Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 28 Martie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Ordinul MFP nr. 2100/2020. Procedura de anulare a obligatiilor de plata accesorii

22 Iul 2020
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 635 din 20 iulie 2020

Principalele prevederi

1. Obligatiile bugetare care fac obiectul procedurii de anulare a obligatiilor accesorii

Fac obiectul anularii obligatiilor accesorii, toate obligatiile bugetare administrate de organul fiscal centra, inclusiv organele vamale, adica impozite, taxe, contributii sociale, drepturi vamale si alte sume datorate bugetului general consolidate.

Prin ce documentele sunt stabilite aceste obligatii fiscale:

a) declaratii fiscale;
b) decizii de impunere;
c) decizii referitoare la obligatiile fiscale accesorii;
d) orice alte acte prin care se stabilesc impozite, taxe, contributii sociale, drepturi vamale si alte sume datorate bugetului general consolidat.

Intra in procedura de anulare a accesoriilor si obligatiile bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii, existente in evidenta organului fiscal central competent in vederea recuperarii.

2. Cine sunt beneficiarii facilitatii de anulare a accesoriilor

Pot beneficia de anularea acesoriilor, toate categoriile de debitori, cum ar fi:

- persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate
- asocieri si alte entitati fara personalitate juridica
- persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere
-  unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutii publice.

Se includ si urmatorii debitori:

a) debitorii declarati insolvabili, potrivit legii;
b) persoanele carora li s-a stabilit raspunderea solidara potrivit Codului de procedura fiscala, sau raspunderea potrivit Legii insolventei, inclusiv legii penale, pentru obligatiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a raspunderii sau a ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de atragere a raspunderii’
c) debitorii aflati in procedura insolventei ori aflati in dizolvare, potrivit prevederilor legale in vigoare;
d) debitorii care la data de 31 martie 2020 inclusiv inregistreaza numai obligatii de plata accesorii nestinse aferente obligatiilor bugetare principale stinse pana la aceasta data, iar accesoriile nu au fost stinse pana la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 69/2020,  respectiv pana la data de 14 mai 2020;
e) debitorii carora li s-au comunicat decizii de impunere aferente unor obligatii bugetare principale scadente pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, ca urmare a unei inspectii fiscale sau a unei verificari a situatiei fiscale personale in derulare la data de 14 mai 2020, indiferent de data comunicarii deciziei de impunere.

3. Obiectul facilitatilor fiscale

Organul fiscal central sau, dupa caz, autoritatile/institutiile care au transmis catre organul fiscal titluri executorii in vederea recuperarii, urmatoarele facilitati fiscale:

a) amanarea la plata a obligatiilor de plata accesorii ramase nestinse la data emiterii certificatului de atestare fiscala, pana la data solutionarii cererii de anulare a accesoriilor sau pana la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, in cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii care notifica organul fiscal;
) anularea obligatiilor de plata accesorii.

Categoriile de obligatii de plata accesorii care, potrivit ordonantei de urgenta, pot face obiectul facilitatilor fiscale sunt urmatoarele:

a) dobanzi/majorari de intarziere;
b) penalitati de intarziere/penalitati de nedeclarare/penalitati;
c) orice alte obligatii de plata accesorii.

Atentie!!! Nu se amana la plata si nu se anuleaza accesoriile aferente unor obligatii bugetare principale reprezentand ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene, daca institutia sau autoritatea publica care a transmis organului fiscal titlul executoriu in vederea recuperarii trebuie sa vireze la bugetul Uniunii Europene, conform legii, respectivele accesorii. In acest caz organul fiscal competent solicita institutiei/autoritatii publice care a transmis titlul executoriu sa confirme daca sumele respective sunt de natura celor pentru care nu se amana la plata si nu se anuleaza accesoriile.

Obligatiile de plata accesorii care pot face obiectul anularii sunt aferente:

a) obligatiilor bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 inclusiv. In sensul prezentului ordin, sunt considerate obligatii bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 inclusiv si obligatiile bugetare care la data de 31 martie 2020 inclusiv sunt stabilite prin decizie de impunere, contestate si garantate potrivit legii. Dupa emiterea deciziei de anulare a obligatiilor de plata accesorii, garantiile se elibereaza de catre organul fiscal central;
b) diferentelor de obligatii bugetare principale declarate suplimentar de debitor prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv;
c) obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv si stinse pana la aceasta data;
d) obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv si individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale in derulare la data de 14 mai 2020.

4. Procedura de acordare a amanarii la plata

Debitorii isi exprima intentia de a beneficia de anularea obligatiilor de plata accesorii potrivit ordonantei de urgenta, prin depunerea unei notificari, conform modelului prevazut mai jos, astfel:

a) la registratura organului fiscal central competent;
b) prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire;
c) prin intermediul serviciului "Spatiu privat virtual".

Click AICI pentru a descarca NOTIFICAREA in format editabil!






Dupa primirea notificarii organul fiscal procedeaza la:

a) analiza indeplinirii de catre debitor a obligatiilor declarative potrivit vectorului fiscal pana la data depunerii notificarii. In cazul in care se constata ca debitorul nu si-a indeplinit obligatiile declarative, organul fiscal il indruma potrivit Codului de procedura fiscala;
b) efectueaza stingerile, compensarile si orice alte operatiuni necesare in vederea stabilirii cu certitudine a obligatiilor bugetare ce constituie conditie pentru acordarea facilitatii fiscale.

In termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii acesteia, organul fiscal emite si comunica debitorului decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii si certificatul de atestare fiscala.

In cazul in care exista neconcordante intre sumele inscrise in certificatul de atestare fiscala si evidenta contabila a debitorului, debitorul poate solicita punerea de acord a acestora in termen de cel mult 3 zile lucratoare de la data comunicarii certificatului de atestare fiscala. Dupa clarificarea neconcordantelor, organul fiscal intocmeste in doua exemplare procesul-verbal de punere de acord, precum si decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii si noul certificat de atestare fiscala.

Dupa intocmirea procesului-verbal de punere de acord sau in cazul in care debitorul nu solicita clarificarea neconcordantelor in termenul prevazut, organul fiscal emite decizia de amanare la plata a obligatiilor de plata accesorii, precum si adresa de sistare temporara, totala sau partiala, a executarii silite, adresata institutiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare si/sau tertilor popriti care detin/datoreaza sume de bani debitorului, ori, dupa caz, instiintarea de respingere a notificarii, daca debitorul nu se incadreaza in niciuna dintre ipotezele reglementate de prevederile  din ordonanta de urgenta.

Important! De la data emiterii deciziei de amanare la plata a obligatiilor de plata accesorii, pentru obligatiile de plata accesorii care fac obiectul amanarii la plata:

a) nu incepe sau se suspenda, dupa caz, procedura de executare silita;
b) nu se efectueaza stingerea pana la data solutionarii cererii de anulare a accesoriilor sau pana la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, dupa caz.

5. Procedura de acordare a anularii obligatiilor de plata accesorii

Anularea obligatiilor de plata accesorii se solicita de catre debitori, inclusiv de catre cei care au notificat organul fiscal, in baza unei cereri de anulare a obligatiilor de plata accesorii, conform modelului prevazut mai jos, depusa la organul fiscal central competent.

Click AICI pentru a descarca CEREREA de ANULARE in format editabil!






De retinut!  Cererea poate fi depusa dupa indeplinirea conditiilor de acordare a anularii, dar nu mai tarziu de 15 decembrie 2020 inclusiv.

In cazul titlurilor executorii emise de alte autoritati/institutii publice si transmise organului fiscal in vederea recuperarii, organul fiscal central transmite autoritatilor/institutiilor publice care au competenta, potrivit legii, de a calcula si stabili obligatii bugetare accesorii o copie a cererii de anulare depuse de debitor, in vederea acordarii anularii la plata a obligatiilor bugetare accesorii sau respingerii cererii, dupa caz.

In termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii de anularea accesoriilor, organul fiscal central:

a) analizeaza indeplinirea conditiilor prevazute de  ordonanta de urgenta. In cazul titlurilor executorii emise de alte autoritati/institutii publice si transmise organului fiscal in vederea recuperarii, organul fiscal central transmite o notificare acestor autoritati/institutii pentru ca acestea sa emita decizie de anulare a accesoriilor sau decizie de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, dupa caz;
b) emite si comunica, daca este cazul, decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii, in vederea actualizarii obligatiilor de plata accesorii ce pot face obiectul anularii;
c) reface evidenta fiscala in situatia in care au fost stinse obligatii de plata accesorii ce pot face obiectul anularii;
d) emite decizia de anulare a obligatiilor de plata accesorii sau decizia de respingere a cererii de anulare a obligatiilor de plata accesorii, dupa caz.

Inainte de emiterea deciziei de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal competent audiaza debitorul, potrivit Codului de procedura fiscala, ocazie cu care ii indica conditiile ce nu au fost indeplinite.

6. Anularea obligatiilor in cazul persoanelor pentru care s-a atras raspunderea

Pentru analiza indeplinirii conditiilor in vederea acordarii amanarii/anularii la plata a obligatiilor accesorii aferente obligatiilor pentru care s-a atras raspunderea potrivit legii, organul fiscal care administreaza obligatiile fiscale ale persoanei raspunzatoare solicita, cel tarziu in ziua lucratoare imediat urmatoare de la primirea notificarii/cererii de anulare, organului fiscal care administreaza obligatiile fiscale ale debitorului principal situatia obligatiilor bugetare principale pentru care s-a atras raspunderea solidara restante la 31 martie 2020 inclusiv, precum si accesoriile aferente acestora, defalcate pe tipuri de obligatii.

 In vederea anularii obligatiilor de plata accesorii pentru persoanele raspunzatoare, organul fiscal competent in administrarea acestora, dupa efectuarea platii obligatiei fiscale principale de catre persoana raspunzatoare, solicita organului fiscal competent in administrarea debitorului principal actualizarea obligatiilor accesorii pana la data stingerii debitului. Astfel, fac obiectul anularii toate accesoriile aferente debitului pentru care s-a atras raspunderea, urmand ca o copie a deciziei de anulare a obligatiilor accesorii sa fie comunicata si organului fiscal competent in administrarea debitorului principal, care va proceda la scaderea acestora din evidenta fiscala a debitorului.
Schimbul de documente se realizeaza pe cale electronica, urmand ca acestea sa fie transmise in original, in vederea arhivarii la dosarul fiscal in cel mult 30 de zile de la emiterea acestora.

Important! La acordarea facilitatii pentru obligatiile pentru care s-a atras raspunderea potrivit legii, pentru analiza indeplinirii conditiilor de anulare, organul fiscal care administreaza obligatiile fiscale ale persoanei raspunzatoare are in vedere numai obligatiile ce ii revin acesteia, nu si pe cele ce revin debitorului principal!!!

7. Anularea obligatiilor in cazul persoanelor care au in derulare o esalonare la plata

In cazul debitorilor care au in derulare o esalonare la plata a obligatiilor fiscale potrivit Codului de procedura fiscala si doresc sa beneficieze de anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor, acestia depun cererea de anulare a accesoriilor, fara a fi necesara notificarea organului fiscal cu privire la intentia lor si fara a se emite certificat de atestare fiscala si decizie de amanare la plata a obligatiilor de plata a accesorii. In acest caz, dupa depunerea cererii de anulare a accesoriilor, daca sunt indeplinite conditiile prevazute de ordonanta de urgenta, organul fiscal emite si comunica, concomitent:

a) decizia de anulare a obligatiilor de plata accesorii;
b) decizia de anulare a penalitatilor de intarziere si a penalitatilor de nedeclarare amanate la plata, dupa caz, precum si decizia de finalizare a esalonarii la plata a obligatiilor fiscale potrivit Codului de procedura fiscala;
c) decizia referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare, dupa finalizarea esalonarii la plata, respectiv procentul de 25% ramas de plata dupa reducerea cu 75% a penalitatilor de nedeclarare ca urmare a stingerii obligatiilor fiscale principale prin esalonare la plata, in vederea anularii conform ordonantei de urgenta.

 De retinut! In situatia in care, la data depunerii cererii, esalonarea la plata aflata in derulare cuprinde doar obligatii de plata accesorii, odata cu decizia de anulare a obligatiilor accesorii se emite si se comunica decizia de finalizare a esalonarii la plata, fara ca debitorul sa achite obligatiile fiscale accesorii ramase de plata din inlesnirea la plata acordata.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x