Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 28 Martie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Ordinul ONPCSB nr. 14/2021. Cele 4 tipuri de rapoarte privind spalarea banilor

19 Mar 2021
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal

Act normativ: Ordinul ONPCSB nr. 14/2021 pentru aprobarea formei si continutului rapoartelor prevazute la art. 6 si 7 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative si a metodologiei de transmitere a acestora

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 271 din 18 martie 2021

Principalele prevederi

A. Se aproba urmatoarele documente:

a) forma si continutul Raportului de tranzactii suspecte pentru entitati bancare si nonbancare - prevazute in anexa nr. 1;
b) forma si continutul Raportului de tranzactii cu numerar, in lei sau valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele, pentru entitati bancare si nonbancare - prevazute in anexa nr. 2;
c) forma si continutul Raportului de transferuri externe, in si din conturi, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se efectueaza printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele, pentru entitati bancare si nonbancare - prevazute in anexa nr. 3;
d) forma si continutul Raportului privind transferurile de fonduri pentru activitatea de remitere de bani a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro - prevazute in anexa nr. 4;
e) metodologia de transmitere a rapoartelor mentionate la lit. a)-d), prevazuta in anexa nr. 5.

B. Se aproba Metodologia de transmitere a rapoartelor

Transmiterea rapoartelor se face numai in format electronic, in forma si continutul prevazute de ordin, prin intermediul sistemului de raportare online pus la dispozitie de catre ONPCSB (sistem), astfel:

a) pentru entitatile raportoare, cu exceptia institutiilor de credit si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit straine - prin portalul web accesibil la adresa de internet https://raportare.onpcsb.ro;
b) pentru institutiile de credit si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit straine - prin portalul http://sestdi.onpcsb.ro accesibil in reteaua de comunicatii interbancare a Bancii Nationale a Romaniei.

Accesul entitatilor raportoare la sistemul de raportare online al ONPCSB se obtine in urma inregistrarii acestora in sistem.

Inregistrarea se face o singura data si presupune completarea, in interfata sistemului, a unui formular cu informatii de identificare si administrative ale entitatii raportoare.

Pentru entitatile raportoare persoane juridice este obligatorie selectarea dintr-o lista predefinita a categoriei (prevazute la art. 5 din lege) in care se incadreaza activitatea principala pe care o desfasoara. Alegerea corecta a categoriei in care se incadreaza persoana juridica este exclusiv responsabilitatea acesteia.

Daca entitatea raportoare este deja inregistrata in sistem la momentul intrarii in vigoare a ordinului, nu mai este necesara efectuarea unui demers in acest sens.

Accesul propriu-zis in sistem se face pe baza unui nume de utilizator si a unei parole. Numele de utilizator este ales de catre entitatea raportoare la inregistrarea in sistem, iar parola este transmisa entitatii raportoare de catre ONPCSB, dupa primirea cererii de inregistrare.

1. Metodologia de transmitere a rapoartelor de tranzactii suspecte

RTS se completeaza de catre entitatea raportoare, in termenul prevazut de lege, prin introducerea de date in interfata sistemului.

In urma completarii corecte a RTS, in sistem se genereaza automat un fisier in format .pdf, care se transmite catre ONPCSB, impreuna cu documentele anexate. Preluarea RTS in sistem este confirmata printr-un mesaj trimis automat entitatii raportoare, prin mesageria sistemului, mesaj care contine numarul de inregistrare al RTS la emitent, data si ora transmiterii acestuia, precum si un numar secvential, alocat automat, de inregistrare in sistem.

In cazul in care nu sunt completate toate campurile obligatorii ale RTS, fisierul de tip .pdf asociat acestuia nu se transmite, entitatea raportoare urmand sa faca corectii sau completari in campurile indicate de sistem.

In cazul in care, pentru un RTS deja transmis prin sistem, entitatea raportoare constata ca sunt necesare corectii sau completari, acestea vor fi transmise de indata prin mesageria sistemului, precizandu-se obligatoriu numarul de inregistrare la emitent si data raportului la care se refera corectiile/completarile.

In cazul in care RTS este corect din punct de vedere formal, dar se constata deficiente de continut, emitentul va primi de la ONPCSB o notificare in acest sens.

In situatia in care emitentul este notificat in vederea remedierii deficientelor indicate de catre Oficiu, obligatia de raportare este considerata ca fiind neindeplinita pana la remedierea deficientelor, entitatea raportoare avand obligatia de a transmite un nou RTS in cel mult doua zile lucratoare de la data primirii notificarii.

2. Metodologia de transmitere a rapoartelor de tranzactii cu numerar

RTN se transmit catre ONPCSB numai in format electronic, in cel mult 3 zile lucratoare de la efectuarea tranzactiei care face obiectul raportarii. RTN se pot transmite zilnic sau cumulat, pentru cel mult 3 zile lucratoare. Indiferent de perioada de referinta (una/doua/trei zile), entitatea raportoare intocmeste, dupa caz, un singur RTN care cuprinde toate operatiunile derulate in perioada aferenta raportarii.

RTN este, de fapt, un fisier structurat, denumit conventional cccccczzllaaaa_n.dbf, care se incarca in sistem de catre entitatea raportoare conform precizarilor din anexa nr. 2 la ordin.

Transmiterea RTN catre ONPCSB se face prin sistem astfel:

- daca raportul este conform cu forma si continutul prevazute in anexa nr. 2 la ordin, sistemul permite transmiterea acestuia catre ONPCSB. Preluarea RTN este confirmata printr-un mesaj trimis automat entitatii raportoare, prin mesageria sistemului, mesaj care contine data si ora realizarii fisierului, dimensiunea acestuia si numarul de inregistrari. Acest mesaj are atasat fisierul denumit cccccczzllaaaa_n.dbf transmis si un fisier echivalent in format .pdf, cu caracter ilustrativ;
- daca raportul nu este conform cu forma si continutul prevazute in anexa nr. 2 la ordin, sistemul nu permite transmiterea acestuia.

In cazul in care raportul incorect este completat prin interfata sistemului, entitatea raportoare primeste mesaje de atentionare pentru rubricile care nu sunt completate corect.

Daca raportul incorect este incarcat dintr-un fisier agregat direct in sistem, in urma incercarii de transmitere a acestuia, entitatea raportoare primeste un mesaj de respingere, la care este atasata lista cu erorile pe care le contine.

Pentru testarea conformitatii formei si continutului fisierului RTN, sistemul pune la dispozitia entitatilor raportoare o procedura de validare. In urma validarii acestui fisier, entitatea raportoare este notificata automat fie despre faptul ca fisierul nu are erori, fie despre erorile pe care acesta le contine.

Entitatea raportoare care constata existenta unor erori de continut intr-un RTN ulterior transmiterii acestuia intocmeste de indata un raport rectificativ care inlocuieste raportul initial.

Raportul rectificativ este un fisier denumit cccccczzllaaaaX_n.dbf (conform conventiei din anexa nr. 2 la ordin), unde X reprezinta un indicator de fisier de corectie. Raportul rectificativ contine atat inregistrarile care erau corecte in versiunea initiala, cat si inregistrarile corectate de catre entitatea raportoare, care vor avea data raportarii modificata corespunzator.

In cazul in care entitatea raportoare constata ca un RTN deja transmis este incomplet, aceasta intocmeste de indata un raport de completare a celui initial, ce cuprinde la rubrica "Observatii" expunerea motivelor care fac necesara intocmirea noului raport.

Raportul de completare este un fisier denumit cccccczzllaaaaY_n.dbf (conform conventiei din anexa nr. 2 la ordin), unde Y reprezinta un indicator de fisier de completare. Raportul de completare contine numai inregistrarile omise din RTN initial.

In urma transmiterii de rapoarte rectificative sau de completare, entitatea raportoare primeste o confirmare de primire, care se genereaza automat prin mesageria sistemului. Mesajul de confirmare contine data si ora realizarii fisierului, dimensiunea acestuia si numarul de inregistrari si are atasat fisierul denumit cccccczzllaaaaX/Y_n.dbf transmis si un fisier echivalent in format .pdf, cu caracter ilustrativ.

In cadrul aceleiasi zile, pentru un RTN, sistemul permite crearea unui singur fisier. In plus fata de acesta, sistemul permite crearea unui singur fisier rectificativ (care contine toate corectiile) si a unui singur fisier de completare (care contine toate completarile).

3. Metodologia de transmitere a rapoartelor de transferuri externe

RTE se transmit catre ONPCSB numai in format electronic, in cel mult 3 zile lucratoare de la efectuarea transferului extern care face obiectul raportarii. RTE se pot transmite zilnic sau cumulat, pentru cel mult 3 zile lucratoare. Indiferent de perioada de referinta (una/doua/trei zile), entitatea raportoare intocmeste, dupa caz, un singur RTE care cuprinde toate operatiunile derulate in perioada aferenta raportarii.

RTE este, de fapt, un fisier structurat, denumit conventional cccccczzllaaaa_t.dbf, care se incarca in sistem de catre entitatea raportoare conform precizarilor din anexa nr. 3 la ordin. Transmiterea RTE catre ONPCSB se face prin sistem astfel:
  • daca raportul este conform cu forma si continutul prevazute in anexa nr. 3 la ordin, sistemul permite transmiterea acestuia catre ONPCSB. Preluarea RTE este confirmata printr-un mesaj trimis automat entitatii raportoare, prin mesageria sistemului, mesaj care contine data si ora realizarii fisierului, dimensiunea acestuia si numarul de inregistrari. Acest mesaj are atasat fisierul denumit cccccczzllaaaa_t.dbf transmis si un fisier echivalent in format .pdf, cu caracter ilustrativ.
  • daca raportul nu este conform cu forma si continutul prevazute in anexa nr. 3 la ordin, sistemul nu permite transmiterea acestuia.
In cazul in care raportul incorect este completat prin interfata sistemului, entitatea raportoare primeste mesaje de atentionare pentru rubricile care nu sunt completate corect.

Daca raportul incorect este incarcat dintr-un fisier agregat direct in sistem, in urma incercarii de transmitere a acestuia, entitatea raportoare primeste un mesaj de respingere, la care este atasata lista cu erorile pe care le contine.

Pentru testarea conformitatii formei si continutului fisierului RTE, sistemul pune la dispozitia entitatilor raportoare o procedura de validare. In urma validarii acestui fisier, entitatea raportoare este notificata automat fie despre faptul ca fisierul nu are erori, fie despre erorile pe care acesta le contine.

Entitatea raportoare care constata existenta unor erori de continut intr-un RTE ulterior transmiterii acestuia, intocmeste de indata un raport rectificativ care inlocuieste raportul initial.

Raportul rectificativ este un fisier denumit cccccczzllaaaaX_t.dbf (conform conventiei din anexa nr. 3 la ordin), unde X reprezinta un indicator de fisier de corectie. Raportul rectificativ contine atat inregistrarile care erau corecte in versiunea initiala, cat si inregistrarile corectate de catre entitatea raportoare, care vor avea data raportarii modificata corespunzator.

In cazul in care entitatea raportoare constata ca un RTE deja transmis este incomplet, aceasta intocmeste de indata un raport de completare a celui initial, ce cuprinde la rubrica "Observatii" expunerea motivelor care fac necesara intocmirea noului raport.

Raportul de completare este un fisier denumit cccccczzllaaaaY_t.dbf (conform conventiei din anexa nr. 3 la ordin), unde Y reprezinta un indicator de fisier de completare. Raportul de completare contine numai inregistrarile omise in RTE initial.

In urma transmiterii de rapoarte rectificative sau de completare, entitatea raportoare primeste o confirmare de primire, care se genereaza automat prin mesageria sistemului. Mesajul de confirmare contine data si ora realizarii fisierului, dimensiunea acestuia si numarul de inregistrari si are atasat fisierul denumit cccccczzllaaaaX/Y_t.dbf transmis si un fisier echivalent in format .pdf, cu caracter ilustrativ.

In cadrul aceleiasi zile, pentru un RTE, sistemul permite crearea unui singur fisier. In plus fata de acesta, sistemul permite crearea unui singur fisier rectificativ (care contine toate corectiile) si a unui singur fisier de completare (care contine toate completarile).

4. Metodologia de transmitere a rapoartelor privind transferurile de fonduri pentru activitatea de remitere de bani

RTF se transmit catre ONPCSB numai in format electronic, in cel mult 3 zile lucratoare de la efectuarea transferului de fonduri pentru activitatea de remitere de bani ce face obiectul raportarii. RTF se pot transmite zilnic sau cumulat, pentru cel mult 3 zile lucratoare. Indiferent de perioada de referinta (una/doua/trei zile), entitatea raportoare intocmeste, dupa caz, un singur RTF care cuprinde toate operatiunile derulate in perioada aferenta raportarii.

RTF este, de fapt, un fisier structurat, denumit conventional cccccczzllaaaa_f.dbf, care se incarca in sistem de catre entitatea raportoare conform precizarilor din anexa nr. 4 la ordin.

Transmiterea RTF catre ONPCSB se face prin mesageria sistemului.

Pentru testarea conformitatii formei si continutului fisierului RTF, ONPCSB pune la dispozitia entitatilor raportoare o procedura de validare. In urma validarii acestui fisier, entitatea raportoare este notificata fie despre faptul ca fisierul nu are erori, fie despre erorile pe care acesta le contine.

Entitatea raportoare care constata existenta unor erori de continut intr-un RTF ulterior transmiterii acestuia intocmeste de indata un raport rectificativ care inlocuieste raportul initial.

Raportul rectificativ este un fisier denumit cccccczzllaaaaX_f.dbf (conform conventiei din anexa nr. 4 la ordin), unde X reprezinta un indicator de fisier de corectie. Raportul rectificativ contine atat inregistrarile care erau corecte in versiunea initiala, cat si inregistrarile corectate de catre entitatea raportoare, care vor avea data raportarii modificata corespunzator.

In cazul in care entitatea raportoare constata ca un RTF deja transmis este incomplet, aceasta intocmeste de indata un raport de completare a celui initial, ce cuprinde la rubrica "Observatii" expunerea motivelor care fac necesara intocmirea noului raport.
Raportul de completare este un fisier denumit cccccczzllaaaaY_f.dbf (conform conventiei din anexa nr. 4 la ordin), unde Y reprezinta un indicator de fisier de completare. Raportul de completare contine numai inregistrarile omise in RTF initial.

In cadrul aceleiasi zile, pentru un RTF, sistemul permite transmiterea unui singur fisier. In plus fata de acesta, este permisa crearea unui singur fisier rectificativ (care contine toate corectiile) si a unui singur fisier de completare (care contine toate completarile).

Important!!! Rapoartele care nu respecta forma si continutul prevazute in prezentul ordin, transmise in format tiparit, prin posta, prin fax, prin e-mailuri nesecurizate sau prin orice alt canal decat sistemul de raportare online pus la dispozitie de catre ONPCSB, sunt returnate emitentului fara nicio explicatie, considerandu-se ca nu a fost indeplinita obligatia de raportare.













FISA CAPACITATII DE CAZARE

ANEXA nr. . . . . . . . . . .la Fisa capacitatii de cazare

INSTRUCTIUNI
de completare a formularului "Fisa capacitatii de cazare"
Formularul se completeaza de persoanele fizice care realizeaza, in cursul unui an fiscal, venituri impuse pe baza normelor de venit din inchirierea in scop turistic a unui numar de camere situate in locuinte proprietate personala, cuprins intre una si 5 camere inclusiv, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea. Formularul se completeaza si in cazul depasirii numarului de 5 camere de inchiriat in cursul aceluiasi an fiscal.
Inchirierea in scop turistic de catre proprietari a camerelor situate in locuinte proprietate personala, altele decat cele care constituie structuri de primire turistice, potrivit legislatiei specifice, reprezinta oferirea posibilitatii de sedere pentru o perioada de minimum 24 de ore si de maximum 30 de zile intr-un an calendaristic oricarei persoane care calatoreste in scop turistic in afara mediului sau obisnuit de viata.
Contribuabilii au obligatia, pentru fiecare an fiscal, sa completeze si sa pastreze fisa capacitatii de cazare.
 Se completeaza cate o anexa pentru fiecare camera inchiriata in scop turistic.
Completarea formularului
"Numar camere inchiriate in scop turistic" - se inscrie numarul de camere inchiriate in scop turistic, in anul de raportare.
"Venitul anual" - se inscrie venitul anual corespunzator perioadei de inchiriere in scop turistic, din anul fiscal de raportare, stabilit prin insumarea venitului anual corespunzator fiecarei camere, inscris la rd. 3 de la sectiunea IV "Determinarea venitului anual" din "Anexa nr. . . . . . . . . . . la Fisa capacitatii de cazare".
Completarea anexei la Fisa capacitatii de cazare
Sectiunea I "Date referitoare la camera inchiriata in scop turistic" - se inscriu adresa imobilului in care este situata camera inchiriata in scop turistic, precum si elementele care permit identificarea acesteia.
Sectiunea II "Criterii de ajustare a normei anuale de venit"
Se bifeaza casuta/casutele corespunzatoare criteriului/criteriilor de ajustare a normei anuale de venit pentru fiecare camera inchiriata in scop turistic.
In situatia in care sunt indeplinite cel putin 3 dintre criterii, norma anuala de venit poate fi ajustata de contribuabil prin reducerea acesteia cu 30%.
Sectiunea III "Perioada de inchiriere a camerei, in scop turistic"
 "Inceperea realizarii de venituri din inchirierea in scop turistic" - se inscrie prima zi de inchiriere a camerei.
 "Incetarea realizarii de venituri din inchirierea in scop turistic" - se inscrie ultima zi de inchiriere a camerei.
 In sectiune se evidentiaza perioada/perioadele din anul calendaristic pe parcursul careia inchirierea a fost efectuata.
Prin inceperea realizarii de venituri se intelege prima zi de inchiriere a unei camere, iar prin incetarea realizarii de venituri se intelege ultima zi de inchiriere a aceleiasi camere.
Sectiunea IV "Determinarea venitului anual"
Rd. 1 "Norma anuala de venit" - se inscrie norma anuala de venit aferenta unei camere, corespunzatoare localitatii in care este amplasata locuinta proprietate personala.
Normele anuale de venit ale unei camere, situata in locuinta proprietate personala, pe categorii de localitati, sunt publicate de directiile generale regionale ale finantelor publice, respectiv a municipiului Bucuresti.
Rd. 2 "Norma anuala de venit ajustata" - se inscrie, daca este cazul, norma anuala de venit ajustata prin reducerea cu 30% a normei anuale de venit inscrise la rd. 1, in situatia in care sunt indeplinite cel putin 3 dintre criteriile prevazute la sectiunea II "Criterii de ajustare a normei anuale de venit", pct. 1-6.
In situatia in care nu sunt indeplinite cel putin 3 dintre criteriile prevazute la sectiunea II "Criterii de ajustare a normei anuale de venit", rd. 2 "Norma anuala de venit ajustata" nu se completeaza.
Rd. 3. "Venitul anual" - se inscrie venitul anual corespunzator perioadei de inchiriere in scop turistic a camerei, in cursul anului fiscal respectiv, determinat in functie de norma anuala de venit (rd. 1) sau norma anuala de venit ajustata (rd. 2), dupa caz.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x