Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 25 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Ordinul MDLPA nr. 431/2022. Procedura de angajare a raspunderii solidare pentru obligatii datorate bugetelor locale

11 Apr 2022
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Ordinul MDLPA nr. 431/2022 pentru aprobarea Procedurii de angajare a raspunderii solidare reglementate de dispozitiile art. 25 si 26 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 342 din 07 aprilie 2022

Ordinul aproba Procedura de angajare a raspunderii solidare reglementate de dispozitiile art. 25 si 26 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

PROCEDURA de angajare a raspunderii solidare reglementate de dispozitiile art. 25 si 26 Codul de procedura fiscala

I. Dispozitii generale

1. In temeiul prevederilor art. 25 si 26 din Codul de procedura fiscala,  organele fiscale locale competente in executarea silita a debitorului sunt indreptatite sa ceara oricarui codebitor realizarea integrala a obligatiei de plata datorate bugetelor locale ale unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.

2.  Masura de angajare a raspunderii solidare se realizeaza de catre organul fiscal local competent in executarea silita a debitorului, in timpul desfasurarii atributiilor sale.

3.  In vederea stabilirii persoanelor fizice si/sau juridice, dupa caz, care se incadreaza in prevederile art. 25 din Codul de procedura fiscala, organele fiscale locale competente in executarea silita a debitorului desfasoara activitati ce constau in identificarea, evaluarea si gestionarea tuturor documentelor relevante ce vor sta la baza demararii procedurii de angajare a raspunderii solidare.

4. Desfasurarea acestor activitati se realizeaza prin urmatoarele operatiuni:

a) stabilirea surselor de date si informatii;
b) consultarea evidentei detinute de catre organul fiscal local din care sa reiasa actiunile patrimoniale ale debitorului ce au avut loc intr-o anumita perioada de timp;
c) solicitarea de date si informatii de la persoane fizice sau juridice ori alte entitati, considerate utile de catre organul fiscal local;
d) analizarea datelor si informatiilor detinute de catre organul fiscal local;
e) individualizarea persoanelor fizice si/sau juridice, dupa caz, precum si stabilirea sumelor care vor face obiectul demararii procedurii de angajare a raspunderii solidare;
f) alte operatiuni considerate necesare pentru clarificarea situatiei fiscale a debitorului.

5. Pentru angajarea raspunderii solidare, organul fiscal local are in vedere, dupa caz, urmatoarele:

a) documente referitoare la declararea insolvabilitatii debitorului;
b) acte si fapte din care sa rezulte reaua-credinta a persoanelor fizice sau juridice a caror raspundere va fi angajata;
c) documente referitoare la istoricul persoanei juridice debitoare: obiect de activitate, modificarile actului constitutiv, capital social, majorari de capital, sediul social sau modificari ale acestuia, administratori, actionari, directori, cenzori, hotarari ale adunarii generale a actionarilor si altele;
d) documente referitoare la istoricul codebitorilor;
e) documente privind originea debitelor, respectiv decizii de impunere, rapoarte de inspectie fiscala, evidenta debitelor, platilor, declaratii fiscale si altele;
f) documente privind deschiderea procedurii insolventei.

6. Culegerea datelor si informatiilor necesare angajarii raspunderii solidare se realizeaza prin:

a) utilizarea evidentelor detinute de catre organul fiscal local;
b) analizarea documentelor contabile ale debitorului si a persoanelor pentru care urmeaza sa se angajeze raspunderea solidara;
c) realizarea unei activitati de investigatie asupra unei persoane ce are drept scop obtinerea unor elemente necesare inceperii procedurii de angajare a raspunderii solidare;
d) in cazul in care se impune, solicitarea de informatii si documente in baza unei cereri a organului fiscal local cu competente in executarea silita a debitorului principal de la entitatile detinatoare;
e) orice alte activitati ale organului fiscal cu competente in executarea silita a debitorului principal considerate utile pentru dobandirea de date si informatii necesare angajarii raspunderii solidare.

II. Procedura de angajare a raspunderii potrivit art. 25 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, aplicata asupra persoanelor care raspund solidar pentru obligatiile de plata restante ale debitorului

1. In scopul angajarii raspunderii solidare prevazute la art. 25 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscal (asociatii din asocierile fara personalitate juridica, inclusiv membrii intreprinderilor familiale, pentru obligatiile fiscale datorate de acestea, , alaturi de reprezentantii legali care, cu rea-credinta, au determinat nedeclararea si/sau neachitarea obligatiilor fiscale la scadenta) organul fiscal local are in vedere urmatoarele:

a) evaluarea datelor detinute de catre organul fiscal local cu privire la debitorul urmarit;
b) situatia fiscala a debitorului;
c) comportamentul fiscal al debitorului;
d) identificarea asociatilor din asocierile fara personalitate juridica, inclusiv a membrilor intreprinderilor familiale asupra carora urmeaza sa fie angajata raspunderea solidara, alaturi de reprezentantii legali, motivat de faptul ca au determinat, cu reacredinta, nedeclararea si/sau neachitarea obligatiilor fiscale la scadenta;
e) orice alte documente pe care le detine pentru stabilirea situatiei de fapt.

2. In scopul angajarii raspunderii solidare prevazute la art. 25 alin. (1) lit. b) din Codul de procedura fiscal (tertii popriti, in limita sumelor sustrase indisponibilizarii) , organul fiscal local cu competente in executarea silita a debitorului principal va avea in vedere urmatoarele:

a) identificarea tertilor popriti asupra carora urmeaza sa se angajeze raspunderea solidara;
b) verificarea concordantei dintre datele din evidenta contabila a debitorului cu privire la sumele datorate de catre clientii neincasati si datele din evidenta contabila a tertilor popriti referitoare la aceste sume;
c) in situatia in care tertul poprit este o societate comerciala, se analizeaza datele din declaratiile fiscale depuse la organul fiscal local de catre debitor si tertii popriti;
d) in situatia fiscala in care tertul poprit este o institutie de credit, organul fiscal local are in vedere rulajele si/sau soldurile conturilor deschise de catre debitor la aceasta;
e) orice alte documente pe care le detine pentru stabilirea situatiei de fapt.

III Procedura de angajare a raspunderii potrivit art. 25 alin. (2) si (2 1) din Codul de procedura fiscala, aplicata asupra persoanelor care raspund solidar pentru obligatiile de plata restante ale debitorului declarat insolvabil in conditiile legii

1. In scopul angajarii raspunderii solidare prevazute la art. 25 alin. (2) lit. a) din Codul de procedura fiscala (persoanele fizice sau juridice care, anterior datei declararii insolvabilitatii, cu rea-credinta, au dobandit in orice mod active de la debitorii care si-au provocat astfel insolvabilitatea), organul fiscal local are in vedere urmatoarele:

a) identificarea persoanelor fizice sau juridice care au dobandit in orice mod active de la debitorul declarat insolvabil (vanzare-cumparare, cesiune de creanta comerciala, donatie, schimb sau orice alt mod de transfer al dreptului de proprietate) anterior datei declararii insolvabilitatii;
b) stabilirea persoanelor fizice sau juridice care, cu reacredinta, au dobandit active de la debitorul declarat insolvabil anterior datei declararii insolvabilitatii;
c) constatarea faptului ca intre starea de insolvabilitate si transferul dreptului de proprietate asupra activelor exista o legatura de cauzalitate;
d) orice alte documente pe care le detine pentru stabilirea situatiei de fapt.

2. In scopul angajarii raspunderii solidare prevazute la art. 25 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura fiscala, (administratorii, asociatii, actionarii si orice alte persoane care au provocat insolvabilitatea persoanei juridice debitoare prin instrainarea sau ascunderea, cu rea-credinta, sub orice forma, a activelor debitorului) organul fiscal local are in vedere urmatoarele:

a) identificarea persoanelor care detin sau au detinut calitatea de administrator, asociat, actionar sau alta calitate in cadrul persoanei juridice debitoare, precum si a altor persoane, cum ar fi administratorul-sechestru, custodele ori alte persoane care detineau cu orice titlu bunurile mobile/imobile proprietate a debitorului declarat insolvabil;
b) constatarea faptului ca persoanele prevazute la lit. a) au realizat, cu rea-credinta, instrainarea ori ascunderea sub orice forma a bunurilor mobile si/sau imobile proprietate a debitorului, atat in fapt, prin schimbarea locului bunului astfel incat acesta sa nu mai poata fi supus executarii silite, cat si in evidentele contabile ale debitorului declarat insolvabil;
c) constatarea faptului ca intre starea de insolvabilitate si instrainarea ori ascunderea bunurilor exista o legatura de cauzalitate. In scopul dovedirii legaturii de cauzalitate intre starea de insolvabilitate si actele sau faptele care au generat-o, cum ar fi dobandire, instrainare sau ascundere, organul fiscal local analizeaza situatia in timp a activelor proprietate a debitorului, precum si orice aspecte legate de activitatea debitorului relevante pentru acest scop;
d) constatarea faptului ca instrainarea bunurilor mobile si/sau imobile a fost realizata direct sau indirect ori mijlocita/facilitata de persoanele care vor fi declarate responsabile si care au actionat cu rea-credinta, provocand astfel insolvabilitatea persoanei juridice debitoare;
e) analiza celor prevazute la lit. a)-d) se efectueaza, dupa caz, pe baza tuturor documentelor identificate de catre organul fiscal local, cum ar fi copii conforme cu originalul ale actelor de instrainare a bunurilor mobile si/sau imobile proprietate a persoanei juridice debitoare, contracte de vanzare-cumparare, contracte de donatie, contracte de schimb, acte de dare in plata, acte de asociatiune in participatiune, acte privind aportul in natura la capitalul social al altei persoane juridice, acte privind cesiuni de creanta, precum si orice acte relevante in acest sens;
f) orice alte documente pe care le detine pentru stabilirea situatiei de fapt.

3. Cazuri de ascundere cu rea-credinta pot fi:

a) schimbarea locului bunului mobil astfel incat sa nu mai poata fi gasit atat in fapt, cat si in drept;
b) ascunderea bunurilor mobile si/sau imobile sub orice forma atat in fapt, cat si in drept, pentru a nu mai putea face obiectul procedurii de executare silita;
c) nedeclararea bunurilor mobile si/sau imobile, in special a bunurilor mobile ale debitorului, la solicitarea organului fiscal local.

4. In scopul angajarii raspunderii solidare prevazute la art. 25 alin. (2) lit. c) din Codul de procedura fiscal ( administratorii care, in perioada exercitarii mandatului, cu rea-credinta, nu si-au indeplinit obligatia legala de a cere instantei competente deschiderea procedurii insolventei, pentru obligatiile fiscale aferente perioadei respective si ramase neachitate la data declararii starii de insolvabilitate), organul fiscal local are in vedere urmatoarele:

a) verificarea documentara cu privire la posibilitatea administratorilor de a solicita deschiderea procedurii insolventei, potrivit legii, pe perioada cuprinsa intre data inregistrarii obligatiilor fiscale restante si data declararii starii de insolvabilitate;
b) dupa efectuarea verificarii prevazute la lit. a) se vor identifica persoanele care au detinut calitatea de administrator si care, in perioada exercitarii mandatului, nu si-au indeplinit obligatia legala de a cere instantei competente deschiderea procedurii insolventei pentru obligatiile fiscale aferente perioadei respective si ramase neachitate la data declararii starii de insolvabilitate;
c) orice alte documente pe care le detine pentru stabilirea situatiei de fapt.

5. In scopul angajarii raspunderii solidare prevazute la art. 25 alin. (2) lit. d) si e) din Codul de procedura fiscal (d) administratorii sau orice alte persoane care, cu rea-credinta, au determinat nedeclararea si/sau neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale; e) administratorii sau orice alte persoane care, cu rea-credinta, au determinat restituirea sau rambursarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat fara ca acestea sa fie cuvenite debitorului),  organul fiscal local, in situatia in care constata ca debitorul nu si-a achitat obligatiile fiscale stabilite in baza unui raport de inspectie fiscala, sau in situatia in care au fost restituite sau rambursate sume de bani de la bugetul general consolidat fara ca acestea sa fie cuvenite, are in vedere urmatoarele:

a) analizarea raportului de inspectie fiscala prin care s-a constatat nedeclararea obligatiilor fiscale aflate la scadenta ale debitorului declarat insolvabil de catre administratori sau orice persoane care au actionat cu rea-credinta (dupa caz);
b) analizarea raportului de inspectie fiscala prin care s-a constatat ca au fost restituite sau rambursate sume de bani de la bugetul general consolidat fara ca acestea sa fie cuvenite debitorului (dupa caz);
c) analizarea evidentelor fiscale si a platilor, din care sa rezulte ca obligatiile fiscale cuprinse in raportul de inspectie fiscala nu au fost achitate de catre debitor in termenul prevazut de lege si/sau ca debitorul, declarat insolvabil, nu si-a achitat la scadenta obligatiile fiscale pe care le-a declarat (dupa caz);
d) verificarea documentelor contabile ale debitorului, respectiv registrul de casa, extrasele de cont si orice alte documente justificative din care, potrivit legii, rezulta sumele existente in contul de casa si banca de care a dispus debitorul la data scadentei obligatiilor fiscale (dupa caz);
e) identificarea administratorilor sau a oricaror altor persoane care, cu rea-credinta, au determinat nedeclararea si/sau neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale (dupa caz);
f) identificarea administratorilor sau a oricaror altor persoane care, cu rea-credinta, au determinat restituirea sau rambursarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat fara ca acestea sa fie cuvenite debitorului (dupa caz);
g) orice alte documente pe care le detine sau pe care le obtine si care contribuie la stabilirea situatiei de fapt.

IV. Procedura de angajare a raspunderii potrivit art. 25 alin. (3) din Codul de procedura fiscala, aplicata persoanei juridice care raspunde solidar pentru obligatiile de plata restante ale debitorului declarat insolvabil in conditiile legii sau declarat insolvent, daca, direct ori indirect, controleaza, este controlata sau se afla sub control comun cu debitorul

1.  In scopul angajarii raspunderii solidare prevazute la art. 25 alin. (3) lit. a) din Codul de procedura fiscala, organul fiscal local are in vedere urmatoarele:

a) constatarea faptului ca debitorul declarat insolvabil sau insolvent, direct ori indirect, controleaza, este controlat sau se afla sub control comun cu persoana juridica asupra careia urmeaza a fi angajata raspunderea solidara;
b) stabilirea persoanei juridice asupra careia urmeaza a fi angajata raspunderea solidara si care a dobandit in orice mod active de la debitorul declarat insolvabil sau insolvent, cum ar fi vanzare-cumparare, cesiune de creanta comerciala, donatie, schimb sau orice alt mod de transfer al dreptului de proprietate, anterior datei declararii insolvabilitatii ori insolventei, iar valoarea contabila a acestor active reprezinta cel putin jumatate din valoarea contabila a tuturor activelor corporale ale dobanditorului;
c) orice alte documente pe care le detine pentru stabilirea situatiei de fapt.

2.  Organul fiscal local are in vedere urmatoarele:

a) constata daca debitorul declarat insolvabil sau insolvent, direct ori indirect, controleaza, este controlat sau se afla sub control comun cu persoana juridica asupra careia urmeaza a fi angajata raspunderea solidara;
b) verifica documente din care, potrivit legii, rezulta raporturile comerciale contractuale avute de catre debitor cu clientii si/sau cu furnizorii, altii decat cei de utilitati;
c) stabileste persoana juridica care are sau a avut raporturi comerciale cu clientii si/sau cu furnizorii, altii decat cei de utilitati, care au avut raporturi contractuale cu debitorul in proportie de cel putin jumatate din totalul tranzactiilor aferente perioadei analizate;
d) analizeaza orice alte documente pe care le detine pentru stabilirea situatiei de fapt.

V. Audierea persoanei asupra careia s-a demarat procedura de angajare a raspunderii solidare, precum si consultarea documentatiei si inscrisurilor prezentate de aceasta

In conformitate cu dispozitiile art. 9 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, inainte de emiterea deciziei de angajare a raspunderii solidare, organul fiscal local asigura persoanei pentru care urmeaza sa se angajeze raspunderea solidara conditiile necesare exercitarii dreptului de a fi ascultata, in vederea stabilirii situatiei de fapt.

In sensul prezentei proceduri, dreptul de a fi ascultat este reprezentat de dreptul persoanei pentru care s-a demarat procedura de angajare a raspunderii solidare de a consulta, la sediul organului fiscal local, documentatia aflata in dosarul de angajare a raspunderii solidare, de a formula obiectii, de a face precizari si de a prezenta acestuia date si inscrisuri considerate utile in apararea sa.

La consultarea documentatiei, persoana asupra careia s-a demarat procedura de angajare a raspunderii solidare poate fi asistata de avocat sau un consultant fiscal. In baza unui mandat legal, persoana pentru care s-a demarat procedura de angajare a raspunderii solidare poate fi reprezentata de persoana imputernicita.

Audierea persoanei asupra careia s-a demarat procedura de angajare a raspunderii solidare se realizeaza inainte de emiterea deciziei de angajare a raspunderii solidare.

Convocarea persoanei respective pentru audiere si pentru consultarea documentatiei aflate la dosar se face prin notificare.

In situatia in care persoana notificata pentru audiere, din motive temeinic justificate, nu se poate prezenta la data stabilita, aceasta poate solicita amanarea audierii, comunicand acest fapt organului fiscal local in scris, cel tarziu pana la data stabilita initial pentru audiere. Data stabilita pentru audiere trebuie sa fie intr-o zi lucratoare, in termen de cel mult 15 zile de la data fixata initial de catre organul fiscal local.

Neprezentarea la audiere sau refuzul persoanei audiate sau al reprezentantului sau legal de a semna procesul-verbal de audiere nu intrerupe procedura de angajare a raspunderii solidare.

VI. Emiterea deciziei de angajare a raspunderii solidare

Datele si informatiile care determina aplicarea procedurii de angajare a raspunderii solidare se consemneaza intr-un referat privind oportunitatea declansarii procedurii de angajare a raspunderii solidare.

Referatul se semneaza de intocmire de catre functionarul public care a instrumentat dosarul de angajare a raspunderii solidare si de catre seful structurii de specialitate/compartimentului cu competente in executarea silita a debitorului si este aprobat de catre conducatorul organului fiscal local.

Dupa aprobare, referatul sta la baza emiterii deciziei de angajare a raspunderii solidare.

Decizia de angajare a raspunderii solidare reprezinta titlu de creanta. Aceasta va cuprinde cel putin urmatoarele elemente:

a) denumirea organului fiscal local;
b) data la care a fost emisa decizia;
c) datele de identificare ale debitorului principal;
d) datele de identificare ale persoanei fata de care se angajeaza raspunderea solidara;
e) obiectul deciziei de angajare a raspunderii solidare, respectiv natura si cuantumul sumelor pentru care se angajeaza raspunderea;
f) enumerarea si scurta descriere a faptelor pe care se bazeaza aplicarea procedurii;
g) temeiul de drept al angajarii raspunderii;
h) motivarea deciziei, respectiv legatura de cauzalitate existenta intre faptele prezentate si dispozitiile legale aplicabile;
i) concluziile organului fiscal local referitoare la cele prezentate in apararea sa de catre persoana raspunzatoare, in cadrul audierii;
j) termenul de plata;
k) mentiunea asupra faptului ca, in situatia neachitarii la termenul prevazut a obligatiilor fiscale stabilite in sarcina persoanei raspunzatoare, aceasta va fi executata silit;
l) termenul legal de contestare si precizarea ca decizia poate fi contestata conform dispozitiilor art. 270 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, iar ulterior la instanta competenta, conform dispozitiilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
m) numele si semnatura persoanelor imputernicite ale organului fiscal local, potrivit legii.

Termenul de plata

In ceea ce priveste termenul acordat persoanei raspunzatoare pentru plata obligatiilor fiscale cuprinse in decizia de angajare a raspunderii solidare, dispozitiile art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala se aplica in mod corespunzator.

Competenta de emitere si de comunicare a deciziei de angajare a raspunderii solidare

Decizia de angajare a raspunderii solidare se emite de catre organul fiscal local.

Termenul de contestare si competenta de solutionare a contestatiei la decizia de angajare a raspunderii solidare

Impotriva deciziei de angajare a raspunderii solidare se poate formula contestatie in conformitate cu prevederile art. 270 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, in termen de 45 de zile de la data comunicarii acesteia, sub sanctiunea decaderii. Dupa solutionarea contestatiei pe cale administrativa, o noua contestatie poate fi depusa la sediul instantei judecatoresti competente, in conformitate cu dispozitiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

In situatia in care s-a dispus angajarea raspunderii unei persoane juridice, cu debitorul aflat in insolventa, iar organul fiscal local a incasat sumele pentru care s-a angajat raspunderea, cu sumele astfel realizate se sting creantele fiscale ale debitorului insolvent, dispozitiile art. 165 alin. (3) din Codul de procedura fiscala aplicandu-se in mod corespunzator.

VII. Incetarea procedurii de angajare a raspunderii solidare

Procedura de angajare a raspunderii solidare inceteaza:

a) in cazul in care s-au stins obligatiile fiscale pentru care a fost declansata angajarea raspunderii solidare;

b) cand decizia de angajare a raspunderii solidare a fost anulata pe cale administrativa ca urmare a solutionarii contestatiei;

c) daca actele administrative fiscale emise au fost anulate de catre instanta de judecata competenta.


alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x