala, pentru persoanele impozabile care nu sunt stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal), dupa caz.

3.  In vederea solutionarii deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, pentru verificarea conditiilor prevazute de art. 169 din Codul de procedura fiscala, compartimentul de specialitate constituie, respectiv actualizeaza atat Baza de date speciala privind riscul de rambursare necuvenita a TVA, potrivit dispozitiilor din sectiunea a 2-a, cat si Baza de date speciala privind persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA pentru care a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, potrivit dispozitiilor din sectiunea a 3-a.

Constituirea si gestionarea bazei de date speciale privind riscul de rambursare necuvenita a TVA

1. Baza de date speciala privind riscul de rambursare necuvenita a TVA reprezinta o lista in care sunt inscrise persoane impozabile, despre care organele fiscale detin informatii ca pot prezenta un risc fiscal de rambursare necuvenita, potrivit dispozitiilor art. 169 alin. (4) din Codul de procedura fiscala.

2. Baza de date speciala se constituie de catre compartimentul de specialitate si cuprinde informatii cu privire la persoanele impozabile pentru care au fost intocmite referate.

3.  Baza de date speciala contine informatii privind denumirea/numele si prenumele persoanei impozabile inregistrate in scopuri de TVA, codul de inregistrare in scopuri de TVA, numarul si data referatului prin care s-a propus inscrierea in baza de date speciala, structura din cadrul organului fiscal care a facut propunerea, motivele care au stat la baza inscrierii in baza de date, numarul si data referatului prin care s-a propus mentinerea in baza de date, motivele care au stat la baza mentinerii in baza de date, numarul si data referatului prin care s-a propus radierea din baza de date, structura care a facut propunerea, motivele care au stat la baza radierii, dupa caz.

4. De indata ce structurile cu atributii de inspectie fiscala, de administrare fiscala, Directia generala juridica sau structurile juridice teritoriale, Directia generala antifrauda fiscala detin informatii de natura celor mentionate la art. 169 alin. (4) din Codul de procedura fiscala, vor instiinta despre acest fapt compartimentul de specialitate. Propunerea de inscriere a persoanei impozabile in baza de date speciala se realizeaza printr-un referat motivat, aprobat de coordonatorul structurii care face propunerea.

Persoanele impozabile pentru care se primesc referate vor fi inscrise de catre compartimentul de specialitate in baza de date speciala.

5. Referatul motivat cuprinde constatarile complete asupra tuturor imprejurarilor edificatoare in cauza, care sa justifice existenta riscului fiscal din punctul de vedere al acordarii unei rambursari necuvenite de taxa pe valoarea adaugata pentru persoana impozabila in cauza.

6. In sensul prezentei proceduri, se considera ca persoanele impozabile prezinta risc de rambursare necuvenita a TVA daca se regasesc in oricare dintre urmatoarele situatii:

a) organele fiscale primesc documente oficiale de la alte institutii, care vizeaza aspecte de natura fiscala si daca se constata ca au incidenta in acordarea unei rambursari necuvenite de TVA.

Referatele se intocmesc de structurile din cadrul organului fiscal care au primit spre solutionare documentele oficiale susmentionate, numai daca cuprind cel putin unul dintre elementele urmatoare:
  • operatiunile/tranzactiile au fost efectuate in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata;
  • estimarea implicatiilor asupra bazei de impozitare a TVA.
Referatele vor cuprinde si cel putin o categorie de informatii din care sa rezulte elemente cum ar fi:
  • informatii din care sa rezulte stabilirea, in mod eronat sau cu rea-credinta, de catre persoana impozabila a impozitelor si taxelor, cu incidenta in diminuarea bazei impozabile a TVA si a taxei pe valoarea adaugata aferente;
  • informatii din care sa rezulte existenta indiciilor de omisiune, in tot sau in parte, a evidentierii in actele contabile ori in alte documente legale a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate, cu influenta asupra taxei pe valoarea adaugata;
  • informatii din care sa rezulte evidentierea in actele contabile sau in alte documente legale a cheltuielilor care nu au la baza operatiuni reale ori evidentierea altor operatiuni fictive sau tinerea de evidente contabile duble, folosindu-se inscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor, cu influenta asupra taxei pe valoarea adaugata.
In cazul in care informatiile provin de la organe de cercetare penala, referatele se intocmesc numai la momentul punerii in miscare a actiunii penale;

b) in cadrul actiunilor de control fiscal s-au constatat fapte care pot intruni elementele constitutive ale unor infractiuni cu implicatii de natura fiscala. In acest sens, in referatele intocmite de organele fiscale care au efectuat controlul fiscal se vor detalia operatiunile/tranzactiile efectuate cu influenta asupra bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, operatiuni care pot intruni elementele unei infractiuni, cu precizarea prevederilor legale incalcate pentru situatia de fapt identificata. In acest caz, referatul va cuprinde cel putin elementele prevazute la lit. a);

c) cu ocazia inspectiei fiscale ulterioare au fost stabilite diferente mai mari de 10% din suma rambursata, dar nu mai putin de 50.000 lei pentru fiecare decont de TVA care a facut obiectul inspectiei fiscale ulterioare.

Referatele intocmite de organele de inspectie fiscala vor cuprinde informatii referitoare la: diferentele suplimentare constatate, cuantumul acestora, prevederile legale incalcate, caracterul intamplator sau continuu al incalcarii prevederilor legale, informatii privind conformarea voluntara a persoanei impozabile, alte informatii relevante in motivarea propunerii de inscriere in baza de date speciala;

d) s-au constatat neconcordante semnificative, verificate si confirmate de organul fiscal, intre informatiile inscrise in declaratiile informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national (formular 394) de persoanele inregistrate in scopuri de TVA depuse de persoana impozabila si cele depuse de partenerii de afaceri si/sau neconcordante semnificative intre informatiile inscrise in declaratiile informative privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare (formular 390 VIES - declaratii recapitulative) depuse de persoana impozabila si cele depuse de partenerii de afaceri si transmise organului fiscal prin intermediul sistemului informatic de schimb de informatii privind TVA intre statele membre ale Uniunii Europene.

Referatul intocmit de structura din cadrul organului fiscal care a facut constatarea va contine informatii din care sa rezulte ca neconcordantele semnificative sunt generate de persoana impozabila in cauza, ca nu au fost corectate ulterior si ca au o influenta relevanta asupra acordarii unei rambursari necuvenite de taxa pe valoarea adaugata. Totodata, in cuprinsul acestuia se va mentiona modalitatea de confirmare a neconcordantelor, cum ar fi: notificarea contribuabilului si confirmarea neconcordantelor, solicitarea de informatii de la terti (inclusiv solicitarea de informatii prin SCAC), constatarea la fata locului.

7. La primirea referatului privind persoana impozabila despre care organele fiscale au stabilit ca prezinta un risc de rambursare necuvenita a TVA, dupa inscrierea acesteia in baza de date speciala, compartimentul de specialitate verifica daca pentru persoana impozabila respectiva exista deconturi cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare in curs de solutionare.

8. Ca urmare a inscrierii in baza de date speciala, compartimentul de specialitate intocmeste o nota prin care stabileste incadrarea persoanei impozabile in categoria persoanelor impozabile care prezinta risc de rambursare necuvenita a TVA, constata indeplinirea conditiei prevazute la art. 169 alin. (2) lit. b) sau alin. (3) lit. b) din Codul de procedura fiscala, dupa caz, si propune anularea actelor procedurale intocmite ca urmare a incadrarii initiale a deconturilor in curs de solutionare in categoria celor pentru care nu se efectueaza inspectia fiscala anticipata. Nota intocmita de compartimentul de specialitate se inainteaza spre aprobare conducatorului unitatii fiscale.

9. Pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA depuse de persoanele impozabile inscrise in baza de date speciala, compartimentul de specialitate solicita structurii din cadrul organului fiscal care a propus inscrierea persoanei impozabile in baza de date sa efectueze o analiza, pentru a stabili daca persoana impozabila mai prezinta risc de rambursare necuvenita.

10. Structura din cadrul organului fiscal care a propus inscrierea sau mentinerea persoanei impozabile in baza de date speciala transmite compartimentului de specialitate, in termen de maximum 10 zile de la data primirii solicitarii, un referat cu propunerea privind mentinerea sau radierea, dupa caz, a persoanei impozabile respective in/din baza de date speciala.

11. In vederea analizarii si aprobarii sau respingerii propunerilor de mentinere sau de radiere in/din baza de date speciala se constituie cate o comisie la nivelul fiecarei administratii judetene a finantelor publice, la nivelul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, al Administratiei Fiscale pentru Contribuabili Mijlocii Bucuresti, la nivelul administratiilor sectoarelor 1-6 ale finantelor publice din municipiul Bucuresti, precum si la nivelul Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti.

12. Radierea persoanei impozabile din baza de date speciala se face atat la propunerea motivata a structurii din cadrul organelor fiscale care a propus inscrierea, cat si la propunerea altor organe fiscale implicate in procedura de rambursare, pana la data de 5 a fiecarei luni, cu aprobarea coordonatorului structurii in cauza.

13. Anual, pana pe data de 31 ianuarie, compartimentul de specialitate verifica si radiaza din baza de date speciala persoanele impozabile care, in cursul anului anterior, au fost radiate din evidentele fiscale.

Depunerea, inregistrarea si prelucrarea deconturilor de TVA

1. Deconturile de TVA se depun de catre persoanele impozabile, inregistrate in scopuri de taxa pe valoarea adaugata conform art. 316 din Codul fiscal, prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanta, la termenele prevazute de Codul fiscal.

2. Deconturile de TVA se prelucreaza si se analizeaza in ordinea cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal.

3. Deconturile de TVA depuse la alte termene de declarare decat cele inscrise in vectorul fiscal nu se prelucreaza si se restituie persoanelor impozabile.

4. Deconturile de TVA corecte se preiau in baza de date.

5. In cazul in care in urma prelucrarii deconturilor de TVA rezulta erori si decontul nu este validat, organele fiscale notifica persoana impozabila pentru corectarea acestuia.

6. Dupa primirea si procesarea deconturilor de TVA, acestea se grupeaza pe urmatoarele categorii:

a) deconturi cu sume pozitive (cu TVA de plata);

b) deconturi cu sume negative, astfel:

b.1) deconturi cu sume negative cu optiune de rambursare;
b.2) deconturi cu sume negative fara optiune de rambursare (sume care se reporteaza in decontul perioadei urmatoare).

7. Zilnic, toate deconturile de TVA prelucrate se transmit la compartimentul "Evidenta pe platitori", pe baza Registrului-jurnal obligatii declarate la bugetul de stat si a Notei de predare-primire, prevazute de reglementarile privind organizarea evidentei pe platitori.

8. Deconturile cu sume pozitive, precum si cele cu sume negative fara optiune de rambursare se arhiveaza la dosarul fiscal al persoanei impozabile.

9. Sumele negative din deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se transfera din evidenta pe platitor intr-o evidenta separata si se transmit zilnic, pe baza Notei de predare-primire, la compartimentul cu atributii in domeniul solutionarii deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, in vederea verificarii indeplinirii conditiilor pentru rambursare, cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale.

Solutionarea deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare

1. Se supun procedurii de solutionare numai deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse in cadrul termenului legal de depunere.

2. Persoanele impozabile care depun deconturile dupa expirarea termenului legal de depunere vor prelua suma negativa in decontul perioadei fiscale urmatoare.

3. Prin exceptie, se supune procedurii de solutionare si decontul de TVA aferent perioadei fiscale anterioare datei deschiderii procedurii insolventei prevazute de legislatia in domeniu, daca persoana impozabila solicita corectia acestui decont, potrivit art. 303 alin. (7) teza a IV-a din Codul fiscal, pentru rambursarea soldului sumei negative de taxa.

4. Solicitarile de rambursare depuse pentru acelasi termen legal de depunere se supun procedurii de solutionare, in ordinea cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal, in termenul prevazut la art. 77 din Codul de procedura fiscala.

5. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare sunt in curs de solutionare in perioada cuprinsa intre data depunerii decontului si data compensarii/restituirii efective a sumelor aprobate la rambursare sau data comunicarii Deciziei de impunere privind obligatiile fiscale principale aferente diferentelor bazelor de impozitare stabilite in cadrul inspectiilor fiscale la persoane juridice sau fizice, prin care se resping sumele solicitate la rambursare, dupa caz.

6. Compartimentul de specialitate analizeaza solicitarile de rambursare in vederea solutionarii.

7. Deconturile de TVA se verifica din punctul de vedere al corectitudinii completarii, urmarindu-se daca soldul sumei negative de taxa pe valoarea adaugata solicitate la rambursare coincide cu suma inregistrata in evidentele fiscale.

8. Daca se constata diferente intre suma negativa de taxa pe valoarea adaugata solicitata la rambursare si suma inregistrata in evidentele organului fiscal care pot fi corectate potrivit procedurii de corectie a erorilor materiale, compartimentul de specialitate notifica contribuabilul si aplica procedura speciala in domeniu. Indreptarea erorii materiale se face de organul fiscal din oficiu, daca este posibil, sau pe baza documentatiei prezentate de persoana impozabila.

9. In acest caz, termenul legal de solutionare a solicitarii de rambursare se prelungeste cu perioada de timp cuprinsa intre data emiterii notificarii si data corectarii diferentelor intre suma negativa de taxa pe valoarea adaugata solicitata la rambursare si suma inregistrata in evidentele fiscale, potrivit art. 77 alin. (2) din Codul de procedura fiscala.

10. Dupa indreptarea erorii materiale, decontul cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se supune solutionarii.

11. Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere, se solutioneaza de organul fiscal, cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale, cu exceptia deconturilor de TVA depuse de persoanele impozabile care indeplinesc una dintre conditiile prevazute la art. 169 alin. (2) sau (3), dupa caz, din Codul de procedura fiscala, care se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate.

12. Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare sunt supuse analizei, in vederea verificarii indeplinirii conditiilor care genereaza efectuarea inspectiei fiscale anticipate.

Etapa se finalizeaza in termen de 5 zile lucratoare de la data depunerii decontului de TVA sau de la data emiterii deciziei de indreptare a erorilor materiale din decontul de TVA, dupa caz, in situatia in care persoana impozabila nu figureaza in baza de date speciala a persoanelor impozabile care prezinta riscul unei rambursari necuvenite. In situatia deconturilor depuse de persoane impozabile care figureaza in baza de date speciala, etapa se finalizeaza in termen de 15 zile lucratoare de la data depunerii decontului de TVA.

Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare pentru care nu este necesara, potrivit legii, efectuarea inspectiei fiscale anticipate se solutioneaza prin emiterea Deciziei de rambursare a TVA, al carei model este prevazut in anexa nr. 2 la ordin. Compartimentul de specialitate emite decizia de rambursare in termen de o zi de la verificarea conditiilor prevazute la art. 169 alin. (2) sau (3), dupa caz, din Codul de procedura fiscala.

Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare pentru care este necesara, potrivit legii, efectuarea inspectiei fiscale anticipate, se transmit la compartimentul cu atributii de inspectie fiscala.

La data transmiterii catre compartimentul cu atributii de inspectie fiscala, dar nu mai tarziu de 3 zile de la verificarea conditiilor prevazute la art. 169 alin. (2) sau (3), dupa caz, din Codul de procedura fiscala, compartimentul de specialitate notifica persoana impozabila cu privire la prelungirea termenului de solutionare a decontului, in conditiile prevazute de art. 77 alin. (5) din Codul de procedura fiscala. Modelul notificarii este prevazut in anexa nr. 3 la ordin.

13. Dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, compartimentul cu atributii in acest domeniu intocmeste raportul de inspectie fiscala.

14. In cazul in care TVA deductibila sau colectata se modifica fata de sumele inscrise in decontul de TVA se intocmeste Decizia de impunere privind obligatiile fiscale principale aferente diferentelor bazelor de impozitare stabilite in cadrul inspectiilor fiscale la persoane juridice sau fizice, dupa caz, care are si rol de Decizie de rambursare a TVA.

15. In cazul in care cu ocazia inspectiei fiscale anticipate nu sunt stabilite diferente fata de suma solicitata la rambursare se intocmeste Decizia privind nemodificarea bazei de impozitare ca urmare a inspectiei fiscale, iar Decizia de rambursare a TVA se emite de catre compartimentul de specialitate.

Decizia de rambursare emisa de compartimentul de specialitate este decizie sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 94 din Codul de procedura fiscala, cu exceptia sumelor pentru care s-a emis decizia de rambursare pe baza Deciziei privind nemodificarea bazei de impozitare ca urmare a inspectiei fiscale.

16. Pentru persoanele impozabile care in decurs de 6 luni au renuntat de cel putin doua ori la optiunea de rambursare exercitata prin deconturi care s-ar fi solutionat dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, potrivit art. 169 alin. (2) sau (3) din Codul de procedura fiscala, dupa caz, daca renuntarea la optiunea de rambursare s-a produs inainte de transmiterea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare la activitatea de inspectie fiscala, compartimentul de specialitate va instiinta Serviciul/Biroul/Compartimentul selectare, programare si analiza inspectie fiscala in vederea eventualei selectari pentru inspectie fiscala a acestor persoane, in functie de nivelul de risc identificat.

17. In cazul contribuabilului care renunta la optiunea de rambursare, dupa transmiterea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare la activitatea de inspectie fiscala, dar inainte de inceperea inspectiei fiscale anticipate, compartimentul de inspectie fiscala va restitui decontul de TVA organului de administrare.

18. In cazul contribuabilului care renunta la optiunea de rambursare, dupa inceperea inspectiei fiscale anticipate, aceasta va fi continuata si finalizata ca inspectie fiscala partiala privind taxa pe valoarea adaugata.

Fluxul de analiza a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de contribuabilii mari si mijlocii

1. Prezenta sectiune se aplica pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse de contribuabilii mari si mijlocii, stabiliti potrivit prevederilor art. 30 alin. (3) din Codul de procedura fiscala.

2. Compartimentul de specialitate inregistreaza deconturile intr-o evidenta speciala, care se conduce informatizat, organizata potrivit lit. A din anexa nr. 1 la prezenta procedura.

3. Pentru fiecare decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare supus procedurii, compartimentul de specialitate verifica, pe baza informatiilor detinute, daca exista riscul unei rambursari necuvenite. In acest scop, compartimentul de specialitate verifica daca persoana impozabila solicitanta este inscrisa in baza de date speciala .

4. Daca persoana impozabila figureaza in baza de date speciala constituita in conditiile prevazute la cap. I sectiunea a 2-a, compartimentul de specialitate solicita structurii care a propus inscrierea persoanei impozabile in baza de date sa efectueze o analiza, pentru a stabili daca persoana impozabila mai prezinta risc de rambursare necuvenita.

Totodata, compartimentul de specialitate verifica, pentru fiecare decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depus de contribuabilii mari sau contribuabilii mijlocii, daca persoana impozabila solicitanta figureaza cu fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal.

5. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care au fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, indiferent daca solicitantul este inscris in baza de date speciala.

6. Pentru fiecare decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare supus procedurii, depus de contribuabilii mari sau contribuabilii mijlocii care nu figureaza cu fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal, compartimentul de specialitate verifica daca pentru contribuabilul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile legii speciale. In acest scop, compartimentul de specialitate verifica daca persoana impozabila solicitanta este inscrisa in baza de date speciala.

7. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care nu au fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal, dar care sunt inscrise in baza de date speciala constituita in conditiile prevederilor cap. I sectiunea a 3-a se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, indiferent daca solicitantul prezinta risc de rambursare necuvenita (fiind inscris in baza de date speciala si indiferent de rezultatul analizei efectuate .

8. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de contribuabilii mari sau contribuabilii mijlocii, care nu au fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal, care nu figureaza nici in baza de date speciala privind riscul de rambursare necuvenita a TVA, nici in baza de date speciala privind persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA pentru care a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, se solutioneaza prin emiterea Deciziei de rambursare a TVA.

9. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de contribuabilii mari sau contribuabilii mijlocii, care nu au fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal, care nu figureaza in baza de date speciala privind persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA pentru care a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, dar care figureaza in baza de date speciala privind riscul de rambursare necuvenita a TVA, se solutioneaza in functie de rezultatul analizei efectuate.

10. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care, drept urmare a analizei efectuate, prezinta riscul unei rambursari necuvenite se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate.

Fluxul de analiza a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de alti contribuabili decat marii contribuabili si contribuabilii mijlocii

1.  Prezenta sectiune se aplica pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse de alti contribuabili decat marii contribuabili si contribuabilii mijlocii.

2. Compartimentul de specialitate inregistreaza deconturile intr-o evidenta speciala, care se conduce informatizat, organizata potrivit lit. B din anexa nr. 1 la prezenta procedura.

3. Pentru fiecare decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare supus procedurii, compartimentul de specialitate verifica, pe baza informatiilor detinute, daca exista riscul unei rambursari necuvenite. In acest scop, compartimentul de specialitate verifica daca persoana impozabila solicitanta este inscrisa in baza de date speciala .

4. Daca persoana impozabila figureaza in baza de date speciala constituita in conditiile prevazute la cap. I sectiunea a 2-a, compartimentul de specialitate solicita structurii care a propus inscrierea persoanei impozabile in baza de date sa efectueze o analiza, pentru a stabili daca persoana impozabila mai prezinta risc de rambursare necuvenita.

Totodata, compartimentul de specialitate verifica, pentru fiecare decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare supus procedurii, depus in termenul legal de alti contribuabili decat contribuabilii mari si mijlocii, daca persoana impozabila solicitanta figureaza cu fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal.

5. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care au fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, indiferent daca solicitantul este inscris in baza de date speciala si indiferent de rezultatul analizei efectuate

6. Pentru fiecare decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare supus procedurii, depus de alti contribuabili decat contribuabilii mari sau contribuabilii mijlocii, care nu figureaza cu fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal, compartimentul de specialitate verifica daca pentru contribuabilul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile legii speciale. In acest scop, compartimentul de specialitate verifica daca persoana impozabila solicitanta este inscrisa in baza de date speciala.

7. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care nu au fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal, dar care sunt inscrise in baza de date speciala se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, indiferent daca solicitantul prezinta risc de rambursare necuvenita si indiferent de rezultatul analizei efectuate.

8. Pentru fiecare decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare supus procedurii, depus de alti contribuabili decat contribuabilii mari sau contribuabilii mijlocii, care nu figureaza cu fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal si care nu sunt inscrisi in baza de date speciala constituita, compartimentul de specialitate verifica, cu ajutorul aplicatiei informatice, daca persoana impozabila a depus, dupa data inregistrarii in scopuri de TVA, deconturi cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare.

9. Daca decontul supus procedurii este primul decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depus de persoana impozabila dupa inregistrarea in scopuri de TVA, acesta se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, indiferent daca solicitantul prezinta risc de rambursare necuvenita (fiind inscris in baza de date speciala) si indiferent de rezultatul analizei efectuate.

In sensul prezentei proceduri, prin "primul decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, depus dupa inregistrarea in scopuri de TVA" se intelege prima solicitare de rambursare depusa dupa inregistrarea initiala in scopuri de TVA, nu si dupa reinregistrarea in scopuri de TVA in conditiile art. 316 alin. (12) din Codul fiscal.

10. Pentru fiecare decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare supus procedurii, depus de alti contribuabili decat contribuabilii mari si mijlocii, care nu au fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal, care nu figureaza in baza de date speciala privind persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA pentru care a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa si care nu reprezinta primul decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, compartimentul de specialitate verifica, cu ajutorul aplicatiei informatice, daca soldul sumei negative de TVA solicitat la rambursare provine dintr-un numar de perioade mai mare decat numarul perioadelor de raportare utilizate intr-o perioada de 12 luni. In acest scop, compartimentul de specialitate completeaza Fisa privind reconstituirea sumei negative de TVA solicitate la rambursare, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2 la prezenta procedura, completata potrivit instructiunilor de completare prevazute in anexa nr. 3 la procedura.

11. Daca suma solicitata la rambursare provine dintr-un numar de perioade mai mare decat numarul perioadelor de raportare utilizate intr-o perioada de 12 luni, decontul supus analizei se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, indiferent daca solicitantul prezinta risc de rambursare necuvenita (fiind inscris in baza de date speciala) si indiferent de rezultatul analizei efectuate.

12. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de alti contribuabili decat contribuabilii mari si mijlocii, care nu au fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal, care nu figureaza nici in baza de date speciala privind riscul de rambursare necuvenita a TVA (constituita in conditiile prevazute la cap. I sectiunea a 2-a), nici in baza de date speciala privind persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA pentru care a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, care nu reprezinta primul decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, iar soldul sumei negative nu provine dintr-un numar de perioade mai mare decat numarul perioadelor utilizate in 12 luni, se solutioneaza prin emiterea Deciziei de rambursare a TVA.

13. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de alti contribuabili decat contribuabilii mari si contribuabilii mijlocii, care nu au fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal, care nu figureaza in baza de date speciala privind persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA pentru care a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa , care nu reprezinta primul decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, iar soldul sumei negative nu provine dintr-un numar de perioade mai mare decat numarul perioadelor utilizate in 12 luni, dar solicitantul figureaza in baza de date speciala privind riscul de rambursare necuvenita a TVA, se solutioneaza in functie de rezultatul analizei efectuate.

14. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care, drept urmare a analizei efectuate, prezinta riscul unei rambursari necuvenite se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate.

15. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care, drept urmare a analizei efectuate, nu mai prezinta riscul unei rambursari necuvenite, fiind radiate din baza de date speciala, se solutioneaza prin emiterea Deciziei de rambursare a TVA.

Fluxul operatiunilor in cazul deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare solutionate cu inspectie fiscala anticipata

1. Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare care se afla in una dintre situatiile care genereaza, potrivit legii, solutionarea cu inspectie fiscala anticipata se transmit zilnic, impreuna cu documentatia aferenta, compartimentului cu atributii de inspectie fiscala in vederea efectuarii verificarii.

2. In cazul inspectiei fiscale anticipate, efectuata pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA, prin exceptie de la prevederile art. 117 din Codul de procedura fiscala, perioada supusa inspectiei fiscale va cuprinde exclusiv perioadele fiscale in care s-au derulat operatiunile care au generat soldul sumei negative a taxei. Dispozitiile art. 94 alin. (3) din Codul de procedura fiscala raman aplicabile.

3. In situatia in care se constata indicii privind nerespectarea legislatiei fiscale ori stabilirea incorecta a obligatiilor fiscale, prin operatiuni care s-au desfasurat in afara perioadei prevazute la pct. 64, inspectia fiscala se extinde corespunzator, cu respectarea prevederilor art. 117 din Codul de procedura fiscala.

4. Compartimentul cu atributii de inspectie fiscala transmite compartimentului de specialitate dosarul solicitarii, impreuna cu Raportul de inspectie fiscala, precum si, dupa caz, Decizia de impunere privind obligatiile fiscale principale aferente diferentelor bazelor de impozitare stabilite in cadrul inspectiilor fiscale la persoane juridice sau fizice, dupa caz, sau Decizia privind nemodificarea bazei de impozitare ca urmare a inspectiei fiscale.

5. In situatiile in care pentru solutionarea solicitarii de rambursare organul de inspectie fiscala considera ca sunt necesare informatii suplimentare, termenul de solutionare se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii si data primirii informatiilor respective, potrivit art. 77 alin. (2) din Codul de procedura fiscala.

6. Daca in urma inspectiei fiscale nu au fost stabilite diferente fata de suma solicitata la rambursare, cel mai tarziu in ziua urmatoare primirii dosarului solicitarii compartimentul de specialitate intocmeste proiectul Deciziei de rambursare a TVA, in doua exemplare.

7. Inspectia fiscala anticipata pentru solutionarea unuia sau mai multor deconturi cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare la acelasi contribuabil se poate finaliza chiar daca la acesta este in curs de efectuare o alta inspectie fiscala pentru o perioada anterioara.

Solutionarea solicitarilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata

Sumele negative de TVA cuprinse in deconturile cu sume negative de TVA depuse de persoanele impozabile care solicita anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA sau pentru care organele fiscale anuleaza din oficiu codul de inregistrare in scopuri de TVA se restituie, potrivit procedurii generale de restituire, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire si de rambursare a sumelor de la buget, precum si de acordare a dobanzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depasirea termenului legal, numai in urma efectuarii inspectiei fiscale.

Dispozitii speciale privind solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a anulat, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (11) din Codul fiscal sau care au fost radiate din evidenta organelor fiscale pe parcursul procedurii de solutionare

1. Daca in cursul solutionarii decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, organul fiscal competent anuleaza, din oficiu, inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, procedura se incheie, iar sumele negative cuprinse in respectivul decont se pot cuprinde in primul decont de TVA care va fi depus dupa inregistrarea contribuabilului, la solicitarea acestuia, potrivit prevederilor art. 316 alin. (12) din Codul fiscal.

2. Compartimentul investit cu solutionarea decontului la momentul anularii inregistrarii in scopuri de TVA intocmeste un referat prin care propune incheierea procedurii. Referatul se aproba de conducatorul unitatii fiscale si se transmite compartimentului de specialitate.

3. Compartimentul de specialitate emite o decizie, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 4 la ordin, prin care comunica persoanei impozabile incheierea procedurii de solutionare a decontului aflat in curs de solutionare la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA. Decizia se comunica de organul fiscal competent, potrivit prevederilor art. 47 din Codul de procedura fiscal

4. Dupa comunicarea deciziei, organul fiscal transfera sumele negative, aferente decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare a carui procedura de solutionare s-a incheiat, din evidenta separata in evidenta pe platitori.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x