Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 21 Octombrie 2020
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis

Specialistii live


Ordinul MFP nr. 2100/2020. Procedura de anulare a obligatiilor de plata accesorii

Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 635 din 20 iulie 2020

Principalele prevederi

1. Obligatiile bugetare care fac obiectul procedurii de anulare a obligatiilor accesorii

Fac obiectul anularii obligatiilor accesorii, toate obligatiile bugetare administrate de organul fiscal centra, inclusiv organele vamale, adica impozite, taxe, contributii sociale, drepturi vamale si alte sume datorate bugetului general consolidate.

Prin ce documentele sunt stabilite aceste obligatii fiscale:

a) declaratii fiscale;
b) decizii de impunere;
c) decizii referitoare la obligatiile fiscale accesorii;
d) orice alte acte prin care se stabilesc impozite, taxe, contributii sociale, drepturi vamale si alte sume datorate bugetului general consolidat.

Intra in procedura de anulare a accesoriilor si obligatiile bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii, existente in evidenta organului fiscal central competent in vederea recuperarii.

2. Cine sunt beneficiarii facilitatii de anulare a accesoriilor

Pot beneficia de anularea acesoriilor, toate categoriile de debitori, cum ar fi:

- persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate
- asocieri si alte entitati fara personalitate juridica
- persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere
-  unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutii publice.

Se includ si urmatorii debitori:

a) debitorii declarati insolvabili, potrivit legii;
b) persoanele carora li s-a stabilit raspunderea solidara potrivit Codului de procedura fiscala, sau raspunderea potrivit Legii insolventei, inclusiv legii penale, pentru obligatiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a raspunderii sau a ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de atragere a raspunderii’
c) debitorii aflati in procedura insolventei ori aflati in dizolvare, potrivit prevederilor legale in vigoare;
d) debitorii care la data de 31 martie 2020 inclusiv inregistreaza numai obligatii de plata accesorii nestinse aferente obligatiilor bugetare principale stinse pana la aceasta data, iar accesoriile nu au fost stinse pana la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 69/2020,  respectiv pana la data de 14 mai 2020;
e) debitorii carora li s-au comunicat decizii de impunere aferente unor obligatii bugetare principale scadente pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, ca urmare a unei inspectii fiscale sau a unei verificari a situatiei fiscale personale in derulare la data de 14 mai 2020, indiferent de data comunicarii deciziei de impunere.

3. Obiectul facilitatilor fiscale

Organul fiscal central sau, dupa caz, autoritatile/institutiile care au transmis catre organul fiscal titluri executorii in vederea recuperarii, urmatoarele facilitati fiscale:

a) amanarea la plata a obligatiilor de plata accesorii ramase nestinse la data emiterii certificatului de atestare fiscala, pana la data solutionarii cererii de anulare a accesoriilor sau pana la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, in cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii care notifica organul fiscal;
) anularea obligatiilor de plata accesorii.

Categoriile de obligatii de plata accesorii care, potrivit ordonantei de urgenta, pot face obiectul facilitatilor fiscale sunt urmatoarele:

a) dobanzi/majorari de intarziere;
b) penalitati de intarziere/penalitati de nedeclarare/penalitati;
c) orice alte obligatii de plata accesorii.

Atentie!!! Nu se amana la plata si nu se anuleaza accesoriile aferente unor obligatii bugetare principale reprezentand ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene, daca institutia sau autoritatea publica care a transmis organului fiscal titlul executoriu in vederea recuperarii trebuie sa vireze la bugetul Uniunii Europene, conform legii, respectivele accesorii. In acest caz organul fiscal competent solicita institutiei/autoritatii publice care a transmis titlul executoriu sa confirme daca sumele respective sunt de natura celor pentru care nu se amana la plata si nu se anuleaza accesoriile.

Obligatiile de plata accesorii care pot face obiectul anularii sunt aferente:

a) obligatiilor bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 inclusiv. In sensul prezentului ordin, sunt considerate obligatii bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 inclusiv si obligatiile bugetare care la data de 31 martie 2020 inclusiv sunt stabilite prin decizie de impunere, contestate si garantate potrivit legii. Dupa emiterea deciziei de anulare a obligatiilor de plata accesorii, garantiile se elibereaza de catre organul fiscal central;
b) diferentelor de obligatii bugetare principale declarate suplimentar de debitor prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv;
c) obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv si stinse pana la aceasta data;
d) obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv si individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale in derulare la data de 14 mai 2020.

4. Procedura de acordare a amanarii la plata

Debitorii isi exprima intentia de a beneficia de anularea obligatiilor de plata accesorii potrivit ordonantei de urgenta, prin depunerea unei notificari, conform modelului prevazut mai jos, astfel:

a) la registratura organului fiscal central competent;
b) prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire;
c) prin intermediul serviciului "Spatiu privat virtual".

Click AICI pentru a descarca NOTIFICAREA in format editabil!






Dupa primirea notificarii organul fiscal procedeaza la:

a) analiza indeplinirii de catre debitor a obligatiilor declarative potrivit vectorului fiscal pana la data depunerii notificarii. In cazul in care se constata ca debitorul nu si-a indeplinit obligatiile declarative, organul fiscal il indruma potrivit Codului de procedura fiscala;
b) efectueaza stingerile, compensarile si orice alte operatiuni necesare in vederea stabilirii cu certitudine a obligatiilor bugetare ce constituie conditie pentru acordarea facilitatii fiscale.

In termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii acesteia, organul fiscal emite si comunica debitorului decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii si certificatul de atestare fiscala.

In cazul in care exista neconcordante intre sumele inscrise in certificatul de atestare fiscala si evidenta contabila a debitorului, debitorul poate solicita punerea de acord a acestora in termen de cel mult 3 zile lucratoare de la data comunicarii certificatului de atestare fiscala. Dupa clarificarea neconcordantelor, organul fiscal intocmeste in doua exemplare procesul-verbal de punere de acord, precum si decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii si noul certificat de atestare fiscala.

Dupa intocmirea procesului-verbal de punere de acord sau in cazul in care debitorul nu solicita clarificarea neconcordantelor in termenul prevazut, organul fiscal emite decizia de amanare la plata a obligatiilor de plata accesorii, precum si adresa de sistare temporara, totala sau partiala, a executarii silite, adresata institutiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare si/sau tertilor popriti care detin/datoreaza sume de bani debitorului, ori, dupa caz, instiintarea de respingere a notificarii, daca debitorul nu se incadreaza in niciuna dintre ipotezele reglementate de prevederile  din ordonanta de urgenta.

Important! De la data emiterii deciziei de amanare la plata a obligatiilor de plata accesorii, pentru obligatiile de plata accesorii care fac obiectul amanarii la plata:

a) nu incepe sau se suspenda, dupa caz, procedura de executare silita;
b) nu se efectueaza stingerea pana la data solutionarii cererii de anulare a accesoriilor sau pana la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, dupa caz.

5. Procedura de acordare a anularii obligatiilor de plata accesorii

Anularea obligatiilor de plata accesorii se solicita de catre debitori, inclusiv de catre cei care au notificat organul fiscal, in baza unei cereri de anulare a obligatiilor de plata accesorii, conform modelului prevazut mai jos, depusa la organul fiscal central competent.

Click AICI pentru a descarca CEREREA de ANULARE in format editabil!